SN 20
Díky za ty závity, mám taky SN 20 (asi nejstarší typ, možná ještě z války, ten s těmi dvěmi malými olejoznaky shora (ne jak je v inzerátech o prodeji vidět ten olejoznak u vřeteníku na boku). Pokud by někdo chtěl, vyměňoval jsem už přísuvový šroub, měl bych jeho výkres i s maticí. Po výměně to soustruží s přesností na průměru 0,02mm. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Jen ještě pro úplnost. Výše uvedená tabulka platí při předloze na vřeteníku 1:1a lze tedy do 125 ot/min při poloze 8:1 ještě řezat závit 8 x strmější.
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Já jsem měl kleštinu 5C s redukcí na Morse 5 půjčenou od něčeho čínského, snad Optima. A jediné co mi po tom zbylo je právě ta trubka.
Pár nějakých kleštin mám a přemýšlel jsem o výrobě redukce z (lehce) vyžíhaného redukčního pouzdra přímo na soustruhu. Byla by to prasečina, ale takovou cenu, kolik by stálo broušení, to pro mě nemá.
Pár nějakých kleštin mám a přemýšlel jsem o výrobě redukce z (lehce) vyžíhaného redukčního pouzdra přímo na soustruhu. Byla by to prasečina, ale takovou cenu, kolik by stálo broušení, to pro mě nemá.
podařilo se mi získat od člena "kovoel" nabídkový list na soustruh SN 20. Naskenoval jsem ho a poskytuji všem, co se chtějí potěšit pěkně zpracovaným dokumentem a srovnat třeba stav svého SN 20 s tímto strojem. Je uvedena starší varianta, s olejoznaky vřeteníku shora, malým noniem u nožového suportu, velkou deskou na pravé noze (pro elektroinstalaci), nálitkem na olejoznak na vřeteníku (místo je ale prázdné), pevnými kličkami na koníku a nožové hlavě (ty novější měly snímatelnou kliku), obdélným znakem MAS na pravé noze atd... Pěkné jsou rukou dopsané ceny, nabídkové řízení probíhalo roku 1946, takže ceny v Kčs: soustruh za pěknou baťovskou cenu 39 500, 2000 elektroinstalace a motor, 1650 chlazení a motor, 2200 3 a 4 paknové sklíčidlo, 500 otočný hrot, celkem 45 850 Kčs bez obalu a dopravy. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Pěkné pro srovnání. Zatím první SN 20 na kterém vidím štítek s údaji, tedy jestli je to na víku převodovky on. Já mám ovšem novější vysokovýkonnou verzi v úpravě pro rychlostní obrábění , t.j. 3 kw a 32 až 1000 otáček.
ohledně olejů mě to nedalo, a podle původních specifikací jsem dohledal současné oleje (stále pod původními názvy)
Mobil DTE Named Series
Mobil DTE Light
ISO Viscosity Grade 32
cSt @ 40º C 31
Mobil DTE Medium
ISO Viscosity Grade 46
cSt @ 40º C 44.5
Mobil DTE Heavy Medium
ISO Viscosity Grade 68
cSt @ 40º C cSt @ 40º C 65.1
Mobil DTE Heavy
ISO Viscosity Grade 100
cSt @ 40º C 95.1
takže pro vřeteník a převodovku doporučují olej o viskozitě 68 mm2/s (ne jak ve poválečné specifikaci pro SN 20 olej o viskozitě 32 mm2/s).
Donedávna jsem tam měl hustší olej, než olej OL-J32 a běželo to taky dobře. Pro suportovou skříň a Nortonku dokonce přes 100mm2/s. A.
Mobil DTE Named Series
Mobil DTE Light
ISO Viscosity Grade 32
cSt @ 40º C 31
Mobil DTE Medium
ISO Viscosity Grade 46
cSt @ 40º C 44.5
Mobil DTE Heavy Medium
ISO Viscosity Grade 68
cSt @ 40º C cSt @ 40º C 65.1
Mobil DTE Heavy
ISO Viscosity Grade 100
cSt @ 40º C 95.1
takže pro vřeteník a převodovku doporučují olej o viskozitě 68 mm2/s (ne jak ve poválečné specifikaci pro SN 20 olej o viskozitě 32 mm2/s).
Donedávna jsem tam měl hustší olej, než olej OL-J32 a běželo to taky dobře. Pro suportovou skříň a Nortonku dokonce přes 100mm2/s. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25
-
- Příspěvky: 790
- Registrován: 25. 10. 2009, 2:47
Také tam mám nějakou 68, tuším Shell Tellus. Tehdy jsem neměl žádný návod a ten olej ano. Už dlouho se ho ale chystám vyměnit, nejspíš za 46.
Přidávám tabulky výměnných kol pro soustruh se stoupáním závitového šroubu ¼", jakým soustruh SN 20 je.
Kontrolní výpočet pro stoupání (1 modul):
s1 = (55 x 40) / (35 x 127) x 6,35mm = 3,142858 mm ( 6,35 mm = ¼" )
Z tabulky na soustruhu je toto stoupání 3,142268 mm. Ze srovnání obou údajů s hodnotou pí * 1 mm= 3,1415 mm vyplývá, že ani na stroji uvedená kombinace není úplně přesná, prakticky ale použitelná, protože chyba se objevuje až na 3. desetinném místě.
Tabulky jsou použity z Janyš, Glanc : Dílenské tabulky, SNTL Praha 1973, strany 377 až 382. A.
mm a W závity jsou zde jen pro forma, zajímavější jsou kombinace pro modulový závit. Uvádím je zde proto, že používaná kola jsou z běžně dodávané sady k soustruhu a dokonce se používá 127z kolo, které tak není potřeba vůbec sundavat z hřídele (jinak se využívá pro mm stoupání). Přesnosti pro tyto kombinace jsou sice o něco horší, než v tabulce, která je umístěna na soustruhu SN 20, ale chyba vychází až na 4. desetinném místě.Kontrolní výpočet pro stoupání (1 modul):
s1 = (55 x 40) / (35 x 127) x 6,35mm = 3,142858 mm ( 6,35 mm = ¼" )
Z tabulky na soustruhu je toto stoupání 3,142268 mm. Ze srovnání obou údajů s hodnotou pí * 1 mm= 3,1415 mm vyplývá, že ani na stroji uvedená kombinace není úplně přesná, prakticky ale použitelná, protože chyba se objevuje až na 3. desetinném místě.
Tabulky jsou použity z Janyš, Glanc : Dílenské tabulky, SNTL Praha 1973, strany 377 až 382. A.
SN 20, SM 16 B, FN 25