J. Röbsteck Trutnov

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
radek01
Příspěvky: 213
Registrován: 17. 2. 2017, 9:25
Bydliště: Olšovec
Kontaktovat uživatele:

19. 12. 2021, 10:56

Tak jsem tu kapací mazničku rozdělal úplně a zjistil jsem, že to osazení na které dosedá jehla není žádné osazení, je to snad jen sraženo (nejspíš vrtákem). Udělal jsem ze silonu dvoumilimetrový kroužek s milimetrovou dírkou o průměru 7mm a doufal jsem, že to tím vylepším. Kape to sice pomaleji, ale kape pořád a uzavřít to tím taky nejde.
Tam mne napadlo, že bych místo té uzavírací jehly udělal jakoby jehlu se závitem na konci, na který bych našrouboval kousek gumy (jako špunt), který bych tím mechanismem dotláčel na tu dírku vespod. A nebo bych místo toho silonového kroužku udělal gumový a doufal, že to začne konečně fungovat. Jen nevím jaká guma (jaký typ) mi vydrží v oleji. Běžná guma co mám se po nějaké době rozteče.
Tak se ptám jakou použít gumu do oleje, aby se nerozpustila a něco vydržela.
Díky za rady.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

19. 12. 2021, 11:22

radek01 píše: 19. 12. 2021, 10:56 Tak jsem tu kapací mazničku rozdělal úplně a zjistil jsem, že to osazení na které dosedá jehla není žádné osazení, je to snad jen sraženo (nejspíš vrtákem). Udělal jsem ze silonu dvoumilimetrový kroužek s milimetrovou dírkou o průměru 7mm a doufal jsem, že to tím vylepším. Kape to sice pomaleji, ale kape pořád a uzavřít to tím taky nejde.
Tam mne napadlo, že bych místo té uzavírací jehly udělal jakoby jehlu se závitem na konci, na který bych našrouboval kousek gumy (jako špunt), který bych tím mechanismem dotláčel na tu dírku vespod. A nebo bych místo toho silonového kroužku udělal gumový a doufal, že to začne konečně fungovat. Jen nevím jaká guma (jaký typ) mi vydrží v oleji. Běžná guma co mám se po nějaké době rozteče.
Tak se ptám jakou použít gumu do oleje, aby se nerozpustila a něco vydržela.
Díky za rady.
Vymýšlíš vymyšlené.
V první řadě tam žádná guma být nemůže, protože ta mění rozměry (a omačkává se), takže to pak nepůjde seřídit a bude to pouze kontinuální opruz typu "vyteču hned" :mrgreen: a nebo zadřené vřeteno.
Originál kapací maznice jsou svým způsobem pouze dvoje - ty švýcarský (typicky jsou na všech starých švýcarských mašinách, včetně brusek a vačkových automatů) - netuším, přesně kdo je dělal, ale všechny jsou naprosto stejný.
Ty fungují bezproblémově - jednou je seřídíš a pak kapou stejně do doby, než se zaxxxx to plexisklo a musí se umejt.
Takže třeba xx let.
No a pak jsou všechny ty ostatní :lol:
U těch viz výše je celý fígl v tom, že to není strojařsky zprasené - jehla je naprosto perfektní, sedlo je normálně po kudle, zavírá to na tu hranu, natvrdo, v tom čtyřhranu je čep který je čep a ne paskvil, čelo toho čtyřhranu musí být opět perfektní - aby to drželo zdvih s naprostou přesností, vedení jehly, to samý.
Takže když to dokážeš udělat celý (jehlu, závity, zdvihací mechanismus, sedlo, vodítko) znova a dostatečně přesně, tak není sebemenší důvod aby to nefungovalo stejně jako ten originál.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

19. 12. 2021, 11:56

tady máš fotky těch původních maznic - jak je to udělané (ten zvedací mechanismus).
Ta s tým čtyřhranem je ta původní, ty fungují perfektně (nejlíp). Ta s tím válcovým špuntem je novější, osazoval je třeba Agathon na svoje brusky. Ta je o třídu horší, seřizuje se podstatně obtížněji, ale když se to nakonec tak nějak povede, tak taky drží seřízení dobře. Tj. ta co je na obrázku, vykape s P0 (nebo třeba ekvivalent Mobil Velocite No.3 ) tak nějak za cca 8 hodin (tj. směnu).
Nastavit by šla na déle, ale normálně se to nedělá (není sebemenší důvod).
PHOTO_20211219_123811.jpg
PHOTO_20211219_123457.jpg
radek01
Příspěvky: 213
Registrován: 17. 2. 2017, 9:25
Bydliště: Olšovec
Kontaktovat uživatele:

15. 4. 2024, 12:59

Tak po delší odmlce zase píši co se mi s soustruhem stalo. Normálně na něm točím jako vždycky a když jsem hodně přitlačil koníkem na obrobek ve sklíčidle, tak se sklíčidlo kouslo. Stačilo poklepat (přes desku) z druhé strany vřeteníku a zase se vřeteno začalo otáčet. Tak to sem tam udělalo, až do včera.
Teď když upnu něco do vřetena a chci soustružit, tak jak se dotknu nožem a zaberu, si mi celé vřeteno posune o cca 2mm i se sklíčidlem doleva a kousne se.
Tak jsem si říkal, že zkusím dotáhnout některou ze čtyř matek co jsou na vřetenu (protože jsou všechny volné). Nicméně, když zkusím lehce dotáhnout kteroukoliv z nich, tak se vřeteno ihned natvrdo. Tak jsem z toho jelen a nevím co s tím.
Jestli musím ty matky přitahovat nějak společně speciálně, nebo se mi odporoučelo kluzné ložisko ve vřetenu, či co se vlastně stalo. Když vezmu rukou za sklíčidlo, tak zasunu a vysunu lehce celé vřeteno o ty 2mm, když ho posunu doprava, tak se vřeteno volně točí, když ho posunu doprava, tak je natvrdo a protože ho posunu tak lehce, tak nemohu na soustruhu nic dělat (protože ho posunu i nožem). :(
Je dost možně, že už se to tady někde řešilo (a já jsem to jen nenašel), každopádně nevím co s tím. Jestli mám vymontovat celé vřeteno a předělat to na valivá ložiska, nebo jestli mám někam vyrobit třeba podložku, nebo co s tím mám pokutit. Díky za rady.
Přikládám i pár obrázků, matky jsem očísloval.
Přílohy
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
capajev
Příspěvky: 320
Registrován: 6. 12. 2021, 9:05
Bydliště: Praha 8 - Bohnice

15. 4. 2024, 1:13

Hádám, že kluzná pouzdra jsou buď s kuželovou dírou, nebo kuželovým tělem pro vymezení vůle vřetene. A proto při posunu vřetenem do leva se ti vřeteno utáhne.
Pohrál bych si se seřízením vůle ložisek, utahováni matice 2 a 4 ti bude vůli zvětšovat. 1 a 3 naopak zmenšovat. Ani jedna z matic nemá být volná. Axiální vůle 2mm se mi jinak zdá celkem dost.
Na valivá ložiska bych to nepředělával, v případě, že ti vůle již nepůjde vymezit, nechal bych vyrobit nová bronzová ložiska.
radek01
Příspěvky: 213
Registrován: 17. 2. 2017, 9:25
Bydliště: Olšovec
Kontaktovat uživatele:

15. 4. 2024, 2:10

Tak jsem zlehka dotáhl ložiska 1 a 3, ale musel jsem je nechat volná, když je přitáhnu trochu víc, žádná velká síla, tak se vřeteno přibrzďuje až je natvrdo.
Vůle se zmenšila na cca 1mm, to dotažení je tak na hraně, aby to nebylo moc zabrzděné.
Když mi to teda nejde dotáhnout úplně, znamená to, že už jsou ta kluzná ložiska moc opotřebovaná? No asi ano ( přitom mají naběháno teprve 104 let). :)
mainco
Příspěvky: 26
Registrován: 19. 10. 2019, 2:57

15. 4. 2024, 4:01

Matice 1,2 a 3,4 vymezují radiální vůli, na vymezení axiální vůle jsou ty dvě matice na konci vřetene. Dotahují vřeteno proti tomu axiálnímu kuličkovému ložisku co je vidět na fotkách vlevo vedle ozubeného kola náhonu posuvu. Tou druhou od konce se vymezí vůle a tou co je na konci se zajistí, aby se při otáčení samovolně nepovolila.
Páry 1,2 a 3,4 mají mezi sebou vždy kuželové pouzdro pro vymezení radiální vůle. Pokud se po utažení 1 nedá vřetenem volně otáčet je třeba jej povolit dotáhnout 2 a hned povolit a poté dotáhnout 1 jenom tak aby se vřeteno ještě volně otáčelo a pak se to dotažením 2 zajistí. Obdobě u druhého páru. Pokud ovšem není zrcadlově obráceně. Vždy se ale na jednu stranu radiální vůle zvětšuje a na druhou zmenšuje. Chce to dělat s citem.
radek01
Příspěvky: 213
Registrován: 17. 2. 2017, 9:25
Bydliště: Olšovec
Kontaktovat uživatele:

16. 4. 2024, 2:21

Děkuji za rady, dnes jsem to opatrně přitáhl, vůle je pryč. Dotáhl jsem to těmi dvěmi kontra maticemi a pak lehce ostatní a zatím to funguje. Ještě jednou díky :wink:
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“