Oprava vřetena prosba o radu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Štěpán
Příspěvky: 68
Registrován: 16. 2. 2013, 6:59

10. 12. 2018, 10:26

Dobrý den
Chtěl bych požádat o radu při opravě vřetena z mého soustruhu.
Ze staršího soustruhu Svoboda Olomouc jsem vymontoval vřeteno, které je uložené v bronzových pouzdrech a právě v těchto místech je vřeteno poškozeno opotřebením.
Poškozená plocha vřetena není válcová ale u předního i zadního pouzdra tvoří kužel.
Otvory v bronzových pouzdrech kužel téměř nevykazují, spíše určitou ovalitu.
Uvažoval jsem o tom ,že bych nechal vřeteno v místě styku s pouzdry přebrousit , nachromovat tvrdochromem a poté přebrousit na původní rozměr a potom bronzová pouzdra
stahnout , tak aby díra byla dostatečně malá a snažit se povrch pouzdra doškrábat podle vřetena.
Jaký na to máte názor ? Máte praktickou zkušenost s chromováním částí vřetena ?
Mám obavu aby nedošlo při procesu odvodíkování k deformaci vřetena. Chromoval jsem různé čepy a jiné díly ale takový dlouhý vrtaný díl ještě nikdy .
Přikládám fotky vřetene a předem moc děkuji za rady a názory.
Štěpán
IMG_20181208_140315.jpg
IMG_20181210_201048.jpg
IMG_20181210_201630.jpg
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

10. 12. 2018, 10:39

No když se bojíš budeš muset do Jihlavy ,v JIhlavanu mají nejmodernější linku na tvrdochromování pístnic .Tak že přebrousit ať na tom nejsou stopy po opotřebení a nechat nachromovat.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7205
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

10. 12. 2018, 10:55

nevím jaký zkušenosti máš s chromováním několika desetin mm ty, ale já bych obrousil to vřeteno na nějaký menší rozměr aby to vyšlo do čista a udělal na míru nový ložiska
Naposledy upravil(a) testone dne 10. 12. 2018, 11:37, celkem upraveno 1 x.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
fmodel
Příspěvky: 10119
Registrován: 26. 10. 2011, 10:37
Kontaktovat uživatele:

10. 12. 2018, 11:17

Záleží v který době ,stejně jako v galvanoplastice snižujou pnutí niklu úpravou receptur tak stejně i na chromu, stačí tam zavolat ,kdo jinej by to měl vědět.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Štěpán
Příspěvky: 68
Registrován: 16. 2. 2013, 6:59

11. 12. 2018, 7:10

Dobrý den
Děkuji za vaše názory.
O tvrdochromu uvažuji ze dvou důvodů.
1. předpokládám ,že vřeteno bylo cementované a kalené a netuším do jaké hloubky je to tvrdé aby mi tam po tom obroušení něco zbylo ( když dělám něco ze 14 220 tak nechám zacementovat do 1mm a po obroušení zůstává tak 0,8 ale kolik je u toho vřetena to je otázka.)
2.v případě přebroušení na menší průměr jsou původní bronzová pouzdra na vyhození.

Neobávám se deformace při samotném procesu pokovování ale při následném odvodíkování.
které se na pracovišti ,kde jsem tvrdochrom vždy nechal dělat provádí při teplotě 180 C 12 hod.

Doufal jsem ,že se najde třeba nějaký praktik opravář obráběcích strojů , který mi napíše ,že to tak dělal opakovaně, je to běžná praxe a je to dobré a je potřeba si dát pozor na to a to.. a nebo,že s tím má špatné zkušenosti .
Děkuji a zdravím Štěpán
novic
Příspěvky: 1835
Registrován: 19. 10. 2014, 10:30

11. 12. 2018, 7:27

Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

11. 12. 2018, 10:06

testone píše: 10. 12. 2018, 10:55 nevím jaký zkušenosti máš s chromováním několika desetin mm ty, ale já bych obrousil to vřeteno na nějaký menší rozměr aby to vyšlo do čista a udělal na míru nový ložiska
Nějaká negativní zkušenost? Vždyť u vás byla(snad ještě je) taky chromovna..A co vím,tak se jim tam chromování dařilo.
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

11. 12. 2018, 10:25

Štěpán píše: 11. 12. 2018, 7:10 Dobrý den
Děkuji za vaše názory.
O tvrdochromu uvažuji ze dvou důvodů.
1. předpokládám ,že vřeteno bylo cementované a kalené a netuším do jaké hloubky je to tvrdé aby mi tam po tom obroušení něco zbylo ( když dělám něco ze 14 220 tak nechám zacementovat do 1mm a po obroušení zůstává tak 0,8 ale kolik je u toho vřetena to je otázka.)
2.v případě přebroušení na menší průměr jsou původní bronzová pouzdra na vyhození.

Neobávám se deformace při samotném procesu pokovování ale při následném odvodíkování.
které se na pracovišti ,kde jsem tvrdochrom vždy nechal dělat provádí při teplotě 180 C 12 hod.

Doufal jsem ,že se najde třeba nějaký praktik opravář obráběcích strojů , který mi napíše ,že to tak dělal opakovaně, je to běžná praxe a je to dobré a je potřeba si dát pozor na to a to.. a nebo,že s tím má špatné zkušenosti .
Děkuji a zdravím Štěpán
Teda,ne že bych byl praktik-opravář,ale v praxi už jsem něco nachromoval:-)Odvodíkování se rozhodně bát nemusíš,je to pod popouštěcí teplotou cementačky,konečně když se ti to nebude zdát,nemusí se odvodíkovávat při 180,ale stačí 120,jen to bude trvat trošku déle,výsledek je ale stejnej.A 120°C už je teplota,která v místě styku s pouzdrem může krátkodobě- bez nebezpečí pro vřeteno -v provozu nastat..Toho bych se nebál,ale asi bych ten nachromovanej povrch zporéznil( to se dá udělat ještě v chromovačce tím,že se krátkodobě přepojí polarita( vřeteno jako anoda).Povrch se mírně naleptá a udělají se v něm jakoby malé krátery. Má to ten efekt,že krátery v sobě zadrží olej,protože na tvrdochromu se neudrží potřebná olejová vrstva a nastává suché tření.V podstatě není ani důležité,jak bude vrstva chromu silná,jen by neměla kolísat.Takže vřeteno před chromem přebrousit,až bude brus brát všude(aspoň téměř všude).No a pak při broušení hlavně hodně chladit a radši měkčí,jemnější kotouč.Pokud to budeš zporézňovat ( to se dá i po broušení- vychází to líp),tak po broušení ještě na prst lapovací papír pod emulzí a přeleštit.Tím se hrany pórů zakulatí a nebudou při záběru žrát ložiska..No a ložiska doškrábeš..Brr..
Proč jsi to vlastně rozebral? bylo už vřeteno tak volné,že na tom nešlo dělat,nebo to jen drnčelo při upichování? Jestli to druhé,tak je to škoda práce,toho se asi nezbavíš,tyhle trojky i pozdější čtyřky na to trpěly,takže pak u pětky už bylo větší a jinak řešené vřeteno..
Ještě rada,pokud ti na tom záleží,tak si budeš muset vřeteno sám zamaskovat,tzn. zakrýt plochy,které se nebudou kovit. Správně to udělat je docela věda a chce to čas,v galvanovnách to proto většinou moc dobře nedělají.
Štěpán
Příspěvky: 68
Registrován: 16. 2. 2013, 6:59

11. 12. 2018, 11:28

Moc děkuji za radu se snížením teploty a prodloužením času při odvodíkování i za radu
na zporéznění tvrdochromu. Některé díly na kterých mi záleželo nebo spíše jsem je viděl problematické jsem si maskoval sám i v minulosti. Na přesnou práci s dobrým povrchem už to nebylo. Měl jsem to rozebrané asi před dvaceti lety , když jsem ho koupil. Tenkrát jsem jen vyrobil novou matici , která zatahuje přední bronzové pouzdro dovnitř a nový třecí kroužek z bronzu mezi tu matici a matici pro ustavení osové vůle. Když jsem měl tenkrát vřeteno venku tak jsem taky vyrobil pouzdro pro kleštiny a redukci na mose 2 a nějaké příruby na univerzálky.
Protože to má tu možnost kleštinového upínání a spojku tak si říkám, že by si to ještě trochu péče zasloužilo. Rád bych s tím něco během zimy provedl. Mám ho v dílně na chatě. Jinak mám na běžnou práci S 32 a MN 80.
Zdravím Štěpán
vitex
Příspěvky: 248
Registrován: 15. 11. 2016, 8:30

12. 12. 2018, 6:23

U chromu hrozí nebezpečí,že se začne loupat.Raději bych viděl nanesení jiného materiálu.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7205
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

12. 12. 2018, 6:44

david.1 píše: 11. 12. 2018, 10:06
testone píše: 10. 12. 2018, 10:55 nevím jaký zkušenosti máš s chromováním několika desetin mm ty, ale já bych obrousil to vřeteno na nějaký menší rozměr aby to vyšlo do čista a udělal na míru nový ložiska
Nějaká negativní zkušenost? Vždyť u vás byla(snad ještě je) taky chromovna..A co vím,tak se jim tam chromování dařilo.
chromovna u nás je, funguje
párkrát mi tam chromovali dříky ventilů které jsem upravoval na míru do veteránů
byla to vrstva tak 0,01mm
jsou tam ale zařízeni spíš na 10m dlouhé hydraulické pístnice (bývalé ČKD Slaný, autojeřáby)
párkrát jsem se tam potkal právě s požadavkem podobným tomu viz výše, tj. vrstva několik desetin mm pro opravu nějakého čepu
pokud vím, tak to odmítají, protože se takováhle vrstva a) prý ráda oloupe (??? zkušenost nemám) a za b) zadavatel obvykle nemá představu o ceně (časy "vem flašku rumu a skoč za Frantou" už skončily)
to je i jeden z důvodů mé primární rady
pro mě by prostě byla cesta výroby nových ložisek s menším vnitřním průměrem schůdnější ( a to mám chromovnu za rohem a věděl bych komu zavolat)
ale nejsem vševěd
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
kenybz
Příspěvky: 3295
Registrován: 16. 2. 2015, 11:16

12. 12. 2018, 6:58

rotační pohyb je pro chromovanou vrstvu problém
edit: myšleno s kluzným uložením
Gdyž sa chce, tak ide fšecko...
david.1
Příspěvky: 1187
Registrován: 30. 5. 2010, 11:09
Bydliště: doma

12. 12. 2018, 12:17

testone píše: 12. 12. 2018, 6:44
david.1 píše: 11. 12. 2018, 10:06
testone píše: 10. 12. 2018, 10:55 nevím jaký zkušenosti máš s chromováním několika desetin mm ty, ale já bych obrousil to vřeteno na nějaký menší rozměr aby to vyšlo do čista a udělal na míru nový ložiska
Nějaká negativní zkušenost? Vždyť u vás byla(snad ještě je) taky chromovna..A co vím,tak se jim tam chromování dařilo.
chromovna u nás je, funguje
párkrát mi tam chromovali dříky ventilů které jsem upravoval na míru do veteránů
byla to vrstva tak 0,01mm
jsou tam ale zařízeni spíš na 10m dlouhé hydraulické pístnice (bývalé ČKD Slaný, autojeřáby)
párkrát jsem se tam potkal právě s požadavkem podobným tomu viz výše, tj. vrstva několik desetin mm pro opravu nějakého čepu
pokud vím, tak to odmítají, protože se takováhle vrstva a) prý ráda oloupe (??? zkušenost nemám) a za b) zadavatel obvykle nemá představu o ceně (časy "vem flašku rumu a skoč za Frantou" už skončily)
to je i jeden z důvodů mé primární rady
pro mě by prostě byla cesta výroby nových ložisek s menším vnitřním průměrem schůdnější ( a to mám chromovnu za rohem a věděl bych komu zavolat)
ale nejsem vševěd
Jo,ventily.. s těma je problém,kdysi jsem vychytal chromování malých průměrů tak,že pětistovková vrstva měla vyhovující povrch i ovalitu,takže se to nemuselo -krom přeleštění lapovákem -nijak dál upravovat-dělal jsem to kvůli pístním čepům,bylo totiž rychlejší je nakovit,než vyrábět atyp..Ad cena- ve velké chromovně to je problém,protože v podstatě nejde v jedné vaně chromovat víc rozdílného zboží=tzn. v praxi se bude koupat jen to vřeteno,poběží kvůli němu dost silný zdroj a udržování teploty (v tomhle případě asi jen topení).To vše několik hodin až dní..To loupání vrstvy-záleží to na materiálu,to především,pak taky hodně na přípravě před chromem ,samozřejmě na péči,jakou tomu věnují v chromovně a ve finále i na broušení-i to může všechnu práci pokazit a začne znovu...
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“