Jak fungují závitové posuvy na klasickém soustruhu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

2. 11. 2018, 8:17

Sepsal jsem textík o závitových posuvech a když už ho mám, dovolil jsem si ho připnout sem. Zkušení vědí, ale třeba to nějakému začátečníkovi osvětlí problematiku, však tu pořád nějací jsou. Jestli tam mám chyby, nezlobte se, dělal jsem co jsem uměl :-)

Jak fungují závitové posuvy na klasickém soustruhu

Koncepce klasického mechanického hrotového soustruhu během let dospěla téměř k dokonalosti a většina nových i starších poválečných soustruhů používá podobné schéma mechanismu závitových posuvů (a samozřejmě nejen těch).

Mechanismus závitových posuvů začíná ještě ve vřeteníku, ze kterého vychází výstupní hřídel předlohové převodovky. Hřídel bývá poháněná přímo od vřetena přes ozubená kola s převodem 1:1, takže má stejné otáčky jako vřeteno a otáčí se, i když je řadicí páka převodovky nebo redukce vřetena v mezipoloze a vřetenem otáčíme rukou. Zde je také umístěn reverzační převod, který posunutím ozubeného kola na drážkované hřídeli umožňuje zvolit záběr přes vložené ozubené kolo, které obrátí smysl otáčení. Páka kterou se kolo přesouvá bývá označená symbolem pravého a levého závitu.

Převodovka vřetena umožňuje zařadit redukci 1:8, takzvanou pomalou řadu otáček. Redukční převod je umístěn jako poslední převod před vřetenem. V souvislosti s tím je zde další přesuvné kolo nebo jiný mechanismus, který umožňuje změnit náhon hřídele předlohy z vřetena na převodovku vřetena těsně před redukcí. Není-li redukce zařazena, nic se tím nezmění, otáčky jsou pořád stejné jako otáčky vřetena. Při zařazení redukce 1:8 se ale hřídel otáčí nezměněnou rychlosti, tedy osmkrát rychleji než vřeteno s redukovanými otáčkami. Samozřejmě při redukci v mezipoloze ("neutrál") se již neotáčí když otáčíme vřetenem rukou, to bychom museli nechat zařazenou redukci (případně přímý převod) a značnou silou otáčet celou soustavou až po motor. Řadicí páka tohoto převodu bývá označena symboly 1:1 a 8:1, protože navenek se jeví jako kdyby násobila otáčky vřetene osmi (což by byl ze strojařského hlediska už celkem nevhodný převod do rychla). Díky této fintě se problém převodu do rychla elegantně obchází, přičemž není na závadu, že funguje pouze v pomalé řadě otáček, protože takto strmé závity se stejně nedají obrábět vysokými otáčkami.

Další část závitového mechanismu je předlohová převodovka. To jsou ta výměnná ozubená kola zakrytá zpravidla odklápěcím krytem umístěným pod zadním koncem vřetena. Do předlohové převodovky ústí výstupní hřídel z vřeteníku a hřídel náhonu závitové převodovky. Na každé hřídeli je nasazeno výměnné ozubené kolo a jsou vzájemně spřažena pomocí dvojice ozubených kol na společné hřídeli. Protože i tato dvojice kol je výměnná a kola se dají různě kombinovat, je umístěna na nastavitelném držáku, kterému se pro jeho typický tvar v češtině tradičně říká lyra. Kola se standardně značí písmeny a, b, c, d (a je na výstupním hřídeli, zabírá do b, společně s ním se otáčí c které zabírá do d nasazeném na náhonu závitové převodovky). Převodový poměr předlohy je pak podle počtu zubů vyjádřen vzorečkem (a/b)*(c/d).

U některých soustruhů je k dispozici ještě druhá lyra, která umožňuje zařadit do záběru ještě druhou dvojici kol. Pak bývají v tabulkách pro nastavení soustruhu kole přeznačena podle postupu záběru a až f a převodový poměr je (a/b)*(c/d)*(e/f) nebo po úpravě vzorečku (a*c*e)/(b*d*f). Toto uspořádání často mívají malé soustruhy, které nejsou vybaveny závitovou převodovkou a poslední kolo je místo na náhonu převodovky umístěno přímo na pohybovém šroubu.

Je zřejmé, že pokud je v tabulce volby předlohových kol pro daný soustruh uvedená dvojice stejných spřažených kol (např. 30:80-80:120), je možné ji nahradit jediným kolem, pokud to uspořádání předlohy dovolí, které může mít libovolný počet zubů. V rovnici pro výpočet převodového poměru se takové kolo stejně vykrátí, takže na počtu jeho zubů nezáleží, je tam jen aby propojilo obě krajní kola.

V základním nastavení soustruhu tvoří předloha typicky převod do pomala v nějakém malém celočíselném poměru, například 1:4, což souvisí s konstrukcí následující závitové převodovky a dosažitelnými převodovými poměry.

Zde je potřeba se zmínit o některých typických převodech, které bývají u různých soustruhů stejné, protože vycházejí ze stejných standardů a matematických základů. Dvojice ozubených kol 127:100 (samozřejmě v konkrétním provedení může být kolo se 100 zuby nahrazeno jiným, se soudělným počtem zubů, podle potřeby celkového převodového poměru) přesně realizuje převod závitového posuvu 20 mm na 1 palec. Tento převod se používá jen u soustruhů bez závitové převodovky nebo s její zjednodušenou konstrukcí, protože normálně bývá realizován jako volitelný uvnitř závitové převodovky.

Další typické převody aproximují číslo π, protože šneky a šneková kola mívají modul daný násobkem π (což souvisí s přepočtem průměru šnekového kola na jeho obvod). Před výrobou takového šneku se musí v předloze kola vyměnit za sadu obsahující převod 5*(71:113) = 3.14159292..., který se liší od π = 3.14159265... o 0.000008 %, což představuje na 100 mm dlouhém šneku chybu 0.008 mikronu, která je spolehlivě o několik řádů pod hranicí měřitelnosti. Další vhodný malý celočíselný a při tom velmi přesný převod pro aproximaci π už neexistuje, proto se dvojice kol se 71 a 113 zuby vyskytuje velmi často. Pouze u soustruhů s palcovým stoupáním pohybového šroubu a při potřebě převodu do metrických rozměrů bývá použita jiná, podstatně méně přesná aproximace, což je ovšem dáno omezením na čtyři kola, do kterých se tento kombinovaný převod musí vejít.

Když už mluvíme o aproximaci, pokud máme k soustruhu dostatečný počet různých výměnných kol, řekněme deset, dvanáct kousků, dá se nakombinovat velké množství převodů. Pro 12 různých kol je to teoreticky 11880 možností. I když vyřadíme kombinace, které se pro různost rozměrů nedají sestavit, ve spojení s volbami závitové převodovky to může být přes sto tisíc variant, ze kterých se dá na počítači vybrat rozumná aproximace téměř libovolného stoupání závitu. U soustruhu s druhou lyrou a možností osadit šet kol tento počet a s ním šance najit vhodnou kombinaci ještě řádově roste. Počítač zvládne nějakých deset miliónů kombinací probrat za pár vteřin, takže můžeme na starobylou metodu rozkladu na prvočísla a ručního hledání kombinací klidně zapomenout a řešit vše hrubou silou.

Ústřední částí mechanismu závitových posuvů je závitová převodovka, i když u některých, hlavně malých soustruhů může chybět a pak je nutné všechny závity řešit otravnou výměnou předlohových kol. Myšlenka závitové převodovky je založena na skutečnosti, že stoupání metrických závitů je tvořeno násobením základní velikosti 0.05 mm, zatímco stoupání palcových závitů se vyjadřuje v počtu závitů na palec a je tudíž tvořeno dělením základní velikosti 25.4 mm. Řada normalizovaných metrických závitů má stoupání
0.2, 0.25, 0.3, 0.35, 0.4, 0.45, 0.5, 0.6, 0.7, 0.75, 0.8, 1, 1.25, 1.5, 1.75, 2, 3, 4,
což jsou po řadě tyto násobky základního modulu 0.05 mm:
4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 20, 25, 30, 35, 40, 60, 80.
Závity UN doplněné o trubkové závity NPT tvoří řadu
8, 9, 10, 11, 11.5, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 20, 24, 27, 28, 32, 36, 40, 44, 48, 56, 64, 72, 80.
Je vidět, že se obě řady částečně číselně shodují. Není to samozřejmě náhoda, dávní konstruktéři hleděli, aby se jejich závity daly snadno vyrobit na soustruhu a při rozšiřování počtu používaných stoupání využívali to, co již soustruhy uměly. Později se jejich zkušenosti promítly do norem a ty zpětně definovaly konstrukci moderních soustruhů.

Závitová převodovka proto dnes vypadá tak, že násobí otáčky převodovými poměry volitelně například 8:1, 9:1, 11:1, 12:1, 14:1 a 20:1. Prakticky je to samozřejmě realizováno v součinnosti s jinými částmi převodového řetězce pomocí převodů 16:24, 18:24, ... abychom se vyhnuli výrazným převodům do rychla a příliš malým ozubeným kolům. Před (nebo za) závitovou převodovku je ještě přídavná, typicky třístupňová převodovka s převodovými poměry 2:1, 1:1 a 1:2. V souvislosti se základním osazením předlohové převodovky a stoupáním pohybového šroubu je možné dosáhnout prakticky všech uvedených metrických stoupání, při využití redukovaných otáček vřetena 1:8 a nastavení závitových posuvů 8:1 ještě dalších, větších stoupání.

Pro palcové závity se použije malá finta. Pákou volby metrické/palcové závity se zamění vstupní a výstupní hřídel závitové převodovky, takže převodovka již stoupání závitů nenásobí, ale dělí. Zároveň se do převodovky zařadí převod pro přepočet z milimetrů na palce. Je zajímavé, že ačkoliv existuje přesné řešení (127:100, viz výše), řada soustruhů pro tento účel používá aproximaci pomocí soustavy menších kol. Tato varianta je zřejmě diktována rozměrovými poměry převodovky, kam by se dvojice kol 127:100 jednoduše nevešla.

Takto se dá dosáhnout většiny nebo dokonce všech uvedených palcových stoupání.

Vlastní provedení závitové převodovky je převážně dvojího druhu. Jednak se používá klasická dvouhřídelová převodovka s přesuvnými koly, zpravidla šestistupňová, ovládaná pákou podobnou řadicí páce automobilu nebo otočným voličem. Šest převodových stupňů nemusí být dostatečných pro všechna normalizovaná stoupání palcových závitů (přestože pro metrické, kterých je méně, dostačuje) a deficit se řeší tak, že se některá výjimečně používaná stoupání vyřadí a v případě potřeby se řeší výměnou kol předlohy.

Druhé časté řešení je Nortonova převodovka, tvořená sadou ozubených kol na společné hřídeli, ke kterým se ruční klikou přistavuje převodové kolo s mezikolem a zajišťuje západkou. Nortonova převodovka má zpravidla více převodových stupňů než klasická, může jich mít deset i více a zvládá tak i téměř všechna palcová stoupání.

U návrhu odstupňování konkrétní závitové převodovky samozřejmě záleží na invenci konstruktéra a požadavcích výrobce, jaké odstupňování převodů zvolí. U dvouhřídelové převodovky s přesuvnými koly si musí pohrát s moduly jednotlivých dvojic kol a s jejich korigováním, se vzdáleností hřídelů a stejně je riziko, že se některé kombinace převodů nevejdou. U Nortonovy převodovky má o něco volnější pole působnosti. Pokud musí nějaké závity vyhodit a nechat je na zvláštním osazení předlohy, bývají to obvykle takové které se podle úvahy výrobce málo používají a které by se v rámci kombinace bypassu redukce, nastavení přídavné převodovky a volby metrický/palcový režim použily jen jednou.

Poslední částí závitového mechanismu je převod na pohybový šroub. To je přesný, broušený trapézový šroub který prochází suportovou skříní, se kterou pohybuje pomocí dělené matice. Matice se dá pákou otevřít a vyřadit tak z provozu.

V textu jsme zatím vycházeli pouze ze závitových posuvů, ale soustruhy bývají vybaveny kromě závitového ještě strojním posuvem. Strojní posuv pomocí šestihranné hřídele přenáší otáčky do suportové skříně, kde je pomocí dalších převodů použit pro podélný nebo příčný strojní posuv. Druh a směr posuvu se nastavuje pákami na suportu. Vzhledem k tomu, že již je k dispozici dobře a jemně odstupňovaná závitová převodovka, nabízí se její využití i pro strojní posuvy. Proto je jako poslední prvek mechanismu k dispozici převod ovládaný pákou, kterou se volí mezi závitovým a strojním posuvem. U strojního posuvu se předpokládá osazení předlohové převodovky základní sadou kol, čemuž odpovídají i údaje na tabulce připevněné na soustruhu. Pokud často používáme určité nestandardní osazení předlohy, je dobré si pro něj v Excelu vypočítat rychlosti strojních posuvů, vytisknout, zalaminovat a připevnit na soustruh.

Některé soustruhy mají převodovku strojních posuvů zvlášť, nezávislou na závitových posuvech. Výhodou je, že rychlost strojního posuvu není ovlivněna osazením předlohové převodovky.


Konkrétní uspořádání některých oblíbených československých soustruhů.

Uvedené převody je nutno brát jen jako převodové poměry (případně přepočtené na společného jmenovatele), nikoliv skutečné počty zubů ozubených kol. Počty zubů jsou explicitně uvedeny jen u předlohových kol. Údaje lze použít pro volbu atypického osazení předlohy. Pro lepší názornost jsou u každého soustruhu uvedeny kontrolní příklady výpočtu stoupání závitu. Převodový poměr předlohy pro určité požadované stoupání závitu se získá jednoduchou úpravou vzorečku a dosazením požadovaného stoupání.


SN 50

zvláštnosti: V závitové převodovce chybí palcový závit 1/19". Protože se ale používá pro trubkové a kuželové hydraulické závity, je zde možnost přepnout převod na pohybový šroub dvěma způsoby - buď normálně s převodem 1:1 nebo s korekčním převodem 18:19, který udělá ze závitu 1/18" požadovaný 1/19".

výstupní hřídel vřeteníku 1:1 z vřetena nebo před redukcí
základní předloha 1:4 (kola 30, 80-80, 120)
předřazená převodovka "A" 2:1, "B" 1:2, "C" 1:1
závitová převodovka "1" 8:12, "2" 9:12, "3" 11:12, "4" 12:12, "5" 13:12, "6" 20:12
stálý převod metrický 1:1
stálý převod palcový (26:27)*(35:27)*(26:46) = 0.7055526, chyba oproti
teoretickému 127:180 = 25.4:36 je 0.0003 %
převod na pohybový šroub 18:18 nebo 18:19
stoupání pohybového šroubu 6 mm

Kontrolní příklady pro základní osazení předlohy, nastavení B6.
Metrický, stálý převod 1:1
(1/4)*(1/2)*(20/12)*6 = 1.25 mm
Palcový, použita teoretická hodnota stálého převodu 127:180
(1/4)*(1/2)*(127/180)/(20/12)*6 = 0.3175 mm = 1/80"


S28

zvláštnosti: Do předlohové převodovky jsou vyvedeny oba hřídele závitové převodovky. Kola předlohy se musí osadit na příslušnou hřídel podle toho, jestli má převodovka pracovat v režimu násobení (metrická) nebo dělení (palcová) otáček. Ve druhém případě musí být osazeno šest předlohových kol (1+2+2+1), aby sestava kol dosáhla na spodní hřídel. Páka přepínání metrického/palcového režimu pak slouží jenom k výběru ze kterého výstupního hřídele se mají odebírat výsledné otáčky, na vstup nemá vliv.

výstupní hřídel vřeteníku 1:1 z vřetena nebo před redukcí
základní předloha pro metrické závity 1:4 (kola 25, 80-80, 100) na 1. hřídel závitové převodovky
pro palcové závity 127:720 = 25.4/(12*12) (kola 25, 120-127, 100-26, 39) na 2. hřídel závitové převodovky
závitová převodovka "1" 3:6, "2" 4:6, "3" 5:6, "4" 7:6, "5" 9:6, "6" 11:6
přídavná převodovka "A" 1:2, "B" 1:1, "C" 2:1
stálý převod metrický 1:1
stálý převod palcový 1:1
převod na pohybový šroub 1:1
stoupání pohybového šroubu 6 mm

Kontrolní příklady pro základní osazení předlohy, nastavení A5.
Metrický, předloha 1:4, stálý převod 1:1
(1/4)*(1/2)*(9/6)*6 = 1.125 mm
Palcový, předloha 127:720, stálý převod 1:1
(127/720)*(1/2)/(9/6)*6 = 0.352777 mm = 1/72"


SV18

zvláštnosti: palcové stoupání pohybového šroubu 1/4" i v metrickém provedení soustruhu

výstupní hřídel vřeteníku 1:1 z vřetena nebo před redukcí (je vyřazena reverzace - nutno motorem)
základní předloha 1:1 (kola 24, 60-60, 24)
závitová převodovka "1" 28:16, "2" 26:16, "3" 24:16, "4" 23:16, "5" 22:16,
"6" 21:16, "7" 20:16, "8" 19:16, "9" 18:16, "10" 16:16
předřazená převodovka 1:1, 1:2, 1:4, 1:8
stálý převod metrický teoreticky 80/127, použita nezjištěná aproximace s chybou 0.004 %
stálý převod palcový 1:1
převod na pohybový šroub 1:1
stoupání pohybového šroubu 6.35 mm

Kontrolní příklady pro základní osazení předlohy, nastavení 1:2, 5.
Metrický, předloha 1:1, použita teoretická hodnota stálého převodu 80/127
(1/2)*(80/127)*(22/16)*6.35 = 2.75 mm
Palcový, předloha 1:1, stálý převod 1:1
(1/2)/(22/16)*6.35 = 2.3090909 mm = 1/11"
Aleš Procháska
mikiki
Příspěvky: 584
Registrován: 5. 1. 2011, 4:33
Bydliště: Vysočina

2. 11. 2018, 9:24

Díky moc, už jsem si uložil do návodů. :D
ladis1973
Příspěvky: 91
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

3. 11. 2018, 1:18

Dobrý článek, díky. Ještě k těm šnekům - občas se ve staré literatuře uvádí místo kol 71z/113z jedno kolo 157z (pi/2). Je to ovšem co se přesnosti týče taková "kovářská" varianta, na vlastní voči jsem takové koleso ještě snad ani neviděl.
novic
Příspěvky: 1835
Registrován: 19. 10. 2014, 10:30

4. 11. 2018, 6:13

Dakujem skvely clanok
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

4. 11. 2018, 5:29

Njn, tak jste mě ještě v soukromých mailech ukecali :-) Ten výpočet aproximace ozubených kol tu už byl víckrát od různých autorů včetně mě. Pořád to sem dávám jen jako zdroják zcela jednoduchého programu, nechce se mi na to psát windowsovskou klikací aplikaci :-) Data si musíte naťukat přímo do kódu, je tam napsané kam. Jen jsem to pro pohodlí překlopil do druhého nejhoršího programovacího jazyka, protože od něj má každý překladač v prohlížeči a nemusí si nic stahovat. Stačí ten kód uložit do souboru s příponou .html (kódování UTF-8), změnit potřebná čísla v tom skriptu a kliknout na něj. Funguje pro Chrome, jinde jsem to nezkoušel, ale mělo by to běžet na všem.

Kód: Vybrat vše

<!DOCTYPE html>
<html id="Vypocet ozubenych kol">
<head>
<meta charset="UTF-8">
<title>Výpočet ozubených kol</title>
</head>
<body>
<script type="text/javascript">
//---------------------------------------------------------------------------
// Určení sestavy převodových kol předlohy závitové skříně soustruhu.
// autor: Aleš Procháska, 2018
//---------------------------------------------------------------------------


//---------------------------------------------------------------------------
// Úsek pro zadání parametrů stroje a požadovaného závitu
//---------------------------------------------------------------------------

// Sem napište název soustruhu, abyste neměli chaos ve výsledcích
soustruh = "SN50C"

// Sem napište počet zubů jednotlivých kol
// Pokud máte k dispozici více kol se stejným počtem zubů, uveďte je vícekrát
kolo = [30, 50, 71, 80, 113, 120];

// Sem uveďte jednotlivé převody nortonky (v metrickém režimu, tj. násobení otáček)
norton     = [8/12, 9/12, 11/12, 12/12, 13/12, 20/12] // hodnoty převodů
norton_jm  = ["1", "2", "3", "4", "5", "6"]           // pojmenování převodů

// Sem uveďte jednotlivé převody 1. přídavné převodovky
prevod1    = [2/1, 1/2, 1/1]   // hodnoty převodů
prevod1_jm = ["A", "B", "C"]   // pojmenování převodů

// Sem uveďte jednotlivé převody 2. přídavné převodovky
prevod2    = [1, 18/19]               // korekční převod pro 1/19"
prevod2_jm = [", norm", ", 1/19\""]   // pojmenování převodů (včetně čárky před názvem)
// Pokud nemáte 2. přídavnou převodovku, použijte toto nastavení
// prevod2    = [1]    
// prevod2_jm = [""]  

// Sem uveďte jednotlivé převody redukční převodovky (bypassu redukce vřetena)
redukce    = [1, 8]           // hodnoty převodů
redukce_jm = ["1:1", "8:1"]   // pojmenování převodů
                                                 
// Sem uveďte stálé převody v pořadí metrický, palcový
staly       = [
  1,                         // metrický stálý převod
  (26/27)*(35/27)*(26/46)]   // palcový stálý převod, použita skutečná hodnota (teoretická je 127/180)
staly_jm = ["metrický", "palcový"] // pojmenování, obvykle není důvod tohle měnit

// Sem uveďte stoupání pohybového šroubu v milimetrech
sroub = 6  

// Sem uveďte požadované stoupání v milimetrech
pozadavek = 5.13

// Tady nastavte, jaké kombinace se maji hledat (true nebo false)
hledat_2 = true    // hledat kombinace dvou kol (s libovolným vloženým)
hledat_4 = true    // hledat kombinace čtyř kol 1+2+1
hledat_6 = false   // hledat kombinace šesti kol 1+2+2+1

// Sem uveďte, kolik možných kombinací (od nejlepší) se má zobrazit
delka_seznamu = 30;

//---------------------------------------------------------------------------
// Konec zadání, začátek výpočtu
//---------------------------------------------------------------------------

vysledky = [{chyba : 999999, posuv : 0, popis : ""}] // nejlepsi nalezene vysledky 
pocet = 0  // počet vyzkoušených kombinací


//---------------------------------------------------------------------------
function zarad (chyba, posuv, popis) {
// Zařadit výsledek (velikost chyby, skutečný posuv 
// a popis sestavy kol) do seznamu výsledků.
// Nekontroluje se, jestli je přidávaný výsledek lepší než dosud nejhorší 
// výsledek v seznamu, tuto kontrolu musí předem udělat volající.
//---------------------------------------------------------------------------
  let i=vysledky.length-1
  // odzadu se hledá, kam výsledek zatřídit podle velikosti chyby
  while ((i>0) && (Math.abs(chyba)<=Math.abs(vysledky[i-1].chyba))) {
    i--
    // Protože je použitá neostrá nerovnost, shodný výsledek "předběhne" již zařazený.
    // Díky tomu lze odhalit zcela shodný výsledek, tvořený stejnými koly duplicitně 
    // uvedenými v seznamu kol.
    if (vysledky[i].popis==popis) return
    }//while
  // vložit na příslušné (právě nalezené) místo pole
  vysledky.splice(i,0,{chyba:chyba,posuv:posuv,popis:popis})
  // pole moc přerostlo, odstranit poslední prvek (s největší chybou)
  if (vysledky.length>delka_seznamu) vysledky.pop()
  }//zarad



// Vyzkoušet všechny možné kombinace šesti kol
// s vyloučením ekvivalentních kombinací vzniklých záměnou 1./3./5. a 2./4./6. kola
if (hledat_6) {
  for (k1=0; k1<kolo.length; k1++) {
    for (k2=0; k2<kolo.length; k2++) if (k2 != k1) {
      for (k3=k1+1; k3<kolo.length; k3++) if (k3 != k2) {
        for (k4=k2+1; k4<kolo.length; k4++) if (k4 != k3 && k4 != k1) { 
          for (k5=k3+1; k5<kolo.length; k5++) if (k5 != k4 && k5 != k2 && k5 != k1) { 
            for (k6=k4+1; k6<kolo.length; k6++) if (k6 != k5 && k6 != k3 && k6 != k2 && k6 != k1) { 
              // převod předlohy
              predloha=(kolo[k1]/kolo[k2])*(kolo[k3]/kolo[k4])*(kolo[k5]/kolo[k6]);        
              // pro celou nortonku, obě přídavné převodovky a redukci
              for (n=0; n<norton.length; n++) {
                for (p1=0; p1<prevod1.length; p1++) {
                  for (p2=0; p2<prevod2.length; p2++) {
                    for (r=0; r<redukce.length; r++) {
                      for (m=0; m<=1; m++) {
                        pocet++
                        // spočítat závitový posuv, varianta výpočtu pro metrický posuv
                        if (m==0) posuv = predloha * redukce[r] * norton[n] * prevod1[p1] * prevod2[p2] * staly[m] * sroub
                        // varianta výpočtu pro palcový posuv
                        else      posuv = predloha * redukce[r] / norton[n] * prevod1[p1] * prevod2[p2] * staly[m] * sroub
                        chyba = posuv-pozadavek
                        // zařadit do seznamu, pokud si to zaslouží
                        if (Math.abs(chyba)<=Math.abs(vysledky[vysledky.length-1].chyba) || vysledky.length<delka_seznamu) {
                          // připravit popis
                          popis = "("+kolo[k1]+" "+kolo[k2]+"&ndash;"+kolo[k3]+" "+kolo[k4]+"&ndash;"+kolo[k5]+" "+kolo[k6]+"), " +
                                  staly_jm[m] + ", " +
                                  redukce_jm[r] + ", " + 
                                  prevod1_jm[p1] + norton_jm[n] + prevod2_jm[p2]
                          // zařadit popis do seznamu výsledků
                          zarad(chyba, posuv, popis);
                          }//if
                        }//for
                      }//for
                    }//for
                  }//for
                }//for
              }//for if
            }//for if
          }//for if
        }//for if
      }//for if
    }//for
  }//if



// Vyzkoušet všechny možné kombinace čtyř kol
// s vyloučením ekvivalentních kombinací vzniklých záměnou 1./3. a 2./4. kola
if (hledat_4) {
  for (k1=0; k1<kolo.length; k1++) {
    for (k2=0; k2<kolo.length; k2++) if (k2 != k1) {
      for (k3=k1+1; k3<kolo.length; k3++) if (k3 != k2) {
        for (k4=k2+1; k4<kolo.length; k4++) if (k4 != k3 && k4 != k1) { 
          // převod předlohy
          predloha=(kolo[k1]/kolo[k2])*(kolo[k3]/kolo[k4]);        
          // pro celou nortonku, obě přídavné převodovky a redukci
          for (n=0; n<norton.length; n++) {
            for (p1=0; p1<prevod1.length; p1++) {
              for (p2=0; p2<prevod2.length; p2++) {
                for (r=0; r<redukce.length; r++) {
                  for (m=0; m<=1; m++) {
                    pocet++
                    // spočítat závitový posuv, varianta výpočtu pro metrický posuv
                    if (m==0) posuv = predloha * redukce[r] * norton[n] * prevod1[p1] * prevod2[p2] * staly[m] * sroub
                    // varianta výpočtu pro palcový posuv
                    else      posuv = predloha * redukce[r] / norton[n] * prevod1[p1] * prevod2[p2] * staly[m] * sroub
                    chyba = posuv-pozadavek
                    // zařadit do seznamu, pokud si to zaslouží
                    if (Math.abs(chyba)<=Math.abs(vysledky[vysledky.length-1].chyba) || vysledky.length<delka_seznamu) {
                      // připravit popis
                      popis = "("+kolo[k1]+" "+kolo[k2]+"&ndash;"+kolo[k3]+" "+kolo[k4]+"), " +
                              staly_jm[m] + ", " +
                              redukce_jm[r] + ", " + 
                              prevod1_jm[p1] + norton_jm[n] + prevod2_jm[p2]
                      // zařadit popis do seznamu výsledků
                      zarad(chyba, posuv, popis);
                      }//if
                    }//for
                  }//for
                }//for
              }//for
            }//for
          }//for if
        }//for if
      }//for if
    }//for 
  }//if



// Vyzkoušet všechny možné kombinace dvou kol
if (hledat_2) {
  for (k1=0; k1<kolo.length; k1++) {
    for (k2=0; k2<kolo.length; k2++) if (k2 != k1) {
      // převod předlohy
      predloha=(kolo[k1]/kolo[k2]);        
      // pro celou nortonku, obě přídavné převodovky a redukci
      for (n=0; n<norton.length; n++) {
        for (p1=0; p1<prevod1.length; p1++) {
          for (p2=0; p2<prevod2.length; p2++) {
            for (r=0; r<redukce.length; r++) {
              for (m=0; m<=1; m++) {
                pocet++
                // spočítat závitový posuv, varianta výpočtu pro metrický posuv
                if (m==0) posuv = predloha * redukce[r] * norton[n] * prevod1[p1] * prevod2[p2] * staly[m] * sroub
                // varianta výpočtu pro palcový posuv
                else      posuv = predloha * redukce[r] / norton[n] * prevod1[p1] * prevod2[p2] * staly[m] * sroub
                chyba = posuv-pozadavek
                // zařadit do seznamu, pokud si to zaslouží
                if (Math.abs(chyba)<=Math.abs(vysledky[vysledky.length-1].chyba) || vysledky.length<delka_seznamu) {
                  // připravit popis
                  popis = "("+kolo[k1]+" <i>x</i> "+kolo[k2]+"), " +
                          staly_jm[m] + ", " +
                          redukce_jm[r] + ", " + 
                          prevod1_jm[p1] + norton_jm[n] + prevod2_jm[p2]
                  // zařadit popis do seznamu výsledků
                  zarad(chyba, posuv, popis);
                  }//if
                }//for
              }//for
            }//for
          }//for
        }//for
      }//for if
    }//for
  }//if


// zobrazit nalezené výsledky
document.write("Soustruh "+soustruh+"<br>")
// další řádek
document.write("Aproximace závitového posuvu "+pozadavek+" mm pomocí kol ")
for (i=0; i<kolo.length; i++) {
  if (i>0) document.write(", ") 
  document.write(kolo[i].toFixed(0)) 
  }
document.write("<br>") 
// další řádek
document.write("Ze "+pocet+" pokusů bylo vybráno těchto "+vysledky.length+" nejlepších návrhů<br>")
// další řádek
document.write("Kola jsou v uspořádání ")
if (hledat_2) document.write("(<i>a</i> <i>x</i> <i>b</i>) kde <i>x</i> je libovolné vložené")
if (hledat_4) {
  if (hledat_2) document.write(", ")
  document.write("(<i>a</i> <i>b</i>&ndash;<i>c</i> <i>d</i>)")
  }
if (hledat_6) {
  if (hledat_2 || hledat_4) document.write(", ")
  document.write("(<i>a</i> <i>b</i>&ndash;<i>c</i> <i>d</i>&ndash;<i>e</i> <i>f</i>)")
  }
document.write("<br>") 
// další řádek
if (hledat_6)
  document.write("Další ekvivalentní kombinace je možné získat vzájemnými záměnami kol "
                +"<i>a</i>, <i>c</i>, <i>e</i> nebo <i>b</i>, <i>d</i>, <i>f</i><br>")
else if (hledat_4)
  document.write("Další ekvivalentní kombinace je možné získat záměnou kol "
                +"<i>a</i> a <i>c</i> nebo <i>b</i> a <i>d</i><br>")
// další řádky
for (i=0; i<vysledky.length; i++) {
  // lepší formátování čísla než co nabízí standardní funkce (hlavně opravdový znak mínus místo standardní pomlčky)
  if (vysledky[i].chyba==0)     s = "přesně" 
  else if (vysledky[i].chyba<0) s = "&minus;" + (-vysledky[i].chyba.toFixed(6))
  else                          s = "+" + vysledky[i].chyba.toFixed(6)
  // vypsat na obrazovku (tedy přísně vzato do html dokumentu a ten se pak zobrazí v prohlížeči)
  document.write(
    vysledky[i].posuv.toFixed(6) + 
    " (" + s + ") mm, " + 
    "&plusmn;"+(Math.abs(vysledky[i].chyba)/vysledky[i].posuv*100).toFixed(6) + " %, " +
    "kola: " + vysledky[i].popis + "<br>")
  }//for

</script>
</body>
</html>

Aleš Procháska
RE WD/CO
Příspěvky: 3
Registrován: 7. 2. 2021, 8:27

8. 2. 2021, 7:57

Dobrý deň, chcel by som sa spýtať, ako by sa dalo rezať závity W BSB 26 TPI na S 28, som začínajúci amatér, môj motocykel Royal Enfield má všetky závity W so stúpaním 26 TPI, (je tam ešte aj ľavý závit) ?
Vďaka za info.
RE
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

8. 2. 2021, 10:51

S28 jsem už před lety prodal, tak si už přesně nepamatuju jak to tam bylo, ale mohlo by to jít s koly
26 76–47 127, palcový režim B4. Vyjde z toho 26.007 TPI, což by mohlo případně stačit.

EDIT: teď koukám že mi to nějak nevychází, pro palcové závity tam má být šest kol. Když tak napiš jaká máš v sadě kola (i jestli je tam nějaké dvakrát) a já to nechám ještě přepočítat.
Aleš Procháska
RE WD/CO
Příspěvky: 3
Registrován: 7. 2. 2021, 8:27

9. 2. 2021, 5:59

Tak som očistil všetky kola, ktoré mám k dispozícii. Kola s 5 drážkou pod plexisklo 26, 58
Kola na väčšiu os - dvojkola : 100+26, 96+26,
Kola na malú os na péro s drážkou : 39, 71, 80, 80, 100, 113, 120, 120, 127.
Prípadne budem musieť dať niekomu vyrobiť kolo ?
Vďaka za pomoc.
Uživatelský avatar
Mylan
Příspěvky: 460
Registrován: 7. 8. 2016, 3:04
Bydliště: SNV

9. 2. 2021, 6:31

Šlo by nejak na SV18 nastaviť 25 závitov na palec. To stúpanie je na niektorých čidlách v motoroch, a 18nástka ho nemá. Dík.
SV18R,FA3AH,V23a,Plazma Berlan40,MIG ETP208,2H125,brúska z F1,Bomar160.120
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5189
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

10. 2. 2021, 7:12

Jaké je stoupání vodícího šroubu na SV 18?
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

10. 2. 2021, 7:57

RE WD/CO píše: 9. 2. 2021, 5:59 Tak som očistil všetky kola, ktoré mám k dispozícii. Kola s 5 drážkou pod plexisklo 26, 58
Kola na väčšiu os - dvojkola : 100+26, 96+26,
Kola na malú os na péro s drážkou : 39, 71, 80, 80, 100, 113, 120, 120, 127.
Prípadne budem musieť dať niekomu vyrobiť kolo ?
Vďaka za pomoc.
Kola 58 a 26 na drážkovanou hřídel jsou kdybys chtěl mašinu přestavit na rozsah otáček 20 až 1000.

S těmi koly 100+26 a 96+26 si už přesně nepamatuju jak to vlastně je. Je to tak, že se dají na horní hřídel závitové převodovky, tam se volně protáčejí a na spodní hřídeli pak může být jenom kolo s 39 zuby?

Pro tu zbylou sadu (tedy jen pro metrický režim) mi vychází tohle:

Aproximace závitového posuvu 0.9769230769230769 mm (26 z/palec) pomocí kol 39, 71, 80, 80, 100, 113, 120, 120, 127
Kola jsou v uspořádání
-- (a x b) kde x je libovolné vložené,
-- (a b–c d)
Další ekvivalentní kombinace je možné získat záměnou kol a a c nebo b a d
Pro kombinace čtyř kol se podle potřeby vypisuje varování podmínky sestavitelnosti, pro ostatní kombinace není implementováno
0.977487 (+0.000564) mm, ±0.057688 %, kola: (39 71–113 127), metrický, 1:1, A2, norm (lze sestavit 3 kombinace ze 4)
0.978329 (+0.001406) mm, ±0.143710 %, kola: (39 113–120 127), metrický, 1:1, B1, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
0.978329 (+0.001406) mm, ±0.143710 %, kola: (39 113–80 127), metrický, 1:1, A5, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
0.975000 (−0.001923) mm, ±0.197239 %, kola: (39 x 120), metrický, 1:1, B1, norm
0.975000 (−0.001923) mm, ±0.197239 %, kola: (39 x 100), metrický, 1:1, A3, norm
0.975000 (−0.001923) mm, ±0.197239 %, kola: (39 120–80 120), metrický, 1:1, A5, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
0.975000 (−0.001923) mm, ±0.197239 %, kola: (39 100–120 120), metrický, 1:1, A3, norm (lze sestavit 3 kombinace ze 4)
0.975000 (−0.001923) mm, ±0.197239 %, kola: (39 80–80 100), metrický, 1:1, A3, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
0.975000 (−0.001923) mm, ±0.197239 %, kola: (39 x 80), metrický, 1:1, A2, norm
0.975000 (−0.001923) mm, ±0.197239 %, kola: (39 80–120 120), metrický, 1:1, A2, norm (lze sestavit 3 kombinace ze 4)
0.975000 (−0.001923) mm, ±0.197239 %, kola: (39 80–80 120), metrický, 1:1, B1, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
0.980177 (+0.003254) mm, ±0.331972 %, kola: (39 100–71 113), metrický, 1:1, B2, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
0.980177 (+0.003254) mm, ±0.331972 %, kola: (39 100–71 113), palcový 26-39, 1:1, A1, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
0.973008 (−0.003915) mm, ±0.402379 %, kola: (80 113–80 127), palcový 26-39, 1:1, B6, norm (asi nelze sestavit)
0.981142 (+0.004219) mm, ±0.429974 %, kola: (39 100–71 127), metrický, 1:1, A5, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
0.972205 (−0.004718) mm, ±0.485306 %, kola: (39 71–100 113), metrický, 1:1, A2, norm (lze sestavit 3 kombinace ze 4)
0.972205 (−0.004718) mm, ±0.485306 %, kola: (39 71–80 113), metrický, 1:1, A3, norm (lze sestavit 2 kombinace ze 4)
Aleš Procháska
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

10. 2. 2021, 8:00

Zdenek Valter píše: 10. 2. 2021, 7:12 Jaké je stoupání vodícího šroubu na SV 18?
Jestli se nepletu tak 1/4".
Aleš Procháska
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8159
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

10. 2. 2021, 8:34

Mylan píše: 9. 2. 2021, 6:31 Šlo by nejak na SV18 nastaviť 25 závitov na palec. To stúpanie je na niektorých čidlách v motoroch, a 18nástka ho nemá. Dík.
Když osadíš kola 24 - 48 - 60, nastavení 1/2, Nortonka 7, palcový režim, tak by to mělo vyjít přesně. Aspoň tak pravil můj software :-)
Aleš Procháska
Uživatelský avatar
Mylan
Příspěvky: 460
Registrován: 7. 8. 2016, 3:04
Bydliště: SNV

10. 2. 2021, 4:11

Pozriem tabuľky a napíšem.
SV18R,FA3AH,V23a,Plazma Berlan40,MIG ETP208,2H125,brúska z F1,Bomar160.120
Uživatelský avatar
Mylan
Příspěvky: 460
Registrován: 7. 8. 2016, 3:04
Bydliště: SNV

10. 2. 2021, 4:33

Je to tam. Ešte chýba 17 na palec, ale malo by to ísť na metrický 1.5
SV18R,FA3AH,V23a,Plazma Berlan40,MIG ETP208,2H125,brúska z F1,Bomar160.120
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“