Koupě staršího MN 80A, co zkontrolovat?
-
- Příspěvky: 20
- Registrován: 16. 12. 2017, 4:57
Zdravím všechny zkušené, chtěl bych si koupit nějaký o něco větší soustruh než mám PROMA 300 a jediné co asi existuje je koupě právě MN 80A. Můžete mi někdo poradit co mám prohlednout a přeměřit, abych nekoupil vychozenej stroj a nemusela se na tom dělat go? Nejdříve asi zkouknout na lože, jestli není vydřené, potom vůle uložení vřetene a házivost, potom
upnout brousenou kulatinu a změřit od vřetena směrem ke koníku. A dál už bych prosil o radu co a jak, děkuji Aleš
upnout brousenou kulatinu a změřit od vřetena směrem ke koníku. A dál už bych prosil o radu co a jak, děkuji Aleš
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]
obávám se, že s odpovědí spokojen nebudeš.
pokud tedy nemáš nepravděpodobnou kliku na super stroj za super cenu
ale pravděpodobně najdeš cenově nereálnou nabídku stroje v trochu slušném stavu
nebo cenově příznivou nabídku stroje ... zralého na celkovou hlubokou GO
pokud tedy nemáš nepravděpodobnou kliku na super stroj za super cenu
ale pravděpodobně najdeš cenově nereálnou nabídku stroje v trochu slušném stavu
nebo cenově příznivou nabídku stroje ... zralého na celkovou hlubokou GO
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
-
- Příspěvky: 2993
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Snáď iba poznámka k tej upnutej guľatine. Je lepší nápad zohnať si nejakú brúsenú tyč s jamkami na oboch koncoch (ja mám jednu z nejakého vedenia zo šrotu), do univerzály upnúť hosijakú malú guľatinu a osústružiť na nej hrot. No a potom to merať medzi hrotmi. Tá univerzála môže byť kdejaká, vnesie ti do merania chybu a pritom všetko môže byť dobré, len tá univerzála krivá.
Ak túžiš po príslušenstve, nekupuj sústruh bez neho. Je prakticky nemožné ho zohnať a ak áno, tak za cenu ďalších dvoch MN-iek. Na dobré MN s príslušenstvom sa dlho čaká. Občas sa nejaké objaví, ale potom treba byť rýchly.
Vyskúšaj, či funguje reduktor, zmeraj si mŕtvy chod v priečnom suporte.
Vôľa vo vretene nemusí byť zásadný problém, dá sa vymedziť stiahnutím bronzových púzdier. Otázka je v akom sú stave ak vreteno čvachtalo dlhšiu dobu.
Ak túžiš po príslušenstve, nekupuj sústruh bez neho. Je prakticky nemožné ho zohnať a ak áno, tak za cenu ďalších dvoch MN-iek. Na dobré MN s príslušenstvom sa dlho čaká. Občas sa nejaké objaví, ale potom treba byť rýchly.
Vyskúšaj, či funguje reduktor, zmeraj si mŕtvy chod v priečnom suporte.
Vôľa vo vretene nemusí byť zásadný problém, dá sa vymedziť stiahnutím bronzových púzdier. Otázka je v akom sú stave ak vreteno čvachtalo dlhšiu dobu.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Souhlasím s Britem, 28 vyjde cenově při troše štestí podobně, dobitý jako dobitý v tom si nevybereš. U obou strojů je příslušenství značně nedostupné a navíc za nesmyslné ceny. Nejdi po nejnižší ceně, spíš se snaž at je stroji dostaneš co nejvíc příslušenství ! Mám oba stroje a 80 je opravdu hodně krátká. Zda za 40-60 koupíš čínana v použitelném stavu posoudit nedokážu.
-
- Příspěvky: 1227
- Registrován: 21. 11. 2017, 9:16
Sice nejsem zkušený, ale mohl bys prozradit, co děláš/budeš dělat a jakou máš prostorovou dispozici? Má to být opravdu pouze stolní soustruh?alesak1188 píše: ↑20. 8. 2019, 9:00 Zdravím všechny zkušené, chtěl bych si koupit nějaký o něco větší soustruh než mám PROMA 300 a jediné co asi existuje je koupě právě MN 80A....
No já teda nevím,ale on se tu ptá na mn80 a ne na čínské sračky. U té emenky je šance,že sežene něco,na čem se dá dělat. To v případě jakékoli číny nehrozí. Navíc-na té parodii bude muset udělat generálku hned na nové,aby se s tím dalo dělat,na emence půjde dělat i na vyběhané.. Když se pak rozhodne prodat,u emenky dostane zpátky všechny náklady,u té parodie stěží to,co za ni dal.
Takže k věci- emenka-v zásadě nezáleží na věku,ale nebrat ty první,které poznáš podle toho,že mají viditelné šrouby ,které připevňují vřeteník k loži( mají hlavy přístupné zvenku,kdežto novější soustruhy je mají přístupné až po odklopení víka vřeteníku.Není to žádná zášť proti vykopávkám,ale pro případ shánění dílů tyhle soustruhy mají některé odlišnosti a díly na ně nejsou.Takže -měla by to ideálně už být ta s A za číslem,má kalené lože,což je veeelké plus- musí mít orig. stůl a všechno,co v něm má být. Tzn.dřevěný stůl,ne něco,co si garážník splácal z jeklů apod.Má to své důvody,časem na to přijde každý.Stůl může být trošku rozvrzaný. Když to bude stůl z laťovky(starší provedení) dá se opravit i rozvrzanost. Pokud to bude novější prov. z dřevotřísky,pak jedině postavit podle vzoru nový,opravit se většinou nedá. Převody a pohon v levé noze,s předlohou by měl být původní,bez předělávek.To,co je v pravé noze bude dělat polovinu ceny stroje.Zjisti si podle manuálu,co tam má být a podle absence jednotlivých dílů lehce zjistíš,jestli cena je nebo není přemrštěná.Nahoře- lože,to je jasné,když jsem u něj,tak takový detail,většinou na konci v drážce bývá vyražené číslo.To by mělo být stejné i na nožovém suportu a na koníkách. Pokud nebude,zase cena dolů .Vřeteno-to zkontroluješ jen vizuálně,tzn. to,co z něj kouká-závit+válcová část a uvnitř kužel.Na druhé straně zase koukni od té rozřízlé části na ozubení. Nějaké měření vůle apod. je podle mně zbytečné,pokud jsou dobré tyhle části,zbytek se do kupy vždycky nějak dá.Ad měření,pokud bude soustruh v dobrém stavu,tak měřící trn a hodinky přijdou na řadu až doma,pokud bude vyrvané lože,tak až po opravě(ale to jen,když bude dobrá cena,jinak to přenech někomu jinému).Vlevo,pod víkem by měl být reduktor,který nemá axiální vůli neočesané ozubení na vřeteně,protože to se nedá samostatně vyměnit a lyra. Když tam nebudou kola,neber to jako velkou škodu,mistr Tumlík dodá nová v lepší kvalitě než originál.Vodící šroub by neměl být vlevo před univerzálkou víc vyběhaný než na druhé straně,stejně tak hřeben na loži hned nad ním. Suporty-v lepším případě by po přejetí celé dráhy měly být vidět záškraby,když budou pryč,tak aspoň zkontroluj,jestli tam nejsou stopy zadření.Záškraby se totiž opraví za odpoledne jen se šábrem a pravítkem ,zadření tak za tři dny,někdy až po obroušení. Vůle ve šrobech by samozřejmě být neměla,pokud bue stejná po celé délce dráhy,je šance,že e opraví,když bude v jednom místě(u příčného suportu většinou v pozici blíž ke středu vřetena) bude to chtít šroub přepracovat,opět to není neřešitelná věc. Důležitá věc u příčného sup.Klička,resp celý šroub by neměl šmajdat. Když jo,je to známka toho,že soustruh někomu upadl,většinou to bývá víc věcí,než jen ohnutý šroub a klička.Je to samozřejmě také řešitelné,ale draho. Když s kličkou pohybuješ doprava a doleva ,sleduj vůli odečítáním na noniusu a také to,jestli se nonius axiálně neposouvá-projeví se to tím,že se mění mezera mezi ložiskem/tou pevnou částí,na které je ryska proti které se odečítá nonius/ a vlastním noniusem. Pokud se mezera mění,znamená to nevymezené axiální ložisko šroubu a zdánlivá vůle,která se projevuje velkým pootočením noniusu "naprázdno" se vymezením zmenší,někdy dokonce odstraní.. Nožovka-něměla by být natažená,nebo dokonce roztržená,většinou chybí díly aretace..
A příslušenství,o tom zase příště.
V podstatě všechno se na emence dá opravit,ale na co tady výslovně upozorňuju může lézt dost do peněz. Samozřejmě,pokud seženeš soustruh za 20-30 i s nějakým věnem,tak ho nejdřív přivez domů a až pak studuj,protože když se ti nebude líbit,tak ho zase obratem vystřelíš..Beru takové ty mašiny od 40 nahoru,tam už se cenově vyplatí chvíli prohlížet a ev. třeba i na základě zjištěných nedostatků něco usmlouvat.Pokud by mašinka ale měla stát přes šedesát a nebýt 1.A, -a máš prostor-tak doporučuju sehnat něco dospělejšího za možná i menší peníz.. V podstatě cokoli,jen ne čínu a rumunsko.
Takže k věci- emenka-v zásadě nezáleží na věku,ale nebrat ty první,které poznáš podle toho,že mají viditelné šrouby ,které připevňují vřeteník k loži( mají hlavy přístupné zvenku,kdežto novější soustruhy je mají přístupné až po odklopení víka vřeteníku.Není to žádná zášť proti vykopávkám,ale pro případ shánění dílů tyhle soustruhy mají některé odlišnosti a díly na ně nejsou.Takže -měla by to ideálně už být ta s A za číslem,má kalené lože,což je veeelké plus- musí mít orig. stůl a všechno,co v něm má být. Tzn.dřevěný stůl,ne něco,co si garážník splácal z jeklů apod.Má to své důvody,časem na to přijde každý.Stůl může být trošku rozvrzaný. Když to bude stůl z laťovky(starší provedení) dá se opravit i rozvrzanost. Pokud to bude novější prov. z dřevotřísky,pak jedině postavit podle vzoru nový,opravit se většinou nedá. Převody a pohon v levé noze,s předlohou by měl být původní,bez předělávek.To,co je v pravé noze bude dělat polovinu ceny stroje.Zjisti si podle manuálu,co tam má být a podle absence jednotlivých dílů lehce zjistíš,jestli cena je nebo není přemrštěná.Nahoře- lože,to je jasné,když jsem u něj,tak takový detail,většinou na konci v drážce bývá vyražené číslo.To by mělo být stejné i na nožovém suportu a na koníkách. Pokud nebude,zase cena dolů .Vřeteno-to zkontroluješ jen vizuálně,tzn. to,co z něj kouká-závit+válcová část a uvnitř kužel.Na druhé straně zase koukni od té rozřízlé části na ozubení. Nějaké měření vůle apod. je podle mně zbytečné,pokud jsou dobré tyhle části,zbytek se do kupy vždycky nějak dá.Ad měření,pokud bude soustruh v dobrém stavu,tak měřící trn a hodinky přijdou na řadu až doma,pokud bude vyrvané lože,tak až po opravě(ale to jen,když bude dobrá cena,jinak to přenech někomu jinému).Vlevo,pod víkem by měl být reduktor,který nemá axiální vůli neočesané ozubení na vřeteně,protože to se nedá samostatně vyměnit a lyra. Když tam nebudou kola,neber to jako velkou škodu,mistr Tumlík dodá nová v lepší kvalitě než originál.Vodící šroub by neměl být vlevo před univerzálkou víc vyběhaný než na druhé straně,stejně tak hřeben na loži hned nad ním. Suporty-v lepším případě by po přejetí celé dráhy měly být vidět záškraby,když budou pryč,tak aspoň zkontroluj,jestli tam nejsou stopy zadření.Záškraby se totiž opraví za odpoledne jen se šábrem a pravítkem ,zadření tak za tři dny,někdy až po obroušení. Vůle ve šrobech by samozřejmě být neměla,pokud bue stejná po celé délce dráhy,je šance,že e opraví,když bude v jednom místě(u příčného suportu většinou v pozici blíž ke středu vřetena) bude to chtít šroub přepracovat,opět to není neřešitelná věc. Důležitá věc u příčného sup.Klička,resp celý šroub by neměl šmajdat. Když jo,je to známka toho,že soustruh někomu upadl,většinou to bývá víc věcí,než jen ohnutý šroub a klička.Je to samozřejmě také řešitelné,ale draho. Když s kličkou pohybuješ doprava a doleva ,sleduj vůli odečítáním na noniusu a také to,jestli se nonius axiálně neposouvá-projeví se to tím,že se mění mezera mezi ložiskem/tou pevnou částí,na které je ryska proti které se odečítá nonius/ a vlastním noniusem. Pokud se mezera mění,znamená to nevymezené axiální ložisko šroubu a zdánlivá vůle,která se projevuje velkým pootočením noniusu "naprázdno" se vymezením zmenší,někdy dokonce odstraní.. Nožovka-něměla by být natažená,nebo dokonce roztržená,většinou chybí díly aretace..
A příslušenství,o tom zase příště.
V podstatě všechno se na emence dá opravit,ale na co tady výslovně upozorňuju může lézt dost do peněz. Samozřejmě,pokud seženeš soustruh za 20-30 i s nějakým věnem,tak ho nejdřív přivez domů a až pak studuj,protože když se ti nebude líbit,tak ho zase obratem vystřelíš..Beru takové ty mašiny od 40 nahoru,tam už se cenově vyplatí chvíli prohlížet a ev. třeba i na základě zjištěných nedostatků něco usmlouvat.Pokud by mašinka ale měla stát přes šedesát a nebýt 1.A, -a máš prostor-tak doporučuju sehnat něco dospělejšího za možná i menší peníz.. V podstatě cokoli,jen ne čínu a rumunsko.
Pokud trvaáš na MN, tak neváhej a kup tuhle funglovku. Už ji zlevnil na přijatelnou cenu.
https://www.sbazar.cz/havlik.petr.1002/ ... mn-80-novy
https://www.sbazar.cz/havlik.petr.1002/ ... mn-80-novy
-
- Příspěvky: 20
- Registrován: 16. 12. 2017, 4:57
Děkuji Davidovi1 za supr popis. A ted k poslednímu příspěvku, ta cena toho inzerovaného MNka je moje práce, napsal jsem mu, za 53k ho vezmu. Nejprve odepsal ze je cena pevná, za hodinu jsem mu napsal ze za 63k a uz neodepsal. Dneska ráno mi přisla sms, ze teda 59k. Ještě ho budu chvilku dusit a srazím ho na tech 53k. Ale není to MN80 bez A? Opravdu to může být nová mašina? Má takovou cenu i když ro není A?
[URL=https://matchnow.info]Exemplary Сasual Dating[/URL]