Tos FN 22+prislusenstvi

Vse o konvencnich frezkach, ne o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
brutal
Příspěvky: 602
Registrován: 2. 9. 2014, 7:49

15. 2. 2017, 9:58

aleshonsa píše:No počkat, jestli projdeš s FN22 tak tam dostaneš i 675P. Asi by stačilo sundat kliky, odpojit domek podélného šroubu a vytočit ho. Pak stáhnout dolů svislý stůl (předtím samozřejmě sundat pevný). To by mohlo stačit, aby frézka prošla. V nejhorším sundat ze sloupu i celý suport a pak už to musí projít 100% (ta podstava bude mít odhadem tak 600 nebo 700 mm a všechno co zbude je sloup co už je užší).
Trefils, ta 675p má základnu v nejširším místě cca 680 mm. Resp. základna jako taková má o něco méně, ale na jedné straně přečnívá čerpadlo, a na druhé víko od elektriky, takže celkem to udělá tenhle rozměr.
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

15. 2. 2017, 10:37

Já to odhadoval podle fotky kde je na příč europalety. Zabírá odhadem polovinu, nebo něco přes.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
ssmak3050
Příspěvky: 773
Registrován: 20. 12. 2016, 9:09

18. 2. 2017, 9:48

jj popremejslim nad tou rusandou,a nebo pockam až Aleš bude prodavat toho sveho mazlika FN 22.. :D
Kazdopadně diky všem za ochotu a postřehy..
ves178
Příspěvky: 530
Registrován: 25. 3. 2016, 8:23
Bydliště: Tichá okr NJ

6. 6. 2017, 8:43

Jak si pročítám tohle téma, tak by mě zajímalo v jakém stavu jsou u těhle strojů vodicí ploch, máme v práci FNK 25 komplet zrepasovaná před 13 lety, jede pouze na jednu šichtu žádna rasovina se na tom něděla. Nedávno se na to byl podívat servisak a proměřoval vůle. řikal že když se to posčíta sloup plus stůl tak cca 0,5(zemědělská vůle :D ). Je fakt ze když dojede stolem na kraj tak už sm mu zasekává jak jsou utáhlé rybiny aby vymezily vuli uprostřed kde se děla nejvíce a je to nejvice projeté.
Řikal mi že stul je dobré proměřit vodováhou, projet s leva doprava a dopředu dozadu, koukat kde stůl padá. dále vyjet stolem do boku a dát hodinky mezi stůl a sloup a pořadně do toho potlačit, ještě odpíchnot hodinky od lože příčného posuvu a zase s tím zaramplovat a projet.

Nemuvmí těd o měření geometrie stroje ale jak nejvěrohodněji a rychle odhalít vůle, protože když už takový stroj dostanete domů a pořádně se na to podívate tak můžete být nemile překvapeni, zejména když odstaníte zatuhlý olej. Myslím že když koupíte starý stroj menších rozměrů bude pořádně vyjetý.

Nejvíce mě báví překupníci, prodávají všechny mašiny samozřejmě v dobrém stavu, vlastně na inzerátech ani neseženete stroj ve špatném stavu, všechny jsou v dobrém.
Chudáci lidi co by chtěli stroj ve špatném stavu za babku aby si ho mohli zrepasovat nebo přestavět. :)
A dají tam ještě fotku, nevím kde jsem už to viděl ale výrobní štítek Rv 1969, repas 1981, a od té doby jako nic ale dobrý stav. Tak proč potřeboval po 11letech repas když potom běhá dalšich třicet let a je furt v dobrém stavu?
Např máme soustruh SUI 40, masivní mašina repas jak ta fréza, přebroušení atd. když dám na supotr hodinky a odpíchu od ploch pro koně a projedu tak tam naměřím 0,1 pokles, ve skutečnosti tam bude víc, a zase jdna směna a dělá na tom nějaké čepy do 20 průměru zádná rasovina

Hodil by se tady návod jak co změřit a kde a jak potlači a hlavně co naměřit aby se dalo říct že je to ještě dobré, Když se podívám do knížky Měření přesnosti obráběcích strojů tak tam je snad největší tolerance 0,02. Tak lze říct ze na to u starší mašiny zapomeneme a budeme se pohybovat asi v jiných řádech :D
WEILER LZ280, FNA22
Uživatelský avatar
elbarto
Příspěvky: 4887
Registrován: 22. 5. 2014, 10:27
Bydliště: Prague

6. 6. 2017, 9:06

Rozumne firmy do starych hajter uz nepujdou predevsim z duvodu mrzke produktivity i technickeho stavu. Lidska sila je dnes vysoka nakladova polozka a navic pracovat rukama uz stejne nikdo nechce. Obzvlast v CZ, kde je stedry socialni system. Kutily a mikro nenarocne vyroby v kovarske presnosti bych rozdelil na dve skupiny. Prvni vlastnici praveke transmisaky, resi zda se toci nebo netoci a jsou happy. Druha narocnejsi skupina mela stesti na pekne udrzbove, vyzkumakove, army ci skolni stroje. Treti skupinou jsou ti, kteri nezapadaji ani jedne z predchozich hi,hi,hi. Obchodnik si muze vymyslet co chce, zadnou zaruku nedava, proto pohadkam se meze nekladou.
ves178
Příspěvky: 530
Registrován: 25. 3. 2016, 8:23
Bydliště: Tichá okr NJ

6. 6. 2017, 6:29

Přesně, většina lidí řeší ať se to vůbec hýbe, ale ono by se to hýbat nemělo :lol:
No mi už se asi nepoštěstí koupít, zánovní mašinu za 25tisíc, ják jsem již četl xkrát, a vždycky záviděl :)
WEILER LZ280, FNA22
Zbýňa
Příspěvky: 1921
Registrován: 3. 9. 2010, 8:45
Bydliště: Čelákovice

6. 6. 2017, 8:08

To je fakt divný, že nikde nepřibejvaj stroje v suprovým stavu za jeden průměrnej plat. Kdo by to byl řek.
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

7. 6. 2017, 1:46

Zbýňa píše:To je fakt divný, že nikde nepřibejvaj stroje v suprovým stavu za jeden průměrnej plat. Kdo by to byl řek.
Jo, jo. Když jsem se dotazoval EMCO na cenu jejich nejmenší nástrojařské frézky srovnatelné řekněme s FN20, tak jsem dostal na kulantní nabídku za cca 500 000,- CZK bez DPH. Repasovaná třeba FN20 od INTOS se pohybuje řekněme 200 000 - 250 000,-. Nástrojařská frézka je sama o sobě nedostatkové zboží. Jakákoliv představa sehnat ji v super stavu za 25 000,- je totálně mimo.
Představa, že stroje ze škol, nebo výzkumců, jsou v nějak super stavu, je taky podle mě mimo. Ze škol je to poku*vené od studentů/učňů (sám si z průmyslovky pamatuju, co někteří spolužáci předváděli). A třeba u nás v FZU makají stroje v podstatě stejně jako v jednosměnné, provozu. Zrovna u FN20 už měnili podélný šroub. Samozřejmě nebude to pomordované jako z fabriky, ale prostě najeto to stejně mít bude.
Jinak ono je něco jiného kupovat stroj za 25 000,- na začátku 90. let a dnes. To mi taky jeden strojař říkal, že jsem magor, když jsem koupil FN22 za 60 000,- (rok 2013), protože on jí z fabriky, kde dělal, koupil za 20 000,-. Akorát, že to bylo někdy v roce 91 nebo 92, kdy těch 20 000,- mělo tak nějak jinou hodnotu.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Uživatelský avatar
DwPetr
Příspěvky: 4878
Registrován: 23. 9. 2016, 8:25

7. 6. 2017, 7:14

Ono to chce na doma tak nějak míň řešit. Prostě za málo peněž... Pokud holt někdo potřebuje honit tisíciny, musí to zaplatit.
TOS H 63, Strigon GH 560, KFD 250, Berco HON 200, Stanko 16K20, TOS 4C, ZMM NK 203, FUS SMC-8B
Kami
Příspěvky: 9
Registrován: 4. 1. 2012, 11:45
Bydliště: Choceň

2. 8. 2017, 11:33

ves178 píše:Přesně, většina lidí řeší ať se to vůbec hýbe, ale ono by se to hýbat nemělo :lol:
No mi už se asi nepoštěstí koupít, zánovní mašinu za 25tisíc, ják jsem již četl xkrát, a vždycky záviděl :)
No, já bych to asi ani neměl psát, nebo na mě vemete hrst kamenů a vidle. :D
Na na svoji FN22 jsem měl takové štěstí, že už takové mít asi v životě nebudu. Rušilo se po letech učiliště (byl jsem poslední obráběč) a kamarád mi volá (pracoval vedle v přidružence), že zbyla malá frézka co jaksi papírově zůstala v luftu. Prostě zapomněli, že na údržbě mají ještě jeden stroj, zatím co z hal to lifrovali tak rychle, že už na dvoře, pár metrů od původního místa překupník stroje ve velkým prodával za 2-3 násobek ceny. Opravdu prasečina...!!! A to byly stroje v perfektním stavu a nikdo na to nesměl z místních ani šáhnout. Vše bylo domluvený už dopředu a potají....
No tak jsem si řekl, když jsem se dozvěděl o malé frézce na prodej, že jo, ale ať mi aspoň napíše typ. Koupila se na jeho jméno za šrotovou cenu podle kg z knihy. Tedy za 13tis.Kč (r.2011) + 1500,-doprava. Doma u mě jsme ji protáhli 90cm dveřmi a ustavili na vodováhu. Jaké bylo překvapení, když se ukázalo, že je po GO v takovém stavu, že vůle ve všech maticích jsou jen 0,02-0,03mm a celkové poškození provozem minimální. Příslušenství bylo u ní téměř kompletní.

Na drobné domácí hlodání je špica!

:)
pilotBlack
Příspěvky: 13
Registrován: 23. 8. 2017, 12:16

22. 9. 2017, 11:39

Dokázal by někdo poradit jednoduchý návod na demontáž vodorovného vřetena? Hlavně jak to nezničit...Potřeboval bych FN 22 přemístit a dost by mě pomohlo snížit výšku, abych to dal na paletě do dodávky. Dík za radu a pomoc.
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

22. 9. 2017, 12:45

Tj. ty nechceš vyndat vřeteno, ale sundat vřeteník?
Já už si ten postup úplně přesně nepamatuju, ale v podstatě by mělo stačit vyndat směrem do zadu celý příčný posuvový šroub i s přírubou co ho drží ve sloupu. Jsou tam ze zadu imbusy. Akorát pozor na těsné pero, které je na čepu šroubu úplně vepředu, ať ti nespadne do převodovky. Druhá věc co se musí sundat je vodící vidlice, co drží kolo posuvné po vřeteni v záběru s kolem dole od převodovky.
Pak už by měl jít vřeteník směrem do zadu sundat. Nejde to ale úplně jen tahem dozadu, ale musí se přizvedávat, aby přešla jednak to výše zmíněné posuvové kolo a pak trapézová matice co je vespod.
Buďte na to ale raději 2, protože samotné vřeteno je celkem těžké a vřeteník je taky macek, takže dohromady to už bude mít celkem hodně. Tak ať s tím manipulujete bezpečně, abys to nerozflákal.
Nemam tenhle postup ale vyzkoušený, protože já sundával a nandával vřeteník bez vřetene.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
pilotBlack
Příspěvky: 13
Registrován: 23. 8. 2017, 12:16

22. 9. 2017, 4:03

Jo, jasně, potřebuji sundat celý vřeteník. No tak 50kg to bude mít, dva to snad dáme...Jen bych nechtěl něco ohnout nebo ulomit...díky moc za radu.
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

22. 9. 2017, 7:57

Když se sundá dolů svislá hlava i s trámem tak tak je tam i vidět jak je to uspořádané. To stejně budeš dělat.
Ještě jsem zapomněl, že se musí samozřejmě vytáhnout klín pro vymezení vůle vedení vřeteníku. Problém by byl, kdyby to nechtělo s tím posuvným kolem projít, protože to by se pak muselo vřeteno nejdříve vytáhnout. Ale projít by to podle mého mělo, protože mezi kolem od rychlostní skříně vřetene a tím posuvným kolem je ještě jedno vložené kolo, kterým trapézový šroub prochází (přesněji to kolo je nasazeno na kluzném pouzdře, do kterého je pak teprve zaveden šroub posuvu). Takže by mělo být logicky nad trapézovou maticí.
Jinak trapézová matice by měla asi jít vyndat ještě před sundáním vřeteníku, protože je k němu přichycena imbusy a jsou tam ještě tuším nějaké kolíky (viz přiložené foto, bohužel nemam fotku vřeteníku ze shora). Muselo by se tam sáhnout imbusovou fajfkou, nevím, jak by to byl schůdné. Každopádně já to sundával i nandával i s tou maticí.

Bez vřetene jsem to bez problémů nahoru vysadil sám, ale bylo to už na hraně.
Přílohy
IMAG0307.jpg
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
pilotBlack
Příspěvky: 13
Registrován: 23. 8. 2017, 12:16

22. 9. 2017, 10:03

Klín pro vymezení je jasný. Ono by to mohlo jít opatrně odklopit jako když se sundává trám s obrážecí hlavou. No uvidím...dík za fotku, pomůže.
Odpovědět

Zpět na „konvenční frézky“