Stránka 2 z 2
Re: LOŽISKA MONTÁŽ, NÁKUP
Napsal: 12. 6. 2019, 7:48
od josef109
Proč by se párovaly jen podle průměru kroužků? Čekal bych, že výrobní tolerance je pro dobré uložení "dostatečná"... Vždycky mi dávalo smysl to broušení čel pro dosažení správného předpětí
Re: LOŽISKA MONTÁŽ, NÁKUP
Napsal: 12. 6. 2019, 8:03
od Milan199
K tomu párování ložisek :
Určitě bude existovat spousta variant ale konkrétně ta ložiska FAG která uvádím výše jsou univerzálně párovatelná a pokud stáhnete vnější i vnitřní kroužky je přesně dané předpětí.
Je jedno zda jsou montována do O nebo do X a jestli dáte pár nebo vícekusé složení.
Párování konkrétních kusů se dělalo dříve, když výrobci nebyli schopni dodržet požadovanou přesnost.
U kuželíkových ložisek pro náročné alikace jsem se setkal u páru s protokolem od výrobce kde byla uvedena diference mezikroužků. Rovnoběžnost čel byla v 0,002 a rozměr v 0,005.
Pro méně zkušené jsou univerzálně párovatelná ložiska mimořádně vhodná, protože špatným nastavením předpětí ložiska jej zničíte prakticky okamžitě !
Re: LOŽISKA MONTÁŽ, NÁKUP
Napsal: 12. 6. 2019, 8:09
od Dawe
josef109> bylo mi to vysvetleno tak, ze se cili na co nejvyssi a stejnou tuhost lozisek. Mam za to ze to je i duvod specifickych typu kleci pro parova kosouhla. Vyrobni tolerance valivych elementu je o rad nizsi nez krouzku, proto se meri a sortuji krouzky k dosazeni co mozna stejne vule. Jeste si pamatuju ze se merilo ve trech rovinach, aby byla vule po obvodu co nejjkonstantnejsi . A pro ten Timken platilo ze rozdeleni pravdepodobnosti tech krouzku nebylo normalni, takze se to nedalo plne automatizovat.
milan584 píše:to je naprostý nesmysl - ...S nějakými průměry to nemá NIC společného.
Dal jsem si tu praci a po deseti minutach hledani nasel ve verejnem katalogu strucny popis od FAG / INA ktery mi dava za pravdu. Ocenil bych kdybys priste sve pochyby vyjadril aspon trochu pokorneji.
link:
https://www.loziska-bearings.sk/Data/11 ... ska_cz.pdf
Re: LOŽISKA MONTÁŽ, NÁKUP
Napsal: 12. 6. 2019, 10:46
od Milan199
Dawe, díky za ten katalog. Doporučuji všem kdo se tím chtějí zabývat si přečíst na konci katalogu pokyny pro montáž, mazání, záběh a krytí. Je to velmi poučné.
K tomu dohadování o průměrech :
Je třeba si uvědomit, že vřetenová ložiska jsou "trochu" vyšší liga. U běžného kuličkového ložiska (C3) se nic moc nestane když je odchylka díry/hřídele do +-0,01. Oproti tomu vřetenová ložiska mají většinou poměrně tenké kroužky a pokud by byla kupříkladu díra ve vřeteníku -0,01 kroužky se "stáhnou" a přes stykový úhel (15° nebo 25°) se změní axiální předepnutí sady. Některá ložiska by tedy byla "přetažená" a jiná "volná". Obojí vede ke snížení životnosti nebo až destrukci. Proto jsou povolené odchylky u vřetenových ložisek výrazně menší a sady ještě vybírány.
Také přísná technologická kázeň při montáži, mazání a záběhu je nezbytná. Mezi montáží běžných a vřetenových ložisek je rozdíl asi jako mezi prací řezníka a neurochirurga.
Re: LOŽISKA MONTÁŽ, NÁKUP
Napsal: 12. 6. 2019, 11:03
od milan584
Milan199 píše: ↑12. 6. 2019, 10:46
Dawe, díky za ten katalog. Doporučuji všem kdo se tím chtějí zabývat si přečíst na konci katalogu pokyny pro montáž, mazání, záběh a krytí. Je to velmi poučné.
K tomu dohadování o průměrech :
Je třeba si uvědomit, že vřetenová ložiska jsou "trochu" vyšší liga. U běžného kuličkového ložiska (C3) se nic moc nestane když je odchylka díry/hřídele do +-0,01. Oproti tomu vřetenová ložiska mají většinou poměrně tenké kroužky a pokud by byla kupříkladu díra ve vřeteníku -0,01 kroužky se "stáhnou" a přes stykový úhel (15° nebo 25°) se změní axiální předepnutí sady. Některá ložiska by tedy byla "přetažená" a jiná "volná". Obojí vede ke snížení životnosti nebo až destrukci. Proto jsou povolené odchylky u vřetenových ložisek výrazně menší a sady ještě vybírány.
Také přísná technologická kázeň při montáži, mazání a záběhu je nezbytná. Mezi montáží běžných a vřetenových ložisek je rozdíl asi jako mezi prací řezníka a neurochirurga.
Když si koupím skutečně pořádná vřetenová ložiska třeba s P2, tak doporučuji si zkusit změřit, jak mají mezi sebou "rozházené" jednotlivé kusy absolutní rozměry průměru vnějšího kroužku a nebo díry - ovšem axiálně čela u nepárovaných ložisek bude zcela jiná liga než u párovaných.
Přičemž geometrie a tolerance kroužku zvenku vlastního ložiska (s P2) s vysokou pravděpodobností bude o kategorií lepší než ta díra v vřeteníku - protože udělat tu díru do toho vřeteníku tak, aby byla v kategorií jako má zvenku vřetenové ložisko s P2, fakt není jednoduché.
Re: LOŽISKA MONTÁŽ, NÁKUP
Napsal: 12. 6. 2019, 11:35
od Dawe
Milan199 píše: ↑12. 6. 2019, 10:46
Dawe, díky za ten katalog. Doporučuji všem kdo se tím chtějí zabývat si přečíst na konci katalogu pokyny pro montáž, mazání, záběh a krytí. Je to velmi poučné....
Jo, nekdo si dal s temi priklady vazne zalezet. Je tam ke konci taky formular zadosti k Schaeffleru o vypocet ulozeni jako podpora vyvoje jednotlivych aplikaci. To je slusny customer servis.
Jinak se mi zda ze tu nekteri (jiny Milan) nepochopili ze se od vzneseni onoho dotazu bavime o parovanych loziskach v loziskovych sadach (DB, DF, ...) , nikoliv o parovatelnych univerzalnich loziskach (ktera se daji libovolne parovat do DU, TU,...). Tolik k tem "skutecne poradnym vretenovym loziskam".