Klín pro posuv
Nevím jak je to s vypodložením klínů, osobně bych do toho asi nešel. Pokud ho vypodložíš v rybině, bude ti to ujíždět, vypodložíš to u šroubků, bude ti to opět ujíždět, protože nemají šroubky žádný zápust a budou se opírat jen o sílu plechu.Max. to vypodložit u rybiny a zalepit ke klínu ale v tomto případě bych tam už nalepil bronzový plech třeba 1mm.
Divím se ti, že nevyfrézuješ nový klín na starém klínu v rybinách.
Divím se ti, že nevyfrézuješ nový klín na starém klínu v rybinách.
Spíš dotaz než tvrzení: Nedělají se ty klíny, resp. tyče, z měkčího materiálu, než z jakého jsou ta kluzná vedení (rybiny), právě proto, že se můžou při opotřebení snadno vyměnit?capumpor píše:Zkusil bych to udělat z ocelové pásoviny. Předhrubovat na frézce a pak na sinusovém pravítku načisto na magnetce. Ty by sis tam pak udělal mazací drážku, případně nějakou parádu šábrem.
Mini soustruh SC-4
Takhle se to dělá u posuvových šroubů, že matka je bronz aby se vyběhala a pak snadno vyměnila, ale tady se to tak nedělá.
Vedení na frézkách jsou většinou litina, protože to jsou odlitky a klíny ocel. Z litiny by praskaly, a z bronzu jsem to fakt nikdy neviděl. Novější frézky, třeba fgs32, mají klín ocelový s nalepeným plastem pro zlepšení kluzu. Ale když se tam zapíchají šponky tak je to ještě horší.
Vedení na frézkách jsou většinou litina, protože to jsou odlitky a klíny ocel. Z litiny by praskaly, a z bronzu jsem to fakt nikdy neviděl. Novější frézky, třeba fgs32, mají klín ocelový s nalepeným plastem pro zlepšení kluzu. Ale když se tam zapíchají šponky tak je to ještě horší.
Sběratel strojů :-)
Ale on má klín, né lištu. Stahuje ho šroubem u širší strany, a druhým se to pojišťuje. Jestli je do vrtule tak ho musí stejně srovnat. Zaškrabat nebo přebrousit. Aby dosedal celou plochou. Tím se mu zmenší, tak ať ho pak klidně podlepí planžetou na straně kde se neposouvá. Běžně se to tak dělá u velkých strojů. Je to levnější než dělat nový.
S tím přebroušením bych asi mohl pomoct, záleží jak je to hodně zkroucené. Až budou ty spárové měrky tak to změř na nějajkém rovném pravítku nebo na barvu.
S tím přebroušením bych asi mohl pomoct, záleží jak je to hodně zkroucené. Až budou ty spárové měrky tak to změř na nějajkém rovném pravítku nebo na barvu.
Sběratel strojů :-)
-
- Příspěvky: 159
- Registrován: 15. 1. 2012, 7:38
- Bydliště: Úholičky Praha západ
Celé odpoledne stojím u a stroje s tatínkem, a různě se dohadujeme, co jsou běžné vůle a co ne.
Klíny jsem srovnal a zabrousil, kontroloval pravítkem.
Vzniklí vakl prý dotahuji Šroubka ve předu ( 6 šrobky )
Klíny jsem srovnal a zabrousil, kontroloval pravítkem.
Vzniklí vakl prý dotahuji Šroubka ve předu ( 6 šrobky )
6 šroubků? Aha myslel jsem, že je to klín, tj. zasouváním do klínové mezery se dělá vůle. A ona je to nakonec jen ta lišta kosoúhelníkového průřezu co se nastavuje červíky a ty se jistí matičkami. Tu frézku neznám a v té dokumentaci je to kreslené na první způsob.
Ale tady u toho druhého způsobu zase není potřeba nic vypodkládat. Tak se ty červíky jen dotáhnou víc. Lišta má důlky a za ty se to opírá, nebo ne?
Ale tady u toho druhého způsobu zase není potřeba nic vypodkládat. Tak se ty červíky jen dotáhnou víc. Lišta má důlky a za ty se to opírá, nebo ne?
Sběratel strojů :-)
-
- Příspěvky: 159
- Registrován: 15. 1. 2012, 7:38
- Bydliště: Úholičky Praha západ
Omlouvám se, napsal jsem to špatně. Je to kosoúhlé ale do klínu. Ve směru posuvu to drží dva šrouby M8. Těma se to dalo dotáhnout na minimální vůli. Kolmo ke směru posuvu jsou dva šrouby m6. Původně jsem myslel, že jsou jen na aretaci. Otec mi řekl, že se s nimi vymezuje vůle. Což sice šlo, ale elektro posuv to nezvládá. A na ruční pohon je to dřina. Asi budu muset někam na exkurzi, kde mě nechají zatočit kličkami, abych poznal co je normální. Jinak to podložím a nebudu to dál řešit. Je na tom stroji víc much než užitku
Ahoj všem. Koupil jsem novou frézku VF25 v Bratislavě. Je to pravděpodobně Čína se všemi nedodělky. Jinak v pohodě. Stůl měl samozřejmě nerovné rybiny. Úhel rybin je 55 stupňů a tak jsem v práci ve výdejně půjčil tuto frézu a po vyrovnání podle zadní strany lehce líznul jak výškově tak rovnoběžně. Kupodivu byla horní strana stolu broušená a ta křivá nebyla. Klínové lišty mi tím pádem projely a tak jsem podélnou udělal z Pertinaxu, příčnou jsem podložil planžetou se zahnutím na koncích, aby mi nevyjela. Funguje to normálně. Úhel klínu jsem okopíroval podle původního a pak jen jemným smirkovým plátnem doladil tak, aby oba konce v rybině seděly stejně. Z Pertinaxu se vyrábějí menší ozubená kola a uvidím, jak to bude trvanlivé. řeším přídavný elektrický posuv, který jsem instaloval místo levé kliky posuvu. K SS motoru jsem použil ozubená kola s modulem M=1. Při ručním frézování se tedy roztáčí i motor přes převodovku, což ale při jemném frézování zase tak moc nevadí.
-
- Příspěvky: 256
- Registrován: 20. 4. 2009, 12:10
- Bydliště: Praha
Z pertinaxu se se kdysi vyráběla kola do rozvodů spalovacích motorů používal to Ford bylo to mezikolo aby byl rovod tišší dokonce jsem viděl pertinaxové kolo ve staré míchačce byl to šnekový převod průměr kola asi 350 mm šnek pohopitelně ocelový,zajímalo by mne co to bude dělat na tom vedení .
Co to bude dělat je celkem jasné. Až se to napije olejem, tak to trochu nabobtná a to je tak vše. Jednoho času to soudruzi z NDR dávali do mašin taky, ale jako kluzné plochy. Dokonce mám dojem, že jsem to viděl i na něčem z produkce naší, ale nejsem si jistý, na čem. Taky to někdo dával na kluzné plochy při GO, když byly strašidelně vydřené, odfézovali větší vrstvu a podlepili fíbrem. Ještě nebyly podlévací hmoty a Turcit nybyl, nebo byl prostě v soc. táboře nedostupný.
Pokud máš ty rybiny jen po fréze, tak ti to ten fíbr bude "žrát" a půjde to při dobrém vymezení vůle ztuha. Měl by jsi to zaškrabat, nebo zabrousit.
Pokud máš ty rybiny jen po fréze, tak ti to ten fíbr bude "žrát" a půjde to při dobrém vymezení vůle ztuha. Měl by jsi to zaškrabat, nebo zabrousit.
Rybiny jsou zaškrabané, lišta je pertinaxový klín je přebroučen 600 smirkem. K otázce nabobtnání: neudělá to v oleji vůbec nic. Ani to nenasákne. Je to tak houževnatý materiál, že jsem z něj vyrobil i matici k trapézovému šroubu TR 16/4. Při vrtání dostával vrták zahulit a to jsem pořád zaléval olejem. Uvidíme časem ale prozatím je to i na tření v pohodě. Podminka ale je, že jsou instalováný stírátka z filcovýma mazacíma poduškama. Pak to jede jak po másle.