Malý soustruh VOLMAN - určení typu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 91
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

20. 9. 2018, 8:40

Ahoj kluci. Díky za reakce .... škála názorů je široká a je na mě, jak si to v hlavě zesumíruju. Nadšení je obrovské .... chuť do práce a možnosti veliké ... zkušenosti dostačující. Jak se to celé bude vyvíjet ukáže čas. Vrhnul jsem se do toho po hlavě a chci z toho vytěžit maximum .... a udělám rozumný poměr mezi zachování historické hodnoty a funkčností. Dávám dohromady věci, díly, hřídele, řemenice, popřemýšlím nad teorií, načrtnu si praktické možnosti a někde se prostě začít musí. Určitě sem budu přidávat další a další fotky, postup práce a budeme dál debatit a polemizovat ... snad na lepší a lepší úrovni, až čas postoupí. Základem pro mě nyní bude udělat nedevastivním zásahem stroj se širším rozsahem převodů alespoň v deseti stupních. Jakmile bude vyřešen pohon a převody, budeme řešit adekvátní přesnost, seřízení, zaškrabání.
Nyní mám v plánu spočítat převody, zjsitit jaký sehnat motor ... zda 900 ot/min, 1450 ot/min nebo 2850 ot/min ... příkon jsem si představoval kolem 2,2kW v nějakém příjemném kompaktním provedení ... motorů mám doma dost, zánovních, je z čeho vybírat. Nynější (neoriginální) motor byl 900 ot/min a 0,85kW .... nehledě na jeho zbytečně robustní dobovou konstrukci. Dnes jsem dovezl krásné nové domečky ložisek pro 30mm hřídel, plus elektromagnetickou spojku. Ve vzduchu visí i ovládání rotace přes spínanou elektromagnetickou spojku při bezpečném napětí 12V. Uvidíme jak bude projekt pokračovat .... díky všem !
Reinkarnace
Příspěvky: 1227
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

20. 9. 2018, 9:07

2,2 kW? Proč tak moc? Co na tom chceš dělat?
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 91
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

20. 9. 2018, 9:15

Tak byla to moje představa o dostatečném příkonu. Mám docela dost motorů (ikdyž přírubových) s příkonem 1,5kW - 1450ot/min .... nebráním se ani slabšímu. Je fakt, že jsem chtěl tímto motorem stroj spíš trochu předimenzovat. nenapadá mě žádný zápor, mimo vyšší odběr elektřiny, který by motor s příkonem 2,2kW měl .... nicméně co považuješ ty za ideál ? Díky za názor ...
Reinkarnace
Příspěvky: 1227
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

20. 9. 2018, 9:24

Myslím, že těch 1,5kW by mohlo stačit. Jak je soustruh cca těžký?
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7208
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

20. 9. 2018, 9:35

už zase...
Proboha, vysvětlí mi už někdo konečně, jaký vliv má jmenovitý výkon napsaný na štítku motoru na spotřebu????? :mrgreen:
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 91
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

20. 9. 2018, 9:44

Reinkarnace: Váží 420kg

Testone: Tak doufám, že mi nechceš tvrdit že příkon nemá vliv na spotřebu ... doufám, že jen to ne .... aproto, to je na debatu do jiného vlákna ....
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7208
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

21. 9. 2018, 6:08

Wema píše: 20. 9. 2018, 9:44 Reinkarnace: Váží 420kg

Testone: Tak doufám, že mi nechceš tvrdit že příkon nemá vliv na spotřebu ... doufám, že jen to ne .... aproto, to je na debatu do jiného vlákna ....
příkon daný odváděnou mechanickou prací samozřejmě na spotřebu vliv má, a to ze 100%
je to ale něco zcela jiného, než jmenovitý výkon příslušného motoru napsaný na štítku
příkon NENÍ TOTÉŽ co jmenovitý výkon !!!!!!!!!!!!!!!!!
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Zbýňa
Příspěvky: 1921
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

21. 9. 2018, 6:23

Neber to ve zlým, ale docela to na mě působí že nevíš co chceš. Na začátku píšeš, že chceš maximálně docílit původního stavu stroje a o stránku dál píšeš o elektro spokách atd. Takže nejdřív se rozhodni jakou cestou chceš jít ať si zbytečně nekomplikuješ život. Zrestaurování do původního stavu je rozhodně složitější cesta a vzhledem k tvým příspěvkům si myslim, že ti o ni až tak nejde bo to bys neuvažoval nad umělejma řemenama, spojkama a novějšíma motorama. Takže pak je cesta modernizace a oprava. Moc podkladů (fotek a popisů) jsi nám zatím k řešení problémů nedal, tak alespoň k tomu co již bylo nadhozeno. Vzhledem nutnosti protažení řemene jsi prostě odkázanej na plochej slepovanej řemen a žádný žebírko nevyřezávej (vše jak píše testone). I já mám dobrou zkušenost s řemenama Reko. Dál ti bude nejspíš chybět jak horní tak spodní plochá řemenice. Stupňovitá řemenice se samozřejmě nechá vyrobit, Např. odlít a obrobit jako originál nebo ze špalku duralu nebo třeba i svařovaná z výpalků a trubek a obrobená. Nicméně vzhledem k pracnosti a užitné hodnotě bych v první řadě hledal u soustruhu možnost nějakýho redukování otáček. Je to realizováno buď předlohou na vřeteníku nebo to může být i řemenová předloha v noze (neznám konkrétně tenhle typ soustruhu). Jestli tam něco takovýho je (což by mělo, protože pochybuju, že je tam náhon na vřeteno přímo z motoru, pak by nešlo dosáhnout nízkých otáček), tak uděláš řemenici do vřeteníku a na motor pouze jednoduchou jednostupňovou (alá SV18) a otáčky budeš měnit frekvenčním měničem a mechanickou redukcí. Můžeš si pak dát i širší řemen protože na něj bude dost místa.
Bohužel podle fotek to vypadá, že předloha na vřeteníku neni. Potom prozkoumej (nafoť) co je všechno v tý noze. V její zadní části je nějaká páka, což by mohla být redukce.
Motor dej cca 1.1 Kw.
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 91
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

23. 9. 2018, 7:12

Zbýňa: Tak to jsi uhodl zcela přesně ... protože vážně nevím co chci. Nebo spíš se hodně změnily mé požadavky po tom, co jsem stroj trochu rozebral a zjistil, jak moc je překopaný. Tak jak to bylo řešení původně, to zatím nevím ... pomohly mi zatím fotky soustruhu P13S, které se tu ukázaly .... ty odkazují na to, že stroj měl na vřeteníku tři stupně převodů a na motoru dvě řemenice ..... otáčky byly v rozsahu 475-1500 ot/min .... a to se dostáváme k jádru problému .... zde jsem narazil na kompromis mezi "renovací" a funkčnsotí. Nepotřebuji doma stát rekvizitu v dobovém stavu ... potřebuju na ní taky dělat. Chci stroj na základní práci - běžné práce v dílě ... občas stočit kulatinku, vytočit si nějaký futro ... běžný práce se kterýma se všichni co děláme v dílně setkáváme. Potřebuji ale i velmi nízké otáčky - třeba na řezání závitů očkem. Ale taky vyšší otáčky na práci se dřevem. Už teď vím, že původní převody jsem pro mě něpraktické. Ty které jsou tam nyní jsou prozměnu nepoužitelné. Takže jsem usoudil, že se budu snažit víc nedevastovat abych si to nemusel někdy v budoucnu vyčíst, a z toho co je vytěžit maximálně funkční stroj.
Začít bych měl u toho, že si spočítám převody. Mám k dispozici sestavu převodů - dvě stupňovité řemenice s venkovním průměrem řemenic 160, 142, 128, 112 a 92mm, takže představa je taková, že bych tyto dvě řemenice nechal z vnější strany nohy viditelné, abych si tam mohl běžně přehazovat řemen na tento rozsah otáček. Potom bych si představoval dvě, nebo alespoň dvě řemenice na motoru, kterými bych mohl měnit řadu na nízké, nebo vysoké otáčky. Otázkou je jakého rozsahu budu schopen docílit. Na start bych měl několik otázek, které byc hsi určitě mohl najít na fóru, ale třeba mi někdo pomůže takto od pasu:
a) jaké zvolit nejnižší otáčky - pro řezání závitů očkem
b) jaké zvolit nejvyšší otáčky pro leštění a hlavnbě pro práci se dřevem
c) jak si jednoduše spočítat převody podle průměru řemenic
d) řemenice se měří na venkovním průměru jak si nyní myslím, nebo uvnitř drážky

Je pro mě těžké odpíchnout se ode dna, ale pak už to půjde. S navrhnutím převodů budu mít asi problém ... ale snad se s tím popasuju. Zvolit správný rozsah bude asi kompromisní záležitost.
Jinak jak to vypadá nyní? Abych nezapoměl, ta páka kterou vidít na vnitřní hraně nohy je napínák na motor - žádné převody. Převody jsou nyní následující - motor 0,8kW/900 otáček má na sobě dvě řemenice (uvádím všude venkovní průnměry řemenic) o průměru 180mm a 136mm .... řemen z těchto řemenic šel na hnací "pyramidu" řemenic kde hnané kolo mělo průměr 180mm - takže se mohl řemen přehazovat mezi 180mm na motoru a 180mm na předloze (což je podle mého úsudku prostě 1:1) - tedy jestli má motor 900otáček, je 900 otáček i na předloze ..... nebo se mohl řemen na motoru přehodit a potom byla hnací řemenice na motoru 136mm a hnaná na předloze zlůstává 180mm ... to byl základní převod motoru. Na předloze se dalo přehazovat řemen mezi identickou "pyramidu" řemenic, kde hnací má posloupnost 160, 142, 128, 112 a 92mm a hnané přesně obráceně, tedy 92, 112, 128, 142 a 160mm .... na druhém konci hnané předlohy bylo umístěno ozubené kolo o průměru 80mm a 19 zubech, které vedlo svůj hnací moment nahoru na vřeteno dlooouhým řetězem na kolo, které bylo pod krytem vřeteníku a mělo průměr 158mm a 39 zubů. To bylo vše. Totální paskvil, který neměl ani jeden napínák na žádný řemen. Takže řemeny klouzaly, řetaz přeskakoval ... no peklo. Než to dočtete do konce, pokusím se nakreslit nějaké jednoduché schéma, kde to bude možná víc pochopitelné. Díky všem za rady .... omlouvám se za možná zbytečné složitý popis .... Wema
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 91
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

23. 9. 2018, 7:30

Pro lepší pochopení přidávám k příspěvku výše zběžné schéma dosavadních převodů ....
Přílohy
Původní převody.jpg
Zbýňa
Příspěvky: 1921
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

23. 9. 2018, 9:01

No vidíš, tý vyfocený tabulky jsem si nevšim. Z tý je všechno jasný jak to má bejt. V tvým případě bych vyházel celou tu nabastlenou kaskádu řemenic včetně řetězovýho převodu. Dovnitř nohy zadělal na pevno předlohovou řídel, která bude hnaná z motoru a mezi motorem a předlohou budou dva převody klínovým řemenem. Ty převody musej bejt s opačným pomerem tj. jednou např. 200/100 a druhý tedy 100/200. Kvůli zachování délky řemene při změně převodu. Povolování mezi motorem a předlohou se bude ovládat tou pákou na boku (aby šlo přehazovat řemen).
Na druhou stranu předlohy bych dal jednoduchou řemenici a na vřeteno taky. A celý to doplnit frekvenčákem.
Šlo by to taky výrazně zjednodušit a rovnou motorem hnát vřeteno přes dvě řemenice (zase např 200/100 a 100/200) plus měnič, ale pochybuju že by to bylo vzhledem k rozměru vřeteníku a minimálním i maximálním průměrům řemenic realizovatelný. Taky nepřesný opakování napnutí motorem by v tomhle případně škodilo citlivýmu vřenenu a né poměrně robustní a snadno opravitelný předloze.
Otáčkovej rozsah okopíruj z nějakýho velikostně podobnýho kovo soustruhu a nesnaž se z toho mít jak kovo tak dřevo soustruh.
Jak se počítaj převodový poměry najdeš na netu. Je to jednoduše D2/D1=n1/n2, D2/D1=i, n1/n2=i, celkovej i=i1*i2*i3 atd.
D-průměr řemenice, n -točky, i - převodovej poměr.
Uživatelský avatar
Wema
Příspěvky: 91
Registrován: 16. 9. 2018, 12:06

23. 9. 2018, 9:36

Díky moc, to je pár dobrých věcí na začátek. Hele, manuálně jsem docela zručnej od železa, jestli se můžu nenápadně pochválit. Otec je ještě o kus lepší jak já a společně bychom to rádi trochu nakopli tím správným směrem.
Čím jsem limitovanej tak to je průměr řemenice na vřetenu. Ta řemenice může mít maximální průměr 158mm - tedy to tvrdím teoreticky ... prakticky možná ještě o kousíček menší. Co mě ještě hodně trápí je fakt, že vřeteno má různé průměry - VIZ obrázek níže. Trochu ne chápu zda je složené z více kusů, nebo je takto zvláštně odstupňované. Každopádně je to holý fakt.
Dále si musím načíst něco o frekvenčním měniči. Ten by mi mohl hodně pomoct. Vím o něm jen trochu teorie, ale z praxe ho neznám. Vím že platilo, že je to drahá záležitost a oc jsem to nestudoval ... ale je fakt, že hlavou mi to blesklo.
Díky za vzoreček, to snad taky zvládnu.
Ještě mi prosím poraď, jak se správně měší řemenice - je to venkovní průměr? Chápu to dobře? Nastudovat musím ještě šířky klínových řemenů, abych věděl zda to celé mohu hnát jedním a jakou šířkou.
Přílohy
P1040448a.jpg
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7208
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

23. 9. 2018, 10:20

co měříš na té řemenici je jedno
podstatné je, abys měřil na obou řemenicích to samé
podíl těch dvou rozměrů je převodový poměr
....
já bych tam ten řetěz možná i nechal
někde na předloze si udělej převod 1:2 a 2:1 nebo 1:2,5 a 2,5:1 jak píše výše Zbýňa, to budeš mít jako malou a velkou řadu otáček
k tomu si dej měnič kmitočtu, když ho budeš provozovat od 20 do 100 Hz, zvládne to každý i stoletý motor bez větších potíží a budeš mít dosažitelný poměr nejmenších a největších otáček 2,5x2,5x5=31,25, tj. nejmenší třeba 30 a nejvyšší 30x31,25=937.5
to stačí
.....
když se začneš šťourat ve výkonech a kroutících momentech a minimálních průměrech řemenic který bys potřeboval, tak se odhaduju dostaneš ke trojici nebo čtveřici klíňáků š. 10mm
na JSO5 je čtveřice
edit
klíňáky tam vlastně nemůžou být kvůli skříni
Naposledy upravil(a) testone dne 23. 9. 2018, 10:57, celkem upraveno 1 x.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

23. 9. 2018, 10:52

testone píše: 23. 9. 2018, 10:20 k tomu si dej měnič kmitočtu, když ho budeš provozovat od 20 do 100 Hz, zvládne to každý i stoletý motor bez větších potíží
Jen malá poznámka ke kombinaci 100-letého motoru a frekvenčního měniče.
Frekvenční měniče obecně víc napěťově zatěžují vinutí motoru. Staré motory často mívají problémy s izolačním stavem vinutí už i při provozu na síť, tj. na pěkně hladký sinus.
Tak u starých motorů aspoň napřed změřit aktuální izolační stav.
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4883
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

23. 9. 2018, 11:43

Mám obavu, že ten řetez v otáčkách bude hlučnější než na vylítaném "fáčku" :-(
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“