malý stolní soustruh
Ahoj, potřeboval bych poradit.
Mám tenhle soustruh, poznáte zda je to nějaký bastl nebo něco továrního?
Má dost naběhané je to na něm znát, ale trápí mě hlavně pohon. Někdo tam nabastlil motor z tatramatky. Jde přepínat směry a dvě rychlosti. Problém je, že na železo je slabej a musím ubírat fakt lehce jinak ho zastavím, taky se ten motor dost hřeje.
Chtěl bych přejít na frekvenční měnič s výkonějším motorem. Otázka je jaký výkon na takovýhle soustruh ? ten motor z tatramatky má 600w a je to málo.
Poslední věc, dá se vyměnit tahle univerzála za větší?
Mám tenhle soustruh, poznáte zda je to nějaký bastl nebo něco továrního?
Má dost naběhané je to na něm znát, ale trápí mě hlavně pohon. Někdo tam nabastlil motor z tatramatky. Jde přepínat směry a dvě rychlosti. Problém je, že na železo je slabej a musím ubírat fakt lehce jinak ho zastavím, taky se ten motor dost hřeje.
Chtěl bych přejít na frekvenční měnič s výkonějším motorem. Otázka je jaký výkon na takovýhle soustruh ? ten motor z tatramatky má 600w a je to málo.
Poslední věc, dá se vyměnit tahle univerzála za větší?
Výkon by byl dostatečný, kdyby stroj měl převodovku. Legenda MN80 má v základu do 0.5kW. Při FM bych se krotil mezi 1-1.5kW. Alespon základní převod tě nejspíš nemine, protože FM v nejnižších otáčkách bude motor velmi trápit.
-
- Příspěvky: 1227
- Registrován: 21. 11. 2017, 9:16
600W? Tak to ani náhodou. Kdyby měl těch 600W, tak bys nemusel nic předělávat. Jak je zapojený? Na nízké otáčky (praní), nebo vysoké (odstředění)?
doplnění lepších fotek
motor se ovládá tím bastl pultem, lze točit vpravo vlevo a přepínat mezi praním a ždímáním
dost mě sere, že nelze rozjet hned na ždímání ale musí se buď z praní nebo rukou roztočit řemenici švihem, jak chytne otáčky tak už jede ale z nuly se nerozjede. Motor nemá štítek tak netuším, tvrdil to předchozí majitel.
Převodovka je samozřejme absence ale s tím asi mnoho neudělám, zbývá jen klíňák.
Co byste teda doporučili za motor, a ta univerzála dá se vyměnit za větší průměr ?
motor se ovládá tím bastl pultem, lze točit vpravo vlevo a přepínat mezi praním a ždímáním
dost mě sere, že nelze rozjet hned na ždímání ale musí se buď z praní nebo rukou roztočit řemenici švihem, jak chytne otáčky tak už jede ale z nuly se nerozjede. Motor nemá štítek tak netuším, tvrdil to předchozí majitel.
Převodovka je samozřejme absence ale s tím asi mnoho neudělám, zbývá jen klíňák.
Co byste teda doporučili za motor, a ta univerzála dá se vyměnit za větší průměr ?
3f asynchronní motor kolem 0.5kW nebo víc a měnič.
Každou chvíli je tady v bazaru něco za rozumnou cenu.
K tomu stávajícímu řešení: jestli se ti nerozbíhá to odstřeďování, tak zkontroluj kondenzátor k tomu rychlému vinutí.
Mám prakticky stejnej, ono bylo těch výrobců těhle verglů kolem roku 1900 víc, ale v podstatě to všechno byly variace na jedno brdo, které skončily cca s WWII. Kärger je asi nejznámější, ale není to on, to by měl jmenovku odlitou z přední strany na ložeti. Vypadá to, že ten tvůj měl kdysi řezání závitů na patrony, který časem někdo zrušil a zkrátil vřeteno (viz ta rybina na zadní straně vřeteníku) + k tomu chybějí původní nohy. Motor mám nepůvodní 1kW, 1480 otáček + měnič, přijde mi to výkonově tak akorát, otáčkově taky, dá se na tom dělat jak kov, tak to už má dost toček i na dřevo. Železo to bere stejně s bídou po jedné-dvou desetinách, na víc to není stavěné, pak už je to trápení. Pro domácí šudlání to stačí, dá se s tím užít docela i dost zábavy a pokud je příslušenství, tak i leccos drobného vysochat, víc od toho ale nečekej, pořiď si zásobičku radeka, plátky apod. jsou pro tenhle stroj vyhozené peníze.
Výměna univerzály - jo, jde to, pokud si necháš udělat novou přírubu (a modli se, ať má vřeteno normální závit, ne jako u mne, kde je to nějakých 9 + 3/11").
Edit: případné řešení větší univerzály "na prasáka" je chytit na stávající přírubu nějakou platli a na ni tu větší univerzálu. Ale víc jak na nějakých 125 bych nechodil, jinak budou plakat ložiska a budeš mít problém se vejít se suportem.
Výměna univerzály - jo, jde to, pokud si necháš udělat novou přírubu (a modli se, ať má vřeteno normální závit, ne jako u mne, kde je to nějakých 9 + 3/11").
Edit: případné řešení větší univerzály "na prasáka" je chytit na stávající přírubu nějakou platli a na ni tu větší univerzálu. Ale víc jak na nějakých 125 bych nechodil, jinak budou plakat ložiska a budeš mít problém se vejít se suportem.
kluci děkuji všem za rady, udělal jsem to jak jste navrhovali.
Motor z pračky, regulátor otáček se zpětnou vazbou a relátková logika.
Dědeček chytil druhej dech
teďka ještě tu univerzálku předělat a budu spokojenej.
Do budoucna budu muset nějak pořešit ložisko na vřetenu to za univerzálou, je tam už lehkej vakl
Motor z pračky, regulátor otáček se zpětnou vazbou a relátková logika.
Dědeček chytil druhej dech
teďka ještě tu univerzálku předělat a budu spokojenej.
Do budoucna budu muset nějak pořešit ložisko na vřetenu to za univerzálou, je tam už lehkej vakl
-
- Příspěvky: 1227
- Registrován: 21. 11. 2017, 9:16
Proboha! Ten motor alespoň trochu zakrytuj, jsou tam lehce dostupné živé části! Vleze Ti tam špona a bude problém! Nasávání pro chlacení udělej z druhé strany, ne ke vřetenu.
tak jsem se rozhodl konečně s tou vůli ložiscích něco udělat.
po rozborce jsem zjistil, že je poškozená hřídel na pravém ložisku, někdo s tím jel už předemnou nasucho
co je to za materiál těch kluznejch ložisek ?
potřeboval bych poradit co s tím, nejradši bych tam měl valivá ložiska aby se odstranilo to ztrátové mazání, ale to asi nebude úplně jednoduchý. Nebo nechat líznout hřídel a udělat nová kluzná ložiska?
Tady je fotodokumentace
https://photos.app.goo.gl/RLTRBiwbpEDPwQwUA
Díky za rady.
po rozborce jsem zjistil, že je poškozená hřídel na pravém ložisku, někdo s tím jel už předemnou nasucho
co je to za materiál těch kluznejch ložisek ?
potřeboval bych poradit co s tím, nejradši bych tam měl valivá ložiska aby se odstranilo to ztrátové mazání, ale to asi nebude úplně jednoduchý. Nebo nechat líznout hřídel a udělat nová kluzná ložiska?
Tady je fotodokumentace
https://photos.app.goo.gl/RLTRBiwbpEDPwQwUA
Díky za rady.
Najjednoduchšie bude nechať vreteno prebrúsiť a vyrobiť nové púzdra. Inak ako sa na to dívam, tak vyzerá, že to je ten zázrak s vysúvacím vretenom. Do rybín vzadu sa uchytí závitová patróna, ktorá zapadne do závitu na vretene a tým posúva celé vreteno vonku z púzdra. Ale vyzerá, že to nemáš kompletné.
Skús zmerať mikrometrom o koľko je tá poškodená časť vretena menšia oproti tej časti, čo pretŕča z púzdra smerom dozadu
Skús zmerať mikrometrom o koľko je tá poškodená časť vretena menšia oproti tej časti, čo pretŕča z púzdra smerom dozadu
Tos C45-2000
Podle té fotky to není moc dobře poznat a možná to klame, ale pouzdra mi nepřijdou moc zdevastované. Já bych to nejspíš řešil změřením pouzder, nástřikem a přebroušením vřetena s přídavkem a pouzdra lehce doškrábnul.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II