Odladění čínských soustruhů řady 180x300
Musím se zkusit obhájit Myslím, že se žádné další nepřesnosti nevnesou - tím vyrovnáním plocháče se právě všechny eliminují. Samozřejmě neuvažuji vůli ve vřetenu, ale to ten profi přípravek také ne. Ale určitě se o tom nechci přít . VláďaTatka33 píše: Metoda ASV: taky lze - jen můžeš vnést další nepřesnosti
Naposledy upravil(a) 1asv dne 17. 1. 2016, 6:29, celkem upraveno 1 x.
Tohle by asi měla být ta první úprava. Samozřejmě jsem ji také absolvoval, neb mi to točilo kužely a po povolení šroubů se vřeteník docela viklal. V.Tatka33 píše:Jen drobná připomínka. Toto měření (jakoukoliv metodou) a případné "rovnání" příčného suportu má smysl teprve po správném usazení a srovnání vřeteníku
Dovolím si rozvést otázku, ta by mohla znít - jak nejpřesněji (v hobby podmínkách,) nebo jak nejjednodušeji, nebo jak nejlaciněji - bohužel to asi budou kritéria, kterým se nevyhnu.expertdb píše:No a jak tedy nejjednoduššeji na to?Tatka33 píše:.... po správném usazení a srovnání vřeteníku
Vynechám geometrii a případné přebroušení lože - pro naprostou většinu hobíků (majitelů jakéhokoliv "číňana") - nesplnitelný sen. Pokud lože bude do "berného banánu" - co s tím naděláme
Nejvyšší přesnosti srovnání vřeteníku do osy lože dosáhnu asi měřením pomocí měřícího trnu MK 3 (většina "číny" 180x300).
Nejlacinější MK3 měřící trn (nekalený, ale kupodivu přesný) se dá koupit asi tady http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... -Test-Bars" onclick="window.open(this.href);return false; - úplně dole (samozřejmě mohou být i jiné zdroje - nejsem jejich dealer )
Sám ho používám, poté, co už nemám přístup k profi měřidlům - jen jsem mu udělal odpovídající box - je to měřidlo, od kterého chci měření v 0,01 mm - podle toho bych se k němu měl chovat......
Samotné zaškrabání vřeteníku jsem už popsal na začátku tématu - vynechat prostřední třetinu dosedacích ploch a poctivě opisovat a měřit. Toto může být (a nejspíš bude) náročné na čas. Já musel "proškrábat" asi 0,07 mm, (povětšinou jsem doháněl původního "majstra" nejspíše s pneumatickou škrabkou) než jsem se dostal do stavu, kdy rozdíl mezi přitaženým a nepřitaženým vřeteníkem se projevil na konci měřícího trnu rozdílem 0,01 mm. Mně to trvalo cca. 40 hodin
Samotné měření pomocí trnu jsem popsal už dříve. Pokud by to chtěl někdo opravdu "vědecky" - je to popsané v normě ČSN 25 1901.
Ostatní řešení (zdůrazňuji, že teď nechci nikoho urazit) - nejjednodušeji a nejlaciněji budou jen nějakým kompromisem - měření pomocí broušené kulatiny upnuté v univerzálce (nebude tak přesné), nebo podkládání všech dosedacích ploch vřeteníku pomocí planžet (za planžety - 0,01; 0,02; 0,03 mm - vysypu také ranec).
Dnes som sa konecne dostal aj ja k ladeniu sustruhu..
podstatou tuningu bola vymena lozisk za loziska s kosouhlym stykom a vymena plastovych koleciek za kovove od tumlika..
Tak podme na to porade. vymena lozisk v pohode, kolieska isli trosku z tazka cez kliny, ale chvilka hrajkania a isli na hriadele ako treba.. vsetci vieme, ze cinska norma nezodpoveda ceskej.. .-)
Co ma prekvapilo ze nekvalitne plastove kolieska boli aj napriek 2 rocnemu pouzivaniu bez akychkolvek znamok poskodenia..
Vnutro vreteniku bolo uplne ciste.. bez akehokolvek bordelu.. !!!
Vec co ma trosku irituje je hlucnost, ktora sa podla mna hodne zvysila pouzitim kovovych kolies..
Na svoje hobby mam cas po veceroch..tiche plastove koliecka my asi vyhovovali viac.. cas ukaze...
Ked som sa dal na skladanie sustruhu a vycentrovanie vreteniku zistil som, ze niekde sa stala chyba... ale neviem zistit kde.
Mam meraci trn ktory spomina aj Tatka.. kupil som si ho za tymto ucelom na vystave v nemecku,..
Ked dam hodinky na suport a meriam po celej dlzke kontrolny trn, tak sa mi podarilo vretenik usadit a 0,01mm presne. meral som ho aj na boku aj na vrchu kontrolneho trnu.. trn ma 200mm + MK3 kuzel, myslim ze tento vysledok je uspokojivy. (som laik, aspon takto som pochopil, ja meranie spravneho usadenia vreteniku na loze sustruhu)
ale ked meriam hadzavost otacanim vretena tak nameriam na kontrolnom trny asi 30 mm od priruby hadzavost 0,05mm a na konci 200mm trnu mam hadzavost 0,25mm
Co sa mi zda bruta vela..
Poradte kde je chyba.. moze byt zle vybruseny kuzel v diere vretena ?
Riso
podstatou tuningu bola vymena lozisk za loziska s kosouhlym stykom a vymena plastovych koleciek za kovove od tumlika..
Tak podme na to porade. vymena lozisk v pohode, kolieska isli trosku z tazka cez kliny, ale chvilka hrajkania a isli na hriadele ako treba.. vsetci vieme, ze cinska norma nezodpoveda ceskej.. .-)
Co ma prekvapilo ze nekvalitne plastove kolieska boli aj napriek 2 rocnemu pouzivaniu bez akychkolvek znamok poskodenia..
Vnutro vreteniku bolo uplne ciste.. bez akehokolvek bordelu.. !!!
Vec co ma trosku irituje je hlucnost, ktora sa podla mna hodne zvysila pouzitim kovovych kolies..
Na svoje hobby mam cas po veceroch..tiche plastove koliecka my asi vyhovovali viac.. cas ukaze...
Ked som sa dal na skladanie sustruhu a vycentrovanie vreteniku zistil som, ze niekde sa stala chyba... ale neviem zistit kde.
Mam meraci trn ktory spomina aj Tatka.. kupil som si ho za tymto ucelom na vystave v nemecku,..
Ked dam hodinky na suport a meriam po celej dlzke kontrolny trn, tak sa mi podarilo vretenik usadit a 0,01mm presne. meral som ho aj na boku aj na vrchu kontrolneho trnu.. trn ma 200mm + MK3 kuzel, myslim ze tento vysledok je uspokojivy. (som laik, aspon takto som pochopil, ja meranie spravneho usadenia vreteniku na loze sustruhu)
ale ked meriam hadzavost otacanim vretena tak nameriam na kontrolnom trny asi 30 mm od priruby hadzavost 0,05mm a na konci 200mm trnu mam hadzavost 0,25mm
Co sa mi zda bruta vela..
Poradte kde je chyba.. moze byt zle vybruseny kuzel v diere vretena ?
Riso
To se přece dá změřit! Hodinkama změř přírubu po obvodě a pokud nehází, tak změř kužel v dutině. To jsi měl změřit před výměnou ložisek. Chtělo to přebrousit kužel, když jsi měl hřídel venku. Já sem zjistil totéž a "vyřešil" jsem to pořízením kleštinového upínače, který se nasazuje na přírubu a rovnoběžnost kontroluju pomocí "přesné" tyčky upnuté v kleštině a kolmost příčného suportu pak připevněným úhelníkem montážníma páskama na tu tyčku a hodinkama měřím na druhém rameni toho úhelníku.
-
- Příspěvky: 665
- Registrován: 4. 6. 2011, 7:40
- Bydliště: Poblíž Hradce Králové
- Kontaktovat uživatele:
Tatka33 : já našel tyhle http://www.primadilna.cz/Presne-merici- ... _328_2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Soustruh SV18R, Magdeburg (Poreba TR45), Frézka FH24, Vrtačka V20A, V10, Šeping noname...
Jestli podle toho trnu usazoval vřeteník a běželo to ve dvou rovinách do 0,01 je to divné. Napadá mě jestli tím kuželem na trnu někde neťukl a teď špatně nesedí (nebo přilepený bordel v kuželu vřetene)?
Špatně usazená ložisky by zřejmě neházely - takže jak radil Miltech proměřit kužel.
Špatně usazená ložisky by zřejmě neházely - takže jak radil Miltech proměřit kužel.
Jova, Tatka: no, já mám tedy pocit, že když budu měřit cokoliv, co bude sjeté zčela přímo na soustruhu, tak nemůžu naměřit nic, nebo se pletu? Když sjedu plochu, tak i když bude osa vřetene o kilometr mimo, vždycky vyrobím rovinu - ta vychází z přímosti vodící plochy příčného suportu. Problém je právě v tom, že cokoliv, co je na vřeteni nasazené a stočené už přebírá tu chybu nekolmosti. Proto jediná korektní metoda je ta s obháčkováním něčeho. Ano i ta metoda s něčím s dobrou rovinností v univerzále bude dle mě funkčněší.Tatka33 píše:Metoda Jova: metoda je OK ... ale proč neměřit přímo čelo vřetena
Na čele vřetena (pod "100" univerzálku) máš možnost měřit zhruba na délce 60 mm - 30 mm od osy na každou stranu, u mně to dělalo +0,05 mm na jednu a -0,05 mm na druhou, tj. 0,1 mm rozdíl x 3 = délka suportu = 0,3 mm. Podbrus vřetene je na měřené části asi 0,005 mm - půl dílku na hodinkách - změřeno po srovnání.
Metoda ASV: taky lze - jen můžeš vnést další nepřesnosti
Měřit přímo čelní plochu vřetena je také možné, ale už ti tam lezou nepřesnosti vřetena, ložisek, uložení atd ... a je tam na to málo místa pro nějakou vypovídající hodnotu. Měřit přírubu = viz předchozí.
Tatka: jasně, že ten trn nemám. V práci ho používám. Doma je mi na toho mýho starocha naprd (mám ve vřeteni Me32).
Fifík: Vytvoříš rovinu, nebo kuželovou plochu.
Dakujem za pripomenutieto diela, ktore nema konkurenciu... Znova som si ho pozrel cely.tumlik píše:...po svědomité opravě si může říct toto
https://www.youtube.com/watch?v=F3p5Wrb ... .be&t=2479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jak píše QNX: No právě tady se asi pleteš. Pokud sjedeš čelo obrobku špatně osazeným (nekolmým na osu vřetene) příčným suportem, tak dráha nože = polovina průměru obrobku - tak sice ta půlka bude "rovná", ale ta ta "druhá polovina" - za osou vřetene bude zrcadlově obrácená k ose vřetene (obrobku). Pokud přejedeš hodinkami vodorovně celý průměr obrobku - "kolmo" na podélnou osu vřetene, zjistíš, že jsi vyrobil "střechu" nebo vnitřní kužel. Bude to vypuklé nebo vyduté.Fifík píše:Jova, Tatka: no, já mám tedy pocit, že když budu měřit cokoliv, co bude sjeté zčela přímo na soustruhu, tak nemůžu naměřit nic, nebo se pletu? Když sjedu plochu, tak i když bude osa vřetene o kilometr mimo, vždycky vyrobím rovinu - ta vychází z přímosti vodící plochy příčného suportu.)Tatka33 píše:Metoda Jova: metoda je OK ... ale proč neměřit přímo čelo vřetena
Na čele vřetena (pod "100" univerzálku) máš možnost měřit zhruba na délce 60 mm - 30 mm od osy na každou stranu, u mně to dělalo +0,05 mm na jednu a -0,05 mm na druhou, tj. 0,1 mm rozdíl x 3 = délka suportu = 0,3 mm. Podbrus vřetene je na měřené části asi 0,005 mm - půl dílku na hodinkách - změřeno po srovnání.
Metoda ASV: taky lze - jen můžeš vnést další nepřesnosti