Hlučné převody posuvu

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
zexner
Příspěvky: 160
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37
Bydliště: Hradec Králové

1. 7. 2021, 9:09

Ahoj všem, potřeboval bych poradit ohledně celkem hlučných převodů posuvu na mém soustruhu Svoboda JSO 4. Zatím jsem zkoušel laborovat s různou zubovou vůlí (osovou vzdáleností) vložených kol ale tím se toho moc nezměnilo. Pak jsem se zaměřil na reverzační převod ve vřeteníku a obě kolečka (třetí co je na výstupu ven z vřeteníku je v cajku) mají značnou vůli. Zkusil jsem to porovnat s eMeNkou u které to sice taky není to nejpřesnější uložení ale i tak mnohem lepší (pocitově menší vůle) než na Svoboďákovi. Máte někdo zkušenost jak přesné by mělo být uložení těch koleček? Zkoušel jsem koukat do různých výkresů ale tolerance tam buď není nebo je to nesrovnatelně komplikovanější a "modernější" soustruh.
Momentálně je na jmenovitém průměru 12 mm maximální vůle přes 0,1 mm, přičemž kalený čep na kterém se pohybuje kolečko má malé části trochu oleštěné, ale i tak je rozměr do 2 stovek (vypadá to na fí 12 f7). Litinové ozubené kolečko (jedno z těch dvou, které šlo vyndat bez demontáže vřetena) je nesymetricky vyjeté a nezjistím z něj původní rozměr díry. Kolečko má celkem nepraktický počet 20z na upnutí do sklíčidla ale zkusil bych to upnout do čínského sklíčidla a la lícní deska (nezávislé čelistí), doměřit se středu páčkovým úchylkoměrem na bocích zubů (na hlavové kružnici by to asi nebylo dobré ne?) a otvor zvětšit a vypouzdřit. Při přestružení pouzdra bych mohl dostat běžně používané uložení H7/f7.
Kdyby někoho napadl jiný důvod hlučnosti převodů tak sem s tím. Jinak dal bych sem jednu údernou fotku k věci ale s vřetenem ve stroji toho stejně moc nevyfotím a snad každý ví jak a kde se reverzují otáčky od vřetene k posuvovým kolům.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

1. 7. 2021, 9:21

na upnutí toho 20z kola si udělej jednoúčelovou kleštinu
kousek kulatiny, stačí hliník, do něj díru o průměru hlavové kružnice toho kola, naříznout flexou a tradá
rovnej to podle hlavové kružnice
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
zexner
Příspěvky: 160
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37
Bydliště: Hradec Králové

1. 7. 2021, 9:34

testone píše: 1. 7. 2021, 9:21 na upnutí toho 20z kola si udělej jednoúčelovou kleštinu
kousek kulatiny, stačí hliník, do něj díru o průměru hlavové kružnice toho kola, naříznout flexou a tradá
rovnej to podle hlavové kružnice
Díky a to uložení bude v dobrý? Možná z toho dělám zbytečnou vědu a nebo možná dělávali uložení toho soukolí z mě nejasného důvodu volnější... Jak jsem psal, zkoušel jsem kouknout na eMeNku (stářím a koncepčně prakticky identický soustruh) a tam to taky nebylo závratně přesný - nebo je to jen za ty léta taky vyhrkaný :-)
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

1. 7. 2021, 9:42

těžko posuzovat
jen je třeba si uvědomit, že že před těmi 80+ lety u Svobody v Olomouci určitě neměli technologii, na které by ta kolečka a související skříně atd atd dokázali udělat s přesností která je dneska běžná v každý převodovce i v tom posledním autě
tam se pohybovali v tolerancích o dva řády vyšších
prostě ta technologie nebyla
dělali to nejlíp, jak mohli
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

2. 7. 2021, 6:01

zexner píše: 1. 7. 2021, 9:09 Ahoj všem, potřeboval bych poradit ohledně celkem hlučných převodů posuvu na mém soustruhu Svoboda JSO 4. Zatím jsem zkoušel laborovat s různou zubovou vůlí (osovou vzdáleností) vložených kol ale tím se toho moc nezměnilo. Pak jsem se zaměřil na reverzační převod ve vřeteníku a obě kolečka (třetí co je na výstupu ven z vřeteníku je v cajku) mají značnou vůli. Zkusil jsem to porovnat s eMeNkou u které to sice taky není to nejpřesnější uložení ale i tak mnohem lepší (pocitově menší vůle) než na Svoboďákovi. Máte někdo zkušenost jak přesné by mělo být uložení těch koleček? Zkoušel jsem koukat do různých výkresů ale tolerance tam buď není nebo je to nesrovnatelně komplikovanější a "modernější" soustruh.
Momentálně je na jmenovitém průměru 12 mm maximální vůle přes 0,1 mm, přičemž kalený čep na kterém se pohybuje kolečko má malé části trochu oleštěné, ale i tak je rozměr do 2 stovek (vypadá to na fí 12 f7). Litinové ozubené kolečko (jedno z těch dvou, které šlo vyndat bez demontáže vřetena) je nesymetricky vyjeté a nezjistím z něj původní rozměr díry. Kolečko má celkem nepraktický počet 20z na upnutí do sklíčidla ale zkusil bych to upnout do čínského sklíčidla a la lícní deska (nezávislé čelistí), doměřit se středu páčkovým úchylkoměrem na bocích zubů (na hlavové kružnici by to asi nebylo dobré ne?) a otvor zvětšit a vypouzdřit. Při přestružení pouzdra bych mohl dostat běžně používané uložení H7/f7.
Kdyby někoho napadl jiný důvod hlučnosti převodů tak sem s tím. Jinak dal bych sem jednu údernou fotku k věci ale s vřetenem ve stroji toho stejně moc nevyfotím a snad každý ví jak a kde se reverzují otáčky od vřetene k posuvovým kolům.
pokud je díra v xxxxxx, tak to má víc než málo za sebou a tak bude taky v xxxxxx i evolventa na těch zubech - prostě to kolo bude mít zkažený celý odpoledne celý a ne jenom díra.
Pokud opravíš tu díru a zuby jsou v xxxxxx, tak to bude řvát furt.
Takže:
Odnést k někomu na profilprojektor - aby zkouknul ty boky - jsetli jsou v xxxxx (hodně) bude vidět i okem - pokud ano, tak vyhodit a udělat celý nový.
Pokud budou boky dobrý (nebudou), tak v první řadě je třeba zkontrolovat jestli běží hlavová kružnice s ozubením - protože běžet nemusí (viz jak se to kdysi odvalovalo - bez odvalu hlavy - tehdy moderní nástroje na celý tvar vůbec nebyly.) .
Takže udělat špunt do hrotů ztuha do tý vyběhlý díry s důlkama, dát do hrotů na měřák na šmajdunk ozubení a přes váleček (nebo lepe kuličkou z tý sady na kontrolu házení ozubení změřit jestli běží boky s velkým průměrem. Pokud ne, tak fixem po 90°° si popsat o kolik, pak vyrovnat tak, aby ozubení běželo (viz ten fix) a protočit díru. Udělat vložku, máčknout nebo nalepit, pro kontrolu zase změřit.
Já osobně bych to kolo udělal rovnou nový - protože bude tragický a oprava bude víc práce než to udělat pořádně (z polotovaru a nebo celý).
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“