Iso50 a 40 je patrný na první pohled, ta 50 je obr
Jinak frézka pěkná, je to zřejmě těsný předchůdce FH2A či FU2A, je to skutečně verze H, nema možnost natočit stůl, ale zase bude mit více místa od stolu k hlavě.
Ta hlava je s ISO50, mám stejnou na FU2A.
Frézka MAS
Taky jsem byl překvapen, že je frézka cca 80let stará, ale když dal prodávající hodinky vedle vřetena a projel celou upínací plochu, tak je ve stovce (0,01mm), akorát na jednom místě je tři stovky zafrézováno (asi nějaký odborník). Musím ji zapojit a vyzkoušet, všiml jsem si, (jak jsem ji kupoval), že nejspíš nemaže, protože na olejoznaku nebylo nic vidět. Jak ji zapojím, tak budu hledat závadu.
Už jsem si od Tumlíka stáhl manuál, sice k novější mašině (MAS FH2A), ale bude to asi hodně podobné.
Už jsem si od Tumlíka stáhl manuál, sice k novější mašině (MAS FH2A), ale bude to asi hodně podobné.
Kniha Obráběcí stroje 1951 od průmyslového nakladatelství praví:
"Frézky řady FA jsou jedním z nejvyspělejších typů konsolových frézek, například typ FA5U.
Obsluha těchto frézek je velmi jednoduchá.
Vřeteno se spouští, zastavuje a brzdí dvěma tlačítky umístěnými poblíž pracoviště a na boku stojanu. Brzdění u větších typů je elektrické, a to stejnosměrným proudem ze suchého usměrňovače. Rovněž rozběh vřetena je u větších typů elektricky tlumen spouštěcími odpory, takže ozubená kola netrpí rozběhovými rázy, čím jsou podstatně i proudové nárazy v elektrické síti. Pro kontrolu pracovního zatížení motoru je do stojanu vestavěn ampérmetr s červeně označenou mezí maximálního zatížení.
Jednotlivé stupně otáček vřetena se u větších typů řadí v celém rozsahu jedinou pákou podle kalkulátoru řezných rychlostí, který umožňuje zařadit vhodné otáčky přímo podle materiálu obráběné součásti a žádané jakosti obrobené plochy..."
A bylo by to ještě delší Překvapilo mne, kolik známých strojů jsem v té knížce z roku 1951 našel. Velká část těchto tahounů socialismu byla ukradena znárodněným firmám.
"Frézky řady FA jsou jedním z nejvyspělejších typů konsolových frézek, například typ FA5U.
Obsluha těchto frézek je velmi jednoduchá.
Vřeteno se spouští, zastavuje a brzdí dvěma tlačítky umístěnými poblíž pracoviště a na boku stojanu. Brzdění u větších typů je elektrické, a to stejnosměrným proudem ze suchého usměrňovače. Rovněž rozběh vřetena je u větších typů elektricky tlumen spouštěcími odpory, takže ozubená kola netrpí rozběhovými rázy, čím jsou podstatně i proudové nárazy v elektrické síti. Pro kontrolu pracovního zatížení motoru je do stojanu vestavěn ampérmetr s červeně označenou mezí maximálního zatížení.
Jednotlivé stupně otáček vřetena se u větších typů řadí v celém rozsahu jedinou pákou podle kalkulátoru řezných rychlostí, který umožňuje zařadit vhodné otáčky přímo podle materiálu obráběné součásti a žádané jakosti obrobené plochy..."
A bylo by to ještě delší Překvapilo mne, kolik známých strojů jsem v té knížce z roku 1951 našel. Velká část těchto tahounů socialismu byla ukradena znárodněným firmám.
Frézku jsem zapojil a všiml jsem si, že nemaže. V horní části na pravé straně je olejoznak (sklíčko za kterým je trubička). A je vidět, že s té trubičky žádný olej nekape ani neteče. Tak se chci zeptat, jestli má olej téct, nebo jen odkapávat.
Dole na té samé straně je nalévací kolénko na olej a z druhé strany frézky je nejspíš vypouštěcí kolénko. Čerpadlo oleje jsem zatím ještě nenašel, nevím kde je schováno. Také je na stroji několik víček (asi na nalévání oleje), jen nevím kolik ho tam nalít, nebo jestli jen nakapat.
Tak se ptám, jestli někdo náhodou neví, kde najdu to olejové čerpadlo (abych ho mohl zkontrolovat), dále nevím jaký olej do frézky nalít a kam všude.
Když jsem četl návod k frézce MAS FH2A, tak tam bylo psáno, že jsou na stroji dvě olejové čerpadla a dvě nádrže na olej. Nicméně na té mé tomu tak není, je to tam nějak jinak, jelikož je to předchůdkyně FH2A.
Dávám jsem pár detailnějších fotek, třeba někdo na této frézce dělal a bude o ni něco vědět.
Děkuji za rady.
Dole na té samé straně je nalévací kolénko na olej a z druhé strany frézky je nejspíš vypouštěcí kolénko. Čerpadlo oleje jsem zatím ještě nenašel, nevím kde je schováno. Také je na stroji několik víček (asi na nalévání oleje), jen nevím kolik ho tam nalít, nebo jestli jen nakapat.
Tak se ptám, jestli někdo náhodou neví, kde najdu to olejové čerpadlo (abych ho mohl zkontrolovat), dále nevím jaký olej do frézky nalít a kam všude.
Když jsem četl návod k frézce MAS FH2A, tak tam bylo psáno, že jsou na stroji dvě olejové čerpadla a dvě nádrže na olej. Nicméně na té mé tomu tak není, je to tam nějak jinak, jelikož je to předchůdkyně FH2A.
Dávám jsem pár detailnějších fotek, třeba někdo na této frézce dělal a bude o ni něco vědět.
Děkuji za rady.
Dnes jsem se časově urval na chvilku k frézce.
Odšrouboval jsem šrouby co drží olejoznak a přírubu s olejoznakem, pak jsem místo jednoho z šroubků dal "bombarďák" (vyrážecí pomůcku) a odrazil jsem celou přírubu s olejoznakem.
Tím jsem zjistil, že ve frézce není žádné olejové čerpadlo a že je to všechno mazáno pouze rozstřikem z ozubených kol. Spodní kola brodí v oleji a nabírají olej, který se potom rozstříká po celé převodové skříni. Na olejoznaku jsem neviděl nic odkapávat, protože byl zezadu úplně ucpaný. Zezadu je takové "korýtko" do kterého stéká rozstříkaný olej, na spodku je dírka, kterou olej protéká přes olejoznak dopředu, aby byl vidět přes sklíčko a poté věší dírkou teče dolů do zpět do převodovky.
Takže jsem rád, že frézka maže, že byl pouze zacpaný olejoznak.
Olej jsem vypustil (byl hodně tmavý) a nalil jsem olej nový (dal jsem tam OL-J46). Vešlo se ho tam 15 litrů.
Tak a ještě mi zbývá najít čerpadlo na emulzi (bude asi schované někde v podstavě) a budu mít nachystáno na frézování . I když už i teď mohu valit, ale bez emulze.
Přikládám pár foteček olejoznaku.
Odšrouboval jsem šrouby co drží olejoznak a přírubu s olejoznakem, pak jsem místo jednoho z šroubků dal "bombarďák" (vyrážecí pomůcku) a odrazil jsem celou přírubu s olejoznakem.
Tím jsem zjistil, že ve frézce není žádné olejové čerpadlo a že je to všechno mazáno pouze rozstřikem z ozubených kol. Spodní kola brodí v oleji a nabírají olej, který se potom rozstříká po celé převodové skříni. Na olejoznaku jsem neviděl nic odkapávat, protože byl zezadu úplně ucpaný. Zezadu je takové "korýtko" do kterého stéká rozstříkaný olej, na spodku je dírka, kterou olej protéká přes olejoznak dopředu, aby byl vidět přes sklíčko a poté věší dírkou teče dolů do zpět do převodovky.
Takže jsem rád, že frézka maže, že byl pouze zacpaný olejoznak.
Olej jsem vypustil (byl hodně tmavý) a nalil jsem olej nový (dal jsem tam OL-J46). Vešlo se ho tam 15 litrů.
Tak a ještě mi zbývá najít čerpadlo na emulzi (bude asi schované někde v podstavě) a budu mít nachystáno na frézování . I když už i teď mohu valit, ale bez emulze.
Přikládám pár foteček olejoznaku.