DC elektromotory se v lokomotivách používají dodnes. Má to jednoduchý důvod - dodnes se jezdí na starých vrakulích. Když se někdo rozhodne starou vrakuli oprášit, udělá se modernizace opět s DC motorem. DC pohon se nepoužíval kvůli lepší charakteristice, ale AC nikdo neuměl uřídit. Ti, co to uměli, měli takové ceny, že to bylo neprodejné, proto to většinou skončilo u prototypů.
Řízení DC motorů a dynama je jednoduché jak facka. Hlavně je to levné řízení (alespoň na lokomotivách vyjde levněji). Vše se řídí jen buzením motorů a dynama (nebo synchronního alternátoru, za kterým je pak usměrňovač). Ono je jednodušší modernizovat za 35 milionů lokomotivu s DC pohonem, než kupovat novou asynchronku za 60 milionů.
S asynchronním pohonem na lokomotivách se tu koketuje přes 30 let. Ze Škodovky první prototyp vyjel v roce 1989, ale nikdy jim to moc nefungovalo. Ten prototyp prakticky nejezdil, po 25 letech stání ho chtěli sešrotovat. Nakonec z něj má být (možná už je) maketa lokomotivy v měřítku 1:1.
Pak proběhlo ještě hodně pokusů, než se uvedly první elektrické asynchronní jednotky (nikoli lokomotivy) do provozu. Asi největší pokrok v asynchronních pohonech udělala Škodovka až na lokomotivě 380 (výroba v letech 2008 - 2011). Tam se chlapci s řízením poprali statečně a mají tam 4 motory o výkonu 1,6 MW.
Při porovnání lokomotiv AC vs. DC vychází lépe ty AC. Naše DC lokomotiva má max. tažnou sílu 204kN (při výkonu motoru 1000kW), AC lokomotiva má 262 kN (při výkonu motoru 895 kW). Ty výkony motorů jsou spíš jen pro info, ona tam zhruba třetina výkonu zmizí v pomocných pohonech. Roli tam hraje i hmotnost lokomotivy, kdy ta AC je o 5% těžší, tudíž se "smekne" později a proto má trochu jinak nastavené charakteristiky.
Dalším důvodem, proč DC pohon je na moderních vozidlech mrtvý, je životnost. U lokomotiv po 5 000 km musí motor do dílny na kontrolu uhlíků a čistění. Při zanedbání údržby se z komutátoru a uhlíků stane prima svářečka. Umí to luxusní světelné efekty. To u asychronu nehrozí To vidím jako důvod toho, proč se od tohoto přenosu výkonu odchází - levné na výrobu a nákup, drahé na provoz, nižší spolehlivost.