Homemade soustruh kola ?

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Puma
Příspěvky: 27
Registrován: 5. 3. 2021, 4:01

6. 3. 2021, 12:14

Dobrý den, koupil jsem stolní soustruh. Zjevně dělaný doma, nebo spíš ve fabrice jako mimopracovní aktivita. Materiál je údajně ocelolitina. Myšleno zřejmě lože. Jsem renesanční člověk, ale ne profesí soustružník. Soustruh soustruží, avšak jen v manuálním režimu. Motorový podélný posuv nefunguje, (příčný nemá) protože jeho pohon je řešen řemenicemi a poslední řemínek na menší řemeničce prokluzuje, protože nepřekoná odpor závitové tyče posouvající suport. Pokusím se přiložit fotky a i odkaz na video na trubce. Jako řešení mne napadlo poslední dvě řemenice nahradit ozubenými koly čím by přenos sil byl zajištěn stoprocentně a navíc dle mého laického úsudku byla li by ta kola promyšlena, tak by byl soustruh i obohacen o jistou možnost řezání závitů. Rád bych, aby celý můj příspěvek byl chápán jako prosba o pomoc, která by vedla ke konečnému řešení. :) Co si myslím: Myslím si, že závit je výsledkem pohybu suportu vůči otáčkám vřetene. Tedy pokud se vřeteno otočí o jednu otáčku, přičemž se suport posune o 1,5 mm, tak získám závit se stoupáním 1,5 mm? Naměřil jsem na mém soustruhu posun suportu o 3mm na jednu otáčku vodícího šroubu. Takže bych teoreticky závit o stoupání 1.5 mm měl získat otočením vřetene o celou otáčku a závitové tyče suportu o půl otáčky. Je ta úvaha správná ? Pokud ano, pak by tedy zřejmě stačilo navrhnout ozubená kola (soukolí), jejichž volbou bych mohl měnit poměr mezi celou otáčkou vřetene a počtem otáček závitové tyče vodící suport, čímž bych definoval stoupání tvořeného závitu. Dále bych si chtěl upřesnit pojmy a p. :D Modul ozubeného kola. Jde o poměr průměru kola k počtu zubů. Kolo se měří na největším průměru - až prostě přes zuby v mm? Pak by mé ozubené kolo na soustruhu (to pod dvěma menšími ozubenými kolečky) mělo modul 1,923, respektive tedy 1.3. Průměr kola jsem naměřil 84 mm a má 65 zubů. Tak už vím, není to největší průměr, ale průměr Dr a tedy správný modul ozubených kol na mém soustruhu je 1,25. Našel jsem i nějakou bakalářskou práci, která se zabývá soustruhem pro amatéry a je v ní i tabulka ozubených kol. Pak by případná další kola s různým průměrem a počtem zubů musela mít vždy tento modul ? Abych už moc nepsal, kde bych ta kola sehnal ? :shock: Neznáte náhodou někdo ten soustruh ? Díky moc za každou reakci, postřeh, radu pomoc Snad se mi tam podařilo dát i ten odkaz na trubku. Doplněno později. Tak myslím, že jsem vypátral, že jde o SU 110/500 dle Urob si sám.
IMG_20210301_221827.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=oalL7LMSbFk
Přílohy
IMG_20210301_221805.jpg
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

6. 3. 2021, 5:21

Nechces tam dat ruske els?
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7212
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

6. 3. 2021, 6:43

Puma píše: 6. 3. 2021, 12:14 Dobrý den, koupil jsem stolní soustruh. Zjevně dělaný doma, nebo spíš ve fabrice jako mimopracovní aktivita. Materiál je údajně ocelolitina. Myšleno zřejmě lože.
ne, je to svařenec a sešroubovanec z ocelových válcovaných profilů a z plechů
je to docela pěkně uděláno, rozhodně to provedením výrazně převyšuje podobné konstrukce
ocelolitina je něco jiného
Puma píše: 6. 3. 2021, 12:14
Jsem renesanční člověk, ale ne profesí soustružník. Soustruh soustruží, avšak jen v manuálním režimu. Motorový podélný posuv nefunguje, (příčný nemá) protože jeho pohon je řešen řemenicemi a poslední řemínek na menší řemeničce prokluzuje, protože nepřekoná odpor závitové tyče posouvající suport. Pokusím se přiložit fotky a i odkaz na video na trubce. Jako řešení mne napadlo poslední dvě řemenice nahradit ozubenými koly čím by přenos sil byl zajištěn stoprocentně a navíc dle mého laického úsudku byla li by ta kola promyšlena, tak by byl soustruh i obohacen o jistou možnost řezání závitů.
teoreticky ano, ozubenými koly se to řeší na profi strojích
dokonce to vypadá, že že takový byl původní záměr autora a ty řemínky se tam nějak připletly jako provizorium které už tam zůstalo
prakticky to narazí na to, že pokud bys chtěl používat strojní posuv pomocí toho šroubu co tam je pro běžné soustružení i pro řezání závitů, tak pro tyhle dva případy potřebuješ do cesty vložit další převod asi tak 1/10 nebo 1/20
protože
posuvy pro soustružení potřebuješ tak +- od 0,05mm/ot do 0,2mm/ot
posuvy pro běžné závity potřebuješ tak 1mm/ot až 2mm/ot
čili 10x tolik
na dospělých strojích se to řeší trochu jinak, tam je ten viditelný šroub podél lože využit jen pro řezání závitů a suport je úpři soustružení poháněn tyčí s podélnou drážkou (ta co je nejvýš pokud je jich tam víc), převodovkou v suportové skříní která pohání pastorek a ozubeným hřebenem podél lože
Puma píše: 6. 3. 2021, 12:14 Rád bych, aby celý můj příspěvek byl chápán jako prosba o pomoc, která by vedla ke konečnému řešení. :) Co si myslím: Myslím si, že závit je výsledkem pohybu suportu vůči otáčkám vřetene. Tedy pokud se vřeteno otočí o jednu otáčku, přičemž se suport posune o 1,5 mm, tak získám závit se stoupáním 1,5 mm? Naměřil jsem na mém soustruhu posun suportu o 3mm na jednu otáčku vodícího šroubu. Takže bych teoreticky závit o stoupání 1.5 mm měl získat otočením vřetene o celou otáčku a závitové tyče suportu o půl otáčky. Je ta úvaha správná ? Pokud ano, pak by tedy zřejmě stačilo navrhnout ozubená kola (soukolí), jejichž volbou bych mohl měnit poměr mezi celou otáčkou vřetene a počtem otáček závitové tyče vodící suport, čímž bych definoval stoupání tvořeného závitu.
ano, tyhle úvahy jsou správné
mnohokrát se to tu řešilo, je to obvyklé téma začátečníků, speciálně na soustruhu typu "transmisák"
Puma píše: 6. 3. 2021, 12:14 Dále bych si chtěl upřesnit pojmy a p. :D Modul ozubeného kola. Jde o poměr průměru kola k počtu zubů. Kolo se měří na největším průměru - až prostě přes zuby v mm?
ano, to lze, ale pak musíš ve výpočtu 2 zuby připočítat
najdi si pojmy hlavová, roztečná a patní kružnice a výška zubu (ta je rovná 2,25*m)
Dh= m*(z+2)
Dr= m*z
Dp= m*(z-2,5)
ty závorky na první pohled vypadají divoce, ale lze to snadno odvodit z výšky zubu
ještě existuje "korekce ozubení", tím se v tomto případě není třeba zabývat
Puma píše: 6. 3. 2021, 12:14 Pak by mé ozubené kolo na soustruhu (to pod dvěma menšími ozubenými kolečky) mělo modul 1,923, respektive tedy 1.3. Průměr kola jsem naměřil 84 mm a má 65 zubů. Tak už vím, není to největší průměr, ale průměr Dr a tedy správný modul ozubených kol na mém soustruhu je 1,25. Našel jsem i nějakou bakalářskou práci, která se zabývá soustruhem pro amatéry a je v ní i tabulka ozubených kol. Pak by případná další kola s různým průměrem a počtem zubů musela mít vždy tento modul ? Abych už moc nepsal, kde bych ta kola sehnal ? :shock: Neznáte náhodou někdo ten soustruh ? Díky moc za každou reakci, postřeh, radu pomoc Snad se mi tam podařilo dát i ten odkaz na trubku. Doplněno později. Tak myslím, že jsem vypátral, že jde o SU 110/500 dle Urob si sám.IMG_20210301_221827.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=oalL7LMSbFk
viz výše
shodný modul musí mít kola, která do sebe zapadají v jednom soukolí
různá soukolí mohou mít různé moduly
moduly jsou normalizované, běžně 1, 1,25, 1,5, 2, .......
převodovky viz požadavek výše se už asi 200 let běžně řeší sadou výměnných kol a "lyrou" pro mezikolo
opět - mnohokrát se to tu řešilo, opakovat to nemá smysl, hledej
lze koupit polotovary kol (hotové ozubení, bez nebo s malou dírou, tu si vyrobíš/upravíš dle potřeby)
třeba www.retezyolomouc.cz
modul si zvol tak, aby se ti tam potřebné velikosti kol vešly
soustruh popsaný v USS asi byl autorovi inspirací, ale tohle má značné odlišnosti
ten z USS měl zvlášť lože a vřeteník, tohle vypadá na svařenec (???)
i bych řekl, že tohle je udělaný líp
autor byl šikovnej
....
myslím že tohle je vhodnej kandidát na omotorování posuvů
pokud jsi hračička a vidíš do elektriky, najdi si tady téma "mazlík" anebo "ruské els"
viewtopic.php?t=11686&p=188022&hilit=ma ... Dk#p188022
na klíčové slovo mazlík tady vůbec vyběhne spousta zajímavých odkazů na tohle téma
máš tak na rok co číst :D
Naposledy upravil(a) testone dne 6. 3. 2021, 3:57, celkem upraveno 1 x.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
vruboun
Příspěvky: 368
Registrován: 25. 3. 2010, 7:11

6. 3. 2021, 3:34

Ahoj, je to asi volná inspirace tím návrhem soustruhu ve sbornících USS 70 až asi 74. Velice šikovný autor asi neměl přístup k výrobě ozubených kol, místo trapézáku na podélný posuv tam je asi metrický šroub, podélný posuv je řešený jen tímto šroubem. Ve sborníku 72 je sestava ozubených kol, ale ta bude souhlasit jen se šroubem se stoupáním asi 5 mm. Tady je odkaz na uložto sborník číslo 72 https://ulozto.cz/file/hr7T34CZgkkc/uss-72-pdf není to můj upload jen jsem to dal vyhledat.
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

6. 3. 2021, 3:48

Tu sestavu kol samozřejmě není problém přepočítat (či spíš nově navrhnout) pro tenhle soustruh, viz ta úvaha o převodu 1:2 výše. Určitě s tím půjdou dosáhnout obvyklé posuvy a metrické závity, s drobnou odchylkou i palcové.
Aleš Procháska
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

6. 3. 2021, 4:27

základní převod do pomala tam je i se změnou směru - to tam zůstane
a dál sednout a zkusit navrhnout/spočítat skladbu kol pro požadované stoupání z toho co je na trhu (nechat vyrobit levné nebývá)
nezapomenout na alespoň jeden "pomalý" převod pro soustružení

(někde zde byla kalkulačka/tabulka která pomůže - autor se asi ozve)
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
Zdenek Valter
Příspěvky: 5200
Registrován: 9. 1. 2009, 5:16
Bydliště: Ústí n. L.

6. 3. 2021, 7:00

Nevím, jestli tím Víťa myslel mne ;-)
Tady jsem dal obecnou kalkulačku pro převody na šroub posuvu - podstatné je stoupání zbytek je pak kombinací převodů:
1: tři kola - ABD kde B je mezikolo a prakticky na něm nezáleží
2. čtyři kola - ABCD kde se dá nastavit opravdu velká škála převodů.
Převody v malém soustruhu
Převody v malém soustruhu
Prevody.jpg (6.48 KiB) Zobrazeno 3543 x
Já jsem si to počítal zejména pro použití modulového závitu - šneky pro převody.
Přílohy
Vypocet_prevodu_pro_zavit Obecny.zip
(30.18 KiB) Staženo 162 x
Hobbík - obráběč i 3D tiskař začátečník - strojní park je konečně instalován
markus
Příspěvky: 212
Registrován: 2. 12. 2011, 4:59
Bydliště: Frýdlant v Čechách

6. 3. 2021, 8:16

Abych tě třeba i trochu namotivoval a ukázal, že to jde, když se chce.
Řešil jsem stejný problé jako ty, ale já byl znevýhodněn tím, že jsem neměl na soustruhu vůbec nic, ani tu posuvovou tyč. Prostě soustruh byl vyroben bez možnosti řezání závitů a strojního podélného posuvu.
Použil jsem polotovary oz. kol s modulem 1 a už jenom počítal a počítal a soustružil a frézoval. Dostal jsem se na hodnotu stoupání 0,04mm->3mm na otáčku. Vodící šroub má stoupání 2mm, ale vloženým kolem jsem to změnil na 1,5mm, abych mohl použít všechny kovová kola, co mám k malému číňankovi. Dokoupil jsem jen kola se 100/120/127zuby.
Jen podotknu, že jsem to neměl hotový za víkend, ale spíš průběžně přes celou zimu.
Ten ELS by byl fajn, ale já tomu vůbec nerozumím, tak jsem šel cestou mechanickou.
Hodně zdaru.
Přílohy
IMG_20191215_182314.jpg
IMG_20210306_094409.jpg
IMG_20210306_162019.jpg
Puma
Příspěvky: 27
Registrován: 5. 3. 2021, 4:01

6. 3. 2021, 11:30

Díky všem a vážím si toho. Začínám se nepatrně orientovat, byť čím víc si myslím, že vím, tím víc jsem zmaten a znejistěn. :) Vezmu to souhrnně. Elektroniku, mach ap. rovnou vypouštím, bude to tedy řešeno těmi koly. Stroj nebude ve výrobě, jsem invalida, takže čas na sváteční přehození kol bude. A teď tedy jak to uzavřít. Má smysl na tom soustruhu vyměnit tu závitovou tyč za trapézovou s nějakou třeba bronzovou maticí na posuv toho suportu ? Ta co tam je, ten zřejmě metrický závit nemá absolutně žádné vůle a jak jsem psal stoupání ty 3 mm. Ozubená kola s modulem 1.25 jsem na netu ke koupi nenašel. Nejbližší modul jsem našel 1.5 a tento modul je i doporučen v té bakalářské práci o SU 110/500. Dále mám představu, že kola s modulem 1.5 zapojím na ozubené kolo pod dvěma kolečky takto. Menší ozubené kol s mod 1.5 připojím třeba čepy na stávající kolo pod těmi dvěma kolečky místo malé řemeničky, kterou odstraním. Pak už bych mohl trošku čarovat s těmi výpočty až k posuvové tyči. Mohl bych tedy vyměňovat celkem dvě kola různých velikostí a počtu zubů a mohl bych využít stávajícího uchycení těch řemenic. Mám ale i jistou možnost si nechat na laseru vypálit v podstatě cokoliv, takže bych teoreticky ta uchycení kol mohl udělat podle toho Urob si sám. Mělo li by to smysl. Protože to bych toho asi musel předělávat víc. Ke kalkulačce se vrátím později a děkuji za ni, až to budu skutečně počítat. Ono jde o to, že jednou vidět a držet je milionkrát víc, než když takhle v tom tápu. Ale já se nakonec zorientuju. :)
mirek42
Příspěvky: 187
Registrován: 29. 3. 2013, 3:15

7. 3. 2021, 1:38

Řešil jsem něco podobného,ale používám pouze na řezání závitů.Stoupání trapézu je 4mm a obsáhnu závity od stoupání 0,8 do 4mm.To lze zhotovit celkem jednoduše.Kola mají modul 2mm.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7212
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

7. 3. 2021, 5:33

nevím jestli mi to nejak neuniklo ve tvém textu a třeba je ti následující jasné
musíš počítat s tím, že soukolí s různým převodovým poměrem (při stálém modulu) má různou osovou vzdálenost
to se řeší vložením mezikola
mezikolo (Z3)nemá vliv na celkový převodový poměr (Z2/Z1), protože Z2/Z3 * Z3/Z1 = Z2/Z1
mezikolo slouží jen pro překlenutí vzdálenosti mezi Z1 a Z2
upevňuje se na "lyru" aby jeho poloha šla nastavit dle potřeby
.....
přikláněl bych se k výměně posuvového šroubu za trapézový
i ten se dá koupit v metráži
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
prochaska
Sponzor fora
Příspěvky: 8163
Registrován: 16. 7. 2006, 12:33
Bydliště: Praha Bohnice + Roudnice nad Labem
Kontaktovat uživatele:

7. 3. 2021, 6:32

Jak vypadá ta lyra (červená šipka)? Jestli je udělaná jak má být, tak by měla umožnit měnit osovou vzdálenost kol a — b,c i kol b,c — d (b, c je zde dvojice kol společně na jedné hřídeli). Jestli je to opravdu tak, pak stačí udělat všechna kola a, b, c, d výměnná a máš to jako na každém běžném soustruhu. Modul 1.25 není třeba dodržet, ta výměnná kola nebudou v záběru s tím s modulem 1.25, takže není důvod. Použij kola jaká se ti zlíbí nebo spíš jaká se podle výpočtů vejdou — těch 1.5 by to od oka být mohlo. Kolo a nesmí být s tím kolem co tam už je spojené nějak napevno, ale nasazené na hřídel s perem a zajištěno podložkou se šroubem, aby se dalo vyměňovat (hlavně žádné čepy, výměnná musí být všechna čtyři). Podobně zbylá tři kola. Tak získáš základní osazení závitové převodovky, se čtveřicí kol a, b, c, d a tím už se dá s vhodnými koly dosáhnout jakýkoliv závit nebo posuv (pro posuvy budeš potřebovat podstatně větší převodový poměr než pro závity). Zjevně to tak bylo už navržené, možná, že to půjde udělat docela jednoduše, to ale už z fotky nepoznám.
Přílohy
kola.jpg
Aleš Procháska
chb
Příspěvky: 3802
Registrován: 12. 3. 2013, 7:24
Bydliště: Havl. Brod

7. 3. 2021, 9:42

Puma píše: 6. 3. 2021, 11:30 Dále mám představu, že kola s modulem 1.5 zapojím na ozubené kolo pod dvěma kolečky takto. Menší ozubené kol s mod 1.5 připojím třeba čepy na stávající kolo pod těmi dvěma kolečky místo malé řemeničky, kterou odstraním. Pak už bych mohl trošku čarovat s těmi výpočty až k posuvové tyči.
ano, to uvažuješ správně, stávájící zůstanou - dovolují měnit směr posuvu

myslím, že budeš měnit všechna 4 kola - tedy A B C D - a někdy možná B=C tedy bude nasazené jen jedno

zda měnit stávající posuvový šroub se musíš napřed rozhodnout a až pak počítat, pokud ale funguje, není důvod jej asi měnit.

musíš se naučit, jak se to počítá - nejlépe pomocí excel tabulky, těch výpočtů bude hodně - hledáš kombinace kol, které odpovídají požadovanému stoupání
Nebo to někomu zde zadat, kdo to umí - říci jaký převod tam už máš = počty zubů stávajících kol a stoupání šroubu

modul bych řešil až jako poslední - prvotní je, aby dané počty zubů někdo vyráběl a aby se to fyzicky vešlo. Tím chci říci - že při malém modulu kola na sebe nedosáhnou a při moc velkém se to tam nevejde. Tedy v tabulce i řešit zda navržená kola abcd půjdou namontovat tak, aby dosáhla na osy a-d
Víťa - BF20 - upraveno na CNC + Mach3 + SS, soustruh CJM250, MK3 Průša, ostřička nástrojů
Uživatelský avatar
Charon
Sponzor fora
Příspěvky: 5241
Registrován: 27. 7. 2019, 4:31
Bydliště: Praha

7. 3. 2021, 10:17

Nechci Tě odrazovat, jen se podívej na ten nádherný příklad od markuse, bez funkčního soustruhu a frézky nemáš moc šance, to udělat slušně. A tím myslím frézku na které jde hlodat železo, ne stolní šidítko. Jestli nemáš, nebo nemáš souseda, co ti to udělá za flašku, bude to dost nákladné to splodit slušně. Já bych to ELS nezavrhoval, v tomhle případě by to bylo jednodušší a výrazně levnější. Není přece problém se tu s někým domluvit, udělat si mechanickou část a někdo to elektricky dodělá. Je to celkem malé, tedy převozné.
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

7. 3. 2021, 10:53

Dobrr vravis, navyse mas potom elektronicky doraz, a praca ubieha uplne inac.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“