soustruh hrotový SN 20 - dotaz

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
soustružník
Příspěvky: 788
Registrován: 25. 10. 2009, 2:47

1. 11. 2020, 12:13

Kdysi jsem to hledal a myslím, že návodu odpovídá hustotou něco mezi dnešním OL-J32 a OL-J46. Já tam ale před lety nalil 68, protože jsem ji měl a nezdá se, že by to vadilo. V dílně mívám i okolo nuly a i když si někdy při práci zatopím v kamnech, tak než to studený soustruh pozná je práce hotová. Pravda je, že otáčky 1000 používám jen když je to nutné.
Tino
Příspěvky: 19
Registrován: 26. 10. 2020, 2:52

22. 11. 2020, 10:32

soustružník píše: 1. 11. 2020, 12:13 Kdysi jsem to hledal a myslím, že návodu odpovídá hustotou něco mezi dnešním OL-J32 a OL-J46. Já tam ale před lety nalil 68, protože jsem ji měl a nezdá se, že by to vadilo. V dílně mívám i okolo nuly a i když si někdy při práci zatopím v kamnech, tak než to studený soustruh pozná je práce hotová. Pravda je, že otáčky 1000 používám jen když je to nutné.
Takže už som pokročil o kus ďalej. Vymenil som olej OL-J32, to čo som stoho vypustil bola doslova "marmelada". Hustota ako vazelina A00. Nečudo že sa na 1000 otáčkach spojka rozbiehala 15/20 sekúnd. Podľa ma to nikto nemenil 50/70 rokov a bolo ho tam cca 5L, nečudo že nestíhal dotekať do nasávecej nádoby. Po výmene ide stroj tichšie rozbieha sa v pohode spojka nieje v stálom čiastočnom zábere keď má byť vypnutá.
Namiešal som emulziu Paramo ERO 1070 spojazdnil chladenie. Použil som silnejší pomer ako doporučuje výrobca(4 až 7%) a na 20l vody som použil 1l oleja dúfam že to nebude problém. Nádoba na emulziu určite nieje originál ale len tak položená pod sústruhom .
IMG_20201120_120226.jpg
Už som niečo ľahšie aj skúšal vytočiť a v celku to išlo.
Mal som na návšteve známeho sústružnika "dúchodce" ktorý sa v roku 1971/73 na takomto istom stroji učil na praxi za obrábača kovov. Vrátil sa do mladosti, vraj tam stroj bol už vtedy v dezolátnom stave. Zhodnotil ako dobrá kúpa a ten stroj nemohol byť nikdy vo výrobe ale niekde v kúte odpočíval na údržbe , vôle minimálne lóže nevydrané, pomeral odchylkomerom hadzavosť vretena a vôľu ložiská, vyskúšal stočiť guľatiny a dosiahol presnost 2 stotiny vraj to nemá chybu a to už 30 rokov nestál za strojom a o nožoch na vbd doštičky iba počul.
Jedine v čom nevedel poradiť je ako nastaviť rezanie závitu. Ako rezať mi ukázal čo treba zapnúť pohyb na čo pozor že pri metrickom hodinky na súporte nesledujem ale kolesá ako osadiť .....V tom by som potreboval poradiť. Jednoduchý výpočet je v návode ale ja to nechápem. Ako vyrátať kolesá ABCD jedine jasné je že D bude 127 vždy pri metrickych. Ako nastaviť Nortonku a-b-c 1až9 keď by som chcel rezať napríklad M16x1,5 .
SN 20
doncarlos
Příspěvky: 760
Registrován: 9. 1. 2008, 9:49

23. 11. 2020, 6:15

Tino píše:

Kód: Vybrat vše

Mal som na návšteve známeho sústružnika "dúchodce" ktorý sa v roku 1971/73 na takomto istom stroji učil na praxi za obrábača kovov. Vrátil sa do mladosti, vraj tam stroj bol už vtedy v dezolátnom stave. Zhodnotil ako dobrá kúpa a ten stroj nemohol byť nikdy vo výrobe ale niekde v kúte odpočíval na údržbe , vôle minimálne lóže nevydrané, pomeral odchylkomerom hadzavosť vretena a vôľu ložiská, vyskúšal stočiť guľatiny a dosiahol presnost 2 stotiny vraj to nemá chybu a to už 30 rokov nestál za strojom a o nožoch na vbd doštičky iba počul.
Takže pán stál u stroje do roku 1990 a nezažil VBD ? Já s nimi dělat už v 1975, kdy jsem si přivydělával brigádou na soustruhu,
a v osmdesátých letech to byla běžná věc (Škoda Plzeň). Ale možná pán dělal někde v okresním kovopodniku nebo JZD,
tam skutečně měli dost omezené možnosti
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

23. 11. 2020, 2:47

tabulka závitů-už to sem někdo dával
SN20 závity.pdf
(652.82 KiB) Staženo 291 x
pro metrické závity je jezdec v poloze 1
dá se ještě použít poloha 6 - což jsou poměry
2/3 (A), 1/3 (B), 1/6 (C)
takže stejná kola 80-50-75-127 pro stoupání 6-3-1,5mm dávají pak stoupání 4-2-1mm
jiné polohy jezdce jsou pro metriku nepoužitelné
SN 20, SM 16 B, FN 25
Tino
Příspěvky: 19
Registrován: 26. 10. 2020, 2:52

23. 11. 2020, 10:08

doncarlos píše: 23. 11. 2020, 6:15 Tino píše:

Kód: Vybrat vše

Mal som na návšteve známeho sústružnika "dúchodce" ktorý sa v roku 1971/73 na takomto istom stroji učil na praxi za obrábača kovov. Vrátil sa do mladosti, vraj tam stroj bol už vtedy v dezolátnom stave. Zhodnotil ako dobrá kúpa a ten stroj nemohol byť nikdy vo výrobe ale niekde v kúte odpočíval na údržbe , vôle minimálne lóže nevydrané, pomeral odchylkomerom hadzavosť vretena a vôľu ložiská, vyskúšal stočiť guľatiny a dosiahol presnost 2 stotiny vraj to nemá chybu a to už 30 rokov nestál za strojom a o nožoch na vbd doštičky iba počul.
Takže pán stál u stroje do roku 1990 a nezažil VBD ? Já s nimi dělat už v 1975, kdy jsem si přivydělával brigádou na soustruhu,
a v osmdesátých letech to byla běžná věc (Škoda Plzeň). Ale možná pán dělal někde v okresním kovopodniku nebo JZD,
tam skutečně měli dost omezené možnosti
Nie každý mal tú možnosť po vyučený robiť to čím sa učil. Nie nerobil na JZD. Po škole nastúpil za výrobný pás montovať chladničky ako 90% učňov aby odpracoval to čo musel a po vojne čerstvý vodičák tak nastúpil na dopravu a tam nesustružil z VBD ale nanajvýš radeko klasické nože, keď bolo treba tak v calexe to stačili. Áno ale od roku 73 nestál za sústruhom iba za takýmto čudom homo Domo
IMG_20201101_125354.jpg
SN 20
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

24. 11. 2020, 1:57

Tak to nevypadá špatně, teda až na ten přivařenej vřeteník :D
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Tino
Příspěvky: 19
Registrován: 26. 10. 2020, 2:52

22. 12. 2020, 11:26

almac píše: 23. 11. 2020, 2:47 tabulka závitů-už to sem někdo dával
SN20 závity.pdf
pro metrické závity je jezdec v poloze 1
dá se ještě použít poloha 6 - což jsou poměry
2/3 (A), 1/3 (B), 1/6 (C)
takže stejná kola 80-50-75-127 pro stoupání 6-3-1,5mm dávají pak stoupání 4-2-1mm
jiné polohy jezdce jsou pro metriku nepoužitelné
To je fajn v tabuľke popísane ale ako som už spomínal ja mám kopu koliesok rôznych veľkostí priemerov otvorov a modulov. Mám kolieska ako 40, 45, 48, 70, 71, 75,80, 90, 92, 104, 113 ale chýbajú tie klúčové 50, 55. Podla tabuľky potrebujem A80 B50 C75 D127 a v tejto zostave na C je stúpanie 1,5 čo je vlastne závit M10 ale aj M12x1,5 až M100x1,5. Bolo potrebne nejako dostať kolesá do sústruhu. Boli dve možnosti.
1 možnosť bola upraviť kolesá 40, 48, 60, 71, 90, 92. 104, 113 z priemeru otvoru 28 na priemer 25. Táto možnosť sa mi zdala byt neefektívna.
2 možnosť bola vyrobiť nové púzdra na pozíciu kolies A + BC v sústruhu. Na pozíciu D netreba nakoľko tam je vždy 127 a to mám v diere 25.
SN 20 - púzdro.pdf
(70.65 KiB) Staženo 201 x
SN 20- Dvojpúzdro.pdf
(71.55 KiB) Staženo 193 x
Jeden problém je vyriešený! Ale stále je tam problém že nemám kolesá klúčové pre rezanie najpoužívanejších závitov 50Z ,55Z.
Na tento problém našiel odpoveď dobrý priateľ teoretik "Dúchodce" ktorý má vždy pravdu. Nekupuj kolesá!!! To sa prepočíta vypočíta len to bude trvať dlhšie kým to spracujem. Výsledok je na svete.
ozubene kolesa na zavity.xls
(45.5 KiB) Staženo 250 x
Prehladné spracované na moju mieru kolies čo mám doma. Skúšal som niekoľko kombinácii a pasuje to aspoň podla závitových mierok.
SN 20
Kuba68
Příspěvky: 122
Registrován: 20. 3. 2017, 8:07

8. 4. 2021, 9:11

Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“