Volman N18
-
- Příspěvky: 26
- Registrován: 3. 12. 2016, 8:22
- Bydliště: Pečky
Děkuji za dosavadní komentáře. Po jejich přečtení je vhodná doba k připomenutí faktu, že jsem nadšeným začátečníkem v podstatě bez zkušeností...
To, že jsem ten šelmostroj z půlky rozložil, vyčistil a zase složil s tímto zas tak moc nesouvisí
Z měřícího vybavení zatím disponuji pouze šuplerami a jedním úchylkoměrem s magn. stojánkem. Mikrometr bude na řadě později.
Závity jsem na soustruhu nikdy netočil a koukám že s tím budu muset začít dřív, než jsem očekával. Nebo najdu spřízněnou duši z okolí, která za úplatu obětuje čas a know-how..
To, že jsem ten šelmostroj z půlky rozložil, vyčistil a zase složil s tímto zas tak moc nesouvisí
Z měřícího vybavení zatím disponuji pouze šuplerami a jedním úchylkoměrem s magn. stojánkem. Mikrometr bude na řadě později.
Závity jsem na soustruhu nikdy netočil a koukám že s tím budu muset začít dřív, než jsem očekával. Nebo najdu spřízněnou duši z okolí, která za úplatu obětuje čas a know-how..
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5189
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Bez mikrometru to nedáš.
Co se týče porady pokud by se nikdo z Tvého okolí nenašel ......
Co se týče porady pokud by se nikdo z Tvého okolí nenašel ......
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
neboj se a hurá do toho
vlastní zkušenost ti dá nejvíc
z upálenejch nožů atd si nic nedělej
to je normální
vlastní zkušenost ti dá nejvíc
z upálenejch nožů atd si nic nedělej
to je normální
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 26
- Registrován: 3. 12. 2016, 8:22
- Bydliště: Pečky
Dnes jsem zkusil sundat přírubu, ale nešlo to (půlmetrová páka ve sklíčídle byla málo). Takhle to vypadá po sundání sklíčidla.
Napadá mě:
- zkusit delší páku (plus vrazit nějaký klín mezi ozubená kola ve vřeteníku, protože na nejtěžší převod to stejně otočím)
- nahřát to zvenčí a zkusit povolit
- vyrobit přírubu na přírubu?
- další nápady?
Napadá mě:
- zkusit delší páku (plus vrazit nějaký klín mezi ozubená kola ve vřeteníku, protože na nejtěžší převod to stejně otočím)
- nahřát to zvenčí a zkusit povolit
- vyrobit přírubu na přírubu?
- další nápady?
- Přílohy
-
- IMG_20180709_183130.jpg (465.66 KiB) Zobrazeno 4299 x
-
- IMG_20180709_183149.jpg (578.85 KiB) Zobrazeno 4299 x
zkus tu druhou přírubu. Vyvrtat díry, přišroubuješ to, a na desce už můžeš mít vybrání na nějakou páku. Hlavně bych využil všechny díry, aby se moment přenesl co nejvíce třením a původní přírubu abys nerozloup´. Je to litina, postupoval bych opatrně. Kdyby byl k dispozici autogen, tak trochu nahřát, ale rychle, aby se neohřálo vřeteno a neovlivnilo tepelně-to by musela být rychlost, aby na vřeteno nešlo víc než cca 200°C. Asi by bylo lepší se teplu vyhnout. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
-
- Příspěvky: 26
- Registrován: 3. 12. 2016, 8:22
- Bydliště: Pečky
Já jsem to myslel s tou přírubou jinak. Tuhle nechat na vřetenu jak je a na ní vyrobit další, kde by pak bylo uchycené to nové (menší) sklíčidlo.
Chápu že ze strojařského pohledu to není echt, ale je třeba vzít v potaz další faktory:
- je to 80 let stará mašina bez dokumentace a v podstatě bez dostupných náhradních dílů
- je to, alespoň prozatím, pro hobby účely
- na menším sklíčidle se budou tvořit věci převážně ze dřeva pomocí ručních struhů, takže lovení setinek v házivosti není úplně na místě
- stávající motor v kombinaci s převody vřeteníku vygeneruje max 500 otáček za minutu (i kdybych nasadil frekvenční menič, nešlo by to přes 1000 (dvojnásobné otáčky byly v době prodeje dle dobového prospektu za příplatek)
Chápu že ze strojařského pohledu to není echt, ale je třeba vzít v potaz další faktory:
- je to 80 let stará mašina bez dokumentace a v podstatě bez dostupných náhradních dílů
- je to, alespoň prozatím, pro hobby účely
- na menším sklíčidle se budou tvořit věci převážně ze dřeva pomocí ručních struhů, takže lovení setinek v házivosti není úplně na místě
- stávající motor v kombinaci s převody vřeteníku vygeneruje max 500 otáček za minutu (i kdybych nasadil frekvenční menič, nešlo by to přes 1000 (dvojnásobné otáčky byly v době prodeje dle dobového prospektu za příplatek)
Nasadil bych tam zpátky tu univerzálku a mezi pakny páku, klidně metr a pořádně za ni škubat, když to nepovolíš trhnutím tak na lože prkno a reverz s tou pákou, ale jen ťuknout ať něco nekřupne. To musí povolit...
Tvoje řešení má mouchy, ale taky bude fungovat...
Tvoje řešení má mouchy, ale taky bude fungovat...
Nevedel som ani za svet povoliť prírubu na osemnástke. Neišlo to hranolom s reverzom a ani veká páka nepomohla. Stačilo ju nahriať teplovzdušnou pištoľou a povolila až prekvapivo ľahko.
-
- Příspěvky: 26
- Registrován: 3. 12. 2016, 8:22
- Bydliště: Pečky
Díky za tipy - večer zkusím
Jak to budeš mít sundáno, napiš mi prosím jaký je tam závit, rád bych si na něj pořídil kalibr. Až budu dávat jiné sklíčidlo, tak mi to ušetří práci. Díky Radek
-
- Příspěvky: 26
- Registrován: 3. 12. 2016, 8:22
- Bydliště: Pečky
Podařilo se!
Vstříknul jsem kolem toho WD40, aby pak teplem z horkovzdušky vyvzlínalo. Mezi největší kola ve vřeteníku jsem vrazil silné ocelové lanko (zařazeno na nejpomalejší převod), cca 5 minut jsem to kolem dokola ohřival horkovzduškou, pak nasadil zhruba 2-metrovou tyč a bylo. Luplo v tom a povolilo se.
Děkuji za rady.
radek01: změřím a pošlu až se k tomu zase dostanu
Vstříknul jsem kolem toho WD40, aby pak teplem z horkovzdušky vyvzlínalo. Mezi největší kola ve vřeteníku jsem vrazil silné ocelové lanko (zařazeno na nejpomalejší převod), cca 5 minut jsem to kolem dokola ohřival horkovzduškou, pak nasadil zhruba 2-metrovou tyč a bylo. Luplo v tom a povolilo se.
Děkuji za rady.
radek01: změřím a pošlu až se k tomu zase dostanu
- Přílohy
-
- IMG_20180711_195743.jpg (1.99 MiB) Zobrazeno 4059 x
Parádní záchrana hezkého strojíku, gratuluji. Moc se mi tvoje 18tka líbí Volman je prostě moje srdcovka, vyrůstal jsem v tom i celá rodina i příbuzenstvo a mám to všude kolem
Já jsem se tě ale chtěl zeptat, protože to se mi na té generálce kromě těch klíčových oprav funkčních celků líbí hodně moc, je to, že jsi trefil hodně dobře tu originál Volman - TOSáckou zelenou. Mohl bys prosím napsat, jednak co jsi použil za barvu (myslím typ nebo druh), případně značku a hlavně ten odstín? Dá se takto sehnat, nebo jsi míchal?
A dotaz další, máš prosím nebo někdo z vás definici TOSácké zelené? Jakoukoli formou, tedy odstínu barvy, nebo jméno (nepředpokládám, že by snad někdo měl RAL nebo Pantone číslo). Moc by mě to zajímalo, chtěl bych se u renovace těchto strojů držet původního odstínu.
Ještě k opravě těch stříkaných ploch. Jaký máte osvědčený postup při takovéto renovaci stroje? Starý nátěr oškrábat/ obrousit/ omýt - odmastit? Pak vytmelit a přebrousit a stříknout nějaký základ, nebo rovnou několik nástřiků finální vrchní barvou? Já sice vím, jak se to dělalo ve výrobě v lakovně, ale to je 30 let a jiné podmínky Dnes jsou určitě jiné tmely a barvy, než jaké měl lakýrník Dufek
Díky za info.
Já jsem se tě ale chtěl zeptat, protože to se mi na té generálce kromě těch klíčových oprav funkčních celků líbí hodně moc, je to, že jsi trefil hodně dobře tu originál Volman - TOSáckou zelenou. Mohl bys prosím napsat, jednak co jsi použil za barvu (myslím typ nebo druh), případně značku a hlavně ten odstín? Dá se takto sehnat, nebo jsi míchal?
A dotaz další, máš prosím nebo někdo z vás definici TOSácké zelené? Jakoukoli formou, tedy odstínu barvy, nebo jméno (nepředpokládám, že by snad někdo měl RAL nebo Pantone číslo). Moc by mě to zajímalo, chtěl bych se u renovace těchto strojů držet původního odstínu.
Ještě k opravě těch stříkaných ploch. Jaký máte osvědčený postup při takovéto renovaci stroje? Starý nátěr oškrábat/ obrousit/ omýt - odmastit? Pak vytmelit a přebrousit a stříknout nějaký základ, nebo rovnou několik nástřiků finální vrchní barvou? Já sice vím, jak se to dělalo ve výrobě v lakovně, ale to je 30 let a jiné podmínky Dnes jsou určitě jiné tmely a barvy, než jaké měl lakýrník Dufek
Díky za info.
Nebojím se dělat rukama a používat hlavu.