Návrh elektrocentrály - generátoru 24V

Věda, technika a další na co se nenašla vhodnější kolonka.
Mad_BOXs
Příspěvky: 1416
Registrován: 14. 1. 2008, 4:30
Bydliště: Dvůr Kálové n.Labem

31. 3. 2013, 5:46

Mám takovou vizi, potřebuju centrálu na 24V.
Mám k dispozici motor z křovinořezu a k němu napasovat BLDC motor. Mechanicky není problém, ale trápí mě jak pořešit regulaci. Chtěl bych něco jako invertor, s rostoucí zátěží, regulovat otáčky motoru a opačně, to bych taky dokázal pořešit, jen jak udělat stabilizaci těch 24V a plánovaný proud 10A a více, co dá výkon spal. motoru.
Mělo by to napájet modelářskou nabíječku, tak se bojím hlavně přepěťových špiček. Pokud je něco již hotového, tak to klidně koupím, nebo nějaký návod, nebo alespoň nasměřovat.
bednar.dk@seznam.cz
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
http://www.indops.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5088
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

31. 3. 2013, 5:50

pokud tam bude bldcčko tak generované napětí je úměrné otáčkám motoru, takže pokud ti nevzrostou otáčky tak tam špička nebude, chce to taky dobré kodany na fitraci. Aby jsi pak nebyl překvapený bude se to docela hodně hřát, alespon podle mé zkušenosti.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Mad_BOXs
Příspěvky: 1416
Registrován: 14. 1. 2008, 4:30
Bydliště: Dvůr Kálové n.Labem

31. 3. 2013, 6:05

To jsem potřeboval vědět. Dělám teď skoro rok u p.Jelínka, asi víš kdo to je PJS, takže sehnat motor není pronlém. Bojím se o nabíječku, ta je dražší než centrála. Proto ta obava. Už jsi něco takového dělal? Našel jsem regulátory k soláru, ale netuším jestli by se to dalo použít.
bednar.dk@seznam.cz
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
http://www.indops.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5088
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

31. 3. 2013, 6:27

bacha na to, používá docela nevhodné plechy ( alespon co já vím a dříve používal orientované trafoplechy 0.5) ale snad dělal nějaké ty jeho větší motory s plechy co si nechal řezat. Taky to chce tenčí magnety aby to nebylo přesycené je toho víc, ale já s generátorem nemám moc velké zkušensoti.
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
Mad_BOXs
Příspěvky: 1416
Registrován: 14. 1. 2008, 4:30
Bydliště: Dvůr Kálové n.Labem

31. 3. 2013, 6:29

OK dík za info.
bednar.dk@seznam.cz
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
http://www.indops.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

31. 3. 2013, 6:34

s BLDC vymejšlíte p....., neureguluješ to
vem 12 nebo 24 V alternátor z auta a máš to hotový i s usměrňovačem a regulací napětí za děkuju, alternátorů se všude válí dost
jedinej trošku problém s prvotním nabuzením alternátoru, to snadno a jednoduše pořešíš i tou vybitou baterkou co chceš nabíjet nebo nějakým vyřazeným NiCd bločkem, stačilo by asi i 6V
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mad_BOXs
Příspěvky: 1416
Registrován: 14. 1. 2008, 4:30
Bydliště: Dvůr Kálové n.Labem

31. 3. 2013, 6:43

Alternátor je samozřejmě taky nachystaný, ale hodně rozhoduje velikost a hmotnost, tak to si nechávám, jako poslední variantu. A 24V altík, už je moc veliký a těžký.
bednar.dk@seznam.cz
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
http://www.indops.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

31. 3. 2013, 7:33

Mám schované střeva alternátoru s permanentními neodymovými magnety.
Nepotřabuje buzení a velikost je mnohem menší.

Zkusil bych sehnat něco takového a nejlépe levně na 12V a převinout si na 24V (cívky jsou volně přístupné a je to pohoda)
Regulaci bych udělal pomocí L4970. Pro chod naprázdno bych za usměrňovač vrznul zenerovu diodu posílenou tranzistorem (tzv výkonová zenerova dioda) která mi udrží napětí do cca 40V tím že přebytečný výkon spotřebuje.
Pozor u magnetických altíků je nutné výkon (cca 10%) buď někam ztrácet nebo odebírat. Když se jen tak odpojí může napětí vylézt kdoví kam.
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Mad_BOXs
Příspěvky: 1416
Registrován: 14. 1. 2008, 4:30
Bydliště: Dvůr Kálové n.Labem

31. 3. 2013, 7:47

No to je to samé, co chci použít, BLDC.
bednar.dk@seznam.cz
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
http://www.indops.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
lubos
Sponzor fora
Příspěvky: 5088
Registrován: 2. 5. 2007, 3:47
Bydliště: Praha

31. 3. 2013, 7:59

mrkni na tohle
http://scholar.lib.vt.edu/theses/availa ... MA1_V3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
XpertMill, Gravos, Ninos, Galaad
IQ156
-1500Kč, -520Kč, -1čokoláda, - 28000Kč
www.freeair.cz www.rotexelectric.eu www.retrofitcnc.cz
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

31. 3. 2013, 9:32

Cjuz píše:Mám schované střeva alternátoru s permanentními neodymovými magnety.
Nepotřabuje buzení a velikost je mnohem menší.

Zkusil bych sehnat něco takového a nejlépe levně na 12V a převinout si na 24V (cívky jsou volně přístupné a je to pohoda)
Regulaci bych udělal pomocí L4970. Pro chod naprázdno bych za usměrňovač vrznul zenerovu diodu posílenou tranzistorem (tzv výkonová zenerova dioda) která mi udrží napětí do cca 40V tím že přebytečný výkon spotřebuje.
Pozor u magnetických altíků je nutné výkon (cca 10%) buď někam ztrácet nebo odebírat. Když se jen tak odpojí může napětí vylézt kdoví kam.
no to je přesně ono....
proč bych měl regulovat hotovým regulátorem max 1 A do budícího vinutí běžně dostupného autoalternátoru když můžu vymýšlet jak zmařit 10%, tj. minimálně desítky W na výstupu něčeho s permanentními magnety...... :mrgreen:
jestli vadí velikost a váha, určitě bude výrazně jednodušší std altík překopat mechanicky a přidělat rotor i stator rovnou na motor než něco vyvíjet od nuly
ale i cesta může být cíl
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
Cjuz
Příspěvky: 2422
Registrován: 17. 2. 2013, 6:27
Bydliště: Předklášteří
Kontaktovat uživatele:

31. 3. 2013, 10:50

Sice to zní směšně ale zapojení obnáší pár součástek a funguje.
Altík se taky nesmí připojit jen ke kondíku a nabudit = regulátor většinou odejde. Není stavěný na takto měký zdroj.

Modeláři to většinou nakopnou, zapnou hned nabíječku a budou nabíjet. Proto myslím nevadí když na chvíli budu chránit odlehčené vinutí a vstupní obvod stabilizátoru.
Navíc altík na 24V je pěkná kráva, vycházím z toho že to má být maliné a přenosné

Zásadní pro mě je ža tam nemám regulátor o němž nic nevím a nejde spravit. Cena se pohybuje od několika set do několika tisíc podle typu. Když už bych chtěl něco dělat s regulátorem sehnal bych si aspoň rezervní.


No a teď mě ještě testone přivedl na myšlenku že by to šlo regulovat jenom výkonou zenerkou za pár kaček. Je sice pravda že ztrátový výkon by byl třeba 300W ale jen dokud se nezapne nabíječka :mrgreen:
Na konci poznávacího procesu je omyl zcela vyvrácen a my nevíme nic. Zato to víme správně.
Mad_BOXs
Příspěvky: 1416
Registrován: 14. 1. 2008, 4:30
Bydliště: Dvůr Kálové n.Labem

1. 4. 2013, 9:03

Problém s BLDC jsem zjistil, že napětí se mění s otáčkama. Chtěl jsem hlavně to, aby se mohly regulovat otáčky motoru v závislosti na proudu, jelikož hlavní zátěž je tak prvních 15-20minut. Pak celkem rychle klesá dobíjecí proud a tam bych chtěl využít snižující otáčky motoru, kvůli hluku a spotřebě PHM. Centrálu, která točí konstantní 3tis. otáček mám, ale když končí dobíjení, tak to zbytěčně řve bez zátěže.
Takže se asi budu muset podívat po nějakém alternátoru, ale chtělo by to nějaký malý, jen jestli něco takového se dá sehnat. Objevil jsem atík z JAWY, ale není to kompaktní, je určen na montáž na klikovku a kartér motoru. Bylo by s tím moc práce.
Jdu hledat dál.
bednar.dk@seznam.cz
SolidWorks 2011
Zakázková výroba jednoúčelových strojů
konstrukce strojů, automatizace,
http://www.indops.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Uživatelský avatar
robokop
Site Admin
Příspěvky: 22385
Registrován: 10. 7. 2006, 12:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

1. 4. 2013, 9:10

nektery mini auticka by mohli mit altiky miniaturni
Vsechna prava na chyby vyhrazena (E)
testone
Sponzor fora
Příspěvky: 7204
Registrován: 3. 12. 2010, 5:56
Bydliště: Slaný

1. 4. 2013, 10:30

Autoalternátor s původní regulací je udělaný tak, aby dával proud (dobíjel) už i při volnoběžných otáčkách motoru, tj podle převodu od kliky od nějakých 1500 1/min alternátoru. Při těchto otáčkách samozřejmě nedá plný výkon, ale to přesně vyhovuje tomu režimu který je požadován. Jen by bylo třeba buď nějakým regulátorem nebo ručně ubrat plyn motoru, třeba podle ampérmetru zařazeného mezi alternátor a nabíječku - zvyšovat otáčky (výkon) soustrojí vždy jen do té míry, dokud poroste proud odebíraný nabíječkou.
Komerční elektrocentrály 220V mají udělanou regulaci na stálý kmitočet = stálé otáčky, obvykle 3000 1/min (50 Hz) proto řvou furt stejně nezávisle na zatížení.
Díky tomu že navrhované soustrojí má ss výstup není třeba řešit kmitočet, tj. otáčky.
Obvykle se dějí věci obvyklé. Méně často se dějí věci neobvyklé a zcela vyjímečně se dějí věci vyjímečné...
Masturn 40 CNC, Hermle UWF1200H CNC a pár klasik
http://www.radialengine.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autopejsek.cz" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Multioborová diskuze o technických tématech“