Soustruh Donauwerk Ernst Krause Co. - transmisák
Zdravím,
dostal se ke mě tento soustruh http://www.rajce.net/a12947065" onclick="window.open(this.href);return false; a nyní řeším jeho zprovoznění.
První věc, na kterou se chci zeptat je, jak rozebrat vřeteník, resp. jak se dostat k uložení vřetene. Bylo mi totiž doporučeno toto místo rozebrat, důkladně vyčistit a namazat kvůli životnosti stroje. Sundal jsem kryty ozubených kol a z čela vřeteníku jsem z obou stran vyšrouboval matice viz foto, ale teď nevim jak dál, abych něco nepoškodil.
Další otázka se týká pohonu. Jelikož je to starý stroj, který byl původně hnaný transmisí, musím nyní vyřešit pohon. Motor a frému s řemenicemi k tomu mám, ale přemýšlím nad tím, jak to nejlépe poskládat k sobě, aby to bylo dobře a nemuselo se vrtat do hmoty soustruhu. Zásadní věc, kterou řeším je, zda udělat tu hřídel s řemenicemi vůči soustruhu "napevno" (samozřejmě s možností dopínání plochého řemenu), nebo zda vymejšlet nějakou složitější konstrukci, kdy by se pomocí páky dal řemen uvolnit a tím i zastavit samotný stroj za běhu motoru. Nevím ovšem, zda to má význam řešit.
Jak byste to vyřešili vy? Případně pokud byste měli fotky dodělávaných pohonů i na jiných transmisákách, tak by se mi pro inspiraci určitě hodily.
Děkuji
dostal se ke mě tento soustruh http://www.rajce.net/a12947065" onclick="window.open(this.href);return false; a nyní řeším jeho zprovoznění.
První věc, na kterou se chci zeptat je, jak rozebrat vřeteník, resp. jak se dostat k uložení vřetene. Bylo mi totiž doporučeno toto místo rozebrat, důkladně vyčistit a namazat kvůli životnosti stroje. Sundal jsem kryty ozubených kol a z čela vřeteníku jsem z obou stran vyšrouboval matice viz foto, ale teď nevim jak dál, abych něco nepoškodil.
Další otázka se týká pohonu. Jelikož je to starý stroj, který byl původně hnaný transmisí, musím nyní vyřešit pohon. Motor a frému s řemenicemi k tomu mám, ale přemýšlím nad tím, jak to nejlépe poskládat k sobě, aby to bylo dobře a nemuselo se vrtat do hmoty soustruhu. Zásadní věc, kterou řeším je, zda udělat tu hřídel s řemenicemi vůči soustruhu "napevno" (samozřejmě s možností dopínání plochého řemenu), nebo zda vymejšlet nějakou složitější konstrukci, kdy by se pomocí páky dal řemen uvolnit a tím i zastavit samotný stroj za běhu motoru. Nevím ovšem, zda to má význam řešit.
Jak byste to vyřešili vy? Případně pokud byste měli fotky dodělávaných pohonů i na jiných transmisákách, tak by se mi pro inspiraci určitě hodily.
Děkuji
bratr má něco podobnýho . transmisi i s motorem má přidělanou ke zdi nad soustruhem když ho byl kupovat u jednoho děduly tak to tam tak dědek měl udělaný .
bratr na tom nic neměnil má to stejně .
řeknu mu o foto a dám to sem .
bratr na tom nic neměnil má to stejně .
řeknu mu o foto a dám to sem .
stroje poháněné transmisí se rozebíhaly/zastavovaly přesouváním řemene z pevné na vedlejší volnoběžnou řemenici nahoře na transmisi
řemen přesouvala páka v dosahu obsluhy
jednoduché, spolehlivé, funkční, krásný měkký rozběh
je-li to možné, princip zachovej
řemen přesouvala páka v dosahu obsluhy
jednoduché, spolehlivé, funkční, krásný měkký rozběh
je-li to možné, princip zachovej
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
řeknu bráchoj at vyfotí i ten klacek kterým nahazuje řemen a podle zvuku pozná kdy už je čas soustružit
Vřeteno vyndáš následovně: povolit lehce KM matice uvnitř vřeteníku, aby se povolila ložiska a pak vyklepat hřídel odzadu dopředu (směrem ke koníku). Vše provádět velice jemně! Na vřeteni jsou dvě pera, jedno drží velké oz. kolo redukce a druhé oz. kolo pro posuv. Dobře si zapamatuj, co kde je a dávej pozor, co odkud vypadne. Skládání je taky pěkná pakárna.
Dík za reakce.
Bohužel uložení "transmise" na zeď není možné (v budoucnu se bude soustruh přesouvat do nezděné dílny) a ten přesun řemenu na volnoběžnou řemenici asi možný také nebude, protože nevím jak to vyřešit, aby mi zároveň zůstala možnost přesouvání řemenu na té vícestupňové řemenici a tím byla zachována možnost změny počtu otáček.
Co jsem našel pár fotek na internetu, tak to mají většinou udělané přes tu přídavnou hřídel zdá se napevno. Tak nevím, zda to tak také udělat, nebo udělat možnost přiklopení celé té hřídele k soustruhu (nebo šponování pákou?) a tím docílení uvolnění řemenu a jeho prokluzu na řemenicích. Ovšem nejsem si tak uplně jistej, jestli to bude fungovat tak, jak si představuju, proto bych potřeboval vědět, zda s tím nemá někdo zkušenosti. Rozběhu stroje bych se nemál ani při variantě napevno, předpokládám, že ten plochý řemen klouzne, ale chtěl bych toho uvolnění řemenu využít jako "spojky" a mít možnost zastavit soustruh za běhu motoru.
Jinak dík za info k tomu vřetenu, vyzkouším to, snad to půjde.
Bohužel uložení "transmise" na zeď není možné (v budoucnu se bude soustruh přesouvat do nezděné dílny) a ten přesun řemenu na volnoběžnou řemenici asi možný také nebude, protože nevím jak to vyřešit, aby mi zároveň zůstala možnost přesouvání řemenu na té vícestupňové řemenici a tím byla zachována možnost změny počtu otáček.
Co jsem našel pár fotek na internetu, tak to mají většinou udělané přes tu přídavnou hřídel zdá se napevno. Tak nevím, zda to tak také udělat, nebo udělat možnost přiklopení celé té hřídele k soustruhu (nebo šponování pákou?) a tím docílení uvolnění řemenu a jeho prokluzu na řemenicích. Ovšem nejsem si tak uplně jistej, jestli to bude fungovat tak, jak si představuju, proto bych potřeboval vědět, zda s tím nemá někdo zkušenosti. Rozběhu stroje bych se nemál ani při variantě napevno, předpokládám, že ten plochý řemen klouzne, ale chtěl bych toho uvolnění řemenu využít jako "spojky" a mít možnost zastavit soustruh za běhu motoru.
Jinak dík za info k tomu vřetenu, vyzkouším to, snad to půjde.
Tady preci neni co objevovat. Dej do googlu "soustruh transmisak" a vyjede ti nekonecne reseni. Co muzes chtit vic. Pomateni silenci bez inspirace stavi ruzne veze a podobne kraviny. Pekne to ma udelane tady jeden clen, motor dole v tezisti pod lozem a remeny spodem.
Jasně, dohledat na netu fotky se nechá a samozřejmě toho využiju, ale chtěl bych získat zkušenosti přímo majitelů, jaká konstrukce pohonu je vhodná, na co si dát případně pozor, čemu se vyhnout atp.elbarto píše:Tady preci neni co objevovat. Dej do googlu "soustruh transmisak" a vyjede ti nekonecne reseni. Co muzes chtit vic. Pomateni silenci bez inspirace stavi ruzne veze a podobne kraviny. Pekne to ma udelane tady jeden clen, motor dole v tezisti pod lozem a remeny spodem.
Ještě uvidím, co spáchám, protože teď mě ještě vrtá hlavou, že bych měl rád zachovanou možnost posunutí vřeteníku kvůli té vyndavací části lože, protože po namontování unašeče a univerzálky na vřeteno už jsem skoro za touto částí a já bych na tom rád občas stočil brzdový buben na vypleteném kole z motorky. Ale není to nutnost.
Jinak jsem z toho už vydoloval to vřeteno (viz foto http://www.rajce.net/a12947065" onclick="window.open(this.href);return false;), což byla asi dobrá volba podle toho, jak vypadaly mazací kanály kluznejch ložisek. Teď bych ale potřeboval vědět, jak má být řešený mazání toho uložení? Na fotkách je vidět kanálek v odlitku domku pro futro, který zřejmě slouží i jako rezervoár oleje (ve spodní části je podstatně hlubší). Futro má na vrchní části profrézovanou drážku, kterou olej putuje mezi vřeteno a ložisko. Otázka je, jakým způsobem má být dopravován olej ze spodní části "zásobníku" právě do té drážky na tom pouzdru? Údajně by tam měly být nějaké brodící kroužky, které vlivem otáčení vynášejí olej nahoru, ale na nic takového jsem nenarazil. Pouze jsem v jednom z uložení našel pozůstatky nějakého knotu. Myslíte, že bude dostatečné, když kolem futra do toho kanálu vložím obyč knot (třeba dvojitě)? Umaže se to?
-
- Příspěvky: 799
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
V té drážce pouzdra bývala plsť, někde, bohužel nevím kde, se to tu už řešilo. Pokud tam byl knot, tak to asi fungovalo také.
Jsem ti už na manii psal, co tam má bejt a že tam žádný kroužky nejsouJawaLK píše:Jinak jsem z toho už vydoloval to vřeteno (viz foto http://www.rajce.net/a12947065" onclick="window.open(this.href);return false;), což byla asi dobrá volba podle toho, jak vypadaly mazací kanály kluznejch ložisek. Teď bych ale potřeboval vědět, jak má být řešený mazání toho uložení? Na fotkách je vidět kanálek v odlitku domku pro futro, který zřejmě slouží i jako rezervoár oleje (ve spodní části je podstatně hlubší). Futro má na vrchní části profrézovanou drážku, kterou olej putuje mezi vřeteno a ložisko. Otázka je, jakým způsobem má být dopravován olej ze spodní části "zásobníku" právě do té drážky na tom pouzdru? Údajně by tam měly být nějaké brodící kroužky, které vlivem otáčení vynášejí olej nahoru, ale na nic takového jsem nenarazil. Pouze jsem v jednom z uložení našel pozůstatky nějakého knotu. Myslíte, že bude dostatečné, když kolem futra do toho kanálu vložím obyč knot (třeba dvojitě)? Umaže se to?
Ok, tak použiju obyčejnej knot, snad to bude fungovat. Kapačky to zřejmě nikdy nemělo, protože by po nich zřejmě zůstaly nějaké pozůstatky a navíc ty zátky mazacích otvorů vypadají celkem původně (nejsou to maznice, ale vytočené obyčejné zátky). Zřejmě to bylo opravdu řešený tím knotem a zásobou oleje v drážce. Teď mě ještě zajímá, zda ten knot omotat kolem dokola, nebo ho natánout pouze z jedné strany a druhou polovinu drážky nechat pro dolívání oleje do jímky? Co bude lepší?Zbýňa píše:Jsem ti už na manii psal, co tam má bejt a že tam žádný kroužky nejsouJawaLK píše:Jinak jsem z toho už vydoloval to vřeteno (viz foto http://www.rajce.net/a12947065" onclick="window.open(this.href);return false;), což byla asi dobrá volba podle toho, jak vypadaly mazací kanály kluznejch ložisek. Teď bych ale potřeboval vědět, jak má být řešený mazání toho uložení? Na fotkách je vidět kanálek v odlitku domku pro futro, který zřejmě slouží i jako rezervoár oleje (ve spodní části je podstatně hlubší). Futro má na vrchní části profrézovanou drážku, kterou olej putuje mezi vřeteno a ložisko. Otázka je, jakým způsobem má být dopravován olej ze spodní části "zásobníku" právě do té drážky na tom pouzdru? Údajně by tam měly být nějaké brodící kroužky, které vlivem otáčení vynášejí olej nahoru, ale na nic takového jsem nenarazil. Pouze jsem v jednom z uložení našel pozůstatky nějakého knotu. Myslíte, že bude dostatečné, když kolem futra do toho kanálu vložím obyč knot (třeba dvojitě)? Umaže se to?
Tak jsem trochu pokročil s pohonem. Udělal jsem jednoduchej nosník, na kterém bude na konci přišroubovaná hřídel s řemenicemi a k druhému konci bude posuvně upevněný motor. Celý nosník je na čepu u přední nohy, takže plochý řemen bude dopínán váhou motoru s hřídelí, případně tam doplním nějakej napínák. Jinak je to vůči soustruhu ještě celý podélně posuvný. Je to z toho důvodu, že bych rád do soustruhu občas upnul vypletené 19" kolo a po namontování unašeče a univerzálky na vřeteno to vychází až za vyndavací část lože. Ovšem celý vřeteník lze ještě o cca 10 cm posunout vlevo, takže by to pak mělo vycházet. Samozřejmě to bude vykoupeno absencí strojního posuvu, ale s tím nic nenadělám. Foto zde: http://www.rajce.net/f1066365348" onclick="window.open(this.href);return false;
Teď k dotazum:
1. Potřebuji již složit vřeteník, ale mám stále dilema s tím mazáním. Jde mi o to, jak umístit ten knot do dorážky domečku tak, aby to bylo správně. Mám to připravené takto: http://www.rajce.net/f1066366263" onclick="window.open(this.href);return false; , kdy mám v drážce knot dvojitě omotaný kolem do kola, ovšem potřeboval bych to schválit od zkušenějších, abych to pak kvůli tomu nemusel znovu rozebírat.
2. Který konkrétní typ řemenu od Reko s.r.o byste pro tento pohon volili? Případně nějaké zkušenosti s jednotlivými typy? Dle popisu na jejich stránkách se přikláním ke GTI nebo UTI.
Teď k dotazum:
1. Potřebuji již složit vřeteník, ale mám stále dilema s tím mazáním. Jde mi o to, jak umístit ten knot do dorážky domečku tak, aby to bylo správně. Mám to připravené takto: http://www.rajce.net/f1066366263" onclick="window.open(this.href);return false; , kdy mám v drážce knot dvojitě omotaný kolem do kola, ovšem potřeboval bych to schválit od zkušenějších, abych to pak kvůli tomu nemusel znovu rozebírat.
2. Který konkrétní typ řemenu od Reko s.r.o byste pro tento pohon volili? Případně nějaké zkušenosti s jednotlivými typy? Dle popisu na jejich stránkách se přikláním ke GTI nebo UTI.
-
- Příspěvky: 799
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
To mazání se řešilo tady: http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=107 ... 2&start=60 Nejspíš je to stejný systém, tak snad to pomůže k pochopení.
Díky. To už jsem prohledával. Je to v podstatě obdoba, ale s rozdílem, že vstupní otvor mazání futra se nachází ve spodní části ložiska, kdežto já ho mám nahoře. Tzn. že potřebuji dopravit olej ze zásobní jímky nad hřídel vřeteníku. A jde mi o to, jakým způsobem je to nejvhodnější. Nerad bych to utemoval bavlněným knotem a pak zjistil, že to nefunguje.soustružník píše:To mazání se řešilo tady: http://www.c-n-c.cz/viewtopic.php?f=107 ... 2&start=60 Nejspíš je to stejný systém, tak snad to pomůže k pochopení.