sv18 R

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
miv
Příspěvky: 772
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

22. 9. 2022, 11:19

qwer píše: 22. 9. 2022, 9:36 Spinače sú na pravej strane pod krytom, v nortonke by ťa nemalo nič prekvapiť.DSCF5343.JPG
Díky. Tam bych je nehledal - schovali je dobře. :)
Tom Dvk
Příspěvky: 399
Registrován: 24. 7. 2018, 1:08

23. 9. 2022, 7:04

To je jak když lidi koupí starý barák - první co udělají je, že ho rozsekají a převrátí naruby. Po roce bydlení pak zjistí, že ty staré dispozice měly něco do sebe. Nechceš na tom nejdřív něco vysoustružit, abys zjistil co vlastně potřebuješ ? :mrgreen:
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

23. 9. 2022, 7:09

miv píše: 22. 9. 2022, 8:48 *** Stačí (výkonově) zabudovaný brzdný odpor měniče nebo se musí použít vnější? Nedokážu odhadnout, jak často se v praxi při práci reverzuje.
Ze zkušenosti ještě z fabriky tak u nás brzdili soustružníci na SV18 protiproudem celkem často. To je také hlavní důvod, proč je na motoru vřetene osazen chladící ventilátor a hl. motor není z pochopitelných důvodů jištěn nadproudovým relé.
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
Uživatelský avatar
Mylan
Příspěvky: 460
Registrován: 7. 8. 2016, 3:04
Bydliště: SNV

23. 9. 2022, 7:31

Menič stačí 5.5kw+odpor. Pôvodnú elektriku nerušaj a zapoj to cez prepínač menič-stykač. Ak bude problem s meničom prepneš a ideš. S prislušeenstvom sa neponáhľaj čas ukáže.
SV18R,FA3AH,V23a,Plazma Berlan40,MIG ETP208,2H125,brúska z F1,Bomar160.120
Uživatelský avatar
Mylan
Příspěvky: 460
Registrován: 7. 8. 2016, 3:04
Bydliště: SNV

23. 9. 2022, 7:39

IMG_20211105_134655.jpg
SV18R,FA3AH,V23a,Plazma Berlan40,MIG ETP208,2H125,brúska z F1,Bomar160.120
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

23. 9. 2022, 7:44

miv píše: 22. 9. 2022, 11:17 Zatím samosebou nedokážu odhadnout, jak často se reverzuje - tam se to brždění uplatní asi nejčastěji.
Normální soustružník u normální 18, brzdí reverzem pokaždé :) , když zastavuje. Reverz je reverz, zastavení je zastavení. Zastavuje se reverzem do zastavení.
Protože ta "brzda" (ten orginál lankový pikokramařinec) je naprosto nesmyslný - takže při normální práci v fabrice po GO brzdy, to funguje asi tak měsíc :lol: :roll: a i ten měsíc, blbě (skoro to nebrzdí i jako nový).
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

23. 9. 2022, 7:51

salus píše: 23. 9. 2022, 7:09
miv píše: 22. 9. 2022, 8:48 *** Stačí (výkonově) zabudovaný brzdný odpor měniče nebo se musí použít vnější? Nedokážu odhadnout, jak často se v praxi při práci reverzuje.
Ze zkušenosti ještě z fabriky tak u nás brzdili soustružníci na SV18 protiproudem celkem často. To je také hlavní důvod, proč je na motoru vřetene osazen chladící ventilátor a hl. motor není z pochopitelných důvodů jištěn nadproudovým relé.
Asi tak - pokud se řežou na 18 třeba krátký "závity" (šroubovice) s velkým profilem - tj. na xx záběrů, tak bez funkčního ventilátoru je u 18 za hodinu až dvě po motoru (regulerně se upálí).
Proto taky se v fabrikách u těch 18 ten ventilátor celkem dost kontroloval (že běží a že je čistý motor a jsou čistý díry na vstupu krytu).
miv
Příspěvky: 772
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

23. 9. 2022, 12:41

Sancho Panza píše: 23. 9. 2022, 7:51
salus píše: 23. 9. 2022, 7:09
miv píše: 22. 9. 2022, 8:48 *** Stačí (výkonově) zabudovaný brzdný odpor měniče nebo se musí použít vnější? Nedokážu odhadnout, jak často se v praxi při práci reverzuje.
Ze zkušenosti ještě z fabriky tak u nás brzdili soustružníci na SV18 protiproudem celkem často. To je také hlavní důvod, proč je na motoru vřetene osazen chladící ventilátor a hl. motor není z pochopitelných důvodů jištěn nadproudovým relé.
Asi tak - pokud se řežou na 18 třeba krátký "závity" (šroubovice) s velkým profilem - tj. na xx záběrů, tak bez funkčního ventilátoru je u 18 za hodinu až dvě po motoru (regulerně se upálí).
Proto taky se v fabrikách u těch 18 ten ventilátor celkem dost kontroloval (že běží a že je čistý motor a jsou čistý díry na vstupu krytu).
Díky za tyto velmi cenné informace. Podle toho to znamená, že v případě osazení měniče to bude chtít externí brzdný odpor s dostatečnou zatížitelností a spíše předimenzovaný. Tím se také sníží zatížení vlastního motoru.
miv
Příspěvky: 772
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

23. 9. 2022, 12:44

Tom Dvk píše: 23. 9. 2022, 7:04 To je jak když lidi koupí starý barák - první co udělají je, že ho rozsekají a převrátí naruby. Po roce bydlení pak zjistí, že ty staré dispozice měly něco do sebe. Nechceš na tom nejdřív něco vysoustružit, abys zjistil co vlastně potřebuješ ? :mrgreen:
Ale jistě že, já neříkám, že to budu realizovat okamžitě. Jen napřed sháním informace právě proto, abych se dozvěděl co nejvíc a nedělal nesmysly.
Sancho Panza
Příspěvky: 1035
Registrován: 6. 3. 2021, 12:50

23. 9. 2022, 2:01

V první řadě je důležitý co a jak (jaké dílce a jak často) na tý mašině budeš dělat.
Protože ty ztrátový výkony přesně odpovídají počtu (a dynamice - strmosti) těch rozběhů, decelerací a reverzací.
Prostě pokud ta mašina poběží v "hobby" režimu (tj. nějaký šudlání čudlíků a kdy se nechvátá - takže rampy jsou pomalý), tak je to svým způsobem asi provozovatelné i bez toho odporu a při inteligentním měniči i bez ventilátoru na motoru - protože když se ten motor ohřeje, tak to měnič zjistí a padne do erroru. Počkáš hodinu :lol: , vypiješ tři kafe, pak budeš dělat dál. Naopak, pokud na tý mašině chceš produktivně dělat, větší kusy, často brzdit a hlavně závitovat, tak bez toho externího odporu to bude čisté utrpení - protože ten měnič bude muset mít tak pomalé rampy, aby nepřelezlo napětí v meziobvodu přes to povolené maximum a dokázalo se to vytopit uvnitř měniče.
Takže se rozhodni podle toho, co chceš dělat.
Co se týče chlazení motoru, tak na běžnou "nehobby práci" (tj. co to dá, ale s běžnýma reverzacema - tj ne mydlení krátkých závitů v serií a celý den), tak jde ten původní rámusič (ten ventilátor) nahradit mezaxiálem - ten je celkem tichý a uchladí to (teda pokud je motor čistý, žádná koule oleje s prachem).
Ale, s tím mezaxiálem znova opakuji - ne na seriovku krátkých závitů jako v fabrice - to by nejspíš neuchladil.
Pro případné teoretiky a objevitele - RA s mezaxiálem máme na dílně a denně se na něm dělá.
miv
Příspěvky: 772
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

23. 9. 2022, 3:35

Mylan píše: 23. 9. 2022, 7:31 Menič stačí 5.5kw+odpor. Pôvodnú elektriku nerušaj a zapoj to cez prepínač menič-stykač. Ak bude problem s meničom prepneš a ideš. S prislušeenstvom sa neponáhľaj čas ukáže.
To je dobrý nápad. Až (a jestli) ten měnič budu realizovat, udělám to tak.
miv
Příspěvky: 772
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

23. 9. 2022, 3:40

Sancho Panza píše: 23. 9. 2022, 2:01 V první řadě je důležitý co a jak (jaké dílce a jak často) na tý mašině budeš dělat.
Protože ty ztrátový výkony přesně odpovídají počtu (a dynamice - strmosti) těch rozběhů, decelerací a reverzací.
Prostě pokud ta mašina poběží v "hobby" režimu (tj. nějaký šudlání čudlíků a kdy se nechvátá - takže rampy jsou pomalý), tak je to svým způsobem asi provozovatelné i bez toho odporu a při inteligentním měniči i bez ventilátoru na motoru - protože když se ten motor ohřeje, tak to měnič zjistí a padne do erroru. Počkáš hodinu :lol: , vypiješ tři kafe, pak budeš dělat dál. Naopak, pokud na tý mašině chceš produktivně dělat, větší kusy, často brzdit a hlavně závitovat, tak bez toho externího odporu to bude čisté utrpení - protože ten měnič bude muset mít tak pomalé rampy, aby nepřelezlo napětí v meziobvodu přes to povolené maximum a dokázalo se to vytopit uvnitř měniče.
Takže se rozhodni podle toho, co chceš dělat.
Co se týče chlazení motoru, tak na běžnou "nehobby práci" (tj. co to dá, ale s běžnýma reverzacema - tj ne mydlení krátkých závitů v serií a celý den), tak jde ten původní rámusič (ten ventilátor) nahradit mezaxiálem - ten je celkem tichý a uchladí to (teda pokud je motor čistý, žádná koule oleje s prachem).
Ale, s tím mezaxiálem znova opakuji - ne na seriovku krátkých závitů jako v fabrice - to by nejspíš neuchladil.
Pro případné teoretiky a objevitele - RA s mezaxiálem máme na dílně a denně se na něm dělá.
U mne to je rozhodně hoby režim. Zajímavé je, že všichni říkáte, jake ten chladící motor řve- mně to přišlo při testování velmi tiché. Možná, že vůbec neběžel - to budu muset zjistit. Při revizi elektriky to ale stejně předrátuji, protože takový bordel jste neviděli. Bez vstupní svorkovnice, přívodní kabel šel nálitkem pro zdvihací sochor, shořelé odpory kontrolek H1 až H3 a další takové chuťovky.
miv
Příspěvky: 772
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

23. 9. 2022, 9:57

Než se pustím do čehokoliv, studuji manuály k SV18RA od Tumlíka. Bohužel některé obrázky jsou v horší kvalitě a nejsou čitelné číselné odkazy. Nemáte někdo čirou náhodou k dispozici lepší obrázky? Dost by to pomohlo. Nejsem strojař, takže i tak je pro mne studium výkresů řezů převodovkami docela těžký oříšek. Měl jsem po elektrotechnice ještě jít na strojárnu :D Měl bych to teď lehčí.
Uživatelský avatar
salus
Příspěvky: 1546
Registrován: 1. 9. 2013, 1:30
Bydliště: Chrudimsko

24. 9. 2022, 6:19

miv píše: 23. 9. 2022, 9:57 Než se pustím do čehokoliv, studuji manuály k SV18RA od Tumlíka. Bohužel některé obrázky jsou v horší kvalitě a nejsou čitelné číselné odkazy. Nemáte někdo čirou náhodou k dispozici lepší obrázky? Dost by to pomohlo. Nejsem strojař, takže i tak je pro mne studium výkresů řezů převodovkami docela těžký oříšek. Měl jsem po elektrotechnice ještě jít na strojárnu :D Měl bych to teď lehčí.
Zkus to tady jestli není lepší: http://stachura.cz/manual.htm
Soustruh: S-28 Žebrák
Stolní vrtačka: TOS V10A
Pásová pila: G5013W/400
miv
Příspěvky: 772
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

24. 9. 2022, 3:56

Sancho Panza píše: 23. 9. 2022, 2:01
Další dotaz.
Pořád jsem hledal motor M4 tedy chladící čerpadlo, až mi konečně došlo (promiňte mi mou pomalost :( ), že pro chazení bude asi ještě jedna vana a čerpadlo by bylo v ní. Ta vana u mne chybí.
Dotaz tedy zní - skutečně tam má být ještě jedna vana pro chladící kapalinu s čerpadlem?
A - pakliže tam není, nakolik je nutná? Musel bych koupit čerpadlo a vanu ohnout a svařit z nějakého plechu. Pokud bych to dělal, jak má být velká?
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“