Soustruh Svoboda JSO 4
Otáčky JSO 4 reguluji frekvenčákem a mám snímač otáček na vřeteni. Většinou obrábím malé průměry kolem 800 ot. Na povrch a vzhled nastavuji max do 1200 ot., ale to na poslední šponu třeba 0,1 mm. Jinak mám JSO 4 asi 25 let a mám k němu veškeré příslušenství, co k tomu vyráběli i něco navíc, co jsem vyrobil já nebo předchozí majitel.
Moc pěkný soustruh, a díky za info ohledně otáček (uvidím co naměřím reálně na původním motoru resp vřetenu a pak se teprve rozhodnu jestli budu řešit frekvenčák nebo ne).seda8 píše: ↑22. 11. 2020, 9:26 Otáčky JSO 4 reguluji frekvenčákem a mám snímač otáček na vřeteni. Většinou obrábím malé průměry kolem 800 ot. Na povrch a vzhled nastavuji max do 1200 ot., ale to na poslední šponu třeba 0,1 mm. Jinak mám JSO 4 asi 25 let a mám k němu veškeré příslušenství, co k tomu vyráběli i něco navíc, co jsem vyrobil já nebo předchozí majitel.IMG_20180306_143024.jpg
Moc mě zajímá původní příslušenství. Mám k němu jen širokou škálu kol na závity/posuvy. Kdyby byla v budoucnu možnost si příslušenství prohlídnout a oměřit, dalo by se snad vyrobit pár kousků i pro ostatní majitele JSO 4 (z mé strany alespoň jako odlitky).
Můžu ještě dotaz ohledně té konstrukce vřetena (viz můj asi předminulý příspěvek). Nejde mi totiž vyšroubovat matice na lozisku co je hned první v řadě (hned pod přirubou univerzálky). Podle mě by měla jít normálně vysroubovat a funguje pouze jako pojistka proti nechtěnému vtlačováni pouzdra, až ta druhá (za pouzdrem) slouží ke vytahování pouzdra do kuželové dutiny stroje.
Vřeteno jsem nikdy nerozebíral, takže nevím. Jen jsem jednou korigoval přední uložení vřetene - nastavení vůle a bylo to hraní na 2 hod., protože 1/8 otáčky matic je dost.Moc pěkný soustruh, a díky za info ohledně otáček (uvidím co naměřím reálně na původním motoru resp vřetenu a pak se teprve rozhodnu jestli budu řešit frekvenčák nebo ne).
Moc mě zajímá původní příslušenství. Mám k němu jen širokou škálu kol na závity/posuvy. Kdyby byla v budoucnu možnost si příslušenství prohlídnout a oměřit, dalo by se snad vyrobit pár kousků i pro ostatní majitele JSO 4 (z mé strany alespoň jako odlitky).
Můžu ještě dotaz ohledně té konstrukce vřetena (viz můj asi předminulý příspěvek). Nejde mi totiž vyšroubovat matice na lozisku co je hned první v řadě (hned pod přirubou univerzálky). Podle mě by měla jít normálně vysroubovat a funguje pouze jako pojistka proti nechtěnému vtlačováni pouzdra, až ta druhá (za pouzdrem) slouží ke vytahování pouzdra do kuželové dutiny stroje.
Jinak jsem to příslušenství kdysi fotil pro kamaráda a tady je odkaz:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Tak jsem se honem běžel podívat na to ,,úplné příslušenství" a jsem zklamanej..Chtěl jsem vidět třeba čerpadlo chlazení,výškový suport,děličku.. tu nemám..dorazy suportu..Ten unášecí hrot je orig. příslušenství maďarských soustruhů,unášecí kužel zase výroba Škoda,bylo jich víc velikostí. Kola a lícní deska je jen příslušenství,ale ne veškerý..Zaujala mě taky ta uni prům.200mm.Je to dost málo.Necešla by se tam 315? vřeteno je přece předimenzované a závit 39X4 by jistě velmi dobře udržel i 400..
Výškový suport a dělička je u MN 80 a nevím, že by byla k JSO4 (měl jsem kdysi v ruce i tištěný manuál). 200mm hlava se mi dost často hodí při obrábění větších věcí, které je potřeba uchytit za venek . např 5mm plech a pod - jo, je to na kraji možností.. Není o moc těžší než lícní deska, která má 240mm. Čerpadlo emulze nemám - chladím mlhou - vzduch. A příslušenství od jiných soustruhů nebo jiných mašin - proč ne, když to jde použít. Jen ukazuji, co mám.
-
- Příspěvky: 1227
- Registrován: 21. 11. 2017, 9:16
Jestli jde o originální čerpadlo chlazení tak ho můžu klidně nafotit a oměřit. Stejně je to tak jediná věc co můžu teď dělat. Dostal jsem ven vřeteno a potvrdilo se že předchozí majitelé nevymezovali vůli ani nemazali a přední pouzdro je dost projetý a povrch hřídele taky není top. Každopádně jsem přišel na to proč nejde sešroubovat přední matice na prvním pouzdru. Uložení hřídele je totiž jiný než na eMeNce a tahle matice ani nejde sešroubovat. MNka má obě pouzdra vtahovaný dozadu, u JSO 4 se vtahují proti sobě. Taky jsem se docela divil, že na hřídeli jsou velmi nízký pera (mnohem nižší než dovolují hloubky protidrážek). Tak nevím jestli se v tom už někdo hrabal nebo je to tak schválně.david.1 píše: ↑22. 11. 2020, 11:03 Tak jsem se honem běžel podívat na to ,,úplné příslušenství" a jsem zklamanej..Chtěl jsem vidět třeba čerpadlo chlazení,výškový suport,děličku.. tu nemám..dorazy suportu..Ten unášecí hrot je orig. příslušenství maďarských soustruhů,unášecí kužel zase výroba Škoda,bylo jich víc velikostí. Kola a lícní deska je jen příslušenství,ale ne veškerý..Zaujala mě taky ta uni prům.200mm.Je to dost málo.Necešla by se tam 315? vřeteno je přece předimenzované a závit 39X4 by jistě velmi dobře udržel i 400..
Tak to přeju mnoho úspěchů-kolik myslíš,že těch souistruhů bylo,aby se někdo škrábal s výrobou spojky? Pravda je,že to asi nebyla nejsilnější stránka tohoto soustruhu,často je zablokovaná na tvrdo-anebo rovnou zahozená a předělaná. Pokud ji nemáš kompletně,možná by stálo za to o ní přestat uvažovat. Já ji mám,ale zablokovanou a soustruh taky chodí.. Já vím,že spojka je spojka,ale je to dost pracné na výrobu..