Sv 18rb- nová elektroinstalace

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Mira123
Příspěvky: 3
Registrován: 9. 4. 2021, 5:19

9. 4. 2021, 6:08

Zdravím,
Potřeboval bych kompletně předělat elektroinstalaci na soustruhu sv 18rb. Schopného elektrikáře mám, ale spíš bych potřeboval poradit nebo zde uvést vaše zkušenosti jaký např. motor, kw, otáčky atp. Kdyby byl někdo ochoten poslat schéma zapojení (zadarmo to nechci 😃) taky bych se nehněval. Nechci mít vedle soustruhu hromádku neštěstí ve velké skříni, u které nevím kdy se co pokazí. Moc vám děkuji.
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22396
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

10. 4. 2021, 7:16

Da se to vyresit modernim regulatorem k puvodnimu motoru. Je to zdaleka nejlepsi a mnohdy i nejlevnejsi reseni. Kdyz se dobre sezene z druhe ruky. Moderni regulatory se nekazi. Jsou podstatne lepe vyrobene. A zustane plny rozsah puvodni regulace coz s asynchronim motorem a menicem neni mozne.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mira123
Příspěvky: 3
Registrován: 9. 4. 2021, 5:19

10. 4. 2021, 9:45

Mohl bych poprosit o podrobnosti?
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22396
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

10. 4. 2021, 9:53

no, vyhodit ten stary box a das tam novy rozvadec a do nej novy regulator od lenze nebo od emersonu
vypada skoro jako frekvencni menic ale je urceny pro DC motory s cizim buzenim
a zbytek zustane

v konecnem dusledku to nebude tak slabe v nizkych otackach jako asynchroni motor a menic

jinak je tu nekolik temat k predelavce sv18
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mira123
Příspěvky: 3
Registrován: 9. 4. 2021, 5:19

10. 4. 2021, 11:30

Mohl bych poprosit nějaký kontakt? Švagr elektrikář by se chtěl poptat. Děkuji
martinek.ji35853
Příspěvky: 3
Registrován: 24. 7. 2018, 9:28

25. 8. 2021, 2:27

Dobrý den
Než začněte něco předělávat, ověřte si, jestly máte dostattečně dimenzovaný přívod el. proudu. Pokut máte v dílně více strojů, může soustruch i za chodu kdykoliv vyhodit jističe.
Stačí, aby se rozeběhnul kompresor přes tlakový spínač a je TO.
Bratr koupil Tos s DC motorem 16kw, jištění na soustruhu 60 A. Jištění na okruhu pro celou dílnu 20A - takže v dílně u RD nepoužitelné!!! Jištění u RD bývá 3 X 20 - 30A
Na běžnou práci stačí bohatě 5,5 - 7,5KW. Motor se vejde do soustruhu i s měničem.
Tu velkou krabici a obrovský motor do šrotu a máte peníze na vhodný motor.
Potenciometr (extérní) na ovládání otáček MOTORU se vejde na původní místo a stojí pár korun, horší je to s měničem, nový vyjde přes 10 000 kč, vhodné je ho lechce předimenzovat
Vhodný je více pólový motor na menší otáčky. Já jsem použil dvouotáčkový 1400-2800/5,5.
Zapojený je na nízké otáčky. Frekvenční měnič Frecon 11kW. Potom je důležité přispůsobit a vhodně nastavit měnič hrekvence např. 5 - 100HZ a rozbehovou a doběhovou rampu podle výrobce měniče. Pro hrubování je vhodné zapnout redukci na převodovce 1/4,otáčky motoru zvýšíme (klidně aš na max), brát menší třísku do 2mm, používat NOŽE SK destičkama pro větší řeznou rychlost. Já používám Tosku hlavně na přesnější práci, pouzdra na ložiska a různé závity. Proto jsem přímo na kryt motoru dodělal i přídavné chlazení motoru. Měl jsem přetaktovaný motor aš na 120HZ tam byl soustruh dost hlučný a hrozilo roztržení rotoru motoru. Nyní max 100HZ. Důležité je přesné osazení motoru, napnutí plochého řemene a jeho údržba (občasné namazání), jinak může prokluzovat! Také doporučuji vyměnit (magická oka) a hlídat průběžné mazání a olej v soustruhu. U naší mašinky bylo vydřené zubové čepadlo - repas. Po přestavbě 12 let v provozu, jen jedna závada, přidřený příčný posuv na začátku a konci závitové tyče, jinak bez závad.
Jiří MARTINEK
titel
Příspěvky: 339
Registrován: 29. 5. 2017, 12:30

25. 8. 2021, 7:15

A je to tu zas. A znova dookola DC vs Asynch motor :D :D :D :D
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22396
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

25. 8. 2021, 7:18

dokud uzivatele asynchro nevyzkousi dc tak to bude vecne tema :-)
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

25. 8. 2021, 10:22

Takový soukromý nekvalifikovaný názor: kromě vyzkoušení zřejmě existují i nějaké objektivnější metody posouzení. Tedy nějaké změření charakteristiky obou pohonů.

Kdysi taky jezdily šaliny a lokomotivy s DC motory, protože to má ten správný průběh momentu. Dneska už se snad žádná moderní takhle nedělá.
Kdysi se hodně používala DC serva. Dneska už je to asi spíš rarita. Většina v nich je synchronních, ale celkem se používají i asynchronní.
V e-autech, e-kolech a e-čemkoli taky DC motory moc neuvidíš.
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

25. 8. 2021, 10:36

martinek.ji35853: Jaký má smysl použít dvouotáčkový motor a využívat jen jedny otáčky?


Jinak na soustruhu s motorem 16kW jsem nikdy nedělal, ale klidně bych si vystačil i s příkonem 10x menším :-D
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22396
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

26. 8. 2021, 5:54

Nejen kdysi, jesdi stale na DC motorech.
Ty nejvetsi vykony jsou stale na DC. Treba tezni motory kde mas na motoru vykon v jednotkach MW jsou bezne DC...
Mex píše: 25. 8. 2021, 10:22 Takový soukromý nekvalifikovaný názor: kromě vyzkoušení zřejmě existují i nějaké objektivnější metody posouzení. Tedy nějaké změření charakteristiky obou pohonů.

Kdysi taky jezdily šaliny a lokomotivy s DC motory, protože to má ten správný průběh momentu. Dneska už se snad žádná moderní takhle nedělá.
Kdysi se hodně používala DC serva. Dneska už je to asi spíš rarita. Většina v nich je synchronních, ale celkem se používají i asynchronní.
V e-autech, e-kolech a e-čemkoli taky DC motory moc neuvidíš.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
martinek.ji35853
Příspěvky: 3
Registrován: 24. 7. 2018, 9:28

26. 8. 2021, 10:38

Proč jsem řešil výměnu DC za AC
Původní příkon byl papírově moc velký, nepoužitelný v dílně u RD.
Proto AC, Nískootáčkové AC motory mají VĚTŠÍ krouťák.
Frekvenční měniče umožnůjí zvýšení otáček aš 4X.
Zvýšením jmenovitých otáček motoru u jednoho otáčkového motoru na dvojnásobek může vést k mech. roztržení rotoru, proto dvourychlostní. Ten snese v pohodě zvýšení otáček na 2-3X. Aby nedošlo k poškození ložiska vřetene při převodu 1 : 1 (2800ot./min) POUŽÍVÁM max. 100Hz.
Výhody proti origo motoru
1. Malý příkon nemusím řešit nové rozvody a drahý paušál od dodavatele elektriny,nepadají jističe ani hlavní pojistky na RD
2. Plný rozsah regulace otáček jako s původním motorem.
3. Jednoduché ovládání po ruce jako s původním motorem.
4. Ušetření místa v dílně, všechno se vešlo do soustruhu.
5. Zásadní je i celková cena soustruhu s přestavbou asi 38t.kč. Nevýhoda jen jedna, menší krouťák znatelný jen při převodu 1 : 1
Větších strojů mám více, např. i Orlík jsem musel upravit místo 7,5 - 5,5KW a změna převod poměru. Po těchto úpravách lze používat i velké stroje na slabší síti v dílně u rodiného domu.
A o to hlavně šlo, ztratil jsem sice malou část výkonu strojů, pro domácího kutila to není ale podstatné. Občas potřebuji něco vyrobit i doma, a přesný zachovalý soustruh s odskokem na závity se hodí. Cena použitých AC motorů JE je směšná, jen ty fre. měniče, to je horší. :D
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22396
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

26. 8. 2021, 11:06

Problem s limitem proudu na privodu plati primarne pro frekvencni menice ktere nemaji integrovany softstart. U DC neni treba resit protoze neobsahuji DC meziobvod. Jedna se o rizene usmernovace ktere vytvari DC vystup tak ze si uzdibuji ze spravne casti sinusovky na vstupu 3F. Takze tam zadny vyznamny proudovy naraz pri zapnuti od regulatoru nehrozi. Zvyseny proud pri rozebehu je vzdy zavisly od nastavene rozbehove rampy. Ale to plati i pro fr. menice. Obecne se da tvrdit ze moderni DC regulatory jsou co do proudovych narazu setrnejsi.
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

26. 8. 2021, 11:43

martinek.ji35853 Vzhledem k tomu, že rotor klasického i dvouotáčkového motoru má stejnou konstrukci, tak nevidím důvod, proč by se měl dříve roztrhnout rotor dvoupólového motoru oproti motoru 2p/4p. 100Hz musí vydržet běžný asynchronní motor v pohodě. Toho bych se vůbec nebál.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7211
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

26. 8. 2021, 11:56

no
vzhledem k tomu, jak vypadá konstrukce rotoru běžného asynchroňáku bych se z hlediska pevnosti vůbec nebál otáček klidně o řád (možná dva) vyšších
tj. desítky tisíc
jen by to asi chtělo trochu líp vyvážit
ve všech těch vysokootáčkových vřetýnkách není nic jiného, jen je to optimalizované z hlediska el. ztrát a líp vyváženo
běžný motor v autě točí třeba 6000 ot/min a namáháním třeba spojky a setrvačníku o pr. někde kolem 300-400 mm se nikdo nezabývá
a to konstrukce spojky je podstatně chatrnější než rotor asynchroňáku
tj. maximální otáčky běžného asynchroňáku můžou být omezeny více parametry, ale mechanická pevnost rotoru mezi ně rozhodně nepatří
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“