Ahojte!
Na mojej FN25ke (nedávna kúpa) riešim pár neduhov ohľadne vertikálnej hlavy.
Okrem otlačených pier som ako zdroj veľkej vôle našiel nasledovné
- chýba axiáne zaistenie ložísk v smere Z+. Na hlave chýba vrchné veko (1385) a je nahradené iba letmo položenou krytkou. Má pôvodné veko osadenie, ktoré zaisťuje vonkajší krúžok voči pohybu nahor?
- poloha špirálového ozubenia je určená pomocou dvoch podložiek (1422 a 1430). Pod podložkou 1422 bol relatívne hrubý klingerit. Po výmene ložísk, odstránení tesnenia spod nastavovacej podložky som zuby nafarbil centrofixou (nemám tušírovaciu modrú), hlavu poskladal a nechal chvíľu bežať oboma smermi. Toto je výsledok pokusu:
a vôľa (ozubenie nasucho)
https://www.youtube.com/watch?v=WDaqvg_9IE4
otázka je či to riešiť podbúsením o pár stoviek z oboch podložiek alebo je toto stav aký má byť resp ho tolerovať.
Vertikálna hlava FN25 - vymedzenie ozubenia + zachytenie vrchného ložiska
-
- Příspěvky: 2984
- Registrován: 3. 6. 2007, 9:49
- Bydliště: Bratislava
Ahoj,
na tých fotografiách ozubenia je to tak, že pôvodne celé zuby boli čierne a po pokuse došlo k otretiu fixky protiľahlým kolesom? Teda strieborné plochy sú plochami kontaktnými?
na tých fotografiách ozubenia je to tak, že pôvodne celé zuby boli čierne a po pokuse došlo k otretiu fixky protiľahlým kolesom? Teda strieborné plochy sú plochami kontaktnými?
Ak sa niečo môže pokaziť, tak sa to aj pokazí...
@Josef109 - ložiská z katalógu pasujú,
dával som SKF, nezabudni odstrániť krytovanie pred montážou. Cez maznicu na veku (podľa návodu) naleješ 10cm3 oleja a pretečie cez ložiská až na prevod. Predpätie na kosoúhlych ložiskách som nastavil rukou, aby sa otáčali bez zvýšeného odporu, všetko zaistené KM/MB. Myslím že ak si nejaké ložisko už vymenil, nedá sa tam čo pokaziť. Ložiskové domce išly vybrať z hlavy ručne bez násilia, len si ich nesmieš skrížiť. Najprv vyberieš pinolu, potom musíš vybrať horizontálny domec, dá sa vybrať aj s prevodovým kolesom. Potom musíš vytlačit dovnútra hlavy druhé koleso (idealne si povol KM maticu ešte ked bude hlava na stroji a môžeš si ju zablokovať) - koleso má vačší priemer ako je otvor nahor. Ak sa ti sekne tento vertikálny domec, môžeš ho vyklepnúť cez otvor pinoly.
V pinole sú navrchu dve axiálne ložiská a na spodu sú válčekové ložiská, ktoré nemajá vnútorný krúžok a bežia po vretene. Môže byť problém ak má vreteno už po obvode vybehané dráhy. Moje asi malo kedže niekto dráhy opravoval tvrdochrómom ale podľa mňa je to veľmi nevhodná aplikácia a čakám že to bude v budúcnosti zdroj problémov.
@zverodoktor - Áno, ale nenafarbil som päty ozubenia, oter je iba na boku zubov, takisto hlavy zubov sú stále bez oteru, priestor na nastavvoanie tam asi je. Skúsim si nasimulovať menšiu hrúbku podložiek cez špáromierky a otestovať či nebude mať prevod zvýšený odpor prípadne sa nedotknú hlavy zubov s pätami.
dával som SKF, nezabudni odstrániť krytovanie pred montážou. Cez maznicu na veku (podľa návodu) naleješ 10cm3 oleja a pretečie cez ložiská až na prevod. Predpätie na kosoúhlych ložiskách som nastavil rukou, aby sa otáčali bez zvýšeného odporu, všetko zaistené KM/MB. Myslím že ak si nejaké ložisko už vymenil, nedá sa tam čo pokaziť. Ložiskové domce išly vybrať z hlavy ručne bez násilia, len si ich nesmieš skrížiť. Najprv vyberieš pinolu, potom musíš vybrať horizontálny domec, dá sa vybrať aj s prevodovým kolesom. Potom musíš vytlačit dovnútra hlavy druhé koleso (idealne si povol KM maticu ešte ked bude hlava na stroji a môžeš si ju zablokovať) - koleso má vačší priemer ako je otvor nahor. Ak sa ti sekne tento vertikálny domec, môžeš ho vyklepnúť cez otvor pinoly.
V pinole sú navrchu dve axiálne ložiská a na spodu sú válčekové ložiská, ktoré nemajá vnútorný krúžok a bežia po vretene. Môže byť problém ak má vreteno už po obvode vybehané dráhy. Moje asi malo kedže niekto dráhy opravoval tvrdochrómom ale podľa mňa je to veľmi nevhodná aplikácia a čakám že to bude v budúcnosti zdroj problémov.
@zverodoktor - Áno, ale nenafarbil som päty ozubenia, oter je iba na boku zubov, takisto hlavy zubov sú stále bez oteru, priestor na nastavvoanie tam asi je. Skúsim si nasimulovať menšiu hrúbku podložiek cez špáromierky a otestovať či nebude mať prevod zvýšený odpor prípadne sa nedotknú hlavy zubov s pätami.
PK 6, VS 20 A, SM 16 A, MN 80, FN25
keď som kupoval ložiská tak ich zaujímali aj tieto koncové označenia (BTB), myslím že to má čo dočinenia s uhlom ložiskovej dráhy
takto som si pomohol so špáromierkami, nápad s podložkami som dostal až potom ako som na jednej diere utrhol dno... Teraz nechám prebrúsiť pôvodné podložky na rozmer ktorý som určil a snáď to bude dobre. Uberal som v krokoch po 0,05mm rovnako na oboch podložkách.
po vymedzení:
https://www.youtube.com/watch?v=lejQrZ0dWzU
tie 6009 sú klasika.takto som si pomohol so špáromierkami, nápad s podložkami som dostal až potom ako som na jednej diere utrhol dno... Teraz nechám prebrúsiť pôvodné podložky na rozmer ktorý som určil a snáď to bude dobre. Uberal som v krokoch po 0,05mm rovnako na oboch podložkách.
po vymedzení:
https://www.youtube.com/watch?v=lejQrZ0dWzU
PK 6, VS 20 A, SM 16 A, MN 80, FN25