Tos FN 22+prislusenstvi

Vse o konvencnich frezkach, ne o jejich prestavbe na cnc
Odpovědět
drekk
Příspěvky: 359
Registrován: 13. 3. 2012, 2:06

29. 12. 2019, 8:31

jestli je to tahle fotka
download/file.php?id=115710&mode=view
tak budes jen vytahovat hridele a ono ti to znich krasne vse spada
Tos SM16B, Tos FN20, Tos FA2, Hodinařske soustruhy
miran
Příspěvky: 6
Registrován: 24. 7. 2015, 4:35

4. 1. 2020, 7:08

Ahoj,

toho padání se právě bojím...abych to potom nepomíchal. :(
Každopádně jsem se do toho pustil, takže moje postřehy.

Nejdřív jsem si to pořádně prohlídl a vyfotil, abych případně potom něco prohodil. Důležitý je si dát bacha mezi kterýma ozubenýma kolama je palec, který přehazuje rychlosti, viz foto 1. Taky jsem si poznačil polohu té lunety, foto 2. Abych to nějak nepomíchal při skládání a nezamotal si posuvy. Narazil jsem si tam jedničky proti sobě. Teprve poté jsem vyšrouboval šroub a vytáhnul z lunety ten palec co posouvá ozubený kola, foto 3. Bacha v lunetě ten palec je pouze nasunutý na osičce, takže ať nespadne při vytahování celýho toho bazmeku. Stejně tak z druhé strany lunety je další palec, který je taktéž pouze nasunutý, foto 6. Potom se s lunetou dá mnohem snáze otáčet.

Naproti lunetě je malé ozubené kolečko, zajištěné červíkem, foto 4. Kolo je unášené perem. Luneta je na hřídeli připevněná pouze kolíkem ! Ikdyž má v sobě drážku na pero, hřídel drážku nemá. BACHA kolík je kuželový, takže aspoň nejde přehodit natočení lunety. Do kolíku sem musel bušit jak hluchej do vrat, takže samozřejmě z toho pak vylítl rovnou do sajrajtu na dně. Ale podařilo se ho najít a vytáhnout. Pak už se dá hřídel jednoduše vytáhnout. Ikdyž ozubený kolo tam drželo pevně, takže jsem mu paličkou jemně pomohl dolů.

Pak jsem chtěl začít vytahovat hřídele s kolama. Jenže červíci M5 l=10mm, nejdou vyšroubovat. Jediný, čeho sem dosáhl bylo úplný rozmydlení červu. Takže jsem to musel odvrtat a potom už vytahovačem zalomených šroubů šel krásně vytočit, foto 8. A tím jsem skončil.

Jak ten zadek dostat ven? Počítám že je to tam asi našroubovaný. Takže jsem zkusil vraťák, dvě kontramatky a klíčem otočit, foto 9. Ale ani ťuk. Matky se povolý.
Přílohy
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
9
9
drekk
Příspěvky: 359
Registrován: 13. 3. 2012, 2:06

6. 1. 2020, 12:08

jestli myslis to na obrazku 9 to mas jen zatky tak ze ty vyrazis kladivem a pod nima mas hridele ktery musis vindat oni vetsinou ty kola ani jinak dat nejdou.
Tos SM16B, Tos FN20, Tos FA2, Hodinařske soustruhy
ves178
Příspěvky: 528
Registrován: 25. 3. 2016, 8:23
Bydliště: Tichá okr NJ

3. 4. 2020, 9:33

Zdravím pánové, nevíte jak je aretovaný tento nonius na svislé hlavě FNA 22, typnul bych si pružinka a dvě kuličky, jenže drážka v noniusu je moc široká a hodně hluboká
Přílohy
20200329_192614.jpg
20200329_192622.jpg
20200329_192634.jpg
WEILER LZ280, FNA22
qwer
Příspěvky: 1293
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

3. 4. 2020, 9:35

Myslím, že sú tam dve ploché perká proti sebe. Sú o niečo dlhšie ako je priemer tej drážky, takže jak ich tam vložíš, sa napružia, a je medzi nimi medzera.
ves178
Příspěvky: 528
Registrován: 25. 3. 2016, 8:23
Bydliště: Tichá okr NJ

4. 4. 2020, 7:47

qwer píše: 3. 4. 2020, 9:35 Myslím, že sú tam dve ploché perká proti sebe. Sú o niečo dlhšie ako je priemer tej drážky, takže jak ich tam vložíš, sa napružia, a je medzi nimi medzera.

Takové řešení me fakt nenapadlo, takže ta díra v hřídeli je tam vlastně k ničemu
WEILER LZ280, FNA22
qwer
Příspěvky: 1293
Registrován: 8. 4. 2008, 8:09
Bydliště: Kostolec (Pov. Bystrica)

4. 4. 2020, 7:54

Neviem, myslím že zbytočne ju tam nevrtali. Každopádne to riešenie s tými dvoma perkami som na noniuse videl, a celkom to fungovalo.
ves178
Příspěvky: 528
Registrován: 25. 3. 2016, 8:23
Bydliště: Tichá okr NJ

4. 4. 2020, 8:26

Vyzkouším to, dík za nápad
WEILER LZ280, FNA22
ves178
Příspěvky: 528
Registrován: 25. 3. 2016, 8:23
Bydliště: Tichá okr NJ

6. 4. 2020, 7:58

Aretace noniusufunguje obstojně,
Konečně zbyl trochu čas, tak jsem dodělal kliky na ovládání posuvu pinoly
Přílohy
20200403_190641.jpg
20200404_193601.jpg
WEILER LZ280, FNA22
ssmak3050
Příspěvky: 773
Registrován: 20. 12. 2016, 9:09

6. 4. 2020, 8:23

ves178 píše: 6. 4. 2020, 7:58 Aretace noniusufunguje obstojně,
Konečně zbyl trochu čas, tak jsem dodělal kliky na ovládání posuvu pinoly
pekny na klasicke fn22 je jina hlava-nonius..(jsem koukal ze ani nemam udelanou rozborku(fotky) jen rychlobezky
20181102_085403.jpg
jinak kolik by bylo potreba chladici kapaliny pokud by se delalo externi chlazeni -(mysleno objem nadoby -co nejmene) ostatne kolik se vlasne vejde do FN 22 v manualu to asi neni .
iqpositive
Příspěvky: 6
Registrován: 20. 12. 2011, 9:17

4. 12. 2020, 4:50

Ahoj,
může mi někdo poradit k TOS FNA 22 r. 1963?
a) Jak se maže svislé lože, když u tohoto typu není na svislém vedení ruční pumpička na centrální mazání, jako u novějších typů.
b) Jak konkrétně se mění směr posuvů při změně otáček (zasunutí/vysunutí) hřídele z převodovky posuvů na stroji vzadu dole. Aleš Honsa výše ve fóru píše, že je nutno zahýbat hřídelí, která vybíhá z převodovky posuvů, ale u mojí FN22A se při pokusu o rozhýbání pouze mírně (cca v rozmezí 0,5 mm) hýbe celá řemenice a více s hřídelí podélně nejde hnout ani když zkouším různé polohy při ručním pootáčení řemenice.
Nebo jestli má někdo zkušenost jak hřídel pro změnu směru posuvu rozhýbat?
Děkuji moc za polopatické rady nebo fotky :-)
Honza
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

5. 12. 2020, 6:53

iqpositive píše: 4. 12. 2020, 4:50 Ahoj,
může mi někdo poradit k TOS FNA 22 r. 1963?
a) Jak se maže svislé lože, když u tohoto typu není na svislém vedení ruční pumpička na centrální mazání, jako u novějších typů.
b) Jak konkrétně se mění směr posuvů při změně otáček (zasunutí/vysunutí) hřídele z převodovky posuvů na stroji vzadu dole. Aleš Honsa výše ve fóru píše, že je nutno zahýbat hřídelí, která vybíhá z převodovky posuvů, ale u mojí FN22A se při pokusu o rozhýbání pouze mírně (cca v rozmezí 0,5 mm) hýbe celá řemenice a více s hřídelí podélně nejde hnout ani když zkouším různé polohy při ručním pootáčení řemenice.
Nebo jestli má někdo zkušenost jak hřídel pro změnu směru posuvu rozhýbat?
Děkuji moc za polopatické rady nebo fotky :-)
Honza
S tou pumpičkou je to divné. Já mam nějakou hodně starou verzi (podstava a sloup jako jeden kus, Me32 ve vřetenu - mam dojem jestli to ještě nebyla původní Zbrojovka) a pumpičku tam mam. Tj. otázka zní - nevybrakoval to někdo?
Já už si teď přesně nepamatuju co ta pumpička všechno mazala, mam dojem že maže vodorovné vedení. Každopádně prohledej pořádně svislé části celého toho suportu, jestli tam nejsou někde maznice. Já už si to takhle nepamatuju - vždycky vezmu lis, frézku obejdu a kde vidím maznici tak to tam natlačím.

Ohledně toho směru otáčení. Tam se má hýbat dopředu a dozadu jen taková hřídelka co vede skrz hřídel na kterém je řemenice. V krajních pozicích to má držet kulička co zapadne do jamek té hřídelky. Takže jestli to nejde tak mě napadá, jestli to není celé nějaké zatuhlé, nebo jestli se to někdo nepokoušel nějak napravit a spíš to neskur**l. Naštěstí celá tem mechanismus by měl jít od předovky odpojit, aby se to někde venku rozebralo a vyčistilo, popřípadě i opravilo.

Je blbé, že já se teď kvůli covidu nedostanu do dílny (musel bych MHD po Praze). Fotky co mam tak mi z nich to odmontování celého mechanismu není moc jasné. Přitom mam v regálu celou jednu kompletní náhradní posuvovou skříň abych to mohl okouknout a vyfotit.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
iqpositive
Příspěvky: 6
Registrován: 20. 12. 2011, 9:17

6. 12. 2020, 2:06

@ Aleš Honsa
- Pumpičku FNA 22 r. 1963 opravdu nemá. Na netu jsem našel několik fotek strojů stejného ročníku a typu , také bez pumpičky.
Maznice jsem bohužel nikde na svislém vedení nenašel.
Mažu vedení přímo na plochu, ale přijde mi divné, že na ostatních mazacích místech maznice jsou, není logické, že by se svislé vedení mazalo jinak.
Moc by mi pomohlo, kdyby zareagoval někdo se stejným strojem bez pumpičky a napsal jak to má on.

Pokud jde o změnu posuvů... vzpomeneš si Aleši prosím o jakou délku se ta osička při změně orientace posuvů posouvá? Je to např. 20 mm nebo více? Teď je osička (při sundané koncové kuličce) vystrčená cca 105 mm od příruby, která je přišroubovaná k řemenici.
Než to začnu rozebírat pomohl by mi návod od někoho kdo s demontáží převodovky má zkušenost.
Také fotky, na kterých by bylo v detailu vidět co se uvnitř posuvem hřídelky hýbe by určitě byly
velkou pomocí.
Díky MOC za POMOC :-)
Honza
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

6. 12. 2020, 2:59

TO IQPOSITIVE
K mazání - a nejsou ty maznice jen zapatlané barvou? U mě to tak bylo, byly kompletně všechny zatřené a musel jsem je hledat.

K mechanismu. Fotky co mam dávám do přílohy. Pohyb je určitě řádu desítek mm. Tak těch 20 - 30 by to být mohlo. Jde o to, že to ovládá kolečko s čelní zubovou spojkou, kde buďto je to v poloze spojeno na přímo s výstupem (pak se směr otáčení nemění), nebo je to v poloze že kolečko přenáší pohyb do soukolí, co zajistí tměnu směru otáčení.
Pozor někde jsou tam jehlová ložiska. Nejspíše na těch krátkých čepech.
Mam právě dojem, že šrouby co drží pohromadě oboje poloviny litinového pouzdra toho mechanismu tak že to drží i přišroubované ke krku co už je přímo na posuvové skříni. To bych právě potřeboval okouknout na té náhradní skříni.
Já to rozebíral, ale už je to tak 6 nebo 7 let.
Přílohy
IMAG0285.jpg
IMAG0286.jpg
IMAG0295.jpg
IMAG0335.jpg
IMAG0336.jpg
IMAG0337.jpg
IMAG0338.jpg
IMAG0339.jpg
IMAG0340.jpg
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
aleshonsa
Příspěvky: 2954
Registrován: 30. 8. 2011, 3:18
Bydliště: Praha

13. 12. 2020, 7:08

Ještě jsem si vzpomněl na jednu poměrně důležitou věc, bohužel až teď. Kuličky, co drží mechanismus v určité poloze, jsou do jamky tlačené pružinou - celé je to v náboji v takovém kanálku. Kanálek je uzavřený červem - tím se jednak reguluje přítlak kuličky, a dále se tím dá ke kuličce dostat.
Tak mě napadlo se podívat, jestli tam něco takového taky není. Tipoval bych, že ano. Zkusit jestli by se tím nedal přítlak uvolnit anebo to celé vyndat a propláchnout třeba petrolejem.
S pozdravem
Ing. Aleš Honsa
Odpovědět

Zpět na „konvenční frézky“