Pedro123 píše: ↑4. 8. 2018, 12:36
Nazdar,
přispívám sice docela pozdě, ale třeba se to někomu v budoucnu může hodit.
Vycházím ze zkušenosti - řezal jsem závit 3/8-24 UNF (díra ve vrtačkovém sklíčidle) - to je takový whithwortový bastard s vrcholovým úhlem 60° - a pěkně jsem se na něm vyvztekal. Ale přišel jsem na to.
Mám TOS S-28 - jako ty. Dávno před problémem jsem v obecné rovině diskutoval řezání závitů s nástrojařem, který na něm dělal celý život, a ten povídal, že tovární nastavení lyry vyhovuje téměř všem závitům, a že on sahal do lyry jen párkrát za život. Z toho je třeba vycházet.
Především je zásadně třeba si stáhnout Návod z webu Tumlíka, který jej sem nezištně umístil - dobrá práce!!!
Návod popisuje výpočet ozubených kol tak trošku vágně, ale když se člověk zahloubá, tak pochopí.
Za další:
Tvůj závit - 12 běhů na palec - a jeho nastavení na nortonce včetně výměnných kol v lyře je polopatě popsán v tabulce v návodu - jak jsem zkontroloval tvé zadání tak jsi jej nastavil přesně podle tabulek - tedy složení ze tří dvojic ozubených kol. Já taky. Ale - bohužel - to nefunguje. Nevím, kde je chyba, nechce se mi věřit, že tu tabulku v TOSu zmršili - ale vypadá to tak. Tvé nastavení jsem zkoušel také a stejně jako tobě mi měrka neseděla.
Jenom poznámka: Otáčky vřetena 160/min. v základní řadě otáček (dané výměnnými koly nad motorem) můžeš dosáhnout pouze s předlohou 8:1. Ale asi ses´ možná sekl - důležité pro tento závit je nastavení páky předlohy na 1:1. A nebo máš v převodovce předlohy sestavenou sníženou řadu otáček - pak by to bylo správně.
Nicméně do lyry budeš muset sáhnout, ale budeš měnit pouze jednoduché složení - tzn. pouze 2 páry kol.
K výpočtu kol (je to jednoduchý):
(Budu používat u složitějšího zlomku excelovský zápis, protože psát zlomky ve wordu neumím.)
Pokud chceš řezat abnormální závit, tak je třeba si nejprve zjistit, co to vůbec je za závit a přetlumočit ho do jednotek SI:
stoupání závitu "s" = 25,4 : 12 = 2,1166666 - iracionální číslo - takže (zcela nestrojařsky) asi 2 milimetry - důležité číslo!!!
A teď si musíš představit, co to neuchopitelné číslo 2,116666 asi tak znamená: 127 : 60 = 2,1166666 - a jsme doma. Sice ozubené kolo 60 zubů není ve standardní výbavě, ale už to něco naznačuje.
Dále musíš nastavit stroj s tzv. opravenými výměnnými koly a budeš uvažovat, že budeš řezat whitworthův závit na metrické nastavení stoupání, které se nejblíže blíží požadovanému - tedy s=2. Dále do vzorečku dosadíš stávající výměnná ozubená kola v lyře - obvykle fabrické nastavení) podle vzorečku:
i = (požadované stoupání/stávající stoupání)*(stávající převod v lyře), tedy v praxi (požadované stoupání nahradíš převodem - je to to samý):
i = ((127/60)/2)*((25*80)/(80*100)).
"Osmdesátky" se ti proti sobě vykrátí, ze "šedesátky" se udělá 120 a máš v lyře docela jedlý převod:
25
120 - 127
100.
Dále se řeže jako metrický závit se stoupáním 2 mm:
Předloha: 1:1
křížová páka nortonky: 2
páka (A/B/C): C
páka (M/W): M
Je to sice tak trošku drbání levou rukou za pravým uchem - ale 100% funguje. Tady poznáš jaká to je skvělá mašina - akorát se u toho musí trošku myslet
.
A nyní tak trošku mimo mísu - ale hodně našim soustružnickým přátelům se to může hodit:
Málo kdy řežeme závity, jejichž délka je třeba 1/2 metru. Naopak, nejčastěji se řežou závity krátké, u kterých je mnohdy třeba závit doříznout až k čelu a zápich výběhu je nežádoucí. Je pěkný pohled na závit, který končí ostře a bez výběhu těsně u čela.
Nemusím asi vyprávět, jaká to je rasovina ručně otáčet univerzálkou (u kleštin to je dokonce vyloučený), táhnout převody na suport a k tomu ještě motor.
Udělal jsem si na zadní konec vřetena odnímací kliku. Převodovka vřeteníku se nastaví na co nejvyšší otáčky - aby šlo i s motorem zlehka otáčet. ZÁSADNĚ doslova nařizuji vypnout motor - náhodou by se obsluha mohla opřít o páku spojek a pak by to byla gilotina. Při rozumné třísce jde klika vcelku zlehka utáhnout a je to nedoceněný pomocník, který ulehčí a zrychlí práci.
Konkrétně u soustruhu S-28 není třeba využívat závitové hodinky pro stoupání 0,25 - 0,3 - 0,4 - 0,5 - 0,6 - 0,75 - 0,8 - 1 - 1,2 - 1,5 - 2 - 3 - 6 - 12 - závitová matice suportu se chytne vždy správně - takže není třeba zpět točit klikou, ale rozepnout matici a kolem podélného suportu si odjet zpět.
(Ozubenému kolu na zadním konci vřetena se nediv - to je součástí vřetenové děličky, protože k mašině mám výškově posuvné frézovací vřeteno - a využil jsem této sestavy pro připnutí kliky.)
Zdar, Pedro.