Tos s-28 žebrák

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Dawe
Příspěvky: 45
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

21. 9. 2018, 9:58

Vazne nikdo nevi? Docela me to trapi ale v ulozeni vretene jsem pri posledni rozborce nic zvlastniho nenasel. Vreteno ani ted nema zvysene vule. Je ten zvuk normalni nebo ne?
prochaska
Příspěvky: 5288
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

21. 9. 2018, 10:23

nemáš ve vřeteni nějaký bordel, třeba kousek zapomenuté kulatiny?
Aleš Procháska
Dawe
Příspěvky: 45
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

22. 9. 2018, 10:27

ne ne, to jsem kontroloval jako prvni.
Dawe
Příspěvky: 45
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

23. 9. 2018, 12:31

prochaska> predpokladam ze Tvuj Zebrak ten zvuk nedela.?
prochaska
Příspěvky: 5288
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

23. 9. 2018, 2:40

Ne, tohle mi nikdy nedělal (tedy už ho dávno nemám, ale na tohle bych si vzpomněl). Když už dělal hluk, tak pořád.
Aleš Procháska
Pedro123
Příspěvky: 21
Registrován: 15. 11. 2015, 4:53

24. 9. 2018, 5:57

Dawe píše:
23. 9. 2018, 12:31
prochaska> predpokladam ze Tvuj Zebrak ten zvuk nedela.?
Zdar Dawe,
přehrál jsem si tvoje video a hned jsem běžel do "fabriky" to skouknout.
Mě to cvaká na S-28 obdobně za těchto podmínek: Vypnutý motor, páka předlohy 1:1/1:8 v mezipoloze, ruční otáčení vřetenem za univerzálku. Cvaká to pouze když měním smysl otáčení a podle místa hluku to vypadá na nějakou vůli v ozubení v převodu do lyry. Ale jak známo, tak tyhle zvuky se v litinovém fundamentu mohou různě přenášet bůh ví odkudkoliv a S-28 je ozubením doslova přeplněná.
Z tvého videa usuzuji, že to cvaká při jednosměrném otáčení v průběhu plynulého točení a pohybu vřetena - takže se asi nejedná o můj případ.
Co to může být nevím. Sundej kryt zadního ložiska - takový ten plechový prohnutý nočník s dírou - je na 3 šrouby M6 - šroubovák a sundej plechový pásek z obvodu tělesa ložiska, je tam jenom pružně nasunutý aby tam nepadl bordel. Pod tím jsou nějaké matice na hákové klíče a plechové ohýbací pojistky proti povolení. Mohlo by tam být vidět na kuličkové ložisko vřetena. Mrkni, zda není rozpadlá klec - kuličky by se mohly "srocovat" a při otáčení přebíhat po dráze a klepat o sebe. Také by tam mohlo být vidět po sundání horního krytu vřeteníku (4 inbusy M8). Obojí odšpuntuj a možná něco uvidíš.
Tím samozřejmě nechci strašit, ale není to náročné a za kontrolu to stojí. Hált musíš jít vylučovací metodou. Je to mrzuté, cvakat by to nemělo. Byla by škoda přijít o takovou krásnou mašinu kvůli nějaké blbosti. Chtělo by to vznést dotaz na odbornou dílnu (je jich dost) a lepší video (připadá mi, že nemáš synchronizovaný zvuk s obrazem). Oni ti jistojistě taky moc neřeknou, ale mají veliké zkušenosti a třeba už takový případ měli - za to nic nedáš, když jim pošleš mejl. Kdo je také znalcem na S-28 na zdejších diskusích je Salus - na S-28 je takový pochodující naučný slovník a mně už dost pomohl.
Zduř, Pedro.
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 817
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

24. 9. 2018, 6:21

Tak za prvé, nepokládám se za znalce osmadvacítky jak píše Pedro123. Je tady určitě více odborníků co to měli do šroubku rozdělané. Já tedy ne. Je fakt, že to cvakání není normální. Jen tak mě napadlo, jestli není nějaký "bordel" na ozubených kolech na vřeteni. Zkus sundat horní víko vřeteníku a kouknout tam. Jen při sundaném deklu nepouštěj nějaké větší točky protože jinak máš olej všude, ne jen ve ksichtu. :D
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: V10A
Pásová pila: G5013W/400
Svařovací invertor: Fronius Transpocket 1500
Svařovací invertor: KITin 2040 MIG EURO
Dawe
Příspěvky: 45
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

26. 9. 2018, 12:18

Dik, tak uz vim ze to musim rozdelat.
pedro123> Jinak u me je vreteno ulozene na kluznych pouzdrech, ne na kulickovych loziscich.
r4cv
Příspěvky: 1216
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

26. 9. 2018, 1:14

Mne podobny cvakavy zvuk robilo jedno kolo na lyre.
Neviem, ci si skusal odpojit kola zo zaberu a tym upresnit, ci ten zvuk ide od vreteniku alebo zozadu od prevodov.
Pedro123
Příspěvky: 21
Registrován: 15. 11. 2015, 4:53

27. 9. 2018, 4:26

Dawe píše:
26. 9. 2018, 12:18
Dik, tak uz vim ze to musim rozdelat.
pedro123> Jinak u me je vreteno ulozene na kluznych pouzdrech, ne na kulickovych loziscich.
Zdar Dawe,
ty máš na vřetenu přední i zadní ložisko kluzné? To slyším poprvé. Standardně byla S-28 vybavena předním kluzným a zadním valivým ložiskem.
Asi budeš mít nějaký atyp.
Pedro.
Dawe
Příspěvky: 45
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

29. 9. 2018, 4:36

jo jo, jsou tam dost podobne sestavy lozisek vpredu i vzadu. Rok 1957, serie pro ty vojenske V3S.
Petrson
Příspěvky: 2
Registrován: 18. 1. 2016, 9:03

14. 10. 2018, 6:05

Dobrý den, chci se optat na to zda jsou oba kameny, které slouží pro uchycení koníku stejné. Bohužel mám koníka jen s jedním kamenen a chci sehnat i druhý. Mohu případně poprosit o nějaké fotky. Děkuji
pepawrf
Příspěvky: 65
Registrován: 11. 4. 2016, 7:24

15. 10. 2018, 6:37

Taky mě jeden chyběl tak jsem ho vyrobil podle toho co tam byl.
Dawe
Příspěvky: 45
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

5. 11. 2018, 11:46

Konecne jsem se dostal k tomu cvakajiimu vretenu.
Rozhodil jsem to zezadu a zahy narazil na dve veci. Jednak pojistna MB podlozka mela strzeny vnitrni zoubek, takze se mohla na hrideli tocit a neplnila svou funkci -jistit matici vymezujii axialni vuli/predpeti. Matice byla na muj vkus jen docela lehce dotazena.

Pod matici jsem nasel axialni lozisko s popraskanou kleci.
Ted mi doslo ze to je to valive lozisko co myslel Pedro123 par prispevku vyse. Ja porad premyslel jen nad radialnimi lozisky, vubec me nenapadlo ze axial muze takhle cvakat. Po povoleni vreteno uz necvaka. Uvidim po remontazi noveho loziska jestli to zase zacne, nebo to delala ta praskla klec.

K lozisku: tohle nemocne lozisko je samozrejme bez oznaceni (je tu jen dobove oznaceni vyrobce ZKL). Po promereni jde o 51110 (50x70x14).

Mel bych k tomu par kontrolnich dotazu.

- Chci tam dat nahradou ZKL 51110 A P6 NEW FORCE ktere mam. Je to mirne presnejsi standard, rychlostne s rezervou. Nejaky argument proti, ci jiny navrh?
- Da se nekde koupit ta pojistna matice? Myslim ze ne, ale kdyby jo tak mi to usetri cas s frezovanim nahrady.
- Jakym postupem nejlip vymezit tu axialni vuli / predpeti? Nemam u sebe ted manual k S28, ale myslim ze zrovna tohle tam nebylo zmineno.



Dik
Přílohy
pojistna podlozka.png
Podlozka
axial lozisko vreteno S28.png
Axialni lozisko
axial lozisko S28 3.png
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 817
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

6. 11. 2018, 5:36

Pojistné matice i podložky se samozřejmě dají koupit. Měl by je mít každý prodejce ložisek.
Třeba tady máš přehled rozměrů podložek a matic:
http://www.skf.com/cz/products/bearings ... index.html
http://www.skf.com/cz/products/bearings ... index.html

Seřízení vůle vřetene je v manuálu popsáno takto:
Image_00656.JPG
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: V10A
Pásová pila: G5013W/400
Svařovací invertor: Fronius Transpocket 1500
Svařovací invertor: KITin 2040 MIG EURO
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“