s32 s28 spojka
Teď jsem projel internet a na Seznamu ,na Sbazaru někdo prodává celé spojky na S32 má dva kusy , ale chce 10500 za jednuAxim píše: ↑25. 2. 2023, 9:46Ahoj neblbni nic nevyráběj tady na Bazoši prodává na tvoji spojku originalní páčky!! Jestli to je ten překupník z Tábora tak kdysi prodával i spojky se ho zeptejsyzko píše: ↑25. 2. 2023, 9:20 Dobrý den,
narazil jsem v diskuzi CNC fóra, že jste řešil demontáž spojky.
Právě řeším to samé. Chtěl jsem se zeptat, jak jste tu spojku demontoval, ohledně těch překážejících kol, zda je nuté je taky demontovat, nebo lze hřídel spojky vytáhnout?
Řešil jste nové páčky spojky? Budu je asi muset nechat vyrobit...
Děkuji Pavel Zídek
Jinak ten Rumáček tady ve vláknu tenkrát prodával myslím celé nové spojky a i samostatné lamely ! Nevím jestli něco ještě má Ale moc sem nechodí! Naposledy tady byl 23.11.2022 zkus mu napsat SZ
Já od nej tenkrát taky koupil originalní lamely a zbyly mi , ale nevím jestli bych je prodal??
https://stroje.bazos.cz/inzerat/1651988 ... zebrak.php
https://www.sbazar.cz/def206/detail/186 ... s28-spojka
SCHAUBLIN 53, GACK K15 , Weiler Condor 81, RB40, Avia fnc 25, a další
Ja jsem nakonec tu spojku na S32 nedělal . Proto mi ty lamely zbyly, takže ti neporadím
Pokud nemáš manuál tak je ke stažení na Tumlikovo.cz
SCHAUBLIN 53, GACK K15 , Weiler Condor 81, RB40, Avia fnc 25, a další
Dobrý den. Není někomu známo esi ty vypínací páčky pasují i do SN 320? Jelikož můj soustružek bude mít letos kulatiny, tak mne napadlo (stejně jako lékaři zvou svoje ovečky po 50ce na různá vyšetření) , že i já udělám takovou preventivní prohlídku a údržbu. Po demontáži zadního deklu na mně čekalo nemilé překvapení. Kolo zpětného chodu na stromečku mělo vyštípané zuby, že já tam lez. Vyndat ty hřídele je opravdu velice jednoduché a potom demontáž spojkové sestavy je otázka chvíle. Jak se tady někdo dotazoval.
fotky se trošku pomíchaly. Jen se musí vyndat motor. Dík za trpělivost to po mně číst.
Dnes jsem rozebral lamelový filtr mazání. Příjemné je, že se pro demontáž nemusí odpojovat všechny vývody. Předešlý majitel bohužel u horního víka místo těsnícího papíru či silikonu použil karton, který se díky oleji rozvláknil a zadělal celý systém mazání. Filtr byl plný vláken, dá však jednoduše rozebrat i sestavit.
U motoru na hřídelové spojce jsou zcela rozpadlé tři gumové silenbloky.
Spojku zkusím vyndat příště.. Ještě si promyslím jak na ty hřídele...
U motoru na hřídelové spojce jsou zcela rozpadlé tři gumové silenbloky.
Spojku zkusím vyndat příště.. Ještě si promyslím jak na ty hřídele...
Ahoj když jsem rozebral soustruh S32 tak tam byl původní olej vše zasrané musel jsem rozebrat a pročistit strunou a pak stlačeným vzduchem , i ty měděnné trubičky byly přicpané a úplně nejhorší to bylo v převodové skříní na pojezdu příčného a podelného suportu tam byly ucpané měděnne trubičky uplně a vůbec to nemazalo doporučuji i tuto skříň rozebrat a zkrontrolovat ! A také jsem tam vymezoval vůle a na ozubených kolečkách převrtal a měnil kolíky
SCHAUBLIN 53, GACK K15 , Weiler Condor 81, RB40, Avia fnc 25, a další
Několikrát zdar. Až teďka jde si všimnul, že tady otravuju s jiným strojem než o kterém je diskuse. Jak jsem v jednom příspěvku uviděl označení (S)oustruh (N)ormální tak už zábrany byly v tahu. Stroje jsou konstrukcí podobné, tak to třeba nebude zas takovej průsšvih. Když se tady objevil obrázek vřeteníku s rozžvejkaným těsněním, ta je jasné že v tom vedení mazacích trubek mám jakýsi chaos. Obrázků vřeteníků, na kterých je vidět kam trubky vedou je tady hodně i S 28 to má podobné. mně ty trubky vedou do každé vaničky dírkou jedna do korejtka (mám vyndané) a z pravé vaničky někam dolů zas možná do olejoznaku není to moc poznat. Jak to prosím máte vy?
Děkuju.Ahoj, ano ta druhá trubička co jde dolů vede k olejoznaku za univerzálkou. Já mám u S28 z roku 1952 trubičky do každé "vaničky" (myslím, že to slouží jako odkalovací nádržka) + jednu k olejoznaku.
https://www.youtube.com/watch?v=AE3xYi6 ... A1%C4%8Dek Vyloučil jsem všechno ostatní od spojky nahoru i dolů, tím, že jsem vyřadil kvalty do mezipoloh, aby se netočila převodovka, sundal jedno výměnné kolo, aby se neotáčel motor ani čerpadlo a spojkou točil jen vrtačkou, takže se otáčí jen spojková hřídel, hřídel nad spojkou a jedno propojovací kolo. Spojku jsem demontoval, zkontroloval veškeré ozubení, ložiska i jestli někde nejsou nějaké nadměrné vůle. Na nic jsem nepřišel kromě dvou prasklých vnějších lamel brzdy, ale nechce se mi moc věřit, že by způsobovaly takový hluk Nenapadá někoho na co se ještě zaměřit? Abych to případně ještě zkontroloval, než mi přijdou nové lamely a ložiska a než to budu zase montovat nazpět...
Jinak řeším teď problém se spojkou viz. Nazdar, mně to připomíná chlapíka jak vedle tluče kladívkem do svěráku. Teď vážně, zeptal bych se od kdy to klepání začalo a jak se zvyšovala hlučnost, jestli nejsou ve vaně nějaké části (ložisek, zubů ..) . Zajímavý je že když se začne zastavovat spojková hřídel tak to klepání až ke konci najednou přestane( nezpomaluje se z otáčkama). Ze začátku než sem četl dál bych to viděl na nahnutej zub ale když jsou kola nepoškozený, tak jenom z videa určit přesnou příčinu je dosti těžké.
OK, trochu doplním historii tohoto stroje, takže ve zkratce. Soustruh byl ve firmě kde se moc nepoužíval a jednoho dne jim v tom začalo něco mlátit. Pozvali si opraváře kovoobráběcích strojů, který identifikoval závadu právě na spojkové ústrojí, sundal výměnné kolo na spojkové hřídeli a vykouklo na něj rozpadlé ložisko (respektive rozpadlá klec ložiska, kuličky v něm stále byly), rozhodl se spojku demontovat a zkontrolovat ložisko i na druhé straně, které bylo v pořádku, následně zkontroloval samotnou spojku a vyměnil vadné ložisko. Po zpětné montáži a roztočení soustruhu v tom stále mlátilo. Sundal tedy kryt vřeteníku a zjistil ulámané zuby na dvou kolech v převodovce, vyjádřil se, že je to těmi koly, vyfakturoval cca 11k s DPH a odjel. Firmě se už nechtělo do stroje dále investovat, tak jsem ho odkoupil. Po rozhození převodovky, jsem zjistil, že ty polámané kola to dělat nemohou, protože jsou na řadících vidličkách, tudíž při změně kvaltu, nemají protikolo a točí se "naprázdno", kdežto mlácení se projevovalo při jakémkoliv kvaltu. Pravděpodobně se tedy ulámaly, když se někdo snažil řadit za chodu... Nicméně kola jsem vyměnil, vypustil minimálně několik desítek let starý olej, z olejové vany vytáhl zbytky rozpadlé klece ložiska a čtyři celkem zachovalé zuby z polámaných kol
Popravdě jsem myslel, že po demontáži spojky najdu další uštípnutý zub nebo něco zaraženého v ozubení, ale opravdu je vše vizuálně v pořádku. Zkoušel jsem i přeměřit jestli není nějaká hřídel "nakopnutá", ale vše je OK. Každopádně děkuji za jakýkoliv nápad nebo připomínku, protože mě už toho moc nenapadá.
Popravdě jsem myslel, že po demontáži spojky najdu další uštípnutý zub nebo něco zaraženého v ozubení, ale opravdu je vše vizuálně v pořádku. Zkoušel jsem i přeměřit jestli není nějaká hřídel "nakopnutá", ale vše je OK. Každopádně děkuji za jakýkoliv nápad nebo připomínku, protože mě už toho moc nenapadá.
Ten rachot rozhodně nepochází z hřídele spojek, ani ozubených kol na ní.
Za prvé rachot není slyšet když se spojky rozpojí a přestane se točit převodovka.
Za druhé hřídel spojek je hnána přímo z el. motoru s 1450 ot/min.
Takže to cvakání by muselo být minimálně 24hz nebo násobek, ale ono je podstatně pomalejší, takže pochází z již zpřevodovaných hřídelů do pomala, ozubených kol nebo ložisek na nich.
Možná by se to dalo nalézt při přeřazení rychlostí vřetene a sledování, zda se změní frekvence.
Ty lamely bych určitě vyměnil, ale tohle klepání tedy nezůsobují. Možná by to mohla být ohlá hřídel na které byla ta kola s vylomenými zuby, nebo kola protiběžná? Zkuste při postupném zařazení různých rychlostí a vyřazení vřetene otáčet převody, zda jde hřídelemi do kola volně otáčet (zda mají zubovou vůli) a zda do sebe někde zuby nenaráží díky ohlé hřídeli či zubu.
P.S. pří montáží spojkového hřídele nezapomeňte, že u obou kuličkových ložisek jsou příložky.
Za prvé rachot není slyšet když se spojky rozpojí a přestane se točit převodovka.
Za druhé hřídel spojek je hnána přímo z el. motoru s 1450 ot/min.
Takže to cvakání by muselo být minimálně 24hz nebo násobek, ale ono je podstatně pomalejší, takže pochází z již zpřevodovaných hřídelů do pomala, ozubených kol nebo ložisek na nich.
Možná by se to dalo nalézt při přeřazení rychlostí vřetene a sledování, zda se změní frekvence.
Ty lamely bych určitě vyměnil, ale tohle klepání tedy nezůsobují. Možná by to mohla být ohlá hřídel na které byla ta kola s vylomenými zuby, nebo kola protiběžná? Zkuste při postupném zařazení různých rychlostí a vyřazení vřetene otáčet převody, zda jde hřídelemi do kola volně otáčet (zda mají zubovou vůli) a zda do sebe někde zuby nenaráží díky ohlé hřídeli či zubu.
P.S. pří montáží spojkového hřídele nezapomeňte, že u obou kuličkových ložisek jsou příložky.
Naposledy upravil(a) syzko dne 21. 3. 2023, 9:33, celkem upraveno 2 x.
Ještě bych dodal vlastní zkušenost. Mrkněte se na spojkovém náboji, který je nasazen na spojkovém hřídeli, zda není povolen zajišťovací "červík" který zamezuje jeho posunutí.
Já ho měl povolený tak, že se po něm smýkal vystavovací kroužek spojek a náboj tak měl vůli..
Nechtěl jsem ho zalepovat locitem, tak jsem do závitu vložil kousek naolejovaného konopného provázku a šroub dotáhl. Je to taková stará finta.
Když jsme u toho další "fintou" je, že používám na označování dílů, či zakápnutí šroubů "barvou" barevný lak na nehty. Výhodou je, že je u vietnamců za pár korun, v malém balení se štětěčkem, je acetonový rychle schne, ale dá se dobře opakovaně uzavřít a je tak vždy po ruce.
Já ho měl povolený tak, že se po něm smýkal vystavovací kroužek spojek a náboj tak měl vůli..
Nechtěl jsem ho zalepovat locitem, tak jsem do závitu vložil kousek naolejovaného konopného provázku a šroub dotáhl. Je to taková stará finta.
Když jsme u toho další "fintou" je, že používám na označování dílů, či zakápnutí šroubů "barvou" barevný lak na nehty. Výhodou je, že je u vietnamců za pár korun, v malém balení se štětěčkem, je acetonový rychle schne, ale dá se dobře opakovaně uzavřít a je tak vždy po ruce.
Jak jsem psal, musí to dělat spojka, hřídel nad spojkou (stromeček) nebo propojovací kolo na reverz. Sundal jsem výměnné ozubené kolo na obrázku označené velkým B a vyřadil kvalty do mezipoloh, takže motor ani převodovka se netočí. Na videu jsem spojkou otáčel napřímo vrtačkou.
Jistící červík povolený nebyl, právě naopak, měl jsem problém ho povolit... Bohužel jsem se od té doby k soustruhu ještě nedostal, možná pozítří budu mít zase čas něco na něm podělat... Každopádně děkuji za jakýkoliv podnět na co se podívat, víc hlav víc ví a člověk lehce něco přehlédne.