malý stolní soustruh

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
ladis1973
Příspěvky: 91
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

2. 11. 2020, 10:46

Petr68 píše: 1. 11. 2020, 2:01 Podle té fotky to není moc dobře poznat a možná to klame, ale pouzdra mi nepřijdou moc zdevastované. Já bych to nejspíš řešil změřením pouzder, nástřikem a přebroušením vřetena s přídavkem a pouzdra lehce doškrábnul.
Tohle udělají kde a zhruba za kolik? Možná mne to časem čeká, přední už mám krapet vyběhané. Sice to zatím dává i upichování oceli bez drnčení, ale jeden nikdy neví... Jiný stroj nechci, mám ho v plné palbě a točný průměr skoro 300 v téhle velikosti a za tyhle prachy jinde nedostanu.
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

2. 11. 2020, 1:57

Já si nechávám dělat žárové nástřiky v TS-Tech Hodonín, protože mi to hned i obrousí jak potřebuju. Materiálů na doplnění je víc než dost počínaje vychvalovaným i odsuzovaným tvrdo chromem přes různé molybdenové až po křehké keramické.
Já spíš pořád tápu nad těma pouzdrama. Nevidím žádné matice na seřízení vůlí.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

2. 11. 2020, 2:52

Vyzerá, že tie púzdra sú tam iba nalisované. Tu je jedno video z rozborky vretena podobného sústruhu https://www.youtube.com/watch?v=WUEYLKA6hqQ
Tos C45-2000
ladis1973
Příspěvky: 91
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

2. 11. 2020, 3:25

turnigy píše: 2. 11. 2020, 2:52 Vyzerá, že tie púzdra sú tam iba nalisované. Tu je jedno video z rozborky vretena podobného sústruhu https://www.youtube.com/watch?v=WUEYLKA6hqQ
Přesně tak. Nalisovaná a zaškrabaná trubka z nějakého ložiskového kovu. To seřídit nejde.
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

2. 11. 2020, 3:40

... zaškrabaná trubka, která nejde nastavit ...
jak se takové pouzdro dá zaškrabat proti vřetenu ? U stavitelných - které postupně dotahuji to chápu, ale pevná trubka ?
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
ladis1973
Příspěvky: 91
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

2. 11. 2020, 5:09

chb píše: 2. 11. 2020, 3:40 ... zaškrabaná trubka, která nejde nastavit ...
jak se takové pouzdro dá zaškrabat proti vřetenu ? U stavitelných - které postupně dotahuji to chápu, ale pevná trubka ?
Zeptej se starejch dědků, jak to dělali, to já taky netuším. Ale stopy tam po tom byly. Ale je taky možný, že už do toho někdo přede mnou hrabal, mám ho jen pár let.
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

2. 11. 2020, 7:18

Pokud se pouzdra skutečně nedají stáhnout a je to jen "trubka" tak tam toho moc jak píše Víťa nedoškrábeš.
Jestli jsou vůle tak strašné, že se na tom nedá dělat, tak by bylo nejlepší obě pouzdra přímo ve vřeteníku souose převrtat třeba na vyvrtávačce a podle otvorů doplnit a přebrousit vřeteno.
Nebo pouzdra vyrobit nová, zalisovat (souose svrtat) a vřeteno jen přebrousit na rozměr pouzder.
Smutný je to, že nějaká ta vůle tam prostě musí být, aby se to nekouslo a po záběhu s tím už nic neuděláš.
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3536
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

2. 11. 2020, 7:46

Petr68 píše: 2. 11. 2020, 7:18 Pokud se pouzdra skutečně nedají stáhnout a je to jen "trubka" tak tam toho moc jak píše Víťa nedoškrábeš.
Jestli jsou vůle tak strašné, že se na tom nedá dělat, tak by bylo nejlepší obě pouzdra přímo ve vřeteníku souose převrtat třeba na vyvrtávačce a podle otvorů doplnit a přebrousit vřeteno.
Nebo pouzdra vyrobit nová, zalisovat (souose svrtat) a vřeteno jen přebrousit na rozměr pouzder.
Smutný je to, že nějaká ta vůle tam prostě musí být, aby se to nekouslo a po záběhu s tím už nic neuděláš.
a pak stejně musí skrabat
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

2. 11. 2020, 7:55

filla píše: 2. 11. 2020, 7:46
Petr68 píše: 2. 11. 2020, 7:18 Pokud se pouzdra skutečně nedají stáhnout a je to jen "trubka" tak tam toho moc jak píše Víťa nedoškrábeš.
Jestli jsou vůle tak strašné, že se na tom nedá dělat, tak by bylo nejlepší obě pouzdra přímo ve vřeteníku souose převrtat třeba na vyvrtávačce a podle otvorů doplnit a přebrousit vřeteno.
Nebo pouzdra vyrobit nová, zalisovat (souose svrtat) a vřeteno jen přebrousit na rozměr pouzder.
Smutný je to, že nějaká ta vůle tam prostě musí být, aby se to nekouslo a po záběhu s tím už nic neuděláš.
a pak stejně musí skrabat
No už moc ne. Já bych to udělal na fest, sesadil na barvu a lehce doškrábnul, ale bez možnosti stažení to na pár záškrabů velmi rychle rozvolníš a můžeš si to zopáknout. :(
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
ladis1973
Příspěvky: 91
Registrován: 20. 1. 2016, 4:06

2. 11. 2020, 8:04

filla píše: 2. 11. 2020, 7:46 a pak stejně musí skrabat
Jak nad tím špekuluju, nějak mi tane matně v paměti, že se to - samozřejmě po přesném vystružení - možná zaškrabávalo tak, aby vřeteno sedělo na 3 body a mezi tím byly kapsy pro olej - v pohledu v ose takovej vzor jako negativní Wankelmotor :) Ale možná si to s něčím pletu nebo je to nějaká strojařská latina, fakt už nevím.
Uživatelský avatar
filla
Příspěvky: 3536
Registrován: 1. 12. 2013, 12:55
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

2. 11. 2020, 8:18

ladis1973 píše: 2. 11. 2020, 8:04
filla píše: 2. 11. 2020, 7:46 a pak stejně musí skrabat
nepletes, je to přesně tak
Jak nad tím špekuluju, nějak mi tane matně v paměti, že se to - samozřejmě po přesném vystružení - možná zaškrabávalo tak, aby vřeteno sedělo na 3 body a mezi tím byly kapsy pro olej - v pohledu v ose takovej vzor jako negativní Wankelmotor :) Ale možná si to s něčím pletu nebo je to nějaká strojařská latina, fakt už nevím.
"do řiti se řítíme, ani o tom nevíme.."
Pajavlk
Příspěvky: 55
Registrován: 31. 8. 2013, 9:27

4. 11. 2020, 2:32

Chápu a poradíte mi kdo by byl schopen to udělat?
qwer
Příspěvky: 1301
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

4. 11. 2020, 8:39

Osobne by som dal dopredu proti sebe dve kuželíkové ložiská, dozadu jedno valčekové. Máš to naveky, dostatočne tuhé, takmer bezúdržbové, a znesie to vyššie otáčky bez obavy že sa to poser..
milan.83
Příspěvky: 826
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

4. 11. 2020, 9:26

20 příspěvků o ničem. Jediný Qwer má rozumný nápad. Řeším podobný problém - vřeteno historické frézky, kluzně uložené na jednom konci, valivá ložiska na druhém konci. To kluzné ložisko předchozí majitel samozřejmě přidřel. Nenapadlo mě nic lepšího, než vylisovat bronzové ložisko a dát tam valivé. Problém je, že průměr díry pro pouzdro je 45 mm. Běžná ložiska mají průměr 47 mm, takže se nabízí varianta převrtání na jiný průměr. Nakonec jsem sehnal zakrytované jehlové ložisko pro klimakompresory. Jelikož z té frézky bude dlabačka na dřevo, potřebuju tam vyšší otáčky, než co zvládne kluzné uložení.

Z mého příspěvku si vezmi toto: kluzná pouzdra vylisuj, nahraď je kluznými ložisky. Když nebudeš moct sehnat ložiska odpovídajících rozměrů, nekoukej po standardních ložiskách, ale po speciálních automobilových.
Před půl rokem se tu probírala ještě jedna možnost. To by pro tenhle soustruh také mohlo být řešení - ZEDEX. Hastroha tu nabízel nějaké odřezky. Zkusit to můžeš. Jen bacha na to, že Zedex má jinou teplotní roztažnost, než kovy a mohlo by to dělat neplechu.
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

5. 11. 2020, 12:47

milan.83 píše: 4. 11. 2020, 9:26 20 příspěvků o ničem. Jediný Qwer má rozumný nápad. Řeším podobný problém - vřeteno historické frézky, kluzně uložené na jednom konci, valivá ložiska na druhém konci. To kluzné ložisko předchozí majitel samozřejmě přidřel. Nenapadlo mě nic lepšího, než vylisovat bronzové ložisko a dát tam valivé. Problém je, že průměr díry pro pouzdro je 45 mm. Běžná ložiska mají průměr 47 mm, takže se nabízí varianta převrtání na jiný průměr. Nakonec jsem sehnal zakrytované jehlové ložisko pro klimakompresory. Jelikož z té frézky bude dlabačka na dřevo, potřebuju tam vyšší otáčky, než co zvládne kluzné uložení.

Z mého příspěvku si vezmi toto: kluzná pouzdra vylisuj, nahraď je kluznými ložisky. Když nebudeš moct sehnat ložiska odpovídajících rozměrů, nekoukej po standardních ložiskách, ale po speciálních automobilových.
Před půl rokem se tu probírala ještě jedna možnost. To by pro tenhle soustruh také mohlo být řešení - ZEDEX. Hastroha tu nabízel nějaké odřezky. Zkusit to můžeš. Jen bacha na to, že Zedex má jinou teplotní roztažnost, než kovy a mohlo by to dělat neplechu.
Já bych úplně netvrdil, že tu bylo 20 příspěvků o ničem. Zadání bylo oprava kluzných ložisek a ne výměna kluzných ložisek za ložiska kuželíková :wink:
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“