SM16B - hydraulické upínání kleštin

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Boža
Příspěvky: 5
Registrován: 22. 2. 2021, 3:08

22. 2. 2021, 4:29

Neporadí mi někdo, jak funguje hydraulické upínání kleštin na SM16B? Hydraulika funguje, ale mám pocit, že to ve vřetenu nic nedělá. Jak zajistit kleštinu, případně vložit redukci na stromečkové kleštiny? Díky
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

22. 2. 2021, 7:32

sundáš sklíčidlo a pečlivě vyčistíš závit M32x1,5, který je ve vřeteni přibližně v hloubce, která odpovídá délce kleštiny a dotahuje kleštinu. Do vřetene našroubuješ kleštinu. To se dělá buď točením za kleštinu, anebo po otevření dveří výměnných kol se objeví rádlované kolečko na vřetenu, kterým se dá kleština dotáhnout. Kleštinu musíš držet při dotahování rukou. Když je vše vyčištěné, tak otáčení jde dost lehce. Pak při běžících motorech (hydraulického, pohonový ale běží současně) šlápneš na nožní spínač ve vybrání soustruhu (hříbek), kleština se musí vysouvat. Musíš kleštinu našroubovat tak daleko, aby při stisknutém hříbku byl materiál volný a dal se posouvat a při odlehčení hříbku kleština sevřela a držela materiál. To je třeba nastavit dost citlivě, aby to drželo, kdy má a nedrželo, kdy nemá :) a hlavně aby sis moc nenamáhal kleštinu a nepřetáhl si ji. Obdobně se postupuje při používání stromkových/kornoutových kleštin, jen se do vřetene vkládá vložka/přechodka M32x1,5 X M9x1 + se namontuje na vřeteno sedlo. Pokud máš pochybnost o funkčnosti hydraulického ovládání kleštin, sundej šikmý plech/kryt na vřeteníku a uvidíš, co se tam děje. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Boža
Příspěvky: 5
Registrován: 22. 2. 2021, 3:08

22. 2. 2021, 9:01

A. díky za odpověď. Po nasazení kleštiny do vřetene s ní otáčet nejde, je "aretovaná" výstupkem ve vřeteni v drážce, která je na kleštině (kleština jde nasadit pouze v jediném natočení). A rádlovaným kolečkem vůči vřetenu nelze otáčet vůbec, takže ji za závit nelze vtáhnout. Na konci je sestava nějakých šroubení a spojek v drážce, kterými se předpokládám systém seřizuje - zatím nevím jak. Přesouvací mechanismus funguje a jsou pod ním vidět kuličky, které pravděpodobně umožní vysunutí zašroubované kleštiny (mechanismus chodí obráceně, než by mi přišlo logické). Myslím, že rádlované kolečko s vnitřní tyčí by mělo jít nějakým jednoduchým způsobem vytáhnout, protože redukce na stupňové kleštiny má osazení a ze strany demontovaného sklíčidla do vřetene nelze vložit. Buďto jsem úplně vedle a přehlížím banální aretaci nebo mám podezření na zadřené nebo zaseknuté pouzdro na kleštiny. Podle popisu jsem to zkoušel x krát a pod víkem jsem byl na pozorování také. Předpokládám, že při běhu motorů a sešlápnutí nožního spínače by se trubka na vtažení kleštiny měla o pár milimetrů posunout, ale nedělá nic.
Díky, B.
almac
Příspěvky: 715
Registrován: 28. 5. 2015, 6:35
Bydliště: Liberec

23. 2. 2021, 6:45

já tam aretační výstupek ve vřeteni nemám - netvrdím, že tam nikdy nebyl. Kolega v Turnově tam taky výstupek nemá-tak jsem nabyl dojmu, že je to z výroby. Vložku/přechodku jsem podle obrázku v sestavě vyráběl sám, takže jestli má vliv na nějakou aretaci, nevím. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
Boža
Příspěvky: 5
Registrován: 22. 2. 2021, 3:08

23. 2. 2021, 10:34

přikládám fotky
aretace kleštiny ve vřetenu proti pootočení.jpg
skříň .jpg
poloha standard.jpg
vtahovací tyč výkres.pdf
(245.73 KiB) Staženo 126 x
na první je vidět aretační výstupek ve vřeteni - přijde mi tam logický, nastrčím kleštinu, která se nemůže protočit a otáčením tyče ji zašroubuji. Na další fotce je před rádlovaným kolečkem kulatá matice na tyčku, tou předpokládám seřizuji přítlak pružiny, která zajišťuje, aby se vtahovací tyč volně nemlátila ve vřetenu - nebo i sílu vtažení kleštiny? Po jejím uvolnění, případně celé demontáži bych předpokládal, že celou tyč půjde vytáhnout. Trochu na rozpacích jsem z kroužku s pružinkou (před kuličkou) v přesuvném kroužku (47), zasahuje do tyče (něco s ní posouvat musí) viz výkres. Jelikož mi s tyčí nejde točit ani posunout ve vřetenu, jak při sepnutém tak i při sepnutém upínání, předpokládám, že asi bude zakousnutá. Jenom nevím, jestli si ji mohu dovolit směrem od sklíčidla vyklepnout, nerad bych to poškodil. Co vy na to? Nemáte nápad, jak to uvolnit? Ještě jsem přiložil fotku vypnutého a sepnutého ventilu. Pokud sundám přesuvný kroužek, máte někdo zkušenost, co se na mne vysype? Jestli pouze kuličky nebo i nějaká perka či dělené kroužky? Pak už by tam opravdu tyč neměla za co držet a bude jasné, že je tam zahryzlá. Dík, B.
výkres.jpg
Přílohy
nožní spínač sepnut.jpg
Boža
Příspěvky: 5
Registrován: 22. 2. 2021, 3:08

3. 3. 2021, 11:05

Ahoj,
tak problém byl opravdu zarezlý a zanešený prostor mezi vřetenem a kleštinovým upínačem - trubkou. Jeho uvolnění bylo dost dramatické, ale nakonec se podařilo snad bez následků a poškození vřetene a jeho uložení. Pro podobné nešťastníky jako já posílám návod a pár ilustračních fotek.
Z levé strany sundat rádlované kolečko a odšroubovat všechny matice, vyndat pružinu. Dál to nejde, je to za osazením na kleštinové trubce. Odjistit a vytáhnout čep z hydrauliky do přesuvného kroužku, následně odšroubovat celý domeček s přesuvným kroužkem - 4 imbusové šrouby M8. Při vyndání této části se ještě musí odpojit spínač. Vlastní uvolnění jsem řešil vytvořeným stahovákem - přesně osazený čep z pravé strany do kleštinové tyče (za závitem pro kleštinu je osazení), který jsem předpínal pomocí závitové tyče přes pomocný kroužek o levou část vřetene. Tak jsem primárně nenamáhal ložiska vřetene. Nicméně vnitřní trubka nedělala vůbec nic, až jsem první závitovou tyč (M10) dotahováním matic přetrhl. Po nasazení nové (našel jsem nerezovou, asi o trochu pevnější) jsem po maximálním dotažení - co to šlo, vždy přiměřeně poklepal kladivem na závitovou tyč směrem doleva. Poskočilo to vždy tak o půl milimetru, takže jsem to dělal asi tak třicetkrát. Jelikož jsem dospěl do stádia, že při poklepání na závitovku to bylo jak na kovadlinu bez jakéhokoliv posunu kleštinové tyče (tyč se podařilo posunout do té doby o cca 15 mm), vypadalo to na nějaký pevný doraz, tak jsem to začal předepínat a tlouct zpátky. Po cca 5 kolech posouvání tam a zpět a stálém vstřikování ništy (uvolňovací sprej) a čištění meziprostoru ve vřeteni, se tyč lehce uvolnila. Následně se s ní dalo i mírně pootočit. Takže následovalo neustálé pootáčení, poklepávání zprava a následně zleva, prostě to co nejvíce vyvrkslat. Po cca dalších 2 hodinách vrkslání - točení a posouvání tam i zpět tyč náhle povyjela doleva z vřetene a bylo vyhráno. Žádný doraz tam nebyl, pouze to bylo totálně zanešené a zaseklé. Níže jsou fotky pro ilustraci. Nejdříve stav před rozebráním, následuje fotka zarezlé kleštinové tyče, "stahovák" a potom již vyčištěná tyč a instalovaná kleština jak má být. Po zjištění, jak to celé funguje, je zbytečné odmontovávat hydrauliku s domečkem. Jediné co na vás vypadne, jsou tři kuličky mezi přesuvným kroužkem a kleštinovou tyčí a ty se dají v pohodě vrátit.
Držím palce případným následovníkům.
Děkuji Almacovi za odpovědi, konzultace a morální podporu.
Bóža
Přílohy
20210302_193748-1.jpg
20210302_193755-1.jpg
20210302_230600-1.jpg
20210302_230607-1.jpg
20210302_230614-1.jpg
20210302_230627-1.jpg
20210302_231454-1.jpg
20210303_000948-1.jpg
20210303_005528-1.jpg
dess
Příspěvky: 10
Registrován: 5. 8. 2021, 1:47

6. 8. 2021, 10:57

jak moc je slyset klestinove upinani kdyz soustruzite ve sklicidle a mate 1600 otacek me se zda ze mi moc rachta pri 1000 je slyset minimalne kolem te 2000 je to rachot.
Boža
Příspěvky: 5
Registrován: 22. 2. 2021, 3:08

7. 8. 2021, 11:27

Ahoj,
slyšet není vůbec, jenom to víc "šustí". Musel jsem to jít vyzkoušet, tyhle otáčky vůbec nepoužívám. B.
capajev
Příspěvky: 320
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

22. 2. 2024, 6:09

Ahoj, zkusím oživit tohle téma jelikož řeším podobný problém. Koupil jsem SM16B a pomalu ho dávám do kupy. Ve vrěteni je však zatuhlá vtahovací trubka pro upnutí kleštiny a nemohu ji dostat ven. Zkoušel jsem postup zmíňený výše ale došel jsem na limit M12 závitovky. Do prostoru mezi trubkou a vřetenem jsem v rámci několika dní stříkal povolovač zarezlých šroubů, nic. Zkoušel jsem trubku ohřát tak na cca 100 stupňů, nic. Už mi zbývá buď zkoušet předchozí stále dokola a doufat, že se to na po sté uvolní :-) a nebo rozříznout tu trubku podélně z vnitřku. Ale než se pustím do téhle žůžo práce, nenapadá někoho zdejšího ještě něco jiného co bych mohl zkusit? Předem díky, P.
zverodoktor
Příspěvky: 2991
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

23. 2. 2024, 7:53

Ahoj,
čo znamená "došel jsem na limit M12 závitovky"? Je krátka, či nedokážeš vyvinúť väčšiu silu ?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
capajev
Příspěvky: 320
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

23. 2. 2024, 8:17

zverodoktor píše: 23. 2. 2024, 7:53 Ahoj,
čo znamená "došel jsem na limit M12 závitovky"? Je krátka, či nedokážeš vyvinúť väčšiu silu ?
Už nedokáži vyvinout větší sílu.
zverodoktor
Příspěvky: 2991
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

23. 2. 2024, 2:01

Mal som prakticky rovnaký problém keď som sa snažil vytiahnuť horizontálne vreteno na FN25. Výmena závitovky za väčšiu okamžite pomohla a všetko išlo ako po masle. Ak sa ti tam vlezie 16-ka, skús to s ňou. Maticu som použil dlhú spojovaciu, aby sa nestrhla. Tie závitovky sú často fejkované číňanom a profil závitu nemá 60° ale je tekný ako žiletka, čo vyvinutej sile tiež zrovna neprospieva.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
capajev
Příspěvky: 320
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

25. 2. 2024, 7:30

zverodoktor píše: 23. 2. 2024, 2:01 Ak sa ti tam vlezie 16-ka, skús to s ňou….
Díky za radu. Dnes jsem v Bauhausu koupil větší závitovku - M20, ale jen normální matice (prodloužené stály 199,- kč za 1ks to mi přišlo dost).
Bohužel bez výsledku.
zverodoktor
Příspěvky: 2991
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

25. 2. 2024, 9:35

Ahoj,
škoda. Keď už to nešlo s 20-kou, je to na pováženie.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“