MN80.-typy,rady,fotky
Ja je presne po strátě vyrobil z kousku nerezu, funguji dodnes. Kaleni fakt neni treba, pokud by se vymackaly, udelas za chvilku nove.
Na hobíka to asi jde...
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
SM16A, FN20, 3E710B, CDC7-2, HO02, CO2laser, Fiber a tak
-
- Příspěvky: 2991
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Dokonca tie čo mám ja originálne k MN-80 sú nielenže mäkké, ale majú v strede dierku a sú navlečené ako gorálky na špagáte aby sa nepostrácali.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Ahoj,
tak upínání kleštin jsem nakonec dal dohromady ale při prvních pokusech o provoz mě čekalo trpké zklamání, jelikož mám nejspíš problém s uložením vřetena a potřeboval bych pomoct.
Dle prvotního ohledání vidím problém nejspíš v zadním kluzném ložisku. Při obhlídce stroje jsem samozřejmě měřil radiální vůli vřetena a zjistil jsem, že vůle na přední straně se pohybuje v toleranci do 0,02mm a zadní strana okolo 0,05mm. Jelikož předchozí majitel (překupník to nebyl ) měl soustruh rozebraný a řekl mi, že kluzná ložiska jsou jako nová, tak jsem to vzal v potaz s tím, že dle manuálu pouze zadní ložisko lehce přitáhnu a vůli trochu snížím. Když na to došlo, tak jsem zjistil, že matice zadního kluzného ložiska již více přitáhnout nejde a vřetenem nelze otáčet úplně zlehka. Samozřejmě, že zadní ložisko mělo při točení na prázdno hned po chvilce tendenci se zahřívat (přední je studené).
Naštěstí po (né asi úplně odborné) kompletaci stroje na něm nebylo defakto vůbec děláno, i tak se ale bojím, že je ložisko přidřené anebo přinejmenším vyběhané. Mazání ložiska jsem samozřejmě kontroloval a mělo by být v pořádku.
Ohledně této problematiky jsem zde na fóru našel pár témat a zatím to vidím tak, že budu muset vřeteno vyndat, zjistit míru opotřebení funkčních ploch a vřeteno i ložisko proměřit. Další fází bude buď nechat vyrobit ložisko nové a spasovat ho na (nejspíš nově broušené) vřeteno anebo danou funkční plochu vřetena opatřit tvrdochromem broušeným na určitou míru a stávající ložisko doškrabat.
Je tato moje úvaha správná? Pokud jsem něco vynechal nebo spletl, tak mě prosím opravte
Předem moc díky za jakýkoliv podmět nebo radu Přikládám aspoň jednu fotku mého strojku.
Radek
tak upínání kleštin jsem nakonec dal dohromady ale při prvních pokusech o provoz mě čekalo trpké zklamání, jelikož mám nejspíš problém s uložením vřetena a potřeboval bych pomoct.
Dle prvotního ohledání vidím problém nejspíš v zadním kluzném ložisku. Při obhlídce stroje jsem samozřejmě měřil radiální vůli vřetena a zjistil jsem, že vůle na přední straně se pohybuje v toleranci do 0,02mm a zadní strana okolo 0,05mm. Jelikož předchozí majitel (překupník to nebyl ) měl soustruh rozebraný a řekl mi, že kluzná ložiska jsou jako nová, tak jsem to vzal v potaz s tím, že dle manuálu pouze zadní ložisko lehce přitáhnu a vůli trochu snížím. Když na to došlo, tak jsem zjistil, že matice zadního kluzného ložiska již více přitáhnout nejde a vřetenem nelze otáčet úplně zlehka. Samozřejmě, že zadní ložisko mělo při točení na prázdno hned po chvilce tendenci se zahřívat (přední je studené).
Naštěstí po (né asi úplně odborné) kompletaci stroje na něm nebylo defakto vůbec děláno, i tak se ale bojím, že je ložisko přidřené anebo přinejmenším vyběhané. Mazání ložiska jsem samozřejmě kontroloval a mělo by být v pořádku.
Ohledně této problematiky jsem zde na fóru našel pár témat a zatím to vidím tak, že budu muset vřeteno vyndat, zjistit míru opotřebení funkčních ploch a vřeteno i ložisko proměřit. Další fází bude buď nechat vyrobit ložisko nové a spasovat ho na (nejspíš nově broušené) vřeteno anebo danou funkční plochu vřetena opatřit tvrdochromem broušeným na určitou míru a stávající ložisko doškrabat.
Je tato moje úvaha správná? Pokud jsem něco vynechal nebo spletl, tak mě prosím opravte
Předem moc díky za jakýkoliv podmět nebo radu Přikládám aspoň jednu fotku mého strojku.
Radek
Zajímavý poznatek. Moje matice by ale měla být originál. Takže tipuju, že futro je již vyběhané. Musím zakoupit vhodný mikrometry a proměřit.
Radek
na tu díru spíš subito než mikrometr
dvoudotekovým do díry toho moc nezměříš a třídotykový je drahý
subitem změříš i ovalitu a kuželovitost
dvoudotekovým do díry toho moc nezměříš a třídotykový je drahý
subitem změříš i ovalitu a kuželovitost
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Moc nerozumím tvému popisu. Říkáš, že vřeteno je vzadu teplé a přesto má vůli? Měl jsem celou Mn80 rozebranou a dělal na ní spoustu úprav. S jednoduchou výměnou řemene jsem se docela popasoval, ale následné seřízení bylo docela bolestivé. Těch možností kde se to dá pokazit je tam spousta. Pokud si dobře pamatuju, tak ložisko zasouváš do kónické díry velkou matkou a tím jeho průměr zmenšuješ. Tedy potřebuješ matku povolit a ne utáhnout. Otestoval jsi jestli tam ložiska nejsou nakřivo? Máš tam mazací filcové vložky?
Určitě bych nešel do nějakých radikálních výměn a předělávek. Poškozené kluzné ložisko poznáš podle povrchů, pokud je vše rovné a hladké, bude chyba jinde.
Pokud nemáš "za zadkem" nástrojařskou dílnu a lidi kteří umí, tak bych zauvažoval na nějaké externí spolupráci se servisní firmou. Sice to bude za koruny, ale s jasným výsledkem.
Určitě bych nešel do nějakých radikálních výměn a předělávek. Poškozené kluzné ložisko poznáš podle povrchů, pokud je vše rovné a hladké, bude chyba jinde.
Pokud nemáš "za zadkem" nástrojařskou dílnu a lidi kteří umí, tak bych zauvažoval na nějaké externí spolupráci se servisní firmou. Sice to bude za koruny, ale s jasným výsledkem.
Tak jsem si znovu a lépe prohlédl výkres celého vřeteníku a zkusil představit jeho fungování. Samozřejmě máš pravdu s tím povolovaním maticelubbez píše: ↑20. 3. 2021, 8:11 Moc nerozumím tvému popisu. Říkáš, že vřeteno je vzadu teplé a přesto má vůli? Měl jsem celou Mn80 rozebranou a dělal na ní spoustu úprav. S jednoduchou výměnou řemene jsem se docela popasoval, ale následné seřízení bylo docela bolestivé. Těch možností kde se to dá pokazit je tam spousta. Pokud si dobře pamatuju, tak ložisko zasouváš do kónické díry velkou matkou a tím jeho průměr zmenšuješ. Tedy potřebuješ matku povolit a ne utáhnout. Otestoval jsi jestli tam ložiska nejsou nakřivo? Máš tam mazací filcové vložky?
Určitě bych nešel do nějakých radikálních výměn a předělávek. Poškozené kluzné ložisko poznáš podle povrchů, pokud je vše rovné a hladké, bude chyba jinde.
Pokud nemáš "za zadkem" nástrojařskou dílnu a lidi kteří umí, tak bych zauvažoval na nějaké externí spolupráci se servisní firmou. Sice to bude za koruny, ale s jasným výsledkem.
Pokud jsem to dobře pochopil, tak dané matici je zamezen axiální pohyb z jedné strany opřením o čelo vřeteníku a z druhé strany segrovkou (viz. foto). Seřízení ložiska tedy probíhá tak, že otáčením matice se přes její závit ložisko buď vysouvá nebo zasouvá do kónické díry ve vřeteníku. Tím se ložisko buď rozvírá nebo svírá. Je to tak?
V mém případě se skutečně začne ložisko ohřívat po cca minutě provozu vřetene na prázdno.
Maticí seřizující dané ložisko lze otočit jen o zhruba 1/4 otáčky, přičemž se naměřená radiální vůle vřetena nemění (pořád okolo 0,05mm).
Předchozí majitel vzhledem k dobrému stavu ložisek neměl snahu do nich nějak zasahovat, pouze vyměnil mazací filcové vložky za nové.
Radek
To samozřejmě chápu a naměřený vůle mi taky přijdou pro moje potřeby stroje naprosto dostačující. Ovšem nechápu, proč bych měl stroj dobít? Mám to tak nechat s tím, že si na tom budu smažit vajíčka a čekat na úplný zadření?
Hlavním cílem je přijít na to, proč se ložisko hřeje a problém odstranit. Vřeteno jsem ještě ani nesundal a pokud to nebude potřeba, tak to dělat ani nechci. Ale pokud se to ložisko hřeje, tak hold je asi něco špatně a musí se to vyřešit, v lepším případě pouze seřízením. Pokud to nepůjde, tak hold vřeteno bude muset jít dolů a bádat dál. Když bude potřeba něco opravit nebo vyrobit nové, tak se nedá nic dělat. Samozřejmě že bych to nechal udělat někým zkušeným, protože já na to nemám technologie a dostatečnou praxi Investice sice velká, ale bude se dát na stroji normálně dělat.
Proto s vámi svůj problém sdílím, abych něco zbytečně nezkazil a dle tebe nedobil.
Radek
Ahoj, z tohoto fóra jsem se o MN80 hodně naučil - díky všem přispěvatelům, nicméně z vyndání a seřízení vřetene jsem měl pořád strach, dokud jsem neviděl tohle video: https://www.youtube.com/watch?v=o7jkQgVC0ZA&t=0s. Pro ty, kterým je ruština cizí - pusťte si titulky a v nastavení - titulky - automatický překlad - čeština. Chlapík má o MN80 spoustu skvělých videí. Zdravím, Tom.
Díky moc!tvs píše: ↑20. 3. 2021, 1:49 Ahoj, z tohoto fóra jsem se o MN80 hodně naučil - díky všem přispěvatelům, nicméně z vyndání a seřízení vřetene jsem měl pořád strach, dokud jsem neviděl tohle video: https://www.youtube.com/watch?v=o7jkQgVC0ZA&t=0s. Pro ty, kterým je ruština cizí - pusťte si titulky a v nastavení - titulky - automatický překlad - čeština. Chlapík má o MN80 spoustu skvělých videí. Zdravím, Tom.
Radek
-
- Příspěvky: 2991
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Nieje to žiadna veda, iba to chce dodržiavať trochu základnej strojárskej kultúry. Teda nič nerobiť nasilu, do ničoho nemlátiť, značiť a fotiť si postup rozoberania. A samozrejme pri skladaní merať vôľu a kontrolovať chod vretena rukou.
Rozobral, vyčistil a zložil som už 3 vretenníky na MN-80 a v žiadnom prípade nenastal žiadny problém. Chodia v stovke.
Po vyčistení dielov v niektorých prípadoch aj vidno čo je v neporiadku podľa nerovnomerného otretia dielcov.
Samozrejme že ak je tam vôľa treba to riešiť. O to skôr, že sa ložisko hreje čo značí problém. Už samotná informácia, že pôvodný majiteľ menil filce napovedá, že zrejme to nezložil alebo nevymedzil dobre, prípadne je aj možné, že máš kus filcu pricviknutý medzi ložiskom a vretenom. Je to dosť možné, ten nový filc vytŕča do ložiska a vlastne homusíš pri nasadzovaní vretena schovať vtlačením dole do otvoru v ložisku, čo sa lepšie hovorí ako robí.
Rozobral, vyčistil a zložil som už 3 vretenníky na MN-80 a v žiadnom prípade nenastal žiadny problém. Chodia v stovke.
Po vyčistení dielov v niektorých prípadoch aj vidno čo je v neporiadku podľa nerovnomerného otretia dielcov.
Samozrejme že ak je tam vôľa treba to riešiť. O to skôr, že sa ložisko hreje čo značí problém. Už samotná informácia, že pôvodný majiteľ menil filce napovedá, že zrejme to nezložil alebo nevymedzil dobre, prípadne je aj možné, že máš kus filcu pricviknutý medzi ložiskom a vretenom. Je to dosť možné, ten nový filc vytŕča do ložiska a vlastne homusíš pri nasadzovaní vretena schovať vtlačením dole do otvoru v ložisku, čo sa lepšie hovorí ako robí.
Prosím ťa, čo ho tu desíš s tým že to dobije. Stalo sa ti že by si vretenník na emene rozoberal, skladal a pokazil si ho, alebo sa toho iba bojíš lebo to tu niekto písal? Vôľa 0,05 je veľa aj na SV18.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Nachci klučinu rozhodně děsit. Co funguje je škoda tunit, bohužel se tím občas sám neřídím a potom to nedopadá dobře. Na MN např. výměna matice suportu. Bez znalostí, vybavení a stojařské dílny za zadkem, jak psal Luboš to bude náročné. Ložiska se mi při práci hřejou, vajíčka na nich nesmažím, jen je občas namažu. Po 10 letech se nestalo nic dramatického a stroj pracuje stále. Na běžnou práci mi to stačí a přiznávám, že "tisiciny" jsem na tom nikdy neměřil ani nehonil.
myslím že Radek335 není typ člověka co by bezhlavě něco tunil
měl jsem s ním sice jen jeden telefon kvůli té pilce a mluvili jsme chvíli o té MN80, ale on se ptá a naslouchá a evidentně přemýšlí
na bezhlavé tunění atd jsou tu jiní
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;