Tos JSO/ISO V Josef Svoboda Olomouc

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Maton
Příspěvky: 4
Registrován: 14. 11. 2019, 6:51

14. 11. 2019, 5:59

Dobry den . Je mozne tahle pouzdra lozisek vretena nejakym zpusobem opravit ? Je to bronz ? Je to jenom vlozka nebo jak je to delany ? Ma s tim nekdo zkusenosti ?
Nebo nema je nekdo nahodou doma a chtel by se jich zbavit ?

Zatim dekuju.
Přílohy
IMG_2486.jpg
IMG_2479.jpg
IMG_2475.jpg
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3588
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

14. 11. 2019, 6:15

pokud ty ložiska vypadají takhle, tak mnohem větší problém bude vřeteno, stejně je budeš muset udělat, ale spasovat na přebroušené vřeteno což je základ
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Maton
Příspěvky: 4
Registrován: 14. 11. 2019, 6:51

14. 11. 2019, 6:18

Na vretenu ani znamka opotrebeni prave ... Je teda mozne ty pouzdra nejak repasovat ?
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3588
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

14. 11. 2019, 6:24

Maton píše: 14. 11. 2019, 6:18 Na vretenu ani znamka opotrebeni prave ... Je teda mozne ty pouzdra nejak repasovat ?
to že nic nevidíš ještě neznamená, že to není vychozené, změř si vždycky předek a zadek předního ložiska mezi sebou a pak zadního stejně přední a zadní část, tam to musí ty průměry sedět ve stovce jinak se s tím pak nedomluvíš až to budeš pasovat do ložisek
tady to je výstelka, náhradou je olověný bronz a ty ložiska udělat nové
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
Maton
Příspěvky: 4
Registrován: 14. 11. 2019, 6:51

14. 11. 2019, 7:56

Kde se do da udelat ? Nejakej tip ? Kompletne cele nebo jen tu vlozku bronzovou ?
Štěpán
Příspěvky: 68
Registrován: 16. 2. 2013, 6:59

17. 11. 2019, 11:46

Dobrý den
Rád bych přispěl nějakou praktickou radou neboť jsem se pustil do podobné opravy u staršího modelu soustruhu JSO.
1. nejdříve je potřeba změřit mikrometrem průměry vřetena v místech kde procházejí kluznými ložisky. Tedy na začátku i konci předního i zadního ložiska, tím se zjistí zda je povrch vřetena válcový a tedy v pořádku a nebo vlivem opotřebení již třeba kuželový. Na vřetenu samozřejmě nemohou být zjevné vyjeté drážky nebo jiné poškození povrchu.
Od takového změření bych se odpíchnul pro další postup, jak tu už někdo psal.
Já jsem měl vřeteno v místech obou ložisek již vyjeté do kuželu a tak jsem musel přebrousit vřeteno. Řešil jsem tehdy i zde na foru nápad nechat vřeteno po přebroušení nachromovat tvrdochromem a znovu přebrousit a tak se dostat na původní rozměr abych mohl použít původní kluzná ložiska . Nakonec jsem se touto cestou nevydal. Postupoval jsem následovně.
Změřením průměru vřetena v místě kluzných ložisek jsem zjistil že poškození je max. 0.2mm
Bronzová kluzná ložiska jsem namontoval zpět do vřeteníku soustruhu a změřil zda půjdou pomocí stahovacích matic zatáhnout na menší průměr s dostatečnou rezervou pro doškrábání na požadovaný průměr o 0,2mm menší než původní. V mém případě to bylo dostatečné, tak že jsem nemusel vyrábět nová bronzová ložiska a mohl použít původní( měl jsem celobronzová).
Před broušením vřetene jsem si v kalírně kam chodím nechal udělat zkoušku tvrdosti abych věděl zda se tvrdost po broušení nezhoršila vlivem probroušení případné cementované vrstvy.
Pokud by jste musel vřeteno brousit je hrozně důležité zkontrolovat kužel v dutině vřetena zda je perfektní a není poškozen ( já měl to štěstí, že byl nepoškozen) a při broušení na brusce vřeteno dobře vyrovnat aby běžela dutina i povrch na ostatních válcových broušených plochách, které se nebudou brousit.

2. Co se týká těch vašich kluzných ložisek s tenkou bronzovou výstelkou.
Podle fotky je vidět,že ta vrstva není příliš silná ale kolik to je to nevím. Tak že jako nejjednodušší možnost bych viděl změřit hloubku poškození , ložiska zkusit stáhnout ve vřeteníku a proměřit zda by se to dalo doškrábat a po obvodu zůstala ještě s rezervou bronzová vrstva. Pokud by to takto z důvodu příliš tenké vrsvy bronzové výstelky nebylo možné, můžete ložiska vyrobit nová celobronzová a nebo původní nechat opatřit novou vrstvou kluzné výstelky ( v tomto případě hledejte na internetu "renovace kluzných ložisek" ) opravují se takto běžně kluzná ložiska např . u klikových hřídelí automobilů , musím ale otevřeně říct ,že s použitím takto opraveným ložisek u vřetena soustruhu zkušenost nemám.

Rozhodně začněte změřením vřetene.
Zdravím Štěpán
Maton
Příspěvky: 4
Registrován: 14. 11. 2019, 6:51

19. 11. 2019, 10:05

Super super . Dekuji za zkusenost/radu . Uz jsem poslal asi 10 mailu do ruznych firem , co renovace a opravy delaji . Zatim bez uspechu . Vzdy neco se zacatkem vety “nemame vhodne tecnologie” . Takze cim dal tim vic premyslim o vyrobeni novych , mozna celobronzovych lozisek , protoze nemam tuseni jak by se bronzova vystelka prichytila uvnitr . Mozna nalepila ? A take nevim , jesli by se vubec dalo tuhle vlozku uchytit pro osousteuzeni , kvuli podelnemu stahovacimu roztiznuti . Musim badat a hledat dal . Dekuju moc jeste jednou .
turnigy
Příspěvky: 1761
Registrován: 2. 9. 2018, 6:13

20. 11. 2019, 11:34

Keby som to opravoval ja, tak by som to púzdro chytil do sústruhu a vybral z neho všetky zbytky toho starého bronzu. Potom by som tam vlepil nové bronzové púzdro, napr. loctite 638 to na takej veľkej ploche musí udržať. Tie mazacie drážky a to rozdelenie by som tam vypílil ručnou pílkou a dokončil pilníkom. A potom už iba zaškrabať.
Tos C45-2000
Štěpán
Příspěvky: 68
Registrován: 16. 2. 2013, 6:59

20. 11. 2019, 9:06

Dobrý den
Dneska jsem zavolal známému , který se celý život věnoval zaškrabávání ložisek vřeten a kluzných ploch vedení a zeptal jsem se ho zda se s takovou výstelkou v ložisku setkal.
On říkal, že ano a když se to opravovalo tak se nechala u externí firmy ložiska opatřit nástřikem nové vrstvy a on to potom zaškrabával. Podrobnosti o technologii nanášení ale nezná.
Šlo ale určitě o nějaké navařování ( plazma, laser) .
Tady se o tom přímo píše.

http://www.tribotechnika.sk/tribotechni ... rstev.html

Předpokládám, že to půjde i plazmou.
Otázkou ale samozřejmě je zda se vám podaří někde nechat navařit za rozumné peníze ale alternativa k výrobě nových celobronzových ložisek to je.
Je potřeba si uvědomit ,že navařením nové vrstvy do ložisek oprava nekončí. Ložiska je potřeba zaškrábat a ke kontrole by to chtělo měřicí trn s kuželem ,který máte ve vřetenu aby jste mohl hodinkami měřit uložení vřetena U mého soustruhu je metrický . Měřící trn s takovým kuželem jsem neměl a tak jsem ho nejdřív musel vyrobit.

Změřil jste už to vřeteno ?

Zdravím Štěpán
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3588
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

20. 7. 2020, 5:20

minulý týden jsem jednoho Svobodu Olmutz dělal, jen vřeteno a ložiska, přebroušení vřetene, oměření a výroba nových ložisek na jedno upnutí včetně kužele, závity, sestavení, zaškrabání na barvu, nebylo to na chvilku, ale šlo to pěkně, rozdíl průměrů oproti nominálu na vřeteni, fotky na prd, buď moc chlastám, nebo se pokazila technika, tipnu tu techniku :D
IMG_20200718_103116.jpg
IMG_20200717_142229.jpg
IMG_20200717_112812.jpg
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
novic
Příspěvky: 1835
Registrován: 19. 10. 2014, 10:30

20. 7. 2020, 6:11

Krásna robota.
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
Uživatelský avatar
tumlik
Sponzor fora
Příspěvky: 3588
Registrován: 19. 12. 2007, 8:20
Bydliště: já su z Moravskej :-)
Kontaktovat uživatele:

21. 7. 2020, 9:13

novic píše: 20. 7. 2020, 6:11Krásna robota.
jen jsem se asi blamoval a vložil do špatného vlákna, tedy pro upřesnění tohle je vřeteník z JSO4, to jen aby to někoho nepletlo :wink:
http://www.tumlikovo.cz/
Popularizační web nástrojařství a kovoobrábění
novic
Příspěvky: 1835
Registrován: 19. 10. 2014, 10:30

21. 7. 2020, 1:42

Koľko bolo treba zaskrabat ?
Cash Rules Everything Around Me
C.R.E.A.M
Petr68
Příspěvky: 878
Registrován: 3. 12. 2015, 9:38
Bydliště: Karlovy vary

21. 7. 2020, 10:45

Maton,
pokud máš kluzná pouzdra poškozená tak, že na přeměřeném/přebroušeném vřeteni nepůjdou stáhnout aniž se zdeformují, nezbývá ti bohužel nic jiného, než zvolit tumlikovo metodu a pouzdra vyrobit nová celobronzová. Tvoje pouzdra jsou v tvůj neprospěch pouzdra s nanesenou bronzovou kompozitní vrstvou a takové pouzdro již nelze opravit. Technologie výroby pouzdra s kompozitní vrstvou spočívá v odlití vrstvy bronzu (olověný/červený...) do připraveného polotovaru a následně se polotovar obrobí do finální podoby.
Pokud by jsi kompozitní vrstvu odlil do hotového pouzdra, tak se pokroutí a je hotovo.
Taktéž nečekej, že ti pouzdra někdo opraví. Firmy které se těmito opravami zabývají odlévají pouze cínové kompozice a ty jsou nesrovnatelně měkčí než kompozice bronzová. Možná by to fungovalo, ale taky možná ne. Jinak tloušťka vrstvy by neměla být pod 1 mm.
Za mě nová celobronzová :wink:
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Uživatelský avatar
Thomeeque
Příspěvky: 8912
Registrován: 30. 1. 2012, 10:20
Bydliště: Mimo ČR

22. 7. 2020, 7:55

GS SuperFluid je na toto asi blbost, že?
mimooborová naplavenina • kolowratský zázrak™ • NPS • GCU • HirthCalc • ncDP.ino
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“