Odladění čínských soustruhů řady 180x300

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
sergio
Příspěvky: 157
Registrován: 8. 4. 2013, 3:36

13. 11. 2015, 10:01

Zdravím zdejší guru, v minulosti jsem si dělal pár drobných úprav po kterých se mi zlepšil pocit z mého čínsko-německého mazlíka. Ale chci tomu dát řád a dělat to s rozumem. Například jsem ladil osu koníku, ale pak jsem zjistil, že trn v kuželu vřetenu nebyl úplně přesný a tak byla celoodpolední práce na nic. Chtěl bych tedy vytvořit vlákno které by se stalo komplexním návodem pro budoucí tunery těchto hraček z čajny.

Vím, že je tu spoustu šikovných a nadaných lidí, kteří se někdy i touto prací jako jsou repase a údržby živili. Předem upozorňuji, že nechci udělat nějaké vlákno bez konečného výsledku. Chci jet pěkně systematicky krok za krokem svoje pokusy a snahy o zlepšení mého soustruhu fotit, komentovat a vytvořit jakýsi návod pro ostatní lidi toužicích po úpravách svého mazla. A jelikož jsem laik, myslím že s vaší profesionální pomocí a moji laickou mluvou dokážeme dát dohromady pěkný projekt. Nepředpokládám , že mi budete radit krok za krokem, ale spíš potřebuji nasměrovat google a youtube nabízí spoustu jednotlivých řešení, ale jak jsme říkal já potřebuji vědět s čím je potřeba začít a jak jít systematicky a ne že nejdřív budu ladit suport a pak teprve lože a podobně.

Otázka první tedy zní. Představte si, že jste před soustruhem, který nutně potřebuje vaší odbornou pomoc. S čím začnete ? Co začít měřit jako první co zkontrolovat, Prostě od čeho se odpíchnout ? Děkuji
Tatka33
Příspěvky: 72
Registrován: 22. 5. 2013, 7:26
Bydliště: Brno

14. 11. 2015, 6:05

Nechci být "zakyslý dědek", ani nechci nikoho odradit, ale je nutné si uvědomit co a v jakém rozsahu budu chtít na soustruhu udělat za úpravy.
Pokud půjde "jen" o doladění do os a trochu uspokojivých tolerancí (a k tomu je většina těchto mašinek zralá), tak se neobejdu minimálně bez mnoha měřidel - ty mně v nejlepším případě, nějaký hodně, hodně dobrý kamarád s dílnou půjčí - kupovat je znamená masakr.
Z prací půjde min. o měření, zaškrabávání, frézování a broušení - první a druhé doma lze, to další asi většina bude muset nechat udělat v dílně (tam je třeba počítat s tím, že také třeba nemají úhlovou frézu 60 st.- někdo ji musí koupit....)
Nejčastější trabl je souosost vřetene s ložem.
Měření: (odkazy jsou jak vyjely na webu) http://www.kovonastroje.cz/Meridla/Spec ... 250mm.html" onclick="window.open(this.href);return false; - nutné pro srovnání (nejlépe zaškrabání) vřeteníku (vřeteníky, aspoň co jsem mohl vidět jsou přišponované do jakés takés osy přepětím na šroubech a většinou se "kolíbají na pupku" - to je špatně) , ale jak hejbnu výškově s vřeteníkem, budu muset upravovat i koně. Kůň má pro jistotu v pinole nejčastěji (u jmenovaných soustruhů v titulu) MK2....
Ten kontrolní trn také odhalí, zda MK ve vřeteni (nebo v pinole koně) je souosý nebo šmatlá (asi nejpřesnější měření MK ve vřeteni - je třeba příměrná deska, dvě přesné prizma kostky, měřící trn, hodinky) - pokud je to šmatlání enormní - reklamovat vřeteno či pinolu.
Pro vyrovnání koně do osy s vřeteníkem bude třeba broušený trn důlky na upnutí mezi hroty - hodí se třeba ze sady měřících trnů pro revolverové hlavy.
http://www.sometcz.com/obchod/granitove ... -250x250-1" onclick="window.open(this.href);return false; příměrná deska pro opsání zaškrabávaných rovinných ploch (bude třeba na příčný a křížový suport).
Odkaz na příměrné litinové pravítko na zaškrabání rybin jsem nenašel - já ho měl půjčené.

Domnívám se, že je třeba se rozhodnout jaké mám možnosti a co chci dělat.
Obecný návod pro GO - bod č. 1 by pak mohl znít - vezmi lože např. na BPH (rovinnou brusku) a začni měřit - pokud je zle - reklamovat nebo brousit - tam zase BPH nemusí stačit......
Dílčí úpravy na mašince jdou udělat také, ale celková přesnost bude vycházet ze základu a tím je lože.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4876
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

14. 11. 2015, 11:43

Je skoda, ze se doposud nenasla (ted myslim pro male prcky) nejaka firma co bude brat polotovary a tady upravy delat seriove. Jako pise tatulda podobne upravy v ramci jednoho kusu budou casove i financne narocne a to za predpokladu strojarskych znalosti. Treba to prebrusovani loze. Resil jsem prebrouseni obycejne ryse desky. Malych brusek je hafo i po garazich, velkych je docela malo, maji dost prace a nejsou vubec laciny. Navic si zakaznik sam musi pripraviot uchyceni ke stolu oni na to logicky nemaji cas resit.
Nakupu stroji po bazarech a prekupnikach uz mam dokonale plne zuby. Snad se doziju doby, kdy budeme moct koupit male stroje s tocnou treba do metru nove za normalni penize. I kdyz mam obavu, ze driv se zacneme ucit koran nebo budovat bunkr pod barakem :-(
sergio
Příspěvky: 157
Registrován: 8. 4. 2013, 3:36

14. 11. 2015, 10:19

Děkuji za nápovědy a rady. Takže příměrnou desku mám možnost u kamaráda, má cnc frézku, ale s bruskou to bude problém. Nyní se soustředím na sehnání trnu pro kontrolu souososti vřetene a lože. Nechci to tady zaplavit zbytečnými reakcemi. Takže další příspěvek přidám, až budu mít sehnané nástroje a začnu réálně něco proměřovat, zatím děkuji.
darc
Příspěvky: 296
Registrován: 25. 12. 2014, 9:24
Bydliště: Malinovo

16. 11. 2015, 7:54

Sergio,

nicoho sa neboj, ja sam jazdim na zatracovanej prome SM300, je pravda, ze vela veci som si musel na tomto sustruhu opravit, dopasovat, ale dnes plni moje predstavy.. ocakaval som od neho omnoho menej, podla diskusii

V pohode na nom sustruzim aj nerez.. samozrejme, ze to nikdy nebude velky cnc sustruh ale pre kutila je pouzitelny.

Neviem ci uz si majitelom, alebo sa len chystas byt majitelom.. ale trn by som si kupoval, az ak by som mal nejake pochybnosti..
Ja som mal na mojom sustruhu zlu 3-paknovu hlavu, hadzala 0,2 mm, nedala sa "doklepat" nakoniec som kupil novu a som spokojny.. (teraz 0,02mm)
Dalsim z problemov boli velke vole v suportoch, kliny mali uplne iny uhol ako rybina.. takze tusirovacia farba a zabrusit aby to sedelo.. tuhost a presnost sa zlepsila 100-nasobne..
Dalsia vec su nastroje s ktorymi robis.. ja mam nabrusene radeca, upichovaci noz som si kupil s vymennymi platkami..to je uplna supa.. nehovoriac o tom ze s jednou stranou platku uz upichujem dva mesiace.. a robim posledne tyzdne na sustruhu skoro denne, lebo staviam novy motor a lod.. Samozrejme ze noz okusil aj nerez..

Medzi casom som si dokupil drziak na noze, digitalne odmeriavanie.. kvantum beznych sustruznickych veci..

Riso
sergio
Příspěvky: 157
Registrován: 8. 4. 2013, 3:36

17. 11. 2015, 12:04

Soustruh Optimum 180x300 mám již asi 4 roky dělal jsem na něm už dost věcí, ale stále mám pocit že by si zasloužil péči. Hned jak bude čas, tak začnu s oměřováním. Začnu od vřeteníku a lože. Napadlo mě než kupovat drahý trn za 4000, zda by šlo sehnat broušenou tyč průměr např 30mm délku 300 mm. do Univerzály upnout trubku s vnitřním pruměrem 25mm tu vysoustružit a vystružit na 30mm otvor do něj zasadit tu broušenou tyč, upevnit červíky z boku. Tím bych zajistil nulovou házivost u univerzály a konec tyče bych doklepal podle hodinek. Potom by mělo jít měřit hodinkami na suportu souosost vřeteníku a lože. Muže to tak fungovat ? Nebo jsem mimo.
T.Andrlik
Příspěvky: 314
Registrován: 24. 10. 2014, 3:50

17. 11. 2015, 1:07

Pokud se ti jedna o trn delky 300mm tak si myslim, ze neni problem ho jak pises "doklepat". Do inevrzalky ho upnout muzes, musis ale vycentrovat hazivost hned za univerzalou "doklepanim" a na konci trnu rovinost s osou otaceni. Zde treba pomuze kousek alobalu nebo nejake folie a vypodlozit omackane pakny. Jak ti trn pri otaceni vretene bude behat v nule za univerzalou i nakonci (predpokladam ze trn je rovnej a kulatej) muzes merit souosost prejizdenim. Trn nesmi byt pochopitelne podepreny jelikoz by jsi v tu chvili meril spise vyoseni konika. Po kontrole rovinosti lze do trnu najizdet hrotem a na hodinkach uvidis kam konik trn "tahne" a dle toho vystredit kone.
Tatka33
Příspěvky: 72
Registrován: 22. 5. 2013, 7:26
Bydliště: Brno

18. 11. 2015, 6:21

Rozhodně nechci znevažovat nastíněný postup měření souososti vřetene s ložem pomocí přesného válce upnutého do univerzálky, jen se domnívám, že bude hodně záviset na přesnosti univerzálky (lepší než TOS IUS 100/3-1M1 se těžko pořídí) - ta by měla mít obvodovou házivost upnutého obrobku u čelistí do 0,01 mm a přesnosti uchycení měřícího válce v univerzálce. Změříš po určitém úsilí, řekněme na délce 250 mm podélnou osu ve dvou rovinách - svislé a vodorovné. To měření bys měl provádět s trnem (válcem) pootáčeným o 90 st. celkem 4x pro každou rovinu (měřící trny dle ČSN 25 1926 - kupodivu stále platí) by měly mít rysky u vřetene po 90 st. Tím měřením po 90 st. lze částečně eliminovat "šmatlání" - pokud šmatlá vnitřní MK. Např. naměříš na délce trnu (4x po 90st.) +0,01; +0,03; -0,04; +0,4 = součet = +0,04/4 = 0,01 mm. To by byl dost dobrý výsledek..... Opakuješ pro druhou rovinu. Tak zjistíš případné vyosení vřetene od osy lože (pokud je rovně zbroušené) v jeho podélné ose a dvou rovinách. U dospělých soustruhů (např. SV 18) jsme dělali záměrné vyosení na délce trnu +0,01 k sobě a +0,01 nahoru ( na volném konci) - první s ohledem na odpor- ohyb - při podélném soustružení a druhé s ohledem na případnou hmotnost obrobku. U mašinky (180x300) záměrné vyosení tak max. poloviční.
Nejspíš nastane situace, že změříš osu podélně s ložem v obou rovinách (jakýmkoliv způsobem) a budeš následně chtít upravit polohu vřeteníku (podkládat nebo zaškrabavát, příp. obojí). Poté co ho uvolníš na šroubech (vřeteník) se asi vše změní a budeš měřit vřeteník prakticky volně položený na loži znovu - to bude s univerzálkou a válcem trochu problém - vřeteník se nejspíš bude "kolíbat" a váha (hmotnost) univerzálky bude jen na škodu.
Pokud se rozhodneš pro zaškrabávání, tak si nedovedu představit, že po dobu celého procesu bude upnutý trn v univerzálce bez změny polohy (ale MOHU SE MÝLIT).
Vřeteník u 180x300 lze zaškrábat tak, že rozdíl mezi volně položeným a fest utaženým se na konci trnu projeví max. 0,01 mm v obou rovinách.
Pokud se rozhodneš pro zaškrabávání, tak na dosedacích plochách (jedna je hřeben a jedna opravdu plocha) vřeteníku "proškrábej" (probruš) vnitřní třetinu celé délky dosedací plochy klidně o 0,1 mm a pak bude vřeteník sedět na šesti krajních plochách (s délkou 1/3). Tím eliminuješ "pupek" - vřeteník se na něm nemůže kolíbat a současně jsou zbylé plochy (celkem 6) "okolo" otvorů šroubů a tudíž dostatečné......
sergio
Příspěvky: 157
Registrován: 8. 4. 2013, 3:36

28. 11. 2015, 6:39

Tak dneska jsem myslel, že si useknu obě ruce pak si ovážu soustruh kolem nohou a skočím do jezera. Začal jsem měřením souososti vřeten, tam jsem zjistil určitou vaklovitost celého vřetene, při upnutí 40 cm dlouhé 30mm průměr pístnicové kulatiny, tak se udála výchylka skoro dvě stovky na přírubě jen tím, že jsem tlačil na konci upnuté kulatiny. musím ještě změřit jestli se hýbalo jen vřeteno, nebo celý vřeteník. Pak jsem chtěl vycentrovat tu kulatinu, ale nechápu jak je možné, že v určitých bodech se pohne úchylkoměr tam a zpět. Prostě jako by byla ta tyč tvaru dvojité elipsy, tak jsem si řekl, že to může být nepřesností té týče. potom jsem se rozhodl zkusit si zaškrábat suport no nebudu vypisovat jakých jsem se dopustil chyb, ale výsledek byl stejný, jak na začátku jen s tím, že mě to stálo 3 hodiny času a asi 10 let mi to zkrátilo život, protože jsem málem dostal z toho vzteku psotník. Když to shrnu, tohle opravdu nejde dělat, bez zkušeností, broušené tyče (ideálně trnu) příměrné desky,pěkného škrabáku (ne vybroušeného z radeca ), pravítka a mikrometru. Silně uvažuji, že raději místo rozčilovaní se nad tím, budu chodit někam na brigády a za peníze navíc to nechám pak někomu udělat. Mám, ale obavu, že když už někoho seženu, že na to 10 000 Kč asi stačit nebude.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

28. 11. 2015, 8:03

sergio píše:Prostě jako by byla ta tyč tvaru dvojité elipsy, tak jsem si řekl, že to může být nepřesností té týče.
A to nestačilo tu tyč v univerzále pootočit třeba o 90 stupňů? Pak bys hned věděl, jestli šmatle ta tyč, vřeteno nebo jenom špatné upnutí.

A ještě jedno vylepšení: místo uvazování soustruhu kolem nohou by asi stačilo jenom skřípnout nohu mezi univerzálu a doražený suport. Bude to míň práce. Zvlášť když to budeš dělat někde na zimě u toho jezera.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10118
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

28. 11. 2015, 8:11

Mex píše:
A ještě jedno vylepšení: místo uvazování soustruhu kolem nohou by asi stačilo jenom skřípnout nohu mezi univerzálu a doražený suport. Bude to míň práce. Zvlášť když to budeš dělat někde na zimě u toho jezera.
no dobrá rada nad zlato :lol:
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
sergio
Příspěvky: 157
Registrován: 8. 4. 2013, 3:36

28. 11. 2015, 8:16

No potupně musím přiznat, že to mě nenapadlo ji pootočit. Ale i tak bude lepší, když si ji nechám přebrousit a ideálně i zkrátit na nějakých 300mm ( aby, mi zbytečně ta váha nekazila měření ) Původně jsem měl mít zapůjčenou příměrnou desku od kamaráda, ale dneska jsem byl u něj a nějak jsem neměl to srdce si mu říct, aby mi do mých jalových rukou půjčoval tu jeho krásnou desku, kterou stejnak denně potřebuje na kontrolu výrobků. Koukám po nějakých bazarových měřidlech tak uvidíme.
Tatka33
Příspěvky: 72
Registrován: 22. 5. 2013, 7:26
Bydliště: Brno

31. 12. 2015, 6:17

Nechci zakládat nové vlákno, snad to sem trochu patří.... Co lze na mašinkách ještě udělat:
Klíny pro sáně "ála soustruhborec" - nic nového, ale hodně šikovné a přínosné.
Obrázek
Pro jejich opravdu perfektní sladění jsem musel zaškrábat jejich dosedací plochu - spodní část na loži (tam se výrobce opravdu podepsal), ale vzhledem k tomu, že jsem měl soustruh "do mrtě rozebraný" to nebyl trabl.
Fakt to pěkně funguje - jen jsem klíny udělal na jeden štelovací šroub
Obrázek
Opravdu poctivý klín na příčném suportu - suport byl za tři roky provozu trochu jetý - by lo ho nutné zaškrábat
Obrázek
Klín lze vyrobit i na pidi frézce s pomocí dvou přípravků
Obrázek
Pravda, že jsem ho asi 8 hodin zaškrabával, ale výsledek stojí za to
Obrázek
Dlouho už jsem zvažoval vylití vřeteníku a lože polymerbetonem a bylo dost času. Vřeteník lze vylít na pěti stěnách v síle od 10 do 20 mm. Ten šaluňk je 0,2 mm laminátu nalepený vteřiňákem.
Obrázek
Na loži bylo třeba hodně "šaluňku" pokud by směs zatekla kam nemá, byl by to docela trabl
Obrázek
Pak už to šlo zalít (no zažďuchat) v pohodě
Obrázek
A pak už jen dolít trochu z druhé strany
Obrázek
Pryskyřici jsem nechal tuhnout 48 hodin při teplotě cca. 20 st. a následně temperoval asi 5 hodin na radiátoru (45 - 50 st.?)
Ta pryskyřice díky pomalému tuhnutí nedeformovala výrazně geometrii vřeteníku a lože a na usazení vřeteníku byly oproti původnímu uložení potřeba pouze dvě 0,01 mm podložky.
Po sestavení soustruhu a seřízení vřeteníku mám hodně dobrý pocit z výsledku celkového vyztužení a upravení vůlí pomocí klínů - no čas ukáže.
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10118
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

31. 12. 2015, 7:19

pěkná práce,myslím že tuhost a samotlumení bude určitě hodně znát .
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
darc
Příspěvky: 296
Registrován: 25. 12. 2014, 9:24
Bydliště: Malinovo

31. 12. 2015, 7:30

Tatka33

Mat na toto cas... a chut tak sa do toho pustim aj ja.
ja mam dokonca od Tumlika kupene aj nove prevodove kolesa do mojej Promy..
V momente ked som kupoval sustruh vsetci strasili ze prve odidu plastove ozubene kolesa... prave mi skoncila zaruka a kolesa su povodne...
Ale loziska ma cakaju coskoro.. .(
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“