Zastavení vřetena SV18R
Zdravím, chtěl bych poprosit o radu.
Mám SV18R a při vyšších otáčkách nad 900 ot. se vřeteno po chvilce na místě zastaví, po zastavení motoru jde vřeteno rukou volně otočit. Klínové řemeny jsou nové napnuté, plochý řemen je také nový a dostatečně napnutý. Myslím že uložení a řemeny můžu vyloučit. Nenapadá někoho co by to mohlo být za problém? Předem díky
Mám SV18R a při vyšších otáčkách nad 900 ot. se vřeteno po chvilce na místě zastaví, po zastavení motoru jde vřeteno rukou volně otočit. Klínové řemeny jsou nové napnuté, plochý řemen je také nový a dostatečně napnutý. Myslím že uložení a řemeny můžu vyloučit. Nenapadá někoho co by to mohlo být za problém? Předem díky
No takhle si představuju příliš utažená a ještě nezaběhnutá kluzná ložiska .Jaký máš olej (typ viskozitu?)a jak hodně to maže v olejoznacích na vřeteníku ? Soustruh máš čerstvě nebo to začal dělat až po letech?
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Soustruh mám 4 roky od pána co ho měl v garáži a nedělal na něm. Úplně poprvé mi to udělalo i na těch 900 ot. už dřív ale to už nedělá, běžně na ně točím. Olej jsem byl přímo na prodejně s hodnotama co jsou v manuálu a byl mi doporučen olej OEST gleitöl CGLP 68. Mazání vypadá dobře olej vyvěrá až ke sklu průhledítka
Nejsem u manuálu ale ten olej je špatně ,patří tam v současnosti prodávaný CUT3 (psaný jako řezný olej to ale neřeš) což je řítkej ojej skoro jako petrolej ,CGLP 68 mám na centrální mazání lože CNC soustruhu ten do tohodle vřetena určitě nepatří ,tak že se ti to asi kouše protože je moc hustej. Případně mě kolegové opraví.
http://www.rm-reznicek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Souhlas !fmodel píše: ↑15. 5. 2021, 11:25 Nejsem u manuálu ale ten olej je špatně ,patří tam v současnosti prodávaný CUT3 (psaný jako řezný olej to ale neřeš) což je řítkej ojej skoro jako petrolej ,CGLP 68 mám na centrální mazání lože CNC soustruhu ten do tohodle vřetena určitě nepatří ,tak že se ti to asi kouše protože je moc hustej. Případně mě kolegové opraví.
Kolega kdysi nalil podobnou viskozitu do vřeteníku / kluzného / BPH a taky se to "raflo".
Osobně preferuji spíše velmi řídký motorový olej 0W20. Ty mazací vlastnosti a stabilizátory jsou přeci jenom o něčem jiném. Má i vyšší teplotní stabilitu.
Husté oleje nemají šanci vytvořit v úzké mezeře // malá vůle // vřetene hydrodynamický film a dochází k meznímu tření, následnému vzniku tepla a zadření / přidření.
Výměna oleje nemusí hned znamenat odstranění problémů. Chvíli trvá nežli se odstraní "omázlý" bronz pouzder z vřetene a vyplaví se do sedimentů ve vaně. Je třeba vřeteno postupně zaběhat na vyšší otáčky.
Třeba i dobře zaběhané a seřízené vřeteno SV18 je nutné nejprve nechat na 1800 ot stabilizovat po dobu cca 10 min a teprve poté je možné jej pustit na plných 2800 ot.
-
- Příspěvky: 2994
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj Milane, to použitie 0W20 ma celkom zaujalo. Požívaš ho iba na klzné vretenové ložiská s vyššími otáčkami, alebo je použiteľný aj na guličkové? Mám vretenník na brúske N1 s guličkovými ložiskami a predpisovaný olej by zodpovedal oleju OL-J10. Lenže tento sa predáva v balení 10L a viac, čo pri náplni vretenníka 2 dcl je značne neekonomická kúpa. Litoorvka 0W20 by ma zahojila asi na doživotie .
P.S.: A mohol by som ho čvachtať aj do MN-80
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Používám ho i do valivých ložisek cca do 30k otáček. Nad tuto hodnotu už je lepší 0W10, ale ten se blbě shání - je už do nějakých motocyklových speciálů. Tu 0W20 v litrovém balení seženeš běžně i u benzinky.zverodoktor píše: ↑15. 5. 2021, 10:03Ahoj Milane, to použitie 0W20 ma celkom zaujalo. Požívaš ho iba na klzné vretenové ložiská s vyššími otáčkami, alebo je použiteľný aj na guličkové? Mám vretenník na brúske N1 s guličkovými ložiskami a predpisovaný olej by zodpovedal oleju OL-J10. Lenže tento sa predáva v balení 10L a viac, čo pri náplni vretenníka 2 dcl je značne neekonomická kúpa. Litoorvka 0W20 by ma zahojila asi na doživotie .
P.S.: A mohol by som ho čvachtať aj do MN-80
Viskozita 68 je rozhodně moc.
U SV 18 se mi to po utažení matic také stávalo, ale časem se to zabíhá. Nedělám na něm moc, takže ještě nyní při velmi vysokých otáčkách a delší době provozu se vřeteno někdy zablokuje. Počítám s tím, ale postupným záběhem se to zlepšuje.
U SV 18 se mi to po utažení matic také stávalo, ale časem se to zabíhá. Nedělám na něm moc, takže ještě nyní při velmi vysokých otáčkách a delší době provozu se vřeteno někdy zablokuje. Počítám s tím, ale postupným záběhem se to zlepšuje.
Je jasné, že pokud se mi při určitých otáčkách blokuje vřeteno není radno čekat, že si to nějak "sedne"
U SV18 se jedná o hydrostatická pouzdra (neplést z bruskou) kdy je jak známo mazání zajištěné tlakovým mazáním. To ovšem není všemocné a pokud je olej hustý, tak se logicky nedostane tam kam patří a to je mezistěna mezi vřetenem a pouzdrem.
To má za následek, že se při nižších otáčkách vřeteno točí, ale pouzdra se pomalu a potichu "pálí" a hnusně černají. Při vyšších otáčkách se vřeteno i pouzdro začínají nadměrně ohřívat, až se pouzdro zapře o proti kužel vřeteníku, roztáhne se a sevře vřeteno.
To se ale ještě snaží točit a to tak dlouho dokud nezačne prokluzovat řemen.
A nyní velké finále: vřeteno je sevřené pouzdrem, motor neúprosně zabírá, plochy pouzdra i vřetena se devastují, ale jen do té míry, než si to "NĚJAK SEDNE"
U SV18 se jedná o hydrostatická pouzdra (neplést z bruskou) kdy je jak známo mazání zajištěné tlakovým mazáním. To ovšem není všemocné a pokud je olej hustý, tak se logicky nedostane tam kam patří a to je mezistěna mezi vřetenem a pouzdrem.
To má za následek, že se při nižších otáčkách vřeteno točí, ale pouzdra se pomalu a potichu "pálí" a hnusně černají. Při vyšších otáčkách se vřeteno i pouzdro začínají nadměrně ohřívat, až se pouzdro zapře o proti kužel vřeteníku, roztáhne se a sevře vřeteno.
To se ale ještě snaží točit a to tak dlouho dokud nezačne prokluzovat řemen.
A nyní velké finále: vřeteno je sevřené pouzdrem, motor neúprosně zabírá, plochy pouzdra i vřetena se devastují, ale jen do té míry, než si to "NĚJAK SEDNE"
Strigon ME-250, SV18RA, Mikromat SFW200/600, L-TEC Ductling II
Neviem či by som sa spoliehal na to, že sa to časom zabehne, skôr by som povedal, že sa to časom ešte viac dokur**. Stačí si pozrieť fotky, ako vyzerá také pridreté bronzové púzdro, tým ako sa zadiera sa z neho vytrhávajú kusy materiálu a narobia sa v ňom ryhy.
Tos C45-2000