Tak jsem byl ten stroj prohlidnout. Je to verze RP takze ma stejnosmerny motor a podle informaci od pani co ma na startosti prodej, tak stroj prestal fungovat a byl pred nekolika lety odstaveny pry kvuli tyristorum...
Vreteno:
Nevim jak presne ma fungovat brzda ale vreteno jde bez zadneho usili tocit rukama kdyz neni zapnuta prevodovka, prevodovka asi funguje dobre staci trochu pootacet vreteno a take bez usili se prepina, jen po zapnuti vreteno nejde otacet vubec, asi to bude ta brzda, odstranit levy kryt pro povoleni regulacniho sroubu brzdy neslo kvuli tomu, ze stroj umistili ke zdi, takze neni misto, bohuzel.
Sklicidlo pry jiz stratili a tak jsem mel moznost otestovat hazivost vretene jen na prirube.
Bohuzel tim ze stroj byl ve vlhkem prostredi na prirube s bocni strany je koroze, ne vsude ale jako kdyby tam dostalo par kapek vody, to same uvnitr kuzelu , stejne nekolik mist s korozi jinak cisty bily kov.
Axialni hazivost je 0.0000 - 0.0005, mam uchylkomer s rozlisenim 0.001mm, a pri otaceni vretena pochyb byl max kolem pulky jedneho deleni. Meril jsem to na dvou plochach t.j. kolem otvoru kuzele a na plose kde jsou srouby (max prumer), nakonec kolem otvoru rekl bych, ze zadny pochyb nebyl takze 0.0000
Radialni hazivost jsem meril v 4 mistech na bocni plosine priruby, je tam opet misto kam nekdy padla kapka vody a tak je koroze takze na ni velka rucka skakala 0.000 ~ 0.200. V ostanich mistech jsem nameril +0.008 a -0.006 takze celkem 0.014mm.
Loze
Loze ma na sebe bohuzel korozi, asi stroj nejaky cas stal uplne venku, tam kde byl support loze jeste ma bilou metalickou barvu, tam kde suport nebyl loze ma tmavou barvu, ale nejde pocitit rozdil prsty.
Mel jsem s sebou nozove pravitko 500mm, din 874-2/00, prizmaticka cast vedle vretena ma opotrebeni, na predni strane v nizni casti prizmy podarilo dat merku 0.2mm pod pravitko, 0.25 jiz neslo, na vzdalenosti cca 40cm od vretena ani 0.05 pod pravitko neveslo. Na opacne strane predni prizmy opotrebeni je ve stejnem miste ale tam je max 0.15mm, 0.2 uz neslo tam dat, navic na teto opacne strane predni prizmy to opotrebeni konci cca po 30cm od vretena.
Druha prizma ma mensi opotrebeni, podarilo vpichnout pod pravitko merku max 0.1mm na predni strane a max 0.05 na zadni a to v malem intervalu cca 15cm.
Kazda prizma na kazde strane ve vzdalenosti cca 1cm mereno zhora je plocha, takze opotrebeni prizm je jen v nizni casti.
Na plochach a prizmach pro podelny posuv a dokonce i pro pricny posuv jde videt obrazek mazacich kanalu, jako kdyby to stalo x let bez posuvu a misto oleje by tam byla voda...
Spodni plocha predni prizmy ma krapet korozi ale tezko to odlisim od stareho oleje stejne barvy...
Suport
Pricny posuv ma nerovnomerne usili, v krajnich polohach to "vazne", na fotce je videt ze jsou tam kousky korozi na konci plochy pro pricny posuv. Ale ta koroze neni rovnomerna, vypada jako kdyby tam dostalo par kapek vody, tady ne tak ze celkova vlhkost byla obrovska i kdyz na druhou stranu je jasne ze urcite nebyla nizka
Posuv noze take neni rovnomerny a vazne kolem krajnich poloh.
Suport jezdi bez problemu, nikde se ne zakusne, veskere paky jsou na miste, a vypada ze jsou funkcni ( tak se mi zda ).
Otazky
Loziska vretena asi budu muset vymenit kvuli radialni hazivosti?
Da se zit s tou korozi na loze a plochach pokud nepotrebuji presne obrabeni nebo bude to rozbijet desticky na nozech (a jestli tome jeste nepomuze bijeni na vretenu...)?
Jak kriticke, ze kuzel ma mista s korozi, je nejaka operace na soustruhu kde se pouziva kuzel ve vretenu?
Vypada to nadejne nebo spis kandidat do kovosrotu?
Fotky
V techto mistech jsem provedl mereni:
Takhle vypada loze (v zadni casti je to kupodivu OK)
Jde videt zmenu barvy a koroze podle obrazku mazacich kanalu a zastaveneho suportu.
Suport
motor