Arno Plauert 500/300
Tak jsem dal na rady všech, kteří mi doporučovali si sehnat opravodovou mašinu. Po pokusech se samodomo soustruhem jsem zakoupil historický soustruh Arno Plauert (dnes TOS Varnsdorf) s točnou délkou 500mm, točným průměrem 300mm (a trochu víc díky vyjímatelnému loži). Váží odhadem tak 400kg.
Stroj disponuje podélným i příčným automatickým posuvem a má předlohu. Nicméně všechno je předěláno na skutečně monstrózní variátorový pohon. Variátor je řetězový a je to rachot jako prase (zatím). Přepínání chodu je řešeno přepínačem (nevím z čeho, ale je uvnitř ovládán ozubenými koly) jehož páka je vyvedena na přední stranu soustruhu. Přepínání smyslu posuvů je mechanické na vřeteníku.
Hned mám k provozu stroje pár dotazů. Vypadá to, že nikdy nebyl vystaven extra špatným vlivům a dostalo se mu náležité péče. Je bezpodmínečně nutné ho celý rozebrat a vyčistit? Moc se mi do toho nechce s ohledem na zpětné složení a hlavně seřízení.
Mazání je zajištěno nálevkami (plechová trubička s odklápěcím víčkem). Nevypadá to, že by tam kdo kdy prasil vazelínu. Kolik a jakého oleje mám před prací nakapat?
Také ve variátoru není zrovna mnoho oleje a jeho kvalita je sporná. Na variátoru je sice výčet šesti typů olejů, ale ani jeden z nich dnes již patrně neexistuje (CBT extraschwer, DTE Oel, XMR Oel, Shell Auto Oel 2X, Derop Hochleistungsöl HLA, BP Olexol WS). Jaký do něj tedy nalít?
Taky musím veřejně a velmi poděkovat členovi místní komunity PAKO.II, díky němuž jsem celkem obezřetně koupil (jak se zatím zdá) solidní stroj a neskočil po prvním nabízeném šrotu.
Více fotek je zde: http://fiffiq.rajce.idnes.cz/soustruh/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stroj disponuje podélným i příčným automatickým posuvem a má předlohu. Nicméně všechno je předěláno na skutečně monstrózní variátorový pohon. Variátor je řetězový a je to rachot jako prase (zatím). Přepínání chodu je řešeno přepínačem (nevím z čeho, ale je uvnitř ovládán ozubenými koly) jehož páka je vyvedena na přední stranu soustruhu. Přepínání smyslu posuvů je mechanické na vřeteníku.
Hned mám k provozu stroje pár dotazů. Vypadá to, že nikdy nebyl vystaven extra špatným vlivům a dostalo se mu náležité péče. Je bezpodmínečně nutné ho celý rozebrat a vyčistit? Moc se mi do toho nechce s ohledem na zpětné složení a hlavně seřízení.
Mazání je zajištěno nálevkami (plechová trubička s odklápěcím víčkem). Nevypadá to, že by tam kdo kdy prasil vazelínu. Kolik a jakého oleje mám před prací nakapat?
Také ve variátoru není zrovna mnoho oleje a jeho kvalita je sporná. Na variátoru je sice výčet šesti typů olejů, ale ani jeden z nich dnes již patrně neexistuje (CBT extraschwer, DTE Oel, XMR Oel, Shell Auto Oel 2X, Derop Hochleistungsöl HLA, BP Olexol WS). Jaký do něj tedy nalít?
Taky musím veřejně a velmi poděkovat členovi místní komunity PAKO.II, díky němuž jsem celkem obezřetně koupil (jak se zatím zdá) solidní stroj a neskočil po prvním nabízeném šrotu.
Více fotek je zde: http://fiffiq.rajce.idnes.cz/soustruh/" onclick="window.open(this.href);return false;
pekne, jak vidim, variator ma predlohu, takze ho rozdelej, vymen gufera, zaroven tim zjistis, jestli je gufero mezi variatorovou skrini a predlohou, do variatoru se dava kompresorovy olej napr. paramo K8,(K12, K18 dle provozni teploty), do predlohy prevodovy napr. mogul trans 80
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
ja vim jak vypada variator ja mam namysli tu "bouli" na vystupu, tam je ozubeny prevod, uvidis az to rozdelas
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Ahoj, to je soustruh jako fík, já mám podobný ze stejného období, nezapomeň se podívat jestli tam máš tyto mazací otvrory a namazat (oni bývají dobře ukryty pod špínou)
, já všechno na soustruhu mažu směsí převodového a tlumičového oleje (aby to lépe teklo), asi by se našlo i něco vhodnějšího, ale zase bych v tom nehledal vědu. Dukladně bych očistil celý soustruh a ono si to řekne co je potřeba rozebrat a co né. Pozoruj jestli Ti ubývá olej z mazniček a pokud ne, budeš to muset pročistit, u toho soustruhu jsou všechy mazničky za pár minut prázdné, také bych důkladně vyčistil trapézový závit na vodícím šroubu a ten ozubený hřeben co je nad vodícím šroubem-tam bývá mezi zuby kde co. Až to rozběhneš, tak kontroluj dotykem ruky jestli se ti nehřeje uložení vřetene. Myslím že tě čeká sposta pěkné zábavy s tímto strojem. PS: ten variátor je pěkný hovado , ale asi bude účelný...filla: máš pravdu, je tam soukolí. Ale náplň je společná, nalívá se to tam otvorem u toho soukolí.
fidel47: otvory tam mám, ale jeden je pod tou řemenicí, která je tam naroubovaná a k tomu se nelze dostat. Promazal a vyčistil jsem všechno co šlo. Použil jsem co bylo po ruce (PP80 trans), všude to zatéká, jenom na jednom uložení šroubu ne. Šroub jsem trochu vypucoval, ale na funkčních částech byl dobrej (bordel byl na matici). Uložení se po delší době trochu zahřeje, ale není to nic extrémního. Je to problém?
fidel47: otvory tam mám, ale jeden je pod tou řemenicí, která je tam naroubovaná a k tomu se nelze dostat. Promazal a vyčistil jsem všechno co šlo. Použil jsem co bylo po ruce (PP80 trans), všude to zatéká, jenom na jednom uložení šroubu ne. Šroub jsem trochu vypucoval, ale na funkčních částech byl dobrej (bordel byl na matici). Uložení se po delší době trochu zahřeje, ale není to nic extrémního. Je to problém?
všechno co se tře se zahřeje... ještě najít ten správný kopromis na vymezení vůlí ,roztažnosti materiálu .
https://www.facebook.com/pages/Volman-% ... =bookmarks" onclick="window.open(this.href);return false;
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Volman MN80, Volman M6 ,Volman NOF a další litinové smetí...
Když hřeje jenom trochu, tak to problém nebude, já to mám při delším soustružení tak nějak vlažný. Jen tak pro zajímavost napíšu jaké maximální otáčky vřetena jsem naměřil na tom svém soustruhu-950 ot/min, jestli to máš čím změřit,tak změř a raději bych přes 1000 otáček netočil,mám takový ničím nepodložený dojem, že když to na ty otáčky postavili,tak věděli proč. Jestli to budeš měřit, tak napiš co jsi naměřil,celkem mě to zajímá.Fifík píše:filla: máš pravdu, je tam soukolí. Ale náplň je společná, nalívá se to tam otvorem u toho soukolí.
fidel47: otvory tam mám, ale jeden je pod tou řemenicí, která je tam naroubovaná a k tomu se nelze dostat. Promazal a vyčistil jsem všechno co šlo. Použil jsem co bylo po ruce (PP80 trans), všude to zatéká, jenom na jednom uložení šroubu ne. Šroub jsem trochu vypucoval, ale na funkčních částech byl dobrej (bordel byl na matici). Uložení se po delší době trochu zahřeje, ale není to nic extrémního. Je to problém?
Tak to je v pohodě. Je to po delší době normálně vlažný. Ty otáčky zkusím změřit, ale nemám tu nic jiného než stroboskopický kotouče, tak snad nenaměřím nějaký kraviny.
Mám ještě jednu zvídavou otázku. Příčný posuv má šroub se stoupáním 4mm a na noniusu tohohle posuvu je 40 + 2 dílky. Proč? Vůli to má skoro půl otáčky. Mám se tedy pokusit jí seřídit na ty dva dílky? Nebo k čemu to tam je.
Mám ještě jednu zvídavou otázku. Příčný posuv má šroub se stoupáním 4mm a na noniusu tohohle posuvu je 40 + 2 dílky. Proč? Vůli to má skoro půl otáčky. Mám se tedy pokusit jí seřídit na ty dva dílky? Nebo k čemu to tam je.
chces rict, ze nonius ma 42 dilku? vyfot to
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Tady je foto toho nonia. Snad je to tam dobře vidět.
Taky jsem zkusil stroboskopem ty otáčky a můžu plynule měnit otáčky od 80 do 500. S předlohou úměrně méně. Přijde mi to trochu málo, asi popřemýšlím nad výměnou řemenice na variátoru. Chci dělat hodně hliník a na ten je to málo, ne?
Taky jsem zkusil stroboskopem ty otáčky a můžu plynule měnit otáčky od 80 do 500. S předlohou úměrně méně. Přijde mi to trochu málo, asi popřemýšlím nad výměnou řemenice na variátoru. Chci dělat hodně hliník a na ten je to málo, ne?
jo, s tim uz jsem se parkrat setkal, poravde jsem po pricine nepatral, snad to nekdo jiny osvetli, s variatorem nic nemusis delat, pro zvyseni otacek odstran tu vystupmi prevodovku a misto pastorku das remenici a vyrobis si vicko s guferem, nebo pouzij motor s vetsimi otackami
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Já nejvíce používám střední řemenici-510 ot/min, a pak nejpomalejší převod 40 ot/min na řezání závitů, při těch maximálních 950 ot/min se mi ten soustruh už celkem klepe, tak to tam moc nedávam,leda když potřebuju něco přeleštit šmirglem. Tak osobně bych s tím nelaboroval. Až budeš vymezovat tu vůli v příčným posuvu tak bych doporučoval to rozebrat a kouknout jestli nemáš zanesenou tuto
mezeru v matce, já to měl utemovaný šponama a šmírem, takže už nešla ztáhnou. Tak jsem jí vyčistil ,ale mám ten šroub v jednom místě tak vyběhanej, že tam tu mrtvolu mít musim, aby to fungovalo v těch místech kde vyběhanej neni. Stoupání na šroubu mám taky 4 mm a na noniusu mam 40 dílků, to jsem zvědavej k čemu tam ty dva dílky navíc máš...zkus schválně změřit stoupání šroubu nějak přesněji třeba přes 20 chodů, třeba máš stoupání 4,02 a někdo to udělal takhle.. ale musí to být strašnej opruz..
věčný rýpal,který musí mít poslední slovo, odpůrce low-cost zařízení končících v naprosté většině případů v hromadě šrotu
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
uživatelé hýbátek, kteří mají z mých příspěvků celoživotní trauma nechť si mé příspěvky VYPNOU
možná má šroub stoupání 4,2 mm a nebo jde o nějaký dílek z palců,filla píše:chces rict, ze nonius ma 42 dilku? vyfot to
tydle mašiny mají většinou na konstrukci palcové šrouby - tato ne ?
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů