Výměna ložisek vřetene frézky

Vse o konvencnich frezkach, ne o jejich prestavbe na cnc
Uživatelský avatar
VirtualMan
Příspěvky: 109
Registrován: 9. 11. 2009, 10:49
Bydliště: Brno

11. 2. 2016, 6:11

filla píše:vem steoskop a poslechni si loziska, pripadne to muzes rozdelat, vymyt a slozit zpet
No, a to právě nemůžu, protože to nedokážu rozebrat. Hřídel z vřeteníku výtlačím, to stačí dvakrát klepnout hřídelem o dubový špalík, ale tam končím, protože nedokážu vytáhnout ty ložiska z vřeteníku ven. :(
Uživatelský avatar
VirtualMan
Příspěvky: 109
Registrován: 9. 11. 2009, 10:49
Bydliště: Brno

11. 2. 2016, 8:25

Představuju si, že to složení vypadá vevnitř nějak takto:
vreteno.png
a zvenku vypadá zhruba takto:
vreteno3D.png
Naposledy upravil(a) VirtualMan dne 12. 2. 2016, 7:08, celkem upraveno 1 x.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

11. 2. 2016, 9:11

spíš bych si tipnul, že vnější plášť nemá uvnitř ta osazení - není z jednoho kusu
čekal bych že v plášti bude trubka která rozepírá vnější kroužky ložisek, ta půjde ven i s ložisky a v plášti bude zajištěná kolíky zvenku
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
VirtualMan
Příspěvky: 109
Registrován: 9. 11. 2009, 10:49
Bydliště: Brno

11. 2. 2016, 9:18

Aha.
To by bylo fajn.
Kolíků jsem si (když to bylo vyndané) nevšiml, ale taky jsem je nehledal...
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

12. 2. 2016, 5:58

echt píše:
milan584 píše: ... Namaloval bych si na pytlík od svačiny dvě dráhy s R8 (třeba), do nich kuličku s průměrem (třeba) 10mm a zkusil si spočítat (pro dokonale tuhá tělesa - aby to bylo jednodušší), jaká vznikne axiální síla do kroužků při radiální síle na kuličku (třeba) 0,1 N. ...
*pěkný ... bohužel vycházíš mylného předpokladu, že kulička a profil dráhy ve kterém se odvaluje má rozdílný poloměr :idea: (to není kosoúhlé ložisko, ale axiální)
Diskuze naprosto o ničem (jako cca 98% "odborných" :shock: diskuzí na netu). Pro začátek bych si zkusil prohlídnout jakékoli axiální ložisko - jak vypadá a jaké mají jednotlivé komponenty rozměry.
Dráha u axiálního ložiska má vždy větší poloměr než má valivý element (kulička) - aby nemohl být přímkový dotyk - protože jaksi :mrgreen: jinak by se ty kuličky vůbec nemohly odvalovat - stačí se zamyslet nad tím jaký mají pohyb a jaké jsou v jednotlivých místech obvodové rychlosti u kuličky a dráhy.
Polopaticky řečeno - pokud by se nabrousila dráha s stejným poměrem jako kulička, ložisko by se jednak netočilo :D , ale hlavně by se vlivem rychlostního skluzu okamžitě zadřelo (respektive nějak "oběhlo" opět do tvaru, kdy je dotyk bodový, dráha větší než element.
shower
Příspěvky: 207
Registrován: 12. 2. 2010, 8:14
Bydliště: Prešov

12. 2. 2016, 7:08

na to bol tuším v minulosti celý výskumný ústav : VÚVL tuším v Brne (výskumný ústav valivých ložísk)
Uživatelský avatar
VirtualMan
Příspěvky: 109
Registrován: 9. 11. 2009, 10:49
Bydliště: Brno

12. 2. 2016, 11:17

Tak konečně jsem mohl vřeteno demontovat a prozkoumat.
Vřeteník má podobná osazení, jako jsem maloval, ale má taky odšroubovatelné dno. a tady přišlo první překvapení a možná dobrá zpráva pro mne.
Víčko šlo totiž povolit nezvykle dobře. Čekal jsem velký odpor, bastlil tady klíč s kolíky na povolení ale šlo to hladce. Při bližším ohledání jsem zjistil, že ve víčku i ve vřeteníku je vrtaná dírka, a v ní jsou zbytky zajišťovacího kolíčku průměr 3mm. Pravděpodobně ten, kdo to rozebíral a skládal přede mnou se s tím moc nepáral.
Protože to nebylo dotažené silou, předpokládám že to by mohl být zdroj té axiální vůle v kosoúhlých ložiskách.

Ložiska jsou tam FEMINA Germany LF45 montovaná čely k sobě.
Uvnitř byla spousta skutečného humusu a nějaké zanedbatelné zbytky mazacího tuku. Většina ho byla zaschlá tak, že s ním v benzinu nehnul ani kartáček na zuby a musel jsem použít kuchyňskou houbičku s takovým tím brusným hadříkem. Věnečky po umytí vypadají jako vyrobené z pertinaxu.
Horní ložisko jsem zatím nevydoloval, musím si ze silnostěnné trubky vytočit nějaký přípravek na vytlačení jeho vnějšího kroužku.

EDIT:
Tak nahoře je 6207 od stejné firmy.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

12. 2. 2016, 11:57

věnečky jsou z textitu
to se dělá u vřetenových ložisek
bacha na vnějších i vnitřních kroužcích bude rukou nějakou značkou označená poloha nejmenší házivosti, těmi značkami se to dává při montáži k sobě
tuku tam nedávej moc, max. tak 1/3 objemu prostoru mezi kroužky
lithiový krátkovláknitý, Paramo tuším LV2
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
echt
Příspěvky: 751
Registrován: 21. 5. 2013, 8:58
Bydliště: vysočina

12. 2. 2016, 12:02

milan584 píše: ... ale hlavně by se vlivem rychlostního skluzu okamžitě zadřelo
* ps. podle té tvé teorie, by se např. válečková axiální ložiska musela okamžitě zadřít - proč je tedy vyrábějí ?
(používají se třeba na zachytávání axiálních sil u kuličkových šroubů - tam je taky rychlostní skluz a přesto to funguje )
Uživatelský avatar
VirtualMan
Příspěvky: 109
Registrován: 9. 11. 2009, 10:49
Bydliště: Brno

12. 2. 2016, 2:11

testone píše:..bacha na vnějších i vnitřních kroužcích bude rukou nějakou značkou označená poloha nejmenší házivosti, těmi značkami se to dává při montáži k sobě
tuku tam nedávej moc, max. tak 1/3 objemu prostoru mezi kroužky
lithiový krátkovláknitý, Paramo tuším LV2
Mohla by toto být ta značka?
20160212_150530_resized.jpg
MOGUL LV2-3 nebrat?
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7201
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

12. 2. 2016, 5:16

LV2-3 to je asi ono
z těch 5 typů co dělá Paramo to není grafitka, ta s molykou ani ta tahavá ani ta na vodní pumpy :D
jsem línej jít hledat pixlu
.....
jestli je to na obou ložiskách a je to dopisovaný rukou jako to označení P4 co tu bylo někde vyfocený, tak asi jo
čekal bych spíš asi nějakou čáru
vlevo dole na tý fotce je asi taky něco, je to blbě vidět
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
VirtualMan
Příspěvky: 109
Registrován: 9. 11. 2009, 10:49
Bydliště: Brno

12. 2. 2016, 7:58

To vlevo je nějaký jako razítko. Na druhým je vybroušený jeden zářez.
Nakonec jsem ty ložiska vyhodnotil jako nevyhovující. Po vymytí bylo v jednom slyšet, jakoby některá kulička "kulhala" a v tom druhém už byly kuličky opotřebené tak, že se z něj dal vnitřní kroužek bez odporu vytáhnout, což jak jsem se dočetl by jít nemělo.
Zjistil jsem, že se tyhle ložiska dají koupit ještě za rozumné ceny (SKF za 719 bez DPH kus), tak jsem je nakonec raději vyměnil. Přece jen ty původní se tam motaly možná přes padesát let. (ještě původní německá, a označení, které dnes už nikdo nezná. Dnes je to 7209)

Je to teď šepot květin :)
20160212_180514_resized.jpg
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

13. 2. 2016, 12:52

echt píše:
milan584 píše: ... ale hlavně by se vlivem rychlostního skluzu okamžitě zadřelo
* ps. podle té tvé teorie, by se např. válečková axiální ložiska musela okamžitě zadřít - proč je tedy vyrábějí ?
(používají se třeba na zachytávání axiálních sil u kuličkových šroubů - tam je taky rychlostní skluz a přesto to funguje )
Opravdu si tady připadám jako v JÚ (Jedličkův ústav :? ) - vidím to přesně jako Tumlík - ztráta času vysvětlovat naprosté základy.
Takže naposled - kuličkové šrouby u přesných obráběcích strojů (nemyslím všelijaké čínské bastly) jsou zásadně na předepnutých ložiskách s kosoúhlým stykem, P4, ale i P2 - to v PRVÉ řadě.
V druhé řadě neznám mašinu, kde by se točily pohybové šrouby jako vřeteno (třeba půl hodiny nebo taky celý den) vkuse - to by musela být fakt dlouhá :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: mašina.
Takže problémy s ohřevem jsou z samé podstaty podstatně menší a režim je podstatně měkčí (při reverzacích se to snáz namaže) - i tak ovšem mají ty axiální ložiska pečlivě vybrané poměry délka jehel (válečků) oproti poloměru dráhy - aby se problém skluzu minimalizoval. Pořádné válečky (jehly) jsou navíc nabroušené vždy s nepatrným soudkem - aby se minimalizovaly hranové tlaky a omezilo šroubování jehel.
Navíc, kdyby mě někdo (nějaký wobchodník) nabídl mašinu s šrouby na axiálních válečkových ložiskách, mělo by to rychlý průběh - nestačil by utíkat :D
Takže toť vše - víc nemám co dodat, těhle plků o tom, že v uložení vřetene frézky jsou dobrým :mrgreen: řešením axiální ložiska se účastnít nebudu - každý svého štěstí strůjcem.
echt
Příspěvky: 751
Registrován: 21. 5. 2013, 8:58
Bydliště: vysočina

13. 2. 2016, 4:13

* jinak řečeno axiální ložiska se při skluzu nezadřou, jak jsi nám tady tvrdil :wink: ... víc už to nebudu komentovat
* vyfotil jsem extra pro tebe šroub, s Japonskýma s axiálníma válečkovýma ložiskama + rad. (at máš o čem přemýšlet)
Přílohy
snap02227.jpg
Naposledy upravil(a) echt dne 13. 2. 2016, 6:46, celkem upraveno 1 x.
milan584
Příspěvky: 2130
Registrován: 12. 5. 2009, 2:17
Bydliště: na jihu

13. 2. 2016, 6:45

echt píše:* jinak řečeno axiální ložiska se při skluzu nezadřou, jak jsi nám tady tvrdil :wink: ... víc už to nebudu komentovat
* vyfotil jsem extra pro tebe šroub, s Japonskýma s axiálníma válečkovýma ložiskama + rad. (at máš o čem přemýšlet)
Co to je za peklo :shock: - z čeho to prosím pěkně přesně je? (konkrétní typ stroje).
Předem děkuji za odpověď :) .
Odpovědět

Zpět na „konvenční frézky“