soustruh hrotový SN 20 - dotaz
Takže prevodovka pretesnena(nebolo na nej ani jedno tesnenie), spojky dotiahnuté, druhá páka na rozbeh vretena nahodená.
No mám ešte v pláne vybrať vreteno a dať nové remene,lebo sú tam len tri a sú už staré. Dúfam, že mi to pôjde vybrať.
A ďalšia vec je,že aj vreteno má vôľu pri sklucovadle,tak som zvedavý,že či sa to dá dotiahnuť. Neviem či je tam ložisko,alebo puzdro.
No mám ešte v pláne vybrať vreteno a dať nové remene,lebo sú tam len tri a sú už staré. Dúfam, že mi to pôjde vybrať.
A ďalšia vec je,že aj vreteno má vôľu pri sklucovadle,tak som zvedavý,že či sa to dá dotiahnuť. Neviem či je tam ložisko,alebo puzdro.
tady je postup výměny řemenů od člena "Karlos" (možná z NašichTraktorů.cz):
Jinak ohledně vřetena.
Dodržuj postup podle návodu a jde to celkem dobře.
Vyšroubuješ dva šrouby, které drží plechové kryty. Kryty dáš pryč a zasuneš předlohu na 1:1. Odhalí se ti dvojité ozubené kolo které je úplně vpravo. Na něm je o dost menší průměr ozubené kolo ve kterém je šroubový červík, který je prošroubován až do vřetena. Na ten nezapomeň.
V dokumentaci je popsaný jako šroub axiálního odjištění ozubeného kola. Pak vyšroubuješ čtyři šrouby držící víko vřetena směrem k univerzálce. Univerzálku sundavat nemusíš. Ještě jsem zvednul před vyťukáváním vřetena převodovku na uvolnění klínových řemenů.
Odšroubuješ víčko na dvou šroubech z druhé strany vřetene u lyry. Odšoubuješ velkou kontra matici na vřetenu a sejmeš podložku. Pak narazíš na kuželové ložisko. Zařaď ozubené kola předlohy vřeteníku a převody na nortonovku tak, aby zuby při vyklepávání vřetena nešly přes sebe. Špalík a kladívko a opatrně ťukat až to sleze z toho kuželíkového ložiska. Pak už to jde vytáhnout rukou. Já musel ložisko ohřát horkovzdušnou pistolí, pak to šlo. Jinak mě při vyndavání spadlo ještě axiální ložisko s podložkou a kolo převodů k nortonce. Uvolní se ti domek řemenice a demontuješ čtyři šrouby které ho drží. Pak řemenici s nábojem vyndáš z uložení. Složení mě teprve čeká ale je analogické pozpátku. Hlavně se bojím správné vùle na tom levém axiálním a kuželovém ložisku. Na kluzné ložisko vpravo na vřeteníku sahat nemusíš.
Naklínkování mi zůstalo na vřetenu.
To je tak asi vše, hodně zdaru, je to jen skládačka.
Karlos
Jinak ohledně vřetena.
Dodržuj postup podle návodu a jde to celkem dobře.
Vyšroubuješ dva šrouby, které drží plechové kryty. Kryty dáš pryč a zasuneš předlohu na 1:1. Odhalí se ti dvojité ozubené kolo které je úplně vpravo. Na něm je o dost menší průměr ozubené kolo ve kterém je šroubový červík, který je prošroubován až do vřetena. Na ten nezapomeň.
V dokumentaci je popsaný jako šroub axiálního odjištění ozubeného kola. Pak vyšroubuješ čtyři šrouby držící víko vřetena směrem k univerzálce. Univerzálku sundavat nemusíš. Ještě jsem zvednul před vyťukáváním vřetena převodovku na uvolnění klínových řemenů.
Odšroubuješ víčko na dvou šroubech z druhé strany vřetene u lyry. Odšoubuješ velkou kontra matici na vřetenu a sejmeš podložku. Pak narazíš na kuželové ložisko. Zařaď ozubené kola předlohy vřeteníku a převody na nortonovku tak, aby zuby při vyklepávání vřetena nešly přes sebe. Špalík a kladívko a opatrně ťukat až to sleze z toho kuželíkového ložiska. Pak už to jde vytáhnout rukou. Já musel ložisko ohřát horkovzdušnou pistolí, pak to šlo. Jinak mě při vyndavání spadlo ještě axiální ložisko s podložkou a kolo převodů k nortonce. Uvolní se ti domek řemenice a demontuješ čtyři šrouby které ho drží. Pak řemenici s nábojem vyndáš z uložení. Složení mě teprve čeká ale je analogické pozpátku. Hlavně se bojím správné vùle na tom levém axiálním a kuželovém ložisku. Na kluzné ložisko vpravo na vřeteníku sahat nemusíš.
Naklínkování mi zůstalo na vřetenu.
To je tak asi vše, hodně zdaru, je to jen skládačka.
Karlos
SN 20, SM 16 B, FN 25
Zdravím som tu nováčik na tomto fóre a aj svete sústruhov. Stal som sa majiteľom SN 20 a čaká ma postupná renovácia začnem remeňma výmena správneho typu oleja... Kolečiek na rezanie závitov mám aj voliako veľa a luneta by sa časom možno aj hodila. Pridám nejaké foto ( keď zistím ako to ide na tomto fóre).
SN 20
Tak som niečo pofotil a niečo poskúšal a pár veci by ma zaujímalo.
Mám sadu koliesok 12 ks čo do seba pasujú teda modul 1,5 ale rozdielna širka.
Ďalšia sada je 4 ks čo do seba pasujú a jedno ma väčší otvor a nemá perodrážku.
Jedno koliesko čo zuby nepasujú nikam. Poraďte prosím či mamám náhodou o koliesko naviac alebo menej
Na jednom koliesku je vylomený zub či to bude robiť nejaký problém v budúcnosti.
Mašinku som usadil vyvážil nohy zašaloval podlial betónom. Po spustení to nemazalo ale problém bol opačná fáza kým som na to prišiel tak som čerpadlo vymontoval 3x na vrtačke to fungovalo a na mieste nie. Takže ešte pridávam pár detailov akom to je stave.
Točiť sa to točí len či to bude aj sústružiť sa uvidí keď si zaobstarám základnú sadu náradička.
Mám sadu koliesok 12 ks čo do seba pasujú teda modul 1,5 ale rozdielna širka.
Ďalšia sada je 4 ks čo do seba pasujú a jedno ma väčší otvor a nemá perodrážku.
Jedno koliesko čo zuby nepasujú nikam. Poraďte prosím či mamám náhodou o koliesko naviac alebo menej
Na jednom koliesku je vylomený zub či to bude robiť nejaký problém v budúcnosti.
Mašinku som usadil vyvážil nohy zašaloval podlial betónom. Po spustení to nemazalo ale problém bol opačná fáza kým som na to prišiel tak som čerpadlo vymontoval 3x na vrtačke to fungovalo a na mieste nie. Takže ešte pridávam pár detailov akom to je stave.
Točiť sa to točí len či to bude aj sústružiť sa uvidí keď si zaobstarám základnú sadu náradička.
SN 20
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Soustruh vypadá solidně, tak přeji ať brzo slouží k plné spokojenosti. Sice je to z fotek těžké posoudit, ale na první pohled bych řekl, že výměna řemenů ještě počká. Záleží samozřejmě na četnosti použití a zatížení, ale takovéhle řemeny mohou klidně fungovat ještě pár desítek let, jsou bohatě předimenzované. Co se týče počtu koleček, tak základní počet na metrické a palcové závity je 12, a na modulové závity další 4. Takže co do počtu kol to sedí Otázkou je zda také sedí počty zubů, na to bude nejlepší podívat se do návodu. Různé šířky a větší díra při vlastnictví soustruhu nemusí být překážkou. Vylomený zub by možná nemusel vadit, záleží na konkrétním složení. A nakonec neradostná zpráva, asi skutečně máš o kolečko víc , to co nikam nepasuje.
Ďakujem za zhodnotenie.soustružník píše: ↑29. 10. 2020, 7:57 Soustruh vypadá solidně, tak přeji ať brzo slouží k plné spokojenosti. Sice je to z fotek těžké posoudit, ale na první pohled bych řekl, že výměna řemenů ještě počká. Záleží samozřejmě na četnosti použití a zatížení, ale takovéhle řemeny mohou klidně fungovat ještě pár desítek let, jsou bohatě předimenzované. Co se týče počtu koleček, tak základní počet na metrické a palcové závity je 12, a na modulové závity další 4. Takže co do počtu kol to sedí Otázkou je zda také sedí počty zubů, na to bude nejlepší podívat se do návodu. Různé šířky a větší díra při vlastnictví soustruhu nemusí být překážkou. Vylomený zub by možná nemusel vadit, záleží na konkrétním složení. A nakonec neradostná zpráva, asi skutečně máš o kolečko víc , to co nikam nepasuje.
Okolo tých kolečiek, naštudoval som návod aj kataloģ príslušenstva a ja mám okrem tých 12+4+1 ešte aj osadené nejaké v stroji takže teraz neviem čo je momentálne tam osadené dnes to pomerám opočítam zúbky. Remene tam sú momentálne 4+1 do počtu. Neviem či to je v poriadku ale keď tam zaradím 1000 otáčok spustím normálny chod vretena tak stroj sa rozbieha pozvoľna. Trvá to asi 10/15 sekúnd do plných otáčok. Samozrejme stroj netrápim hneď na plno pozvoľna ho nechám najskôr zohriať na nižších otáčkach desiatky minút len tak naprázdno. Či to je spojka alebo šmýkaju remeňe a to tam nič nemám upnuté.
SN 20
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Rozeběh přes 10 sekund je dost, ale bude to spíš spojkou. Řemeny by musely být fakt hodně špatné nebo volné a asi by při rozeběhu pískaly. Spojka se dá podle návodu poměrně snadno přitáhnout pro rychlejší rozeběh, pokud je ale už spojka odřená tak potom spojka zabírá i rozepnutá, t.j. při páce v nulové poloze se vřeteno trochu otáčí, hlavně při studeném oleji. Na rozdíl od novějších soutruhů u SN 20 je při nějakém problému rychle zastavit vřeteno téměř nemožné.
Pokud jsou výměnná kola originální, tak na nich obvykle je počet zubů vyražený a není nutné jej počítat. Zkus je očistit a prohlédnout.
Pokud jsou výměnná kola originální, tak na nich obvykle je počet zubů vyražený a není nutné jej počítat. Zkus je očistit a prohlédnout.
Ohľadom kolečiek v mašinke sú osadené 127 a 45 (na jednej hriadelke spolu), 45, 80soustružník píše: ↑30. 10. 2020, 3:13 Rozeběh přes 10 sekund je dost, ale bude to spíš spojkou. Řemeny by musely být fakt hodně špatné nebo volné a asi by při rozeběhu pískaly. Spojka se dá podle návodu poměrně snadno přitáhnout pro rychlejší rozeběh, pokud je ale už spojka odřená tak potom spojka zabírá i rozepnutá, t.j. při páce v nulové poloze se vřeteno trochu otáčí, hlavně při studeném oleji. Na rozdíl od novějších soutruhů u SN 20 je při nějakém problému rychle zastavit vřeteno téměř nemožné.
Pokud jsou výměnná kola originální, tak na nich obvykle je počet zubů vyražený a není nutné jej počítat. Zkus je očistit a prohlédnout.
Dostal som k sústruhu 40, 48, 60, 71, 90, 92, 104, 113 otvor 28 drážka 6.
65, 70, 75, 75 otvor 25 drážka 6. Teda 12 kolečiek modulom 1,5.
Je ktomu 60, 70, 80, 40 modul asi 2 ( je to tam vyrazené).
Podľa katalógu z roku 1955 to nesedí, počet áno ale zúbky nie. Tabuľka na rezanie závitov je namojom sústruhu nečitatelna.
Olej určite vymením a pri tej príležitosti skúsim nastaviť spojku.
Veľa sa píše o správnom oleji aký by som mal použiť. Stroj budem používať výnimočné ale v zime sa v dielni teplota pohybuje tak ako vonku "bude mu tam zima".
Dnes bolo ráno dosť chladno olej hustý tak že nestihol štekať cez filter do zasobnika. Takže už začal nasavať vzduch tak preto radšej niečo redšie, bežať 8 hodín denne určité nebude.
SN 20
Remeňe sa budú meniť čoskoro, nepoužívam ho zatiaľ nemám iba 1 nožík a včera som dostal od známeho do daru garážové zásoby keď robil pred 35-rokmi vo fabrike na fréze. Vraj to už potrebovať nebude do zberu to je škoda a mne sa to hodí.
SN 20