malý stolní soustruh

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

5. 11. 2020, 4:00

milan.83 píše: 4. 11. 2020, 9:26 20 příspěvků o ničem. Jediný Qwer má rozumný nápad. Řeším podobný problém - vřeteno historické frézky, kluzně uložené na jednom konci, valivá ložiska na druhém konci. To kluzné ložisko předchozí majitel samozřejmě přidřel. Nenapadlo mě nic lepšího, než vylisovat bronzové ložisko a dát tam valivé. Problém je, že průměr díry pro pouzdro je 45 mm. Běžná ložiska mají průměr 47 mm, takže se nabízí varianta převrtání na jiný průměr. Nakonec jsem sehnal zakrytované jehlové ložisko pro klimakompresory. Jelikož z té frézky bude dlabačka na dřevo, potřebuju tam vyšší otáčky, než co zvládne kluzné uložení.

Z mého příspěvku si vezmi toto: kluzná pouzdra vylisuj, nahraď je kluznými ložisky. Když nebudeš moct sehnat ložiska odpovídajících rozměrů, nekoukej po standardních ložiskách, ale po speciálních automobilových.
Před půl rokem se tu probírala ještě jedna možnost. To by pro tenhle soustruh také mohlo být řešení - ZEDEX. Hastroha tu nabízel nějaké odřezky. Zkusit to můžeš. Jen bacha na to, že Zedex má jinou teplotní roztažnost, než kovy a mohlo by to dělat neplechu.
díky za komentář, určitě bych byl radši pro valivá ložiska psal jsem to i v původní otázce. Vše jsem oměřoval ale problém je, že z běžných řad jsem žádné pasující ložisko nenašel. Vřeteno má průměr 27mm, díra po vylisování pouzdra má 38mm a hloubka je 27mm. Projel jsem kde co ale 27x38 ložisko sem nenašel.
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

5. 11. 2020, 4:23

Vidim tam miesto medzi remenicou a klznym loziskom ako je vrrteno. Vyrobit domcek na lozisko, a domcek prisrubovat 2 skrutkami jednu nad klzne lozisko a druha pod klzne lozisko. Ak posunies remnicu asi to bude mozne urobit aj na druhej strane, cinania pouzivaju na sustruhoh aj kosouhle loziska.

Pripadne dopredu 2ite kosouhle lozisko, stiahnut maticou a v zadu len obycajne gulickove vsuvne.

Ked velka somarina, odbornici opravte ma. Asi lepsie by boo dat na frezu a to ulozenie zvecsit aby vosli valive loziska...

No 27mm je exot... https://www.autodoc.sk/stark/7790835
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

5. 11. 2020, 6:56

atlan píše: 5. 11. 2020, 4:23 Vidim tam miesto medzi remenicou a klznym loziskom ako je vrrteno. Vyrobit domcek na lozisko, a domcek prisrubovat 2 skrutkami jednu nad klzne lozisko a druha pod klzne lozisko. Ak posunies remnicu asi to bude mozne urobit aj na druhej strane, cinania pouzivaju na sustruhoh aj kosouhle loziska.

Pripadne dopredu 2ite kosouhle lozisko, stiahnut maticou a v zadu len obycajne gulickove vsuvne.

Ked velka somarina, odbornici opravte ma. Asi lepsie by boo dat na frezu a to ulozenie zvecsit aby vosli valive loziska...

No 27mm je exot... https://www.autodoc.sk/stark/7790835
taky jsem nad tím přemýšlel ale od kraje ložiska až k hlavě je to potom dlouhá vzdálenost, co na to bude řikat vřeteno? nebo se to rozmiktávat apod. ? když bych to zvětšil na 60mm co má vnější to ložisko z odkazu tak mi z toho vřeteníku zbude po stranách jen šlupka
milan.83
Příspěvky: 826
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

6. 11. 2020, 7:35

Pajavlk píše: 5. 11. 2020, 4:00
milan.83 píše: 4. 11. 2020, 9:26 20 příspěvků o ničem. Jediný Qwer má rozumný nápad. Řeším podobný problém - vřeteno historické frézky, kluzně uložené na jednom konci, valivá ložiska na druhém konci. To kluzné ložisko předchozí majitel samozřejmě přidřel. Nenapadlo mě nic lepšího, než vylisovat bronzové ložisko a dát tam valivé. Problém je, že průměr díry pro pouzdro je 45 mm. Běžná ložiska mají průměr 47 mm, takže se nabízí varianta převrtání na jiný průměr. Nakonec jsem sehnal zakrytované jehlové ložisko pro klimakompresory. Jelikož z té frézky bude dlabačka na dřevo, potřebuju tam vyšší otáčky, než co zvládne kluzné uložení.

Z mého příspěvku si vezmi toto: kluzná pouzdra vylisuj, nahraď je kluznými ložisky. Když nebudeš moct sehnat ložiska odpovídajících rozměrů, nekoukej po standardních ložiskách, ale po speciálních automobilových.
Před půl rokem se tu probírala ještě jedna možnost. To by pro tenhle soustruh také mohlo být řešení - ZEDEX. Hastroha tu nabízel nějaké odřezky. Zkusit to můžeš. Jen bacha na to, že Zedex má jinou teplotní roztažnost, než kovy a mohlo by to dělat neplechu.
díky za komentář, určitě bych byl radši pro valivá ložiska psal jsem to i v původní otázce. Vše jsem oměřoval ale problém je, že z běžných řad jsem žádné pasující ložisko nenašel. Vřeteno má průměr 27mm, díra po vylisování pouzdra má 38mm a hloubka je 27mm. Projel jsem kde co ale 27x38 ložisko sem nenašel.
Obávám se, že ložisko 27x38 neseženeš. To je mechanicky nevyrobitelné. Máš tam 11 mm prostoru na 4x stěnu kroužku a 2x tloušťku jehel. To jinak, než kluzně, uložit nejde. Do tohohle rozměru už ani jehlová ložiska nebudou. Tohle už je zralé na mechanický zásah. Pokud je místo, tak nech převrtat vřeteník. I tak bude asi problém sehnat jakékoli ložisko s dírou 27 mm. Šířku neřeš, to je to nejmenší. Já u té frézky mám kluzné uložení do kužele (na jednom konci 27 mm, na druhém 35 mm), ten musím utočit pryč. Vzhledem k délce a průměrům to půjde utočit na průměr 30 mm. U konce kousek kužele sice zůstane, ale to už bude mimo valivé ložisko. pak mi tam padne ložisko z klimakompresoru. Jenže moje výhoda je, že já mám 30x45 mm, takže oproti tobě o 4 mm víc místa na průměru. Tobě by se vešla maximálně klec s vnějším kroužkem
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
Reinkarnace
Příspěvky: 1227
Registrován: 21. 11. 2017, 9:16

6. 11. 2020, 9:37

Abys nakonec Pájo nedopadl jako viewtopic.php?t=13902&start=180#p270534 :D
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

6. 11. 2020, 9:49

Stále si myslím, že najjednoduchšie bude nechať prebrúsiť dosadacie plochy vretena a vyrobiť klzné púzdra na mieru. Vnútro nových púzdier by som iba nazdobil škrabákom, aby vznikli kapsy na olej. Vonkajší priemer nových púzdier by som spravil trochu menší ako originál a do vretenníka by som ich vlepil na loctite 638, aby sa tým zalisovaním nezmenšil vnútorný priemer.
Tos C45-2000
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

9. 11. 2020, 12:52

tak půjdu cestou valivejch ložisek, jen bych potřeboval poradit, zadní část hřídele má průměr 23mm, zase takovej dementní rozměr na ložisko, poradíte z čeho by mělo vnitřní průměr 23mm, nějakej automotiv či tak ?
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

13. 4. 2021, 10:46

nakonec bych to chtěl vyřešit opravou původního kluzného uložení, doporučte mi prosím někoho kdo by byl schopen to uložení opravit, klidně to pošlu na druhej konec čr ale nesehnal sem v okolí hk nikoho kdo by to zvládl
Puma
Příspěvky: 27
Registrován: 5. 3. 2021, 4:01

14. 4. 2021, 3:39

Pajavlk píše: 13. 4. 2021, 10:46 nakonec bych to chtěl vyřešit opravou původního kluzného uložení, doporučte mi prosím někoho kdo by byl schopen to uložení opravit, klidně to pošlu na druhej konec čr ale nesehnal sem v okolí hk nikoho kdo by to zvládl
Já jsem absolutní amatér, ale díval jsem se po bronzových ložiskách pro svou potřebu a našel jsem na netu několik firem, které dodávají kluzná ložiska v podstatě jakákoliv. Včetně i na míru. Vycházel bych z toho (možná mylně), že ti co to kdysi skládali, aby dosáhli nějaké souososti, tak svrtali, nebo jinak obrobili uložení těch kluzných ložisek, aby byla sousosá. Zdá se mi to snazší, než svrtávat ta ložiska. Já bych si nechal srovnat hřídel, vylisoval ven ta původní ložiska, poměřil, nebo nechal poměřit a nechal udělat dle rady nějakého strojaře (rozměry a materiál) kluzná ložiska nová. Ovšem to vycházím velmi selsky z předpokladu, že prapůvodně byla a jsou souosá ta uložení. Nanášet materiál, brousit hřídel, nějak opracovávat ta původní ložiska bude možná dražší, než jít cestou těch ložisek nových. Ale možná se pletu.
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

14. 4. 2021, 7:32

Puma píše: 14. 4. 2021, 3:39
Pajavlk píše: 13. 4. 2021, 10:46 nakonec bych to chtěl vyřešit opravou původního kluzného uložení, doporučte mi prosím někoho kdo by byl schopen to uložení opravit, klidně to pošlu na druhej konec čr ale nesehnal sem v okolí hk nikoho kdo by to zvládl
Já jsem absolutní amatér, ale díval jsem se po bronzových ložiskách pro svou potřebu a našel jsem na netu několik firem, které dodávají kluzná ložiska v podstatě jakákoliv. Včetně i na míru. Vycházel bych z toho (možná mylně), že ti co to kdysi skládali, aby dosáhli nějaké souososti, tak svrtali, nebo jinak obrobili uložení těch kluzných ložisek, aby byla sousosá. Zdá se mi to snazší, než svrtávat ta ložiska. Já bych si nechal srovnat hřídel, vylisoval ven ta původní ložiska, poměřil, nebo nechal poměřit a nechal udělat dle rady nějakého strojaře (rozměry a materiál) kluzná ložiska nová. Ovšem to vycházím velmi selsky z předpokladu, že prapůvodně byla a jsou souosá ta uložení. Nanášet materiál, brousit hřídel, nějak opracovávat ta původní ložiska bude možná dražší, než jít cestou těch ložisek nových. Ale možná se pletu.
ano souhlasím ale problém je, že nemohu sehnat nikoho kdo by to udělal, v garáži k tomu nemám nástroje ani vybavení musím to tedy někomu zadat, většina mě ale odpálkovala, že se s takhle malou věcí nebudou zajímat. To nikdo takové malé stroje neopravuje? potřeboval bych jen někoho doporučit
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

14. 4. 2021, 9:40

když ty chceš odbornou a poměrně náročnou práci - kdy její cena převýší cenu celého stroje. (navíc cenu stroje to v podstatě nezvýší) Do toho se nikomu fakt nechce :-)

učil bych se na tom jak to je a pomalu koukal, kde se objeví soustruh lepší, vyhovující už nabytým zkušenostem a s trvalejší hodnotou do budoucnosti.
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“