Škrábance v hlazence

Technologicke postupy a měřidla v dílně
Odpovědět
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22400
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

24. 7. 2011, 7:49

jedna rada ktera mi zaruci perfektni povrch na malych prunerech vzdy:

pouzivam treba u pistnic na modely parnich stroju
obrobim hridelku maximalnima otackama stroje
kudlu co pokudmozno s nejkvalitnejsi hranou velkym a radiusem ay to nedelalo vroubky
pak to stahnu starsi brusnou houbickou (ne smiglem kterej daleko vic ztraci brusivo)

zaryti odpuci me ted budou kamenovat ale kdyz neni po ruce bruska tak to je dostupny zpusob jak se dostat na pouzitelny
povrch protoze i kdyby vysel super povrch soustruzenim tak tam jsou mikro trhlinky ktere budou tejrat ucpavku

samozrejmosti je zakryt si loze proti prachu
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
josef mnka
Příspěvky: 25
Registrován: 10. 7. 2011, 5:04

25. 7. 2011, 12:13

to Engineer: ne, brousil to na dvoukotoučovce s křemíkovým kotoučem, diamantem to nelapoval. mimochodem 180W a maximálku 1600 n/min měla MN80A na 1x220V, čili do normální zásuvky, u mně je to na 380V (dnes 400V) a má to buď 450 nebo 470W, a maximální točky jsou 2000 n/min. jo, ale stejně mi to někdy příjde málo, třeba upichování při 750 ot/min je téměř nemožný, všechno to drnčí, jediný otáčky, kdy mi jde upichovat ocel jsou 600 n/min. no, asi je to tak na tu rychlořezku, kde se může jet třeba i posuvem 0,01 mm/ot a jenom těma 2000 n/min, ale zase je blbý, že jde ostří rychle do hajzlu i když se chladí. ale jinak jsem zjistil, že i rychlořezkou se dá udělat krásně lesklý povrch, takže to jsem se spletl, že to tím nejde, měl jsem tam posuv 0,03 mm/ot a 800 n/min, z nože se teda občas zakouřilo, ale chladil jsem o stošest.
Engineer
Příspěvky: 2357
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

25. 7. 2011, 1:17

No tak nůž z dvoukotoučovky je jasnej.... :wink: Na hrubým povrchu nože se ti rychle udělá návalek a je to v p... :!:
Jinak pokud jde o ten motor v MN80 tak variantu na 220V jsem v životě neviděl a ty dvě co jsem měl byly vždy na 380V a měli 180W motor tak trošku pochybuju o těch 400-500W. V tom stole je tak málo místa že by se to tam snad ani nevešlo. Mrkni se schválně na štítek Tvého motoru.
To co popisuješ jsem zažil s MN80 taky. Nemělo to řešení tak šly z baráku... Na to drnčení při upichování zkus zkontrolovat vymezení vůle v suportech a někdy pomohlo utáhnout ztužidlo na saních. Taky byl problém že když jsem chtěl točit maximální otáčky musel jsem povolit ložisko na vřeteni ale pak to zase drnčelo kvůli té vůli. Pokud jsem to utáhnul tak to se to zase při nejvyšších otáčkách zastavilo. No bylo to pořád dokola.... :x

Celkem by bylo zajímavý kdyby se do diskuse zapojil někdo další s MN80 a popsal nějaký zkušenosti s obráběním oceli. Osobně si totiž myslím a to co popisuješ mne v tom stále více utvrzuje, že klíčovej problém je v tom soustruhu...
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22400
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 7. 2011, 1:51

malokterej stroj je dokonalej
ja na malym cinanovi taky nemuzu upichovat pri takovejch tockach a ani jsem to na konvenci ve velkejch tockach snad nikoho delat nevidel
ten nuz je uzounkej tedy ma tendence se prohejbat
i kdyz je podbrousenej tak dre bokama a prohyba se

ja si pustim nejnizsi nebo druhy max treti nejnizsi tocky a valim ho tam ze to cinka
spony jsou hruby a jde to rychle
tim ze je ten nuz porad v tahu tak to ani nepiskne jen to sumi jak se ty spony loupou a tou mezirkou vynasej ven

nemyslim si ze by bylo bezne na tomhle soustruhu upichovat pri velkejch otackach

holt co neni v masine musi byt v rukach a clovek si musi poradit
viz dneska rano to ozubene kolecko (nejak me nedoslo ze se tim nezmeni prevodovy pomer) :)
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
josef mnka
Příspěvky: 25
Registrován: 10. 7. 2011, 5:04

25. 7. 2011, 10:39

to all: tak s tou drsností jsem vyzkoušel zatím to máslo (sádlo jsem nesehnal, tak alespoň Hera) a drsnost při 0,045 mm/ot posuvu a 750 ot/min celkem pěkná, pak jsem zkusil HSS nůž, posuv 0,01 mm/ot a 750 ot/min, a drsnost byla jak po brusce i na asi 4 mm vajglíku, pak jsem zkusil SK P30 přímej při tom posuvu 0,01 mm/ot, a při přerušovaným řezu to mělo drsnost bez chyby, ale jakmile to byl stálý řez, tak byla drsnost prostě v hajzlu, takže zkusím posuv 0,1 nebo 0,15 mm/ot, a podle mně by to mělo jít - 0,1 až 0,2 mm/ot je doporučení výrobce, ale musím vymyslet, jak sundám to kolečko A s 25 zuby a vyměním je za 75 zubový. s těma vůlema je to u MN80tky příšerný, buď je tam ta vůle 2 setiny a pak se mi to na 750 ot/min ani nechce rozjet a nebo tam je 5 setin a zase hřídel odpružuje - já teda mám už vydojenej řemen a ještě trochu zaolejovanej, takže při rozjezdu prokluzuje, ale stejně je to nedořešený... MNka má zkrátka svý mouchy, a to byla vyráběná za socialismu, kdy se prý děly zázraky. ty vůle jsou z hlediska přesnosti slabinou, z hlediska obsluhy zase převodovka s výměnnými koly, MNkáři jistě pochopí.
josef mnka
Příspěvky: 25
Registrován: 10. 7. 2011, 5:04

27. 8. 2011, 6:48

to all: tak s tou drsností už to mám zmáknuté... stačilo koupit brusný kotouče na HSS a SK a přelíznout ty nože, měli jste tedy všichni pravdu, částečně i s tou tuhostí stroje, protože jsem opomíjel vedení příčných saní a to byla chyba, tam byla děsná vůle... zatím tedy točím HSS noži, a je to zdá se bez problémů. jel jsem na 2000 ot/min hřídelku o průměru asi 1,7 mm a drsnost bezvadná, samozřejmě pod mikroskopem tam malý trhlinky byly, ale není to nic hroznýho, a na větších průměrech to taky jelo bezvadně, sice někdy nebyl povrch úplně lesklej, ale drsnost byla konstantní a o to mi nejvíc šlo. SK zkusím, ale musím si vytočit podložku mezi přírubu a matici na brusku (příruba je dělaná na šířku 25 mm, a zelený karbid křemíku se dělá jenom v šířce 20 mm na průměru 200 mm). ale rychlořezka mi teď řeže suprově, stačilo trochu zmenšit rádius na noži a teď beru hloubku třísky 0.1 mm, tudíž to stočím o 2 desetiny a povrch jak zrcadlo... opravdu všem zúčastněným děkuju za ochotu a rady, protože bez vás bych na to přišel jen stěží. jinak tím samozřejmě nekončím, pokud se mi podaří tu podložku vytočit, tak se zde dozvíte nové historky z natáčení :D
josef mnka
Příspěvky: 25
Registrován: 10. 7. 2011, 5:04

28. 8. 2011, 10:20

soustružení je zatím bez problému, zato se ale vyskytl jiný problém, se kterým si nevím rady. nevíte prosímvás někdo, jak sundat čtyřčelisťové sklíčidlo z příruby? chtěl jsem si vytočit tu podložku, jenomže se mi do 80tky sklíčidla nevejde, tak jsem vzal 100 mm a zjistil jsem, že strašně hází. normálně jsem povolil tři šrouby vzadu na přírubě a zkusil sklepat kladívkem přes dřevěný špalík a proměřit hodinkama, ale nepomohlo to, sklíčidlo se ani nepohlo, začínám mít obavy, že je to svařené tzv. zastudena a nebo přirezlé. zkusil jsem prostříkat WD 40tkou a bez výsledku, nezná na to někdo nějakej fígl? předem díky
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8164
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

28. 8. 2011, 10:33

Nejsou v té přírubě ještě tři další průchozí díry se závitem, že by se do nich daly šrouby a tím to stáhlo?

Jinak u litiny žádné svaření za studena nehrozí, chce to tam prostě dát kus železa a pořádně do něj majznout kladivem :-) Nebo stahovákem, záleží na tvaru té příruby co se kam vejde a co kde přesahuje.
Aleš Procháska
sidonie
Příspěvky: 1010
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

29. 8. 2011, 6:19

Vhodnější by bylo sklíčidlo nepovolovat na přírubě, ale demontovat i s celou přírubou. Z toho plyne, že co sklíčidlo, to i příruba, ale několikrát se zlepší uživatelská přívětivost, příruba se většinou dá v pohodě povolit a po opětovném našroubování by neměla házet, což se o výměně sklíčidla na jedné přírubě říct nedá.
josef mnka
Příspěvky: 25
Registrován: 10. 7. 2011, 5:04

29. 8. 2011, 4:32

Ne, ne, tohle je jediný sklíčidlo průměru 100 mm, a jediná příruba. Problém je, že sklíčidlo na přírubě hází asi 0.2 mm, což je podle mně dost a ať klepu, jak klepu, tak se mi nedaří ho srovnat, aby házelo tak 0.02 mm, ani se nehne, tak ho chci sundat úplně a ty lícující čela očistit od rzi... s tím kusem železa to vyzkouším, a to jako má být příruba upnuta na soustruhu, nebo třeba ve svěráku, při tom stahování?
josef mnka
Příspěvky: 25
Registrován: 10. 7. 2011, 5:04

29. 8. 2011, 4:35

to sidonie: já sklíčidla taky povoluju i s přírubama...
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8164
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

29. 8. 2011, 6:53

Ne, volně na zemi, pomůže jeho vlastní hmotnost. Na soustruhu by to nedělalo dobře ložiskům :-) Hoďte sem fotku ze všech stran, takhle jen odhaduju, jak by to asi mohlo být.
Aleš Procháska
sidonie
Příspěvky: 1010
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

30. 8. 2011, 5:40

josef mnka píše:Ne, ne, tohle je jediný sklíčidlo průměru 100 mm, a jediná příruba. Problém je, že sklíčidlo na přírubě hází asi 0.2 mm, což je podle mně dost a ať klepu, jak klepu, tak se mi nedaří ho srovnat, aby házelo tak 0.02 mm, ani se nehne, tak ho chci sundat úplně a ty lícující čela očistit od rzi... s tím kusem železa to vyzkouším, a to jako má být příruba upnuta na soustruhu, nebo třeba ve svěráku, při tom stahování?
A hází celé sklíčidlo a nebo jen upnutý kus? Aby nestačilo vyměnit nebo přetočit stávající čelisti ve skličidlu.
martin47
Příspěvky: 6
Registrován: 12. 3. 2011, 2:25

10. 9. 2011, 5:49

aky je to material?tipujem jeden z makkych.
MišoS
Příspěvky: 101
Registrován: 24. 1. 2011, 10:44
Bydliště: Bratislava

7. 10. 2011, 11:17

Mne osobne pomohlo pri modelárskych drobnostiach obtiahnuť "radeko" jemným kameňom.
Odpovědět

Zpět na „Technologie a měření“