SV 18 RA
na to je predsa v každom lepšom a možno aj čínskom meniči funkcia. čo má spraviť pri zapnutí - vždy stop. a máš to ošetrené.
druhá možnosť je neumožniť zapnutie (prívodu) meniču, ak nie je ovládacia páka v neutráli. pomocný kontakt do ovládacieho okruhu stykaču.
druhá možnosť je neumožniť zapnutie (prívodu) meniču, ak nie je ovládacia páka v neutráli. pomocný kontakt do ovládacieho okruhu stykaču.
Měnič samozřejmě po vypnutí přívodu napájení a následném zapnutí odmítne roztočit motor, pokud by nebyla páka v neutrálu. Takže je to třeba o tom, předřadit měniči stykač, který vypne přívod. To ale podle mě bude mít nevýhodu, že bude měnič nějakou chvilku nabíhat (bootovat), což by soustružníka mohlo štvát. Ono to možná bude fungovat tak jak chci přímo s tím Safe Torque Off signálem. Uvidím, vyzkouším...
Asi jsi nepochopil co ti chtěl r4cv sdělit.gaminn píše: ↑27. 3. 2021, 11:37 Měnič samozřejmě po vypnutí přívodu napájení a následném zapnutí odmítne roztočit motor, pokud by nebyla páka v neutrálu. Takže je to třeba o tom, předřadit měniči stykač, který vypne přívod. To ale podle mě bude mít nevýhodu, že bude měnič nějakou chvilku nabíhat (bootovat), což by soustružníka mohlo štvát. Ono to možná bude fungovat tak jak chci přímo s tím Safe Torque Off signálem. Uvidím, vyzkouším...
Měniče mají funkci kde stanovíš, že je-li po zapnutí // napájení // aktivován kontakt FOR nebo REV měnič neroztočí motor. Musíš nejprve vypnout FOR / REV a teprve pak na ně reaguje.
Měnič se nemá zbytečně zapínat // napájení // protože tím trpí kondenzátory meziobvodu.
Ak som to pochopil správne tak sa tu bavíte o tom aby sa motor nespustil pri náhodnom stlačení zeleného tlačidla na meniči ak áno tak menič ma možnosť nastavenia odkiaľ ma brat pokyny na spustenie a ovládanie motora v mojom sú tieto štyri možnosti:
Já si myslím, že jsem to pochopil. Měnič zbytečně zapínat nechci. Zmínil jsem, že kvůli zbytečnému čekání na náběh měniče, ale jak píšeš - větší problém bude zbytečná zátěž pro kondenzátory. Ošetřit to, aby se vřeteno neroztočilo po zapnutí, půjde při použití signálu, který se (nejen) u mého měniče jmenuje Safe Torque Off (STO).Milan199 píše: ↑27. 3. 2021, 1:30 Asi jsi nepochopil co ti chtěl r4cv sdělit.
Měniče mají funkci kde stanovíš, že je-li po zapnutí // napájení // aktivován kontakt FOR nebo REV měnič neroztočí motor. Musíš nejprve vypnout FOR / REV a teprve pak na ně reaguje.
Měnič se nemá zbytečně zapínat // napájení // protože tím trpí kondenzátory meziobvodu.
No spíš se tu píše o zeleném tlačítku zapínání, co je přímo na soustruhu.
Chapes to, ale nepochopil si to
Nikto tu nehovoril o vypinani menica. Menic bude napajany hned za hlavnym vypinacom, takze ked zapnes hl, tak privedies napatie na menic a cez motoricke ochrany na stykace ostatnych motorov. Kludne mozes pouzit aj STO nato ocom sa tu bavime.
Ak by si to chcel mat tip top a netrepat tam dalsie pomocne rele, tak by bolo dobre do zadnej nohy kde su mikrospinace na vreteno dat este jeden NC kontakt, tak aby snimal neutral. Potom by platila napr takato schema:
Start tlacidlo by si mal podsvietene led, ktora by svietila, len ked su splnene vsetky podmienky startu ( stop tlacidlo uvolnene, paka v neutrale, motoricka ochrana ok ) a po nabehnuti stykaca mazania by zhasla. Zaroven cez dalsi pomocny kontakt stykacu km1 privedies napatie na mikrospinace vretena a mozes davat pokyny menicu. V pripade poruchy mazania, alebo stlacenia stop tlacidla by motor zabrzdil.
Nikto tu nehovoril o vypinani menica. Menic bude napajany hned za hlavnym vypinacom, takze ked zapnes hl, tak privedies napatie na menic a cez motoricke ochrany na stykace ostatnych motorov. Kludne mozes pouzit aj STO nato ocom sa tu bavime.
Ak by si to chcel mat tip top a netrepat tam dalsie pomocne rele, tak by bolo dobre do zadnej nohy kde su mikrospinace na vreteno dat este jeden NC kontakt, tak aby snimal neutral. Potom by platila napr takato schema:
Start tlacidlo by si mal podsvietene led, ktora by svietila, len ked su splnene vsetky podmienky startu ( stop tlacidlo uvolnene, paka v neutrale, motoricka ochrana ok ) a po nabehnuti stykaca mazania by zhasla. Zaroven cez dalsi pomocny kontakt stykacu km1 privedies napatie na mikrospinace vretena a mozes davat pokyny menicu. V pripade poruchy mazania, alebo stlacenia stop tlacidla by motor zabrzdil.
Mně přijde, že r4cv psal o vypínání přívodu měniče.
Díky za schéma, jen mám pocit, že ta start kontrolka není ve schématu zadrátovaná tak, jak popisuješ, že se má chovat. To snímání neutrálu je super nápad. Mám pocit, že pak by se elektrika chovala přesně tak, jak chci. Akorát mi přijde, že současný spínač vzadu na loži tenhle kontakt nemá a dobastlit tam další spínač nebo vyměnit ten stávající by bylo poněkud složité. Dalo by se to obejít za pomocí 2 relátek, která budu spínat kontakty ze spínače pro zapínání vřetena. Z kombinace kontaktů relátek už ten neutrál dostanu.
Už se mi to schéma pomalu rýsuje přes očima a začínám mít pocit, že by bylo mnohem jednodušší použít PLC.
Díky za schéma, jen mám pocit, že ta start kontrolka není ve schématu zadrátovaná tak, jak popisuješ, že se má chovat. To snímání neutrálu je super nápad. Mám pocit, že pak by se elektrika chovala přesně tak, jak chci. Akorát mi přijde, že současný spínač vzadu na loži tenhle kontakt nemá a dobastlit tam další spínač nebo vyměnit ten stávající by bylo poněkud složité. Dalo by se to obejít za pomocí 2 relátek, která budu spínat kontakty ze spínače pro zapínání vřetena. Z kombinace kontaktů relátek už ten neutrál dostanu.
Už se mi to schéma pomalu rýsuje přes očima a začínám mít pocit, že by bylo mnohem jednodušší použít PLC.
Jasné, jen si myslím, že to není úplně správně, že to nebude fungovat jak jsi to popisoval.
Jinak tady je schéma, co jsem vytvořil já. Po grafické stránce je to asi trochu prasárna, ale moc si se softwarem, co jsem na to použil, zatím nerozumím (DesignSpark Electrical). Ve schématu se nenechte plést číslem "03", které tam často je - nevím, jak to vymazat, je tam k ničemu.
Jinak by to snad mělo dělat vše, co chci. Při poruše se skrze měnič brzdí a vypíná motor, při páce mimo neutrál a při poruše je vyblokované zelené start tlačítko. Možnost zapnutí indikuje zelená kontrolka, která svítí, jen když je možné zapnutí. Možná tam mám nějakou botu, tak budu rád, když se na to kdokoliv mrknete.
- Přílohy
-
- sv18.pdf
- (100.99 KiB) Staženo 123 x
Ano mas pravdu signalizacia startu by nefungovala, tak ako som napisal, je to tam zle.
Na tvojej scheme su dve chyby. Signalka startu bude stale svietit pokial bude paka v neutrale a motoricke ochrany budu zapnute. Ked spustis stykac mazania, tak bude stale svietit a bude ti zhasinat podla toho ako budes prepinat pakou.
Pokial idu stykace mazania a ventilatora naraz, tak staci pouzit jeden pridrzny kontakt, netreba tam davat dva.
Pokial chces na napajanie stykacov pouzit 24v ac, tak potrebujes to tak ci tak riesit s pomocnymi rele, kedze menic pouziva 24v dc.
Nakreslil som aj druhu verziu, podobnu tvojej. Ventilator by som nechal spustat menicom, nebude ti to stale hulakat. Pokial, ale chces to mat na stalo, tak to staci paralelne pripojit k stykacu mazania.
Na tvojej scheme su dve chyby. Signalka startu bude stale svietit pokial bude paka v neutrale a motoricke ochrany budu zapnute. Ked spustis stykac mazania, tak bude stale svietit a bude ti zhasinat podla toho ako budes prepinat pakou.
Pokial idu stykace mazania a ventilatora naraz, tak staci pouzit jeden pridrzny kontakt, netreba tam davat dva.
Pokial chces na napajanie stykacov pouzit 24v ac, tak potrebujes to tak ci tak riesit s pomocnymi rele, kedze menic pouziva 24v dc.
Nakreslil som aj druhu verziu, podobnu tvojej. Ventilator by som nechal spustat menicom, nebude ti to stale hulakat. Pokial, ale chces to mat na stalo, tak to staci paralelne pripojit k stykacu mazania.
Pravda, chybí mi tam pomocny kontakt od stykače mazání.Trevor2 píše: ↑29. 3. 2021, 6:28 Ano mas pravdu signalizacia startu by nefungovala, tak ako som napisal, je to tam zle.
Na tvojej scheme su dve chyby. Signalka startu bude stale svietit pokial bude paka v neutrale a motoricke ochrany budu zapnute. Ked spustis stykac mazania, tak bude stale svietit a bude ti zhasinat podla toho ako budes prepinat pakou.
Navrhnul jsem to tak, aby při vybavení motorické ochrany ventilátoru nebylo vypnuto mazání. Jasně, asi to zbytečné komplikuju, ale je to ten důvod paralelně nebo seriově řazených pomocných kontaktů K1 a K2.
To zní jako dobrý nápad
Já teda žasnu, co to tady s těmi "třemi stykači" vymýšlíte za krávoviny
Postupem času stejně zjistíš, že pokud ti spouštěcí páku nepřepne z neutrálu do polohy start někdo schválně, tak je opravdu malá pravděpodobnost, že si to uděláš sám.
Teda znám pár lidí co na 18náctkách dělaly a nikdo to jako problém nikdy nezmiňoval.
Ale zase souhlasím bezpečnost nadevše
Postupem času stejně zjistíš, že pokud ti spouštěcí páku nepřepne z neutrálu do polohy start někdo schválně, tak je opravdu malá pravděpodobnost, že si to uděláš sám.
Teda znám pár lidí co na 18náctkách dělaly a nikdo to jako problém nikdy nezmiňoval.
Ale zase souhlasím bezpečnost nadevše
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Však jsem už psal, že to je složitý a že bych na to nejradši použil PLC Drátovat to bude určitě příjemné...
A musím se pochlubit, že jsem si už soustruh spustil s pákou mimo neutrál. Vyskočilo mi nadproudové relé mazání a aniž bych páku vrátil do neutrálu, tak jsem šel zjišťovat co se děje... U mě ta pravděpodobnost je opravdu velká Je ale pravda, že ve staré elektrice bylo to nadproudové relé buď špatné nebo nastavené na moc nízký proud, takže zbytečně vypínalo.
A musím se pochlubit, že jsem si už soustruh spustil s pákou mimo neutrál. Vyskočilo mi nadproudové relé mazání a aniž bych páku vrátil do neutrálu, tak jsem šel zjišťovat co se děje... U mě ta pravděpodobnost je opravdu velká Je ale pravda, že ve staré elektrice bylo to nadproudové relé buď špatné nebo nastavené na moc nízký proud, takže zbytečně vypínalo.
Používat PLC je v tomto případě podle mne s prominutím blbost. Vždyť na tom není nic složitého, jak vyřešit, aby se vřeteno samovolně nerozběhlo hned po zapnutí stroje. Já bych to řešil způsobem dle přiloženého výkresu. Pro přehlednost jsem vynechal schema silových obvodů a osvětlení stroje. Stykač KM0 spíná současně VENTILÁTOR a MAZÁNÍ
Pomocná relé KA1.1 a KA1.2 jsou spínána spouštěcí pákou vřetene na stroji. Není potřeba doplňovat žádný kontakt ke spouštěcí páce. Ale i tak je zabezpečeno, že nelze nastartovat stroj spouštěcím tlačítkem SB0.2 pokud páka není v neutrálu. Zároveň není možné spustit vřeteno, protože vstupy frekvenčního měniče jsou zablokovány kontaktem stykače KM0. Zároveň po vybavení jedné z nadproudových ochran FA2 nebo FA3 dojde k zastavení vřetene.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400