Bernardo 350VD oprava elektroniky pohonu
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5189
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Díky za fotky - jen by mě zajímalo jak jsi to zaškrabával a samozřejmě i čím.
Sice se původní téma trochu zvrhlo
Ale je to čím dál tím víc zajímavé
Sice se původní téma trochu zvrhlo
Ale je to čím dál tím víc zajímavé
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
tak mi to zase nedalo
vzal jsem si to do firmy abych si to proměřil trochu líp
asi jsem to neměl dělat
100x opakované moudro - to že je něco (relativně) hladký ještě neznamená že je to rovný
to lože je křivý jak pr...
dal jsem to na příměrnou desku (žula 800x630 Mahr), kolíbalo se to úhlopříčně asi o 0,15mm podložil jsem to ve třech bodech, dva na konci pod koněm, jeden pod vřeteníkem
výškoměrem Mahr jsem změřil pár bodů, nulu jsem si zvolil vpravo dole (na fotce, jinak je to levý zadní roh lože pod vřeteníkem, blbě vyfoceno) modrý čísla jsou odchylky bodů (modrá tečka) od nuly v um, + je směrem nahoru, - dolů
rozdíl výšky mezi nejvyšším a nejnižším bodem je 73+52=125um, 0,125mm
lože je jakoby prolomené pod univerzálkou a do vrtule, o asi 0,07 na šířce rovné části lože (cca 60mm)
upnul jsem to na frézku na ucho, +- srovnal podle horní zadní hrany jak to šlo a ofrézoval jsem o pár stovek zadní spodní plochu vedení teď je rozdíl tloušťěk zadní strany vedení v různých místech po délce asi tak 0,02 z původních 0,06 ....
teď mi došlo
ona asi ta spodní zadní plocha vedení co jsem ofrézoval do paralelna s horní plochou asi byla víceméně (s čínskou toletancí) správně
ujetá do lavoru je hlavně ta horní zadní plocha jak brusič tlačil na pilu tak se to tam ohřálo, prohnulo nahoru a po zchladnutí je tam ten lavor a vrtule
to by odpovídalo
červený čísla na horní ploše jsou polohy bodů na spodní ploše proti modré nule (od výškoměru), červený čísla na boku jsou tloušťky mikrometrem
.....
závěr
lože je křivý jak pr..., je to odfláknuté ve výrobě, jedné kriterium je rychlost výroby = cena
v tomhle okamžiku nemá smysl se snažit z toho udělat pěknej stroj, nějak to trochu pošolíchám a bude, na hraní to stačit bude
muselo by se začít přebroušením lože a to nemá smysl
nedělám si iluze že jiný strojek téhle kategorie (i vyšší řady - 500, 700) bude lepší
a už vůbec si nedovedu představit, jak tohle některý prodejce řeší v rámci jakéhosi předprodejního servisu jak se tu o tom občas mluví
to je spíš ve stylu přání je otcem myšlenky
prostě je to hračka, popřípadě to lze považovat za soubor ohrubovaných dílů pro obrobení a montáž na čisto
vzal jsem si to do firmy abych si to proměřil trochu líp
asi jsem to neměl dělat
100x opakované moudro - to že je něco (relativně) hladký ještě neznamená že je to rovný
to lože je křivý jak pr...
dal jsem to na příměrnou desku (žula 800x630 Mahr), kolíbalo se to úhlopříčně asi o 0,15mm podložil jsem to ve třech bodech, dva na konci pod koněm, jeden pod vřeteníkem
výškoměrem Mahr jsem změřil pár bodů, nulu jsem si zvolil vpravo dole (na fotce, jinak je to levý zadní roh lože pod vřeteníkem, blbě vyfoceno) modrý čísla jsou odchylky bodů (modrá tečka) od nuly v um, + je směrem nahoru, - dolů
rozdíl výšky mezi nejvyšším a nejnižším bodem je 73+52=125um, 0,125mm
lože je jakoby prolomené pod univerzálkou a do vrtule, o asi 0,07 na šířce rovné části lože (cca 60mm)
upnul jsem to na frézku na ucho, +- srovnal podle horní zadní hrany jak to šlo a ofrézoval jsem o pár stovek zadní spodní plochu vedení teď je rozdíl tloušťěk zadní strany vedení v různých místech po délce asi tak 0,02 z původních 0,06 ....
teď mi došlo
ona asi ta spodní zadní plocha vedení co jsem ofrézoval do paralelna s horní plochou asi byla víceméně (s čínskou toletancí) správně
ujetá do lavoru je hlavně ta horní zadní plocha jak brusič tlačil na pilu tak se to tam ohřálo, prohnulo nahoru a po zchladnutí je tam ten lavor a vrtule
to by odpovídalo
červený čísla na horní ploše jsou polohy bodů na spodní ploše proti modré nule (od výškoměru), červený čísla na boku jsou tloušťky mikrometrem
.....
závěr
lože je křivý jak pr..., je to odfláknuté ve výrobě, jedné kriterium je rychlost výroby = cena
v tomhle okamžiku nemá smysl se snažit z toho udělat pěknej stroj, nějak to trochu pošolíchám a bude, na hraní to stačit bude
muselo by se začít přebroušením lože a to nemá smysl
nedělám si iluze že jiný strojek téhle kategorie (i vyšší řady - 500, 700) bude lepší
a už vůbec si nedovedu představit, jak tohle některý prodejce řeší v rámci jakéhosi předprodejního servisu jak se tu o tom občas mluví
to je spíš ve stylu přání je otcem myšlenky
prostě je to hračka, popřípadě to lze považovat za soubor ohrubovaných dílů pro obrobení a montáž na čisto
Naposledy upravil(a) testone dne 16. 1. 2021, 7:40, celkem upraveno 1 x.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
jen tak pro pobavení ještě měření spodku lože, za to to určitě upínají při obrábění vršku
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Ahoj zdovolenim pouziju tohle tema, mam problem s deskou ne sice ze soustruhu, ale z vrtacky. Vypada to na elyty, mozna mustek a urcite na nejaky vykonak. Motor se cuka, jak kdyby mu vypadavalo cyklicky napeti, mozna bude i opalene relatko... Neujal by se nekdo opravy? Samozrejme za protihodnotu, penize, technika, slivka... Domluvime se. Moc diky, fotky prikladam
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5189
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Z čeho to je?
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5189
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
tak pomaloučku pokračuju
šťourám se v tom pohonu ze šicího stroje
asi jsem si v prvotním svatém nadšení trochu nasr.. do bot
ovládání je v originálu z driveru vytaženo do bedýnky kterou ovládá šlapka šicího stroje
je v tom analogová Hallova sonda + magnet ovládaný táhlem ze šlapky
původně jsem to chtěl zachovat a jen to nějak jinak udělat mechanicky
je to blbý, regulace je strašně strmá, je to přece jen přizpůsobeno pro jiný účel
je v podstatě nemožné nastavit nějaké konkrétní otáčky
do toho jdou 3 dráty, GND, 5V napájení a zpátky výstup z té Hallovky
na výstupu je v klidu 2,5V, při přiblížení správného pólu magnetu se napětí mění od 2,5 do 5V, opačným pólem jde od 2,5 do 0V
měnič reaguje na napětí od 2,58V (skokový start minimálních otáček (cca 300 1/min) nastavených ve strojních parametrech do asi 3,7V (maximální otáčky)
ten rozsah je asi nastaven zapojením (a možná nejakými uživatelsky nepřístupnými parametry ??? ) uvnitř driveru
zatím jsem to pořešil odporovým děličem ze dvou odporů a mezi nimi potenciometr 1k/N, tak abych byl schopen to regulovat přes celou délku dráhy potenciometru, takhle to nějak chodí
tím potenciometrem se bude jen nastavovat rychlost, start a stop chci pořešit dvěma tlačítky a samopřidržením relé, relé připojí řídící napětí ź potenciometru do měniče
směr lze měnit origo ovládacím panelem
nic lepšího mě zatím nenapadlo
šťourám se v tom pohonu ze šicího stroje
asi jsem si v prvotním svatém nadšení trochu nasr.. do bot
ovládání je v originálu z driveru vytaženo do bedýnky kterou ovládá šlapka šicího stroje
je v tom analogová Hallova sonda + magnet ovládaný táhlem ze šlapky
původně jsem to chtěl zachovat a jen to nějak jinak udělat mechanicky
je to blbý, regulace je strašně strmá, je to přece jen přizpůsobeno pro jiný účel
je v podstatě nemožné nastavit nějaké konkrétní otáčky
do toho jdou 3 dráty, GND, 5V napájení a zpátky výstup z té Hallovky
na výstupu je v klidu 2,5V, při přiblížení správného pólu magnetu se napětí mění od 2,5 do 5V, opačným pólem jde od 2,5 do 0V
měnič reaguje na napětí od 2,58V (skokový start minimálních otáček (cca 300 1/min) nastavených ve strojních parametrech do asi 3,7V (maximální otáčky)
ten rozsah je asi nastaven zapojením (a možná nejakými uživatelsky nepřístupnými parametry ??? ) uvnitř driveru
zatím jsem to pořešil odporovým děličem ze dvou odporů a mezi nimi potenciometr 1k/N, tak abych byl schopen to regulovat přes celou délku dráhy potenciometru, takhle to nějak chodí
tím potenciometrem se bude jen nastavovat rychlost, start a stop chci pořešit dvěma tlačítky a samopřidržením relé, relé připojí řídící napětí ź potenciometru do měniče
směr lze měnit origo ovládacím panelem
nic lepšího mě zatím nenapadlo
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Příspěvky: 1227
- Registrován: 21. 11. 2017, 9:16
Otáčky jsem nastavoval na display pomocí tlačítek. Nefunguje ta hallovka jen pro zpomalení rozjezdu a dojezdu (šití)?
možná joReinkarnace píše: ↑14. 1. 2021, 4:19 Otáčky jsem nastavoval na display pomocí tlačítek. Nefunguje ta hallovka jen pro zpomalení rozjezdu a dojezdu (šití)?
přece jen to je jednoúčelový pohon
nemám rád nastavování čehokoli tlačítky nahoru - dolů
a už vůbec ne kruhová menu
tak to zkouším takhle
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
nevím jak dál, prosím o radu
chodí mi celkem uspokojivě regulace otáček potenciomerem viz můj post ze 14.1.
představa je taková, že potenciometrem budu mít nastavené nějaké otáčky a tlačítky start/stop přes relé se samopřídrží to budu ovládat
problém je v tom, že nelze nastavit brzdící rampu
vždy to zabrzdí "na fleku", což při setrvačnosti univerzálky roztočené třeba na 3000 ot/min určitě není dobře pro převodovku vřetene
vůbec nezáleží na hodnotě parametru N7 (ani N8), který by měl brzdící rampu nastavovat (???)
přitom na N6 (rozjezdová rampa) to normálně reaguje, lze dosáhnout stavu, kdy při skokovém zvýšení řídícího napětí se motor (zatím samotný,volně položený na zemi) svižně, ale plynule bez škubnutí rozjede z 0 na libovolné otáčky
zabrzdí to vždy na fleku se značným škubnutím (setrvačnost rotoru)
lze to samozřejmě plynule zastavit stažením potenciometru, to ale nechci
asi je to vlastnost tohohle pohonu, přece jen je to jednoúčelová speciálnost
už nevím kudy z toho ven
Má prosím někdo nějaký nápad jak to řešit?
díky
chodí mi celkem uspokojivě regulace otáček potenciomerem viz můj post ze 14.1.
představa je taková, že potenciometrem budu mít nastavené nějaké otáčky a tlačítky start/stop přes relé se samopřídrží to budu ovládat
problém je v tom, že nelze nastavit brzdící rampu
vždy to zabrzdí "na fleku", což při setrvačnosti univerzálky roztočené třeba na 3000 ot/min určitě není dobře pro převodovku vřetene
vůbec nezáleží na hodnotě parametru N7 (ani N8), který by měl brzdící rampu nastavovat (???)
přitom na N6 (rozjezdová rampa) to normálně reaguje, lze dosáhnout stavu, kdy při skokovém zvýšení řídícího napětí se motor (zatím samotný,volně položený na zemi) svižně, ale plynule bez škubnutí rozjede z 0 na libovolné otáčky
zabrzdí to vždy na fleku se značným škubnutím (setrvačnost rotoru)
lze to samozřejmě plynule zastavit stažením potenciometru, to ale nechci
asi je to vlastnost tohohle pohonu, přece jen je to jednoúčelová speciálnost
už nevím kudy z toho ven
Má prosím někdo nějaký nápad jak to řešit?
díky
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
na poťák to normálně reaguje
to by asi nějak šlo
není to ale tak jednoduchý
měnič hlídá napětí na vstupu a pokud tam při zapnutí není 2,5V (std výstup z Hallovky viz výše, spadne na chybu pedálu
proto je v tom schematu vstup měniče trvale připojený na +5V přes odpor 22k, odpor vstupního obvodu je asi 20k, takže to dá těch potřebných 2,5V při startu
nějaký kondík mě taky napadl
dal jsem nejdřív elektrolyt 5uF a pak 100uF paralelně ke vstupu měniče (přesně ta idea, zpomalit to kondíkem) beze změny chování
ale možná je i těch 100uF málo, nepočítal jsem to (konstanta RC článku??)
to by asi nějak šlo
není to ale tak jednoduchý
měnič hlídá napětí na vstupu a pokud tam při zapnutí není 2,5V (std výstup z Hallovky viz výše, spadne na chybu pedálu
proto je v tom schematu vstup měniče trvale připojený na +5V přes odpor 22k, odpor vstupního obvodu je asi 20k, takže to dá těch potřebných 2,5V při startu
nějaký kondík mě taky napadl
dal jsem nejdřív elektrolyt 5uF a pak 100uF paralelně ke vstupu měniče (přesně ta idea, zpomalit to kondíkem) beze změny chování
ale možná je i těch 100uF málo, nepočítal jsem to (konstanta RC článku??)
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
ještě fotka desky měniče
zdá se že motor je 3f servo řízené půlmůstky, z motoru jde zpětná vazba asi kvůli komutaci na 5 pin konektor (svislý vlevo nahoře na foto)
asi jsou v motoru Hallovky, zmiňují jejich chybu v seznamu chybových hlášení
zdá se že motor je 3f servo řízené půlmůstky, z motoru jde zpětná vazba asi kvůli komutaci na 5 pin konektor (svislý vlevo nahoře na foto)
asi jsou v motoru Hallovky, zmiňují jejich chybu v seznamu chybových hlášení
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
- Zdenek Valter
- Příspěvky: 5189
- Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
- Bydliště: Ústí n. L.
Jen poznámka:
Ovládání těhle mašinek v originále je ale úplně stejné - vypínají se sjetím potenciometru na nulu.
Pokud dáš STOP je tím myšleno nouzové zastavení - stop na fleku.
Pak je tam i vlastnost, že dalším zapnutí pohonu (vlastně i při prvotním zapnutí), se lze rozjet lze jedině z nuly potenciometru.
Ovládání těhle mašinek v originále je ale úplně stejné - vypínají se sjetím potenciometru na nulu.
Pokud dáš STOP je tím myšleno nouzové zastavení - stop na fleku.
Pak je tam i vlastnost, že dalším zapnutí pohonu (vlastně i při prvotním zapnutí), se lze rozjet lze jedině z nuly potenciometru.
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován