Tos s-28 žebrák

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Uživatelský avatar
stanik84
Příspěvky: 2263
Registrován: 3. 8. 2016, 9:29

7. 1. 2019, 7:12

elbarto píše: 7. 1. 2019, 12:33 To Staník: nejsem obchodník se strojema pouze bláznivý sběratel. V broušení nemám nic, naopak hnedka co položim v dílně podlahu, tak budu lovit magnetku:-)
To Stanik, To Almac: Drzkola tuším znám, ale pokud ho vídáte na pivku budu rád, když ztratíte slovo a poprosíte ho at zahrabe. Jde mi především o tělo. Díky.
Já jen, že jsem si všiml, za těch pár let na fórech, že docela nakupuješ. Tak jestli nemáš něco navíc... ;) . Né, že jsi překupník. Kam to vše dáváš? To máš tak velkou dílnu?
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

8. 1. 2019, 10:06

To Staník: to prostě musíš být srdcař :-) 3 garáže plné, auta stoji na ulici. Není to tak dramatické, jak možná očekáváš, pár strojů a místo dojde. Rád si z toho jen dělám legraci, stejně to mají desítky lidí tady na fóru. Nejvic těším, že až položím podlahu nově postavené velké dílny, že zase budu parkovat v garaži :-) Jsem pouze čučkař, kdybys viděl mého kamráda, kterého nemůžu jmenovat a jeho sbírku na stovkách metrů čverečních. I když u něj už strojema prorůstají stromy :-(
Dawe
Příspěvky: 2509
Registrován: 8. 10. 2013, 6:18

12. 1. 2019, 3:03

Az to bude zase nekdo potrebovat.
Pohybove srouby pricneho suportu pro soustruhy S28 a S32 jsou opravdu zamenitelne.

Krome nekolika technologickych zmen na samotnem sroubu a matici (novejsi matice S32 je plne obrabena, kdezto stara S28 je z odlitku) jsem zaznamenal jediny rozmerovy rozdil. Nova matice pro S32 je vyssi v miste pod sroubem. To je to kriticke misto kde moje stara S28 matice praskla. Do S28 se tak nevedje. Budu ji muset o ten rozdil odfrezovat. Bud je suport S32 o nejaky ten mm vyssi nez S28, nebo je ta matice jen polotovar, ktery je treba upravit i pro S32.
porovnani sroubu S28vsS32 (5).png
porovnani sroubu S28vsS32 (7).png
porovnani sroubu S28vsS32 (4).png
porovnani sroubu S28vsS32 (3).png
porovnani sroubu S28vsS32 (2).png
porovnani sroubu S28vsS32 (6).png
TOS S28, DIY CNC, Holzmann ZS-40HS, Prusa Mk3s+MMU2s, Bambu X1C Combo
matusH
Příspěvky: 17
Registrován: 30. 10. 2017, 4:47

26. 2. 2019, 6:50

zdravim pani,
stal som sa hrdym majitelon tohto vehementu. u predajcu a neskor doma islo na masine vsetko OK. teraz som ale zistil ze sa netoci posuvova tyc. tou prepinacou packou zavit/posuv sa da hyvat ale nejde tazny srob ani posuv. nejakym nedopatrenim sa mi to uz raz podarilo spojazdnit pri nie dobre zaradene pake na radenie rychlosti vretena. chvilu to fungovalo ale pri zmene otacok zas nic. vie niekto poradit kde moze byt problem?
dik
Uživatelský avatar
Jimmy
Příspěvky: 523
Registrován: 12. 12. 2014, 9:19
Bydliště: Pardubice

26. 2. 2019, 7:33

Máš všechna kola pod krytem výměnných kol na sobě? Mohlo třeba ujet soukolí na lyře a kola už teď nejsou v záběru.
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC
matusH
Příspěvky: 17
Registrován: 30. 10. 2017, 4:47

28. 2. 2019, 9:36

Ďakujem za odpoveď. Tie kolesá sa netočili vôbec. Čiže nešiel prevod vreteno-nortonka. Chyba bola vo vyskocenej vidlicke páky vedľa voľby 1:1/8:1. Preto bol problém a prevod sa radil náhodne. Ta páčka išla divne od začiatku tak možno to bol aj problém prečo sa ho predchádzajúci majiteľ zbavil...😀. Teraz funguje všetko ako má
Pedro123
Příspěvky: 28
Registrován: 15. 11. 2015, 4:53

5. 3. 2019, 6:09

salus píše: 14. 11. 2018, 4:55 Myslím si, že olej se vypouštět nemusí, ale nejsem si tím úplně jist. Na svém jsem spojku ještě neseřizoval. Před více než 20 lety jsme to dělali v práci, takže si to úplně nepamatuju. Nasvědčuje tomu taky to, že hladina oleje v nádrži je níže než ten zadní dolní dekl, pod kterým je přístup ke spojkám. Ale třeba je tomu jinak a zkušenější mne opraví.

Pro Elbarta foto hotového olejoznaku vlastní výroby:
Olejoznak 001.jpg
Zdar,
jenom si dovoluji doplnit (vždy mistrovský příspěvek ohledně S-28) od Saluse pár drobnostmi:
Pokud se u S-28 ze zadní části "levé nohy vřeteníku" sundávají dekly (jeden kryje filtr a rozváděč oleje a druhý umožňuje přístup do olejové nádrže), není třeba olej vypouštět.
Pak je z boku nad motorem další dekl s průhledným oknem. Je to nějaký celuloid (stejný jako v olejoznacích), který časem zneprůhlední. Z kusu 3 mm plexiskla jsem si udělal nový, omatlal autotěsněním v tubě a hned je na kola vidět. Rozstřik oleje tam vytváří jakousi mlhu. Tady upozorňuji, že se jedná o předlohu od motoru a ta musí být mazána. Zuby kol jsou kalené a bez mazání by šly rychle do kopru. Doporučuji často kontrolovat; z rozvaděče může vypadnout trubička - a je po kolech. Možná se někdo pousměje - já si tam dal zpětné zrcátko z náklaďáku, abych nemusel pořád ohýbat hřbet. Výměnou těchto kol se nastavuje snížená nebo zvýšená řada otáček vřetena stroje. Já doporučuji na naše hobbybastlení střední nebo sníženou řadu - kdo chce točit 3250 ot/min? Krom toho se na takové otáčky musí postupně, delší dobu, a častý rozběh vřetena na takové otáčky dává docela zabrat spojkám.
Olejoznaky jsem všechny musel vyrobit nové, protože byly neprůhledné a na 3 šroubky M3 po 120°se již nevyrábí. Je to jednoduché; já olejoznak složil z mezikruží: guma - pertinax - guma - plné sklíčko z plexiskla - svrchní mezikruží; to jsem na děličce svrtal - ale nejdříve silikonem slepil - a je po problému.
Olejoznaky za vřetenem a v suportové skříni jsou průtokové - tzn., že tam je vyvedena trubička a z olejoznaku za vřetenem protéká olej již po spuštění motoru, v suportové skříni po spuštění posuvů.
Nejdůležitější je samozřejmě olejoznak za vřetenem. Pokud je ucpán - stačí prošťouchnout silnějším rybářským silonem.
U nového oleje u trubičky olejoznaku za vřetenem olej rychle kape - je hustší; u starého oleje, který je opotřebením řidší, volně vytéká. Pro kaskadéry jenom podotýkám, že pokud jdou s olejem bublinky - chyba - v nádrži je málo oleje a čerpadlo si přisává vzduch.
Sítky předního kluzného a zadního valivého ložiska jsou na náustcích pouze nasazené a rukou jdou sundat. Zejména u starších mašin (což jsou vlastně všechny) doporučuji často kontrolovat, protože z deklu převodovky odpadává červená základovka a může sítka zanášet.
Co se týče obsahu náplní: Hlavní náplň má 10 litrů oleje a při vypnuté mašině je olej ve středu olejoznaku. Po spuštění se část oleje vytlačí do oběhu, takže olej ve znaku je "po dně". Po vypnutí stroje se olej zase vrátí na střed znaku. Suportová náplň má objem 1,5 litrů a za běhu se hladina ve znaku téměř nemění. Nepíši z knih - nedávno jsem olejové náplně měnil. V suportové skříni obvykle vypadne z pístku, který je poháněn excentrem od šnekového převodu, trubička. To je všeobecná bolest S-28. Další bolestí je, že nemá tlakové mazání vřetena. Prostě se to musí hlídat.
Na doporučení Paramo jsem koupil olej OL-J22 - cena 450 Kč/10 litrů bez DPH - již na jeho tečení je vidět, že je hustší než co tam byl. Doporučená výměna: min. 5 let.
Vyrobil jsem i olejoznak do pravé nohy, kde je nádrž na chladící emulzi. Nikomu moc nedoporučuji to plnit. Sehnal jsem emulzní olej Quaker - docela emerická špička, ale stejně v létě a teple rychle shnije a smrad to je strašný. Pak se musí odšpuntovat zadní dekl s čerpadlem a celou nádrž vycůcnout špryckou a vymýt jarem. To se vyplatí jenom tomu, kdo na mašině dělá denně a stále - tedy asi na kšeft - pak má chlazení nástroje smysl.
Já to vyřešil tak, že jsem si udělal pod ložem nad sběrnou vanou takový šusplech z pozinku s náustkem na hadici, za strojem mám kýbl s uzavřeným deklem a v něm malé akvarijní čerpadýlko napojené na původní rozvod chlazení nad suportem. Úplně to stačí; ocelové špony chytám magnetem a z jiných kovů sítkem, které jsem si na čerpadlo vyrobil ze sítěného "vajíčka na čaj".
Když jsem nedávno na soustruhu pilou ve vřetenu řezal asi 1200 vajglíků z .14220 - tedy docela matroše a musel jsem chladit, tak jsem jako sběrnou vaničku použil obal od zavináčů.
Pamatujte na jedno: Výměna oleje nevyjde dráž než 700 Kč i s dopravou - oprava přidřeného hlavního ložiska jsou tisíce, ne-li desetisíce. A jako první kontrola jsou olejoznaky - to si ta S-28, i přes ten děsnej kravál při práci, zcela zaslouží.
Přílohy
DSCN3790.JPG
DSCN3791.JPG
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

15. 3. 2019, 8:24

Klimbik píše: 15. 3. 2019, 6:35 Jojo, to je on.
Zatim vim ze je vule na supportu, ktera snad pujde seridit.
Konik se nejak tezko posouva a nejde vyndat.
Cely stroj na nastetkovan na zeleno.
A pozitivni ze je tam nova elektrika
a fakt hodne hracek k tomu jsem dostal
Spousta věcí ohledně S-28 je třeba v odkazech níže. Bylo by určitě lepší, kdyby se nezakládalo nové vlákno a nemotat to dohromady s frézkou.

viewtopic.php?f=107&t=10511
viewtopic.php?f=107&t=26675
viewtopic.php?f=107&t=17993
viewtopic.php?f=107&t=18092
viewtopic.php?f=107&t=21232
viewtopic.php?f=107&t=17852
viewtopic.php?f=107&t=6292

Koník může být částečně přitažen i tím druhým upínacím šroubem, ne jenom pákou.
Koník.jpg
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Uživatelský avatar
Klimbik
Příspěvky: 664
Registrován: 11. 12. 2018, 10:18

15. 3. 2019, 8:37

jasne, nechtel jsem to michat, jen se to tam nejak zvrhlo :) no myslel jsem ze udelam vlakno klimbikuv TOS s28 :)
jinak druhy sroub jsem uplne vyndal a nepomohlo to. jeste jsem o tom nic nestudoval, zatim nebyl vubec cas, vcera (vecer jsme ho dovezli), tak jsem jen trochu promazal pojezdil, polestil. ani jsem ho nezapl, nemam navic jeste ani kabl :) ani manual jsem si jeste neprecetl, hlavne ze uz ho mam vytisteny :)
Youtube - "klimbíkova bastlírna" :twisted:
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4861
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

15. 3. 2019, 6:57

Ideální v tomto vlákně je držet se konstruktivních témat, neptat se 10x na věci, které už jsou napsané a snažit se případnou radou pomoci dalším kutilům. Svoje skalní fanoušky dostatečne nakrmíš příběhem na svých kanálech, tady vlákna typu "klimbíkova S28" bohužel moc lidí nezajímají.
Uživatelský avatar
Pawelson
Příspěvky: 276
Registrován: 29. 4. 2009, 9:10
Kontaktovat uživatele:

16. 3. 2019, 2:51

začníná mně na s28 jit težko paka zapinaní vřetene,nevíte co by to mohlo byt, nechce zapadnout
standa67
Příspěvky: 3
Registrován: 17. 3. 2019, 8:17

17. 3. 2019, 10:01

Všechny zdravím , jsem tady nový a hned prosím o radu .
Mám s28 který jsem nedávno pořídil . Soustružím a najednou se mi zastaví otáčky , motor se točí . Jako kdyby se zabrzdil . Když zkusím zpětný chod tak jde , potom zase zkusím normální a za chvíli zase stojí , potom opět zpětný a už nejde ani ten . Druhý den vše funguje a po nějaké chvíli to stejné . Nejspíš to chce seřídit spojku nebo brzdu ale nemám tušení jak a kde . :( :?:
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

17. 3. 2019, 12:19

Třeba tady: http://stachura.cz/manual.htm si stáhni manuál. Seřízení spojek a brzdy je tam popsáno.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
standa67
Příspěvky: 3
Registrován: 17. 3. 2019, 8:17

3. 4. 2019, 9:22

Stále se mi s28 zastavuje vřeteno . Není zde někdo blízko Žďár nad Sázavou kdo by se mi nato přijel podívat ?
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

3. 4. 2019, 9:29

Pravdepodobne to nebude spojkami, ale tým, že sa ti zadiera vreteno. Skontroluj si mazanie.
Tos C45-2000
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“