s32 s28 spojka

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

22. 3. 2023, 6:46

V tom případě asi budou poškozené zuby nebo hřídel zpátečky či horního hřídele hnaného od ozubeného kola spojky VPŘED nebo kola zpátečky. Nic jiného se tam netočí.
Klepání je slyšet stejně při sepnutí spojek vpřed i zpět, proto to musí být něco jiného.
Ještě by to mohlo mít souvislost s vystavením brzdy, že by kolo zpátečky naráželo o příliš odsunutý "přítlačný náboj" brzdy, al to je nepravděpodobné.
Jde zcela volně točit horní hřídelí při sestavené spojce?
Zkuste rukou pomalu točit horní hřídelí nebo kolem zpátečky. V určité poloze musí být znát, že to do něčeho naráží, nebo je nutné překonat odpor, tak by se to snad dalo najít...
Berči
Příspěvky: 49
Registrován: 5. 3. 2020, 11:50

30. 3. 2023, 1:15

Dobrý den. Začal jsem číst příspěvky trochu pozorněji. Otázka, zda se točí horní hřídel je zajímavá, pokud je myšlen pevný stromeček hned nad spojkou. Myslel jsem, že právě kola na spojkové hřídeli jsou jakoby zablokovaná spojenými lamelami brzdy aby se netočilo furt vřeteno ( a zas v tom mám nepořádek). Motor v té situaci točí jen hřídelí s vnitřními lamelami. teď mně napadlo esi to je stejné i u S 28? Taky jsem se u převodovek (hlavně u automobilů) setkal s cvakáním při nedostatečném dořazením kvaltu, nebo naopak částečným zařazením v neutrální poloze z důvodu opotřebení přesouvacích vidliček( teda především u synchronizovaných spojek) tady při přestavování celých kol by to bylo zvláštní. To sem tomu zas nasadil korunu, ale snaha byla. Jestli teda už není záhada odhalená. :shock:
JakubV
Příspěvky: 9
Registrován: 14. 1. 2023, 9:36

31. 3. 2023, 10:18

Ano samozřejmě, pokud jsou lamely spojky "vpřed" nebo "vzad" rozpojené, jsou automaticky stlačeny lamely brzdy (pokud je brzda správně seřízena), tudíž se otáčí jen vnitřní lamely s hlavní spojkovou hřídelí. Stromeček se tedy otáčí pokaždé, jsou li stlačeny lamely spojky (vpřed nebo vzad). Nad stromečkem je pak další hřídel s ozubenými koly v přesouvacích vidličkách, kde ozubené trojkolo (umístěné blíže k univerzálce) zajišťuje přenos otáčení dále směrem do převodovky a dá se vyřadit do mezipolohy tak, aby se převodovka neotáčela. Nejsem strojař, tak se omlouvám za můj popis, snad je tomu aspoň trochu rozumět :roll:
Momentálně je to u mne ve stavu, že jsem spojku poskládal s novými lamelami brzdy, vyměnil ložiska a celou spojku namontoval do soustruhu (bez reverzního kola a stromečku). Zkušebně roztočil (vrtačkou) bez známek jakéhokoliv problému. Následně jsem namontoval propojovací reversní ozubené kolo a znovu roztočil a problém (mlácení) se znovu projevil. Změřil jsem házivost na spojkovém koši reversu a naměřil jednu desetinu (samotná spojková hřidel měla maximálně do pěti setin po celé délce). Nevím jestli by ta desetina způsobovala takový rachot, ale moc tomu nevěřím, protože když jsem reversní ozubené kolo následně zase demontoval a jen tak podržel na dvou prsech a zkusil přiložit ke spojce a následně roztočit, bylo cítit hodně silné kopání. Následně jsem vzal jiné ozubené kolo se stejným modulem a zase jen tak halabala přiložil ke spojce a roztočil, běželo pěkně v klidu a bez kopání. Nevím tedy, jestli je dané ozubené kolo už natolik "vyběhané", že by zuby o sebe "zakopávaly", ale jeví se mi to jako nejpravděpodobnější varianta. Je pravda, že na ozubení není vidět stopy po původním broušení. Budu muset nastudovat, jak se správně měří čelní ozubení a důkladně to kolo přeměřit, protože pouhým okem (krom chybějících drážek broušení) na něm nic špatného není vidět.
syzko
Příspěvky: 64
Registrován: 25. 6. 2019, 9:46

1. 4. 2023, 9:33

Tak to vypadá na poškozené ozubení, možná ohlý zub.
Házivost na zubech 0,1mm je dost. Možná mezi zuby spadl úlomek z vylámaných zubů těch poškozených kol.
JakubV
Příspěvky: 9
Registrován: 14. 1. 2023, 9:36

12. 7. 2023, 8:53

Ahoj, sice se zpožděním, ale přece :lol: To mlácení opravdu způsobovalo "vyběhané" kolo zpátečky. Pravděpodobně skutečne napadaly vylámané zuby z převodových kol mezi spojku a zpátečkové kolo, to způsobilo ohnutí hřídele spojky a následně poškození ozubení na kole zpátečky, kdy ozubení vykazovalo nadměrné opotřebení. Pouhým okem to nebylo poznat, ale když jsem kolo přiložil k jinému se stejným modulem, bylo proti světlu vidět, že mezera mezi dvěma zuby je moc velká a zub z druhého kola je jakoby v "luftu", tedy nenavazuje na ozubení, to způsobovalo ten rachot... Kolo jsem vyměnil a hřídel narovnal pod lisem (nevím co to je za materiál, ale budík na lisu ukazoval 5t a já měl bobky u prdele, aby hřidel nepraskla) no nakonec se vše povedlo a soustruh už je zase funkční a jako šepot květin... :lol:
https://youtu.be/yN1ahQgDds0
Přílohy
IMG_20230403_142435.jpg
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“