starý soustruh Volman rozměr sklíčidla

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
miracern
Příspěvky: 4
Registrován: 21. 1. 2022, 12:00

24. 1. 2022, 12:00

Dobrý den,
20201014_185355.jpg
jsem vlatníkem tohoto soustruhu.
Celková délka lože i s vřeteníkem cca1700mm.
Vřeteno je osazeno sklíčidlem 160mm,dost vyběhané jak 3čelist tak 4čelist.
Doma jsem našel nepoužité sklíčidlo 200mm.
Je možné je osadit na tento soustruh, nebo by to byla moc velká váha na vřeteno.
200mm sklíčidlo cca14kg, 160mm sklíčidlo cca 7kg.
Jinak se 200mm sklíčidlo vejde i nad suport, pokud bych s ním zajel až pod sklíčidlo.
Předem děkuji za rady a odpovědi.
qwer
Příspěvky: 1301
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

24. 1. 2022, 1:22

By som sa toho nebál, ten sústruh bol navrhnutý na oveľa ťažšie obrobky, tak nejakých pár kg mu neuškodí. Naviac pri obrábaní pôsobia oveľa väčšie sily na predné ložisko ako je váha univerzály. Ak sú ložiská OK, a správne mazané, ani to nepozná.
milan.83
Příspěvky: 826
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

24. 1. 2022, 3:43

Dej tam tu "dvoustovku" a ničeho se neboj. Já koupil podobného Volmana se 190 mm sklíčidlem. Sehnal jsem novou dvoustovku, takže tam půjde. Jen musím vyřešit přírubu. Původní je samozřejmě malá, ale mám i náhradní 250 mm přírubu.
Vždyť vřeteno je "silnostěnná trubka", závit má vnější průměr cca kolem 45 mm, jestli si to dobře pamatuju.
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
miracern
Příspěvky: 4
Registrován: 21. 1. 2022, 12:00

24. 1. 2022, 4:14

milan.83 píše: 24. 1. 2022, 3:43 Dej tam tu "dvoustovku" a ničeho se neboj. Já koupil podobného Volmana se 190 mm sklíčidlem. Sehnal jsem novou dvoustovku, takže tam půjde. Jen musím vyřešit přírubu. Původní je samozřejmě malá, ale mám i náhradní 250 mm přírubu.
Vždyť vřeteno je "silnostěnná trubka", závit má vnější průměr cca kolem 45 mm, jestli si to dobře pamatuju.
Přírubu budu muset taky řešit, přemýšlím o nějaký redukci než dělat celou novou a shánět na to litinu. Díky za rady, tu dvoustovku tam dám. Ještě jedna věc mazání vřetene, nějaký jemný ložiskový olej nebo tak něco? Zatím mažu motorákem, 15w40
milan.83
Příspěvky: 826
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

24. 1. 2022, 4:57

mazání ložisek se tu řešilo včera u jiného transmisáku. Zkus hledat.

Já tam měl jen kuličku s pružinkou, občas se do toho měl kápnout olej. To jsem vyhodil a dal jsem tam kapací maznice. Též se tu ty kapačky řešily ve stejném vlákně, jako to mazání.
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
FrantaB
Příspěvky: 105
Registrován: 21. 12. 2018, 3:16
Bydliště: Praha

25. 1. 2022, 12:54

Tenhle typ znám, v okolí jeden je (bohužel v pár ohledech trochu "potuněný"), párkrát jsem na něm dělal.
200 sklíčidlo unese, ale mazání je už dost kritické-ač se to nezdá, ložiska nejsou velká. Zkontroluj, jaké vůle má přední ložisko, ideálně vřeteník rozeber, vyčisti ložiska a pokud jsou původní, budou v nich rezervoáry s knotem-něco na způsob MN-80.
Hodně řekne, když naplníš maznice a necháš ho chvíli točit tak na 300/min. Pokud jsou ložiska nebo stavěcí podložky u nich mrtvé, za deset minut nebude v maznici nic. Pokud na něj pak pověsíš 200, získáš váhou sklíčidla trochu přesnosti, ale olej budeš měřit v litrech. Pokud maznice vydrží přes půl hodiny a ložisko nebude na ruku teplé, je to docela zachovalý kus.
Pokud si dobře pamatuju, originální výstelky jsou nalité/napájené přímo do litinového domku, takže výměna/repas není úplně triviální.
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“