Problém při sváření nerezu

Věda, technika a další na co se nenašla vhodnější kolonka.
Odpovědět
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

16. 12. 2012, 8:57

Pokouším se opravit cca 30-40 let staré nerezové zařízení (varný kotel Alba Hořovice) a narazil jsem na problém při sváření TIGem. Některé sváry jsou v pohodě, ale na některých místech to sice svařím, ale okolní materiál mi praskne o pár milimetrů vedle. Jak začne svár chladnout a začne se stahovat, tak to udělá prasklinku. Když tu prasklinku zavařím, tak to praskne zase kousek vedle. Zdá se, že ten nerez je nějaký křehký. Co s tím udělat? Nějak celé okolí sváru vyhřát hořákem a pak teprve svařovat? Nebo už ten nerez je tak zkorodovanej (nějaká mezikrystalická kroze?), že se to hodí akorát do šrotu? Je to dvouplášťovej kotel, tak se jedná v podstatě o tlakovou nádobu (i když v tom dvojplášti je jenom 0,6 at) a nerad bych, aby se mi to pod parou celé roztrhlo. Tak nevím, je nějaká možnost jak to svařit, nebo to nemám riskovat a raději z toho udělat jenom jednoplášťovej kotel?
coroner
Příspěvky: 58
Registrován: 11. 10. 2011, 5:36
Bydliště: Vysočina - u Křižanova

16. 12. 2012, 9:15

Nekteré druhy potravinářských nerezovych ocelí se obtížně svařují a to hlavně metodou TIG (lepší použít MIG s argonem, je-li to možné). Každopádně předehřát na 150-200 stupňů C a svařovat "přes drát" s velkým množstvím přídavného materiálu pro co nejmenší tepelné ovlivnění okolí svaru.
Taky by se to celé dalo vyžíhat, ale vzhledem k předpokládaným rozměrům a nutnosti přesného držení teplot to asi není moc reálné.
QNX
Příspěvky: 3701
Registrován: 20. 12. 2006, 9:59
Kontaktovat uživatele:

16. 12. 2012, 9:23

Nevím, jestli to je druhem nerezu, protože někde to jde svařovat dobře. Problém je největší tam, kde dříve bylo něco přivařené (z úsporných důvodů třeba černá mufna, nebo černý šroub :-( Proto jsem měl podezření na tu korozi. MIG s argonem .......ale ano, to můžu vyzkoušet také. Jenom teď mám trochu strach, jestli to celé není nějaké křehké a díky tomu při budoucím provozu nebezpečné.
sidonie
Příspěvky: 1010
Registrován: 18. 12. 2009, 11:18
Bydliště: Vranová Lhota

25. 4. 2013, 10:23

Jak to dopadlo? Osobně bych to viděl na problém zaneseného uhlíku do nerezi. Jediná možnost předehřát a modlit se aby to opět neprasklo při chlánutí.
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7176
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

26. 4. 2013, 12:10

já jsem podobný problém u Al tlakově lité vany motoru vyřešil tím, že jsem původní trhlinu/prasklinu brutálně rozšířil na kruhovou nebo nějak šišatou díru a do té jsem potom vevařil záplatu z plechu vyklepanou do tvaru misky
fungovalo to, pnutí zanesené svarem pak mělo kam utéct
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
stihacka
Příspěvky: 131
Registrován: 19. 1. 2012, 3:06
Bydliště: Mladá Boleslav
Kontaktovat uživatele:

1. 5. 2013, 9:04

Ty problémové části vyřízni a vevař tam záplaty jak je psáno v předchozím příspěvku.
Odpovědět

Zpět na „Multioborová diskuze o technických tématech“