modra 4osa tb6600 - rele pro ovladani spindlu

Steve89
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2014, 9:53

31. 8. 2014, 10:22

Dobry den, lidicky,

radsi se zeptam, kdyby to melo nejaky duvod, ktery me nenapadl.
Mam toto : http://cnc.inshop.cz/driverovedesky/dri ... ?ItemIdx=6" onclick="window.open(this.href);return false;
Akorat koupeno z Asie. No problem je, ze ti asiati pri navrhu pcb asi nekoukaji na to, ktery kontakt na rele je spinaci a ktery rozpinaci.
Rele, ktere ma spinat spindl je po zapnuti napajeni okamzite sepnute v klidovem stavu tzn, je zapojeno na kontakt NC.
Podle me to tak byt nema ale radsi se ptam.
Ono je to logicke. Nechci mit zapnuty spindl okamzite po zapojeni napajeni jeste nez naskoci mach, navic i total stopka ten vystup aktivuje. To je preci kravyna, ne ?
Jelikoz jsem nechtel prerusovat cesty, rele jsem pouze vypajel a zapajel z druhe strany plosnaku.
image.jpg
Jsem z toho porad trochu jelen pac se mi zda, ze ani ryzotaci by to tak hloupe neudelali.
Steve89
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2014, 9:53

31. 8. 2014, 10:24

Btw, docela zacinam litovat, ze jsem si koupil zrovna tuhle desku. Ale co, aspon je co zlepsovat.
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

31. 8. 2014, 10:55

Ideální to není, ale tragédie taky ne.
Dobrým zvykem je napřed vždycky zapnout ovladací SW (tj. u tebe Mach) a teprve po inicializaci zapnout silařinu.
Jinak se nemůžeš spolehnout na to, v jakých úrovních jsou jednotlivé signály. Např. BIOS s těmi piny na LPT běžně při inicializaci cvičí.
Pokud ti ale totalstop aktivuje vřeteno, tak to máš blbě nastavené, měl jsi negovat příslušný signál. Ale přepájením kontaktů to jde samořejmě taky, navíc je takhle dobré, že relé je sepnuto (a tedy žere energii) jen po dobu frézování (aspoň předpokládám, že to teď tak máš, pokud ne, tak to vrať zpátky a invertuj příslušný signál).
Steve89
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2014, 9:53

1. 9. 2014, 7:21

Děkuji za odpověď.
Jj, invertováním signálu by to bylo v cajku. Jediný problém by potom nastal při zapnutí napájení stroje, okamžitě by se mi protořčilo vřeteno ( mám to na jeden vypínač celé ) :D takhle to teď funguje dobře.
Jestli si to někdo pořídíte tak dejte pozor. Číňanům je to jedno.
No asi se s tou deskou budu ještě nějakej čas trápit, než si stroj vydělá na pořádný drivery.
Já asi začnu s proklemováním optočleů. Jestli s tím už někdo má nějaké zkušenosti, napište prosím co jste na desce všechno upravovali.
Ano, zní to jako téma, které se zde probíralo už mnohokrát ale na téhle desce je to trochu jinak než na té s TB6560. Jiné optočleny atd..
Uživatelský avatar
origosch
Příspěvky: 1287
Registrován: 19. 4. 2007, 10:39
Bydliště: Kladno

1. 9. 2014, 11:11

Dobré je mít pro motor ještě ručně ovládaný shalter, který zapnu až když začínám frézovat.
www.mosaznevyrobky.cz
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

1. 9. 2014, 1:16

A není tam náhodou vytažený i ten druhý (spínací) kontakt?
Připadá mi hodně podivné, že byl vytažený ven jen rozpínací kontakt, to by bylo fakt na hlavu padlé. Skutečně je to v klidu (tj. deska bez připojeného napájení) sepnuté?
Ono ti ale to sranda-relé stejně za chvilku odejde, pokud jim přímo spínáš vřeteno.
Jaké tam jsou optrony? Na té fotce to není vidět.
Steve89
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2014, 9:53

3. 9. 2014, 7:26

Mex píše:A není tam náhodou vytažený i ten druhý (spínací) kontakt?
Připadá mi hodně podivné, že byl vytažený ven jen rozpínací kontakt, to by bylo fakt na hlavu padlé. Skutečně je to v klidu (tj. deska bez připojeného napájení) sepnuté?
Ono ti ale to sranda-relé stejně za chvilku odejde, pokud jim přímo spínáš vřeteno.
Jaké tam jsou optrony? Na té fotce to není vidět.
Na tý fotce, co jsem dával prve, je vidět, že ten spínací kontakt mají proklemovanej se středem. Ano v klidu ( při vypnutém napájení ) je to sepnuté.
Ono to relé tam má sice natištěný myslim 10A ale tomu nevěřím. Já tím spínám polovodičové relé SSR 25A. Bude mi to spínat vřeteno a zásuvku na rozvaděči např. pro chlazení nástroje či odsávání.
Optrony zjistím až příjdu z arbaitu a napíšu.
Zatím dík.
Steve89
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2014, 9:53

7. 9. 2014, 6:22

Omlouvám se, že to tak trvalo. Konečně jsem se k tomu zase dostal a vyblejsknul ty optrony na desce.
driver optron.jpg
Vůbec nejlepší by bylo, kdyby existoval nějaký substitut, který tam stačí klapnout místo původního.

Jaké vlastnosti těch optronů je třeba zlepšit ?? Rychlost, linearitu ??

Díky
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

7. 9. 2014, 7:10

A proč je chceš nahrazovat?
Optrony 6n137 (které tam máš) jsou ty nejlepší, co tam můžeš mít. V pohodě jednou až do 10 MHz, takže zvládnou nejméně 100x větší rychlost, než potřebuješ.
Pokud bys je proklemoval, tak je to ptákovina jako zvon.
Nevím, co máš za problémy. Ale v těch optronech je nehledej.

Ještě k tomu rele: pokud za tím máš SSR, tak je skoro blbost to spínat pomocí relé. To SSR (nebo ta SSR, píšeš, že chceš spínat víc věcí) bych spínal buď přímo posílenými signály z oddělovací desky, nebo bych tam maximálně přidal malý a levný spínací tranzistor (cena tak do 3 Kč).
Steve89
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2014, 9:53

8. 9. 2014, 7:27

Tak to rád slyším, aspoň nemusím shánět co tam dát a pak to předrátovávat. Dík.
Nj, vím, že je to zbytečné spínat relátkem další ale když už to tam je. Ničemu to nevadí a aspoň tam mám spínání jak 24V tak i 230.

Btw, problém s tou deskou mám, chtěl bych dosáhovat vyšších rychlostí. Mám tam Nema 23 , 2Nm, napájený 24V, proud nastaven na 3,5 A a má to broblém roztočit se na vyšší rychlost i na prázdno. Mikrokroky jsem dal na 1/4. Navíc při malých rychlostech to slušně rezonuje:

Na 3D tiskárně mám Nema 17 řízený arduinem s Pololu driverama a ty motory jedou krásně hladce a na 1.7A mají obrovskou sílu a dosahují parádních rychlostí.
S tou čínskou deskou ten motor tak plynule nejede.
Chystám se to ještě vyzkoušet s Un 36V, jestli se to alespoň zrychlí.
Steve89
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2014, 9:53

8. 9. 2014, 7:38

Krucinál, teď jsi mi dobře nasadil brouka do hlavy. Možná tam přeci jenom dám navíc ještě darlingtona místo toho původního relé a ještě jedno SSR abych mohl spínat 24 i 230V.
Zatím to nepotřebuju ale mám ještě jeden spindl na DC24V ( podotýkám že né ten čínskej motorovětrák ).
Mex
Příspěvky: 10288
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

8. 9. 2014, 6:23

Ty mikrokroky nastav aspoň na 1/8.
Nemáš problém s kvalitou vstupního signálu STEP? Generuješ to nějakým simulátorem nebo nějakým programem na PC?

Bylo by fajn, kdybys udělal test přímého porovnání driverů Pololu a téhle Toshiby.
Nastavit na Toshibě stejné omezení proudu jako na Pololu a stejný mikrokrok, motor odpojit z Pololu a připojit na Toshibu, na vstup oddělovací desky připojit signály DIR a STEP z Arduina (ENA nechat případně nezapojený).
Výsledky toho porovnání při stejně nastavených okolních podmínkách (stejný motor, stejné nastavení proudu, napětí a mikrokroku, stejný zdroj signálu) by mě fest zajímaly.

Jinak pokud chceš něco spínat přímo tranzistorem (tedy ne pomocí SSR), tak určitě ne Darlington (velký napěťový úbytek a tedy ztráty), ale rozhodně nějaký slušný FET. Dneska se dají za pár kaček koupit skvělé tranzistory. Jen je třeba před koupí rozmyslet, jak ho budeš řídit, a podle toho případně vzít nějaký z kategorie Logic level (tj. takový, kterému stačí nízké napětí na gate).
Uživatelský avatar
Hades
Příspěvky: 1206
Registrován: 11. 10. 2012, 10:59
Bydliště: Praha; Mimoň

8. 9. 2014, 6:59

Steve89 píše:Krucinál, teď jsi mi dobře nasadil brouka do hlavy. Možná tam přeci jenom dám navíc ještě darlingtona místo toho původního relé a ještě jedno SSR abych mohl spínat 24 i 230V.
Zatím to nepotřebuju ale mám ještě jeden spindl na DC24V ( podotýkám že né ten čínskej motorovětrák ).
se na to vybodni a spínej tím to SSR.
Někde to tu najdeš, já tímhle spínám normální pořádnej stykač, a to relé je tam stále jako nové (pochopitelně mám ošetřeno spínání indukční zátěže).
U SSR ti to vadit nebude, kontakty poleze jen to ovládání SSR.
A jak ti tu radili ostatní.... nejdříve nech najet SW, teprve pak zapínej ovládací a silovou část. Má to svoji logiku. U mne nejdou zapnout drivery, dokud se mi nerozjede soft. Než jsem to takhle předělal, tak jsem si taky občas pustil motor, no a nedej bože, aby něco leželo na stole...
Steve89
Příspěvky: 20
Registrován: 31. 8. 2014, 9:53

9. 9. 2014, 7:09

Mex píše:Ty mikrokroky nastav aspoň na 1/8.
Nemáš problém s kvalitou vstupního signálu STEP? Generuješ to nějakým simulátorem nebo nějakým programem na PC?

Bylo by fajn, kdybys udělal test přímého porovnání driverů Pololu a téhle Toshiby.
Nastavit na Toshibě stejné omezení proudu jako na Pololu a stejný mikrokrok, motor odpojit z Pololu a připojit na Toshibu, na vstup oddělovací desky připojit signály DIR a STEP z Arduina (ENA nechat případně nezapojený).
Výsledky toho porovnání při stejně nastavených okolních podmínkách (stejný motor, stejné nastavení proudu, napětí a mikrokroku, stejný zdroj signálu) by mě fest zajímaly.
.
Já to mám řízené Machem přímo z PC LPT, je to pomalé.

Ono to Arduino v 3D tiskárně funguje částečně jako interpolátor, software co je v Arduinu ( g-code presenter ) dostává z linuxu přez USB (neboli RS232, převodník je integrovaný na desce) příkazy G kódu, software arduina si to přeloží a samo arduino budí drivery. A běhá to opravdu parádně, motory jdou plynule, potichu a mají sílu a nehřejou se jako prase.

Napadlo tě vyrobit z Arduina interpolátor pro CNC ?

Až budu mít chvíly čas, vyzkouším to zapojit s tou toshibou, ale nechce se mi rozebírat vyladěnou tiskárnu, radši vezmu další arduino.
Uživatelský avatar
azamo
Příspěvky: 604
Registrován: 11. 4. 2014, 7:43
Bydliště: Zlín

9. 9. 2014, 7:26

Interpolátor Arduino už existuje https://github.com/grbl/grbl/wiki
Funguje to ale je to takové neohrabané na ovládání .
Linux cnc a mesa je asi lepší řešení .
Odpovědět

Zpět na „cinske desky s TB-6560 cervena a modra“