Rumun SN281

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
lolek
Příspěvky: 40
Registrován: 25. 2. 2013, 7:05

17. 11. 2017, 6:16

Zeptám se majitelů tohoto rumuna Sn 281 pokud máte zkušenosti s tím, soustruh je pevně a dokonale připevněn k zemi prišroubován ale stačí malinko do něj drbnout do převodovky a cely se chvěje. Je to způsobeno konstrukcí celeho spodku svařencem plechů a k němu přišroubována převodovka lože? Máte podobné zkušenosti? nejde o tuhost při soustružení ale o celkovou konstrukci stroje jak ho pevně spoutat. díky
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

17. 11. 2017, 7:08

Mám ho len položený na drevených špalíkoch a funguje bez problémov. Chvenie len občas pri vysokých otáčkach od nevyvážených obrobkov a pod.
lolek
Příspěvky: 40
Registrován: 25. 2. 2013, 7:05

8. 12. 2017, 4:51

ještě se zeptám, řešil někdo z vás dotažení vřetena? jaký význam má ta stupnice na hlinikovem kroužku na konci vřetene?
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

9. 12. 2017, 7:29

Ahoj, mám ten klenot rumunského strojírenství doma, vřeteno jsem nedotahoval, jen jsem se nad tím v rychlosti zamýšlel jak bych to dělal kdybych měl tu potřebu. Nevím však, jak má rumun vyřešeno uložení vřetena, ale nahlédni třeba do manuálu k soustruhu SUI 32 (ke stažení u Tumlíka), to je řekl bych velmi podobný soustruh a když pročteš kapitolu o uložení vřetene, tak zvíš, že tam k dotažení mnoho není. Podle vůle se z tabulky vyvodí, o kolik je třeba na magnetce ubrousit rozpěrný kroužek mezi ložisky.Tím moje přemýšlení této akci skončilo. Pokud dojdeš k jiným poznatkům a výsledkům, rád si je přečtu. Ten hliníkový kroužek se stupnicí tam mám taky... a taky nevím k čemu tam je.
lolek
Příspěvky: 40
Registrován: 25. 2. 2013, 7:05

11. 12. 2017, 2:50

Dle manualu pro SN 281 a daný výkres kde je zobrazeno uložení není úplně správné, vřeteno jsem rozebral a jsou tam nějaké odlišnosti. Přední dvě ložiska u sklíčidla se dotahují maticí která je v převodovce a tlačí přes velké dvoujsokolí a stahuje ložiska k sobě. Ten zadek má podle výkresu zobrazené klasické ložisko. V seznamu ložisek a schématu převodovky, je psáno s kosoúhlým stykem, stejně jako je u sklíčidla. Po rozebrání vřetene mám na konci také obyč ložisko. Jestli jsou to nějaké nesrovnalosti nebo inovace nevim, ale ta stupnice tam má asi něco do sebe :D
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

24. 2. 2019, 4:29

Mám doma tento stroj a je v stave odlišnom od pôvodného zámeru výrobcu.
tzn, že elektriku celú niekto prekopal a nie som si istý, ako to má fungovať.

1. štart motoru má byť možný len v prípade, že ovládacia páka je v neutrále? koncák na páke je momentálne odpojený.
2. brzda je vzadu za univerzálou. Mala by pri každom presunutí páky do neutrálu zabrzdiť vreteno?
mám to teraz na pedál. stáva sa, že vreteno je unášané a treba hľadať vhodnú medzipolohu, aby ostalo stáť.
3. koľko je životnosť toho zložitého pákového prevodu od ovládacie páky po spojky? od začiatku to je naprd, budem to musieť opraviť. Prípadne niektoré veci prerobiť, aby s tým bol pokoj navždy.
4. montáž FM. moc mi nevyhovuje to odstupňovanie otáčok na vretene, premýšľam hodiť na motor frekvenčný menič. teoreticky by som mohol v tom prípade zablokovať spojku a zapínanie, vypínanie riešiť cez FM?
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7176
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

24. 2. 2019, 5:20

motor by měl jít zapnout jen v nulové poloze páky
zároveň je aktivní brzda
přepákování ke spínači polohy páky je děsně složitý a samá vůle a trpí to, to se soudruhům moc nepovedlo
brzda sama o sobě funguje spolehlivě
na páku do neutrálu to zabrzdí a drží zabrzděný, pro případ ručního protočení lze odbrzdit tlačítkem na nohu
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

24. 2. 2019, 5:55

OK, čo povieš na ten nápad?
vyhodiť celý pákový mechanizmus, natrvalo zaradiť chod vpred a spúšťať motor meničom?
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

24. 2. 2019, 5:57

Ahoj, mám ho a pracuji na něm.
1)ano,motor lze zapnout jen když je páka v neutrálu.
2)ano,brzda je za univerzálkou, když máš páku v neutrálu, tak brzdí, když potřebuješ ručně pootočit univerzálkou, tak odblokuješ brzdu pedálem. Já si tam dal vypínač a brzdu mám v zapnutou jen když závituji. Brzdí to příliš prudce a zastavit třeba ze 1400 otáček během vteřiny se mi nelíbí.
Vřeteno se mi unáší má začátku práce, než se ohřeje olej. Mám v plánu tam dát nějaký řídký olej, ale ještě jsem nepřemýšlel jaký.
3)ten pákový převod je nic moc, záleží na seřízení spojek, seřízení spínače od brzdy a viskozitě oleje, nahrazovat ho nemám v plánu.
4) odstupňování rychlostí mi vyhovuje, máš tam dvourychlostní motor?
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

24. 2. 2019, 8:12

hej, motor mám dvojrýchlostný. v praxi ale využívam iba otáčky 250 a 500. pri zaradení vyšších otáčok, napr. 710 sa mi to rozbieha pomaly, aj 20 sekúnd, kým prestane prešmykovať spojka.
ešte je možnosť 355, ale tam treba radiť dvomi pákami a t sa mi nechce.

teraz ma napadá, či nemôžu šmýkať remene.
fidel47
Příspěvky: 447
Registrován: 4. 12. 2011, 6:55

25. 2. 2019, 12:03

Aha, tak to staví celý problém do jiného světla, tam je třeba si pozvat na kobereček obsluhu i údržbu :wink: jak píšeš, buď řemeny a nebo sundat horní dekl od vřeteníku a poladit spojky. Nejčastěji dělám na 710 a 1000 otáček a když jde okolo dílny manželka, tak mi tou druhou pákou zařádí i 1400,ale sám to tam nedávám, jak říkáš, jsou to dvě páky a taky se mi nechce. :? 2000 nepoužívám, to dělá moc velkej průvam kolem univerzálky a necítím se u toho bezpečně. Na všechny rychlosti se mi to rozbíhá tak nějak stejně. Tak si myslím že když to poladíš, tak to bude dobré i bez fm měniče.
mirec319
Příspěvky: 29
Registrován: 24. 12. 2019, 4:07

24. 12. 2019, 4:21

Dobry vecer,

chcel by som sa opytat hlavne uzivatela lolka, ale aj vsetkych co maju tohoto rumuna. Ake maju s touto masinkou skusenosti po case, a ci odporuca jeho nakup, alebo si mam dosetrit na S28? Uvazujem o tom stroji.

Dakujem
r4cv
Příspěvky: 2681
Registrován: 8. 12. 2009, 8:32
Bydliště: Topoľčany

28. 4. 2022, 8:47

Momentálne sťahujem posledný stroj do "novej" dielne a to je tento sústruh. má pár neduhov, tak by som ich pri tejto príležitosti rád vyriešil.
1. - ovládacia páka čvachtá - treba hľadať polohu v ktorej vreteno stojí. predbežne som našiel vôlu hlavne v uložení páky na hriadeli, hneď pri suporte. samozrejme aj nejaké kĺbiky, ale to je podstatne lepšie. mal niekto túto hriadeľ vonku?
2.-pomalý rozbeh - zrejme zle nastavená spojka a remene
3. nejako mi nevyhovujú rozsahy otáčok

riešenie:
všetko by som vedel vyriešiť, ak by som dal ma motor FM, zablokoval spojku a ovládanie môžem spraviť cez páčku (mám tu napr. páčku na smerovky z nejakého auta)
alebo
všetko dať do riadneho stavu a nevymýšľať blbosti

čo bude lepšie? robil už niekto takúto prestavbu?
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“