soustruh SN 320

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
romanf
Příspěvky: 691
Registrován: 27. 6. 2019, 10:11
Bydliště: Bratislava - okolie

17. 4. 2020, 4:54

RudoS píše: 17. 4. 2020, 12:10 Romanf vedel by si ma navies kde na tom polskom webe najdem priruby pre SN320ku? Som tam uplne strateny, pp. sklucovadla s tym kuzelom?

Dakujem.
zastúpenie Bison v ČR je https://www.zjp.cz/
skús im napísať
RudoS
Příspěvky: 16
Registrován: 18. 3. 2018, 7:25

17. 4. 2020, 8:44

Dakujem za tak promptnu odpoved.

Este by som chcel vediet ci L0 je to spravne upinanie? Z mojho sustruhu som prirubu este dole nedaval (vyhovorka ze nemam na to kluc, skor sa bojim ze by som ju nevedel dat naspat).
romanf píše: 17. 4. 2020, 4:54
RudoS píše: 17. 4. 2020, 12:10 Romanf vedel by si ma navies kde na tom polskom webe najdem priruby pre SN320ku? Som tam uplne strateny, pp. sklucovadla s tym kuzelom?

Dakujem.
zastúpenie Bison v ČR je https://www.zjp.cz/
skús im napísať
romanf
Příspěvky: 691
Registrován: 27. 6. 2019, 10:11
Bydliště: Bratislava - okolie

18. 4. 2020, 7:40

neviem, ja nemam 320ku
Uživatelský avatar
Jimmy
Příspěvky: 523
Registrován: 12. 12. 2014, 9:19
Bydliště: Pardubice

18. 4. 2020, 7:51

Je to L0, už jsem to tu na fóru několikrát psal. Nějaké příspěvky na tuto tematiku:

viewtopic.php?t=6648&p=196815&hilit=H%C ... L0#p196815
viewtopic.php?t=16212&p=182728&hilit=H% ... BD#p182728
Soustruh SN320, Obrážečka Strigon GH400, CNC router Pacer Cadet, TIG AC/DC
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

10. 5. 2020, 12:33

Zdravim vsechny,

potreboval bych nejakou kouzelnou radu nebo dabelsky napad. Zkracena verze - konecne jsem napojil SN 320 na elektriku a zacal provizorne tocit, abych si zkontroloval ze mazani slape jak ma nez to zacnu ustavovat na finalni misto a srovnavat - jak se tu uz drive probiralo.

Po vycisteni supportu a hlavni olejove nadrze, otoceni filtru ze zadni strany zhruba v pulce vysky soustruhu. Filtr asi cistej ... a naliti noveho oleje. Dle rumunskeho manualu tam ma byt Mobil Vectra Oil n 2. Nalito po oba olejoznaky.

Zapnuto a po chvili uz to vsude strikalo jako o zivot. Zakrytoval jsem teda horni viko a zkoumal olejoznak vedle vretene. Tady jsem zjistil ze se mu nechce moc "naplnovat" jako neco tam proteka, ale ne nejaka velka parada. Pak jsem zjistil ze kdyz malinko povolim srouby olejoznaku (delal jsem vsechny nove, protoze byly rozbite), tak se najednou zaleje do 2/3 uplne v pohode - ze by byl olej moc hustej a nedostane se tam vzduch?

No ale ted k tomu problemu.

Ozubena kola co pohani prevodovku posuvu - na ty jsem zapomel ... Zasyfleny jak kdyby tam napolsedy olej tekl za Marie Terezie, rikal jsem si, dobra je to ucpany, procistime. Jenze po 3h jsem nebyl schopnej z toho dostat ani kapku oleje. Tak jsem vzal inspekcni kameru - vnitrek ten "magicke" veci na fotce co z ni vedou trubky a je do ni nasroubovanej tak 3cm cervik je uplne suchej.

Tou samou kamerou jsem zjistil ze trubka co tam privadi olej vede nekam do predni casti prevodovky posuvu - dal jsem ji strcit nedokazal.

Takze co jsem zkusil:

1) proste pockat, v tom soustruhu nebyl poradne olej 100 let, bude to trvat nez nakape - nic
2) treba je tam vzduch a je potreba to "zaolejovat" tak jsem pres vysroubovanyho cervika nalil tak 100ml oleje a ten zmizel - asi v tech 2 pouzdrech co tecou dolu ... - nic
3) rikam si fajn, trubka vede nekam dopredu do prevodovky posuvu, treba musi jet nahon prevodovky, tak jsem nechal tocit vreteno 20min a nic (pumpy jsou dle manualu jenom dve, takze zoualy pokus)
4) ok treba to funguje jenom kdyz bezi nahon na zavitovej posun (zoufala snaha) - 20min nic
5) treba to musi bezet na druhou stranu (velmi zoufala snaha) - nic

Nejhorsi scenar je ze ty kola hold budu mazat jednou za cas ruco (soustruh bezi tak 2h v kuse 1 za tyden max a to mam dobrej tyden), vic me ale stresuje to mazani 4 pouzder. To jde taky zaridit jednou za cas ruco ale uz to neni takova pohodicka.

Mate nekdo prosim nejakej napad co s tim? Rikam si jestli se treba parametry oleje za tech 70 let nezmenily a proste neni moc hustej - viz i ten olejoznak vedle vretene, jidne to ale pumpuje v pohode ...

Diky!
Honza

P.S: na tech fotkach chybi kryt, takhle to nebezi standardne :D
Přílohy
Tady by z te diry mel tect olej
Tady by z te diry mel tect olej
O tuhle cast se jedna
O tuhle cast se jedna
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

10. 5. 2020, 6:32

s tím mazáním výměnných kol si nedělej starosti, běžně se to jen občas mázne olejem, anebo vazelínou. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

10. 5. 2020, 10:43

almac píše: 10. 5. 2020, 6:32 s tím mazáním výměnných kol si nedělej starosti
Kola preziju, starosti mi ale delaji ty dalsi 4 trubicky co vedou ke hridelim - asi loziskove pouzdro? Jestli to nemaze tim "kapatkem" kolo, nemaze to ani tyhle 4.

Reseni asi bude trubicky proste vyndat a mazat i ty pouzdra jednou za cas ruco.

Jeste by mozna stalo za to sundat prdeni panel z posuvove skrine a podivat se jestli tam je to v cajku.
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

10. 5. 2020, 12:06

A zkusil jsi ty trubičky protáhnout silným vlascem, nebo drátem z céočka?
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

10. 5. 2020, 1:54

Jojo, problem je v tom ze olej nedotece do toho valecku ktery ten olej rozvadi do trubicek. Cela ta roura co to privadi je podle kamery sucha. Ale pumpa tam podle manualu byt nema takze to tam tece odnekud...
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

10. 5. 2020, 3:13

SN320 nemám, ale je to takový nějaký rumunský klon české S28, kterou mám. Takže předpokládám, že i mazání bude dost podobné. U S28 je pro mazání rychlostní skříně a i výměnných ozubených kol použito zubové čerpadlo, které tlačí olej přes rozvaděč do všech potřebných míst kam se má olej dostávat. To čerpadlo běží jakmile je spuštěn hlavní motor, tedy nezávisle na otáčkách vřetene, nebo tažné hřídele a vodícího šroubu. Závadu bych hledal právě v tom rozvaděči oleje odkud vedou ty jednotlivé trubičky. U S28 se stávalo, že ty trubičky byly z rozvaděče vypadlé, protože měly takové "pofidérní" zajištění proti vypadnutí.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

12. 5. 2020, 1:40

Takze jsem to nasel a zatim opravil.

Problem byl v tom, ze (nevim v jakem poradi) ale vypadla medena trubka z rozvodu oleje a tim, se uvolnilo cele vedeni a to sesrotovala prevodovka. Nebo obracene - sesrotovatala a vytrhla :-)

Obrazky:
  • Obr 1 - ten ocelovy valecek je prave rozvod do ktereho jdou trubicky z venku (loziskova pouzdra a mazani ozubenych kol nahonu posuvu). Plus magicka trubicka co jsem myslel ze bude privod je mazani a odvod vetsiny oleje smerem k nahonu zavitoveho posuvu
  • Obr 2 - tady je presne ktera linie to je a druha sipka ukazuje jak se to dostalo pod ozubene kolo - melo to byt pod loziskem v pravo
  • Obr 3 - vysledek - vykon nenahradis :)
  • Obr 4 - tohle bude asi hodne diskutovane reseni. Ale dosli mi mosazne trubky ze kterych jsem vyrabel novy rozvod, tak jsem se uchylil k planu B. Nepredpokladam ze bude teplota oleje vetsi nez 80-85°C takže by to hadicka mela vydrzet. Ty cerve veci jsou vymezovaky od steny skrine k lozisku - aby se hadicka nekroutila a drzela uz na veky presne pod loziskem
  • Obr 5 - namontovano
  • Obr 6 - vymezovaky a vedeni pod loziskem
  • Obr 7 - zapojeno do rozvadece (nebo jak se to jmenuje). Pro jistotu je to cele jeste prisroubovane ke stene, takze se to ani nehne
Strika to ted slusne.

Jo a pro ty kdo by to chteli take rozebrat - dejte si bacha na to ze neni potreba sundavat ovladaci paky z toho predniho panelu a ze nejakej blbec taky mohl zatmelit srouby - takze kdyz si jako ja budete myslet ze tam to drzi na tech pakach (W / M zavit aspol) tak kdepak.

Ja jsem musel jednu rozrezat, protoze to jinej blbec tak doprasil ze kolik nesel vyndat ...
Přílohy
Obrazek 1
Obrazek 1
Obrazek 2
Obrazek 2
Obrazek 3
Obrazek 3
Obrazek 4
Obrazek 4
Obrazek 5
Obrazek 5
Obrazek 6
Obrazek 6
Obrazek 7
Obrazek 7
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

12. 5. 2020, 2:22

Jan Pravda píše: 12. 5. 2020, 1:40
  • Obr 4 - tohle bude asi hodne diskutovane reseni. Ale dosli mi mosazne trubky ze kterych jsem vyrabel novy rozvod, tak jsem se uchylil k planu B. Nepredpokladam ze bude teplota oleje vetsi nez 80-85°C takže by to hadicka mela vydrzet. Ty cerve veci jsou vymezovaky od steny skrine k lozisku - aby se hadicka nekroutila a drzela uz na veky presne pod loziskem
Tak mosazné trubičky to původně určitě nebyly. Spíše měděné, což je celkem podstatný rozdíl. A PVC hadička bude asi teplotě odolávat, ale časem stejně ztvrdne, takže dle mého to není dobré řešení a nebude tedy na věky.
Spíš bych se zaměřil na měděné trubičky, které jsou po vyžíhání docela lehce tvarovatelné. Předpokládám, že k jednotlivým mazacím místům jsou vedeny trubičky o průměru cca 5-6mm ty používají chlaďaři, kde se určitě dají opatřit.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

12. 5. 2020, 2:31

Jojo originálně tam jsou měděné, přesně 6x1 mm.

Měl jsem doma mosaz, z té to šlo taky, akorát jsem se párkrát seknul a pak materiál došel. Hadička ztvrdne - to jo, ale pár měsíců to teď vydrží. Musim dořešit elektriku + univerzálku - to bude asi další dotaz tady, ty čelisti jsou nějaké dodělané, cokoliv se do toho upne hází to fakt hodně. Lícní deska je OK.

Řešil jste někdo přebroušení čelistí, internet je toho plnej, co návod to jinej postup. Co jsem vypozoroval. Jednak jsou asi vychozený drážky, ve kterých čelisti chodí nebo je tam vůle úmyslně, ale pak se při dosednutí na obrobek vyklopí dopředu - nahoru (od obdobku), což je normální, ale v tomhle případě až trochu moc - co porovnávám s TOSkou a 3 čelisťovou univerzálkou.
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

12. 5. 2020, 6:21

Ked na tom nechces vyrabat bolcne, tak kup novu univerzalku
Jan Pravda
Příspěvky: 41
Registrován: 17. 9. 2019, 9:30

17. 5. 2020, 11:10

semij píše: 1. 2. 2017, 12:55 Ahoj,
taky mám SN320, perfektní stroj, akorát z toho všude teče olej. Nejvíc asi z předního ložiska na vřetenu při vysokejch otáčkách.
Me z toho teda kape i pri nizkych otackach (500+) - od ty doby co to konecne maze, nestiham utirat olej a menit tesneni :D

To vreteno by me zajimalo jestli je to normalni - neresit nebo se s tim tady uz nekdo popral?
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“