MN80.-typy,rady,fotky

Vse o konvencnich strojich, nic o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
Engineer
Příspěvky: 2357
Registrován: 27. 12. 2006, 4:30
Kontaktovat uživatele:

21. 3. 2021, 2:36

testone píše: 20. 3. 2021, 7:40
elbarto píše: 20. 3. 2021, 7:16 Nachci klučinu rozhodně děsit. .......
myslím že Radek335 není typ člověka co by bezhlavě něco tunil
měl jsem s ním sice jen jeden telefon kvůli té pilce a mluvili jsme chvíli o té MN80, ale on se ptá a naslouchá a evidentně přemýšlí
na bezhlavé tunění atd jsou tu jiní
přesně tak ten soustruh rozebral a složil (otázka je jak dobře) ten kdo mu to prodal, Radek335 si ty problémy rozhodně nezpůsobil, spíš měl trochu smůlu na aktivního blba co patrně dělal něco na co prostě neměl a co bylo možná i zbytečný. :wink:
Radek335
Příspěvky: 358
Registrován: 2. 2. 2017, 9:05
Bydliště: Hamry nad Sázavou

22. 3. 2021, 7:01

Ahoj,

takže dneska jsem měl chvíli čas a tak jsem zas chvíli dumal nad mojí MNkou.
V prvé řadě jsem na doporučení jednoho známého podrobně prozkoumal výkres vřeteníku a porovnal ho s mým na stroji. Naštěstí předchozí majitel na nic nezapomněl a všechny součástky odpovídají :lol:
Dále jsem si rozklikl zde zveřejněný odkaz na trubku, kde jeden Rus popisuje seřízení a fungování celého vřeteníku, za což ještě jednou děkuji! A můžu doporučit i ostatním.

Vřeteno je na provoz opravdu choulostivější a několikrát se tu diskutovalo o jejím seřizování, ovšem je to celé roztažené na skoro 100 stranách a proto bych chtěl pro stejně neznalé jako já udělat základní soupis z toho, co jsem dneska zjistil a potom v klidu dál řešil, co je špatně u mě.

1) Přední ložisko (žlutá)
Zde je to jednoduché, radiální vůle se seřizuje dvojicí matic našroubovaných na ložisku. Jelikož je vnější průměr ložiska kuželovitý, tak pomocí povolování a utahování těchto matic dochází k zasouvání nebo vysouvání ložiska do kuželové pánve v odlitku vřeteníku, tím se ložisko buď svírá nebo rozevírá.

2) Zadní ložisko (červená)
Zadní ložisko je krapet jiné než přední. Je zde pouze jedna matice, kterou se nastavuje radiální vůle ložiska, OVŠEM POZOR! Tato matice není našroubována na samotném ložisku, ale na závitu odlitku vřeteníku! Při utahování se matice svým čelem opře o čelo ložiska a tlačí ho dovnitř, při povolování se matice opět čelem opře, ale tentokrát o segrovku, která je upevněna na konci ložiska.

Zde je potřeba zdůraznit, že před začátkem seřizování těchto ložisek je NUTNÉ povolit vrchní šrouby na vřeteníku sloužící k aretaci ložisek. Po dokončení prací se šrouby opět utáhnou, viz. bod 4)

3) Seřízení axiální vůle (modrá)
Axiální vůle je zde zachytávána z jedné strany osazením přímo na vřeteni, které je opřeno o přední čelo ložiska (šipka na čele vřetena).
Z druhé strany předního ložiska (za maticí) se nachází třecí kroužek, který je opět opřený o čelo ložiska. Za třecím kroužkem se nachází řemenice a za řemenicí malá matice s aretačním šroubkem. Axiální vůle se tedy nastavuje mírou utažení malé matice, která přitlačí řemenici a třecí kroužek na čelo ložiska a zároveň tak určuje i míru "lehkosti" otáčení vřetene.
image1.jpg
4) Aretace nastavení ložisek
(Zde jsem si půjčil jednu fotku přímo z fóra, snad to nevadí.)
Aretace nastavené radiální vůle obou ložisek se provádí pomocí dvojice šroubů na vrchu vřeteníku. V každém ložisku je na vrchní straně rybinová drážka a v ní klínek se závitem. Obě ložiska jsou v místě drážky rozříznutá. Vrchní šrouby prochází odlitkem a jejím závitem jsou přišroubovány do klínků. Ve chvíli, kdy se daný šroub začne utahovat, tak se přes jeho závit začne zvedat klínek, který svými bočními plochami začne rozvírat ložisko a vytvoří tak nepatrnou vůli umožňující hladké otáčení vřetene.
Při povolení šroubu naopak klínek klesne, ložisko se stáhne a vřetenem nelze otáčet.

Snad jsem všechno srozumitelně vysvětlil. Pro někoho je to možná samozřejmost, ale já jsem rád, že konečně vím jak to funguje. :D

Radek
Přílohy
Lozisko MN80A x.jpg
Naposledy upravil(a) Radek335 dne 23. 3. 2021, 8:54, celkem upraveno 1 x.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

22. 3. 2021, 8:13

díky za ten popis, klobouk dolů
ale
MN80 neznám, ale z toho popisu se mi nezdá následující věc, cituji
Radek335 píše: 22. 3. 2021, 7:01 .......
2) Zadní ložisko (červená)
Zadní ložisko je krapet jiné než přední. Je zde pouze jedna matice, kterou se nastavuje radiální vůle ložiska, OVŠEM POZOR! Tato matice není našroubována na samotném ložisku, ale na závitu odlitku vřeteníku!
......
pokud je skutečně ten závit přímo na odlitku vřeteníku směrem dovnitř, k řemenici, tak je to šílená technologická prasárna, velmi obtížně vyrobitelná
navíc tenký litinový krček namáhaný na tah
to by se konstruktéři museli v hrobě obracet jak to vřeteno
na fotce s kolečky změny směru je mezi ložiskem a tělese vřeteníku ještě nějaká vložka
ten závit je spíš na ní
ta by byla snadno vyrobitelná jako rotační díl na soustruhu i s kuželovou dírou pro ložisko
......
něco podobného bych čekal i vepředu
zase - technologičnost konstrukce
dělat kuželovou díru pro přední ložisko přímo do té litinové skříně je velmi obtížné
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Lubos2
Příspěvky: 94
Registrován: 18. 10. 2013, 3:03

22. 3. 2021, 11:52

Ahoj pánové. Dovolte abych se vmísil do debaty.
Pro Rdaek335 - Dobré by bylo kdyby jsi v popisu seřizování ložisek doplnil (zdůraznil), že je potřeba před seřizováním vždy uvolnit rozpěrací klínek - vím, že to tam pak máš napsáno, ale už jsem někde viděl stržený zápich pro segrovku na ložisku.

Pro testone - Určitě máš pravdu, ale pochybuji, že někdo z nás se pokusil tyto vložky demontovat.
Tomu co píšeš o vložkách nasvědčuje i pohled z vrchu na šroubky od klínků (takové ty trubky - nevím jak bych to nazval) skrz které jdou ty šroubky a které pravděpodobně zajišťují vložky na správném místě.
Zatím Ahoj Lubos2
Radek335
Příspěvky: 358
Registrován: 2. 2. 2017, 9:05
Bydliště: Hamry nad Sázavou

23. 3. 2021, 8:50

Ahoj,

Testone, je to tak jak říkáš a díky za upřesnění. Každé ložisko je upevněno ve vložce, která byla vyrobena někde bokem a poté byla do obrobeného odlitku na pevno zalisována. Dá se tedy teoreticky říct, že jsou vložky pevnou součástí odlitku.

Lubos2- to není špatný nápad. Do příspěvku jsem to přidal.

Radek
Radek335
Příspěvky: 358
Registrován: 2. 2. 2017, 9:05
Bydliště: Hamry nad Sázavou

24. 3. 2021, 11:37

Tak tedy zkusím sepsat moje nové teorie z načerpaných poznatků viz. výše.

1) Zahřívání vlivem velkého axiálního tření můžu nejspíš vypustit. Zkusil jsem povolit popisovanou matici axiální vůle, vřetenem již teď jde o trochu lehčeji otáčet, ale pořád to není ono (porovnávám podle videa toho Rusa). Navíc podle konstrukce vřeteníku již vím, že všechny axiální síly působící na vřeteno jsou zachytávány pouze předním ložiskem, které se nezahřívá.

2) Jednou z možností je vrstva nečistoty na aretačním klínku, který roztahuje ložisko pomocí vrchního šroubu. Pokud by kvůli nečistotě nešel klínek dostatečně zvednout, nemusí se potom ložisko dostatečně roztáhnout a vytvořit tak potřebnou mezeru pro olejový film.

3) Problém může být i v nedostatečném nebo žádném mazání vřetena. Myslel jsem si, že když vidím, jak skrz seřizovací matici protíká trocha pumpovanýjo oleje, tak že je mazání funkční. To je ovšem omyl, protože mazání vřetena je zde uděláno dle mě docela blbě.
Mazání vřetena je totiž vyřešeno tak, že skrz mazničku se vstříkne olej, olej poté stéká po vnějším obvodu ložiska na spodní stranu, kde se vsakuje do filcového knotu. Knot se vrchní plochou dotýká vřetena a až jakmile se celý odspodu nasákne olejem, začne olej přenášet na vřeteno a mazat ho. Dobře to zde zmínil zverodoctor, protože pokud je filc špatně umístěn a nedotýká se vřetena, tak prostě nemaže. Může být taky kus filcu utrhnutý a být nalepený na vřeteni, nebo může být filc zatvrdlý.

4) Ložisko není upevněno ve vřeteníku v ose otáčení. Taky možnost, ale pokud předchozí neumělec s ložisky nehýbal tak kdoví. Dá se to nějak jednoduše změřit?

Víc mě toho zatím nenapadá. Ovšem těch neznámých je tolik, že asi nezbývá než vřeteno sundat, vše zkontrolovat, vyčistit a případně proměřit. Pak to zkusit zase dát dohromady.

Díky za jakoukoli pomoc,
Radek
berni
Příspěvky: 250
Registrován: 24. 11. 2012, 6:56
Bydliště: Brno, Boskovice

24. 3. 2021, 2:01

otevřel jsem si odkaz na ruské video uvedené cca dva listy příspěvků zpět a ještě na youtubku chvilku koukal a kouknul na totok :https://www.youtube.com/watch?v=1qOW8VfDrhQ

není to sic mn80, ale její humpoláčtější kopie TB16, ale pořád v principu stejný stroj. Chci se zeptat, jako ročník ruštinou již nepolíbený, vysvětluje někde autor videa to, jak se mu podaří zastavit vřeteno tak rychle? Já když točím závit a vypnu motor, tak se setrvačností ještě vytočí cca tři otáčky závitu, mít nůž mimo obrobek jako má on, točí se to ještě mnohem déle.... Napadlo mne, nemá na stroji třeba motor s brzdou?
zverodoktor
Příspěvky: 2984
Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
Bydliště: Bratislava

24. 3. 2021, 2:44

Ahoj,
ja mám na emene frekvenčný menič a brzdím rýchle, pri nízkych otáčkach prakticky okamžite. Okrem rýchleho zastavenia menič prináša okrem toho možnosť meniť otáčky potenciometrom v dosť veľkom rozsahu bez potreby prehadzovať remeň na predlohe.
Pred nejakým časom sa tu preberala možnosť pohonu menších strojov servomotorom určeným pre šijacie stroje, čo som pozeral tak pomer cena-výkon-ponúkané benefity je perfektný. Možno by to bola dobrá cesta aj pre emenku.
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
Majojo
Příspěvky: 101
Registrován: 1. 2. 2021, 6:54

24. 3. 2021, 7:12

4) Ložisko není upevněno ve vřeteníku v ose otáčení. Taky možnost, ale pokud předchozí neumělec s ložisky nehýbal tak kdoví. Dá se to nějak jednoduše změřit?

Víc mě toho zatím nenapadá. Ovšem těch neznámých je tolik, že asi nezbývá než vřeteno sundat, vše zkontrolovat, vyčistit a případně proměřit. Pak to zkusit zase dát dohromady.

Díky za jakoukoli pomoc,
Radek
[/quote]

Ja by som to otestoval pomocou farby tieto ložiska sa dajú aj zaškrabať .
lubbez
Příspěvky: 3154
Registrován: 21. 6. 2012, 9:26
Bydliště: Praha

26. 3. 2021, 8:12

Původně jsem chtěl pokračovat v již rozepsaném vláknu, ale nenašel jsem ho. Tak to dám sem, stejně je to Mn80. Po přestavbě mého soustruhu, kdy jsem nahradil zubatá kola krokáčem a elektronikou a instalací DRO na podélný a příčný suport jsem se hodil do jiného levelu práce. Primární účel elektroniky - řezání závitů jsem využil za tu dobu jen jednou, ale i tak to byla pohoda. Dělal jsem závitový kroužek na upevnění čočky laseru. Trvalo to vše cca 10 minut. :D Mnohem víc ale používám prostý posuv suportu při obrábění. Tady mám možnost rychlost posuvu měnit otočením knoflíku. A aby to bylo ještě pohodlnější, mám možnost zapnout elektrický doraz.
V každém hotovém programu je alespoň jedna chyba. I tady jsem objevil mušku, při dojetí na doraz se posuv zastavil a musel jsem sjet z dorazu ručně. :cry: Není to sice tvrdá chyba, ale je to nepříjemné. Stále jsem to odkládal, ale když mi před vánocemi přišlo skleněné pravítko na podélný posuv, tak jsem váhal jenom pár měsíců a už je tam. Starej magnetickej pásek sice chodil v pohodě, ale magnet na sebe překvapivě chytal špony. Tak tedy změna na sklo. Je to sice jenom 5u pravítko, tedy fakt žádná přesnost, ale pro mou práci to stačí s obrovskou rezervou.
První test funkčnosti
První test funkčnosti
Tady už jsou i zakapané šrouby
Tady už jsou i zakapané šrouby
nGEN co-polyester - vlastnosti ABS akorát nesmrdí a nesráží se
nGEN co-polyester - vlastnosti ABS akorát nesmrdí a nesráží se
A jsme ve finále
A jsme ve finále
No a dneska si hraju s tím programem.
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

26. 3. 2021, 4:55

berni píše: 24. 3. 2021, 2:01 otevřel jsem si odkaz na ruské video uvedené cca dva listy příspěvků zpět a ještě na youtubku chvilku koukal a kouknul na totok :https://www.youtube.com/watch?v=1qOW8VfDrhQ

není to sic mn80, ale její humpoláčtější kopie TB16, ale pořád v principu stejný stroj. Chci se zeptat, jako ročník ruštinou již nepolíbený, vysvětluje někde autor videa to, jak se mu podaří zastavit vřeteno tak rychle? Já když točím závit a vypnu motor, tak se setrvačností ještě vytočí cca tři otáčky závitu, mít nůž mimo obrobek jako má on, točí se to ještě mnohem déle.... Napadlo mne, nemá na stroji třeba motor s brzdou?
3f motor ide brzdit DC napatim.
stoceko
Příspěvky: 1
Registrován: 3. 4. 2021, 5:46

4. 4. 2021, 8:49

Dobrý den,
nevěděl by prosím někdo, k čemu slouží na předním bronzovém ložisku MN80Volman dřevěné ucpávky venkovních drážek? Je to jen proti vytíkání oleje? Při rozebrání vřeteníku jsem v drážkách předpoládal ztuhlé nečistoty a drážky vyčistil. U druhé drážky už mi bylo jasné, že to (asi dřevo) tam pravděpodobně mělo zůstat...
Děkuji moc za odpovědi!
P1010907.JPG
Naposledy upravil(a) stoceko dne 4. 4. 2021, 10:24, celkem upraveno 1 x.
Majojo
Příspěvky: 101
Registrován: 1. 2. 2021, 6:54

4. 4. 2021, 9:45

stoceko píše: 4. 4. 2021, 8:49 Dobrý den,
nevěděl by prosím někdo, k čemu slouží na předním bronzovém ložisku MN80Volman dřevěné ucpávky venkovních drážek? Při rozebrání vřeteníku jsem v drážkách předpoládal ztuhlé nečistoty a drážky vyčistil. U druhé drážky už mi bylo jasné, že to (asi dřevo) tam pravděpodobně mělo zůstat...
Děkuji moc za odpovědi

Ak je to čo je aj v mojich ložiskách, ale mam úplne iný sústruh tak sú to pásiky na zvýšenie tuhosti ložiska a sú z pertinaxu alebo niečoho podobného
AdamMN-80
Příspěvky: 2
Registrován: 19. 4. 2021, 8:08

20. 4. 2021, 7:44

vreteno ma volu, Ahojte som tu novy tak prepacte ak davam tento moj problem do zlej sekcie, kupil som MN-80 ale ma volu vo vreteni ak zapacim zdola tak sa pohne tak ze to vidno volnym okom odhad je 0,5 mm cca ma niekto s tymto skusenosti ? nechcem ho hned rozobrat leno mozno nebudem mat sily to poskladat nazad a neviem co ma caka, vidim ze je tu toho dost popisane ajkonkretne diely su skoro pofotene ale predsa sa chcem opytat ci sa to da opravit a ako dakujem za cenne rady ( mam pristup aj ku vacsiemu sustruhu ak by trebalo nieco jednorazovo vysustruzit presne nejaku suciastku)
Přílohy
695C295F-5FFA-427A-BAE8-94B70EE8B3D3.jpeg
zexner
Příspěvky: 160
Registrován: 10. 9. 2018, 2:37
Bydliště: Hradec Králové

20. 4. 2021, 9:14

AdamMN-80 píše: 20. 4. 2021, 7:44 vreteno ma volu, Ahojte som tu novy tak prepacte ak davam tento moj problem do zlej sekcie, kupil som MN-80 ale ma volu vo vreteni ak zapacim zdola tak sa pohne tak ze to vidno volnym okom odhad je 0,5 mm cca ma niekto s tymto skusenosti ? nechcem ho hned rozobrat leno mozno nebudem mat sily to poskladat nazad a neviem co ma caka, vidim ze je tu toho dost popisane ajkonkretne diely su skoro pofotene ale predsa sa chcem opytat ci sa to da opravit a ako dakujem za cenne rady ( mam pristup aj ku vacsiemu sustruhu ak by trebalo nieco jednorazovo vysustruzit presne nejaku suciastku)
Stáhni si návod a podle něj zkus tu vůli vymezit a uvidíš. Jestli se vřeteno nebude volně otáčet tak tě rozebrání nemine. Jiná univerzální rada není a mávnutí kouzelným proutkem nefunguje - to jsem už zkoušel :D
Odpovědět

Zpět na „konvenční soustruhy“