Jaký kondenzační kotel ?

Věda, technika a další na co se nenašla vhodnější kolonka.
miv
Příspěvky: 777
Registrován: 17. 9. 2019, 11:55

9. 7. 2021, 6:46

packa píše: 7. 7. 2021, 11:59 ok a jak to vidíte s nutností zásobníku ? kotel bych dal zase nějakých 24kw . jaké máte zkušenosti s jenom průtočným ohřevem u kondenzáků ?
Určitě alespoň 100l zásobník. Jinak je to na draka. Mám 120l+28kW a je to akorát.
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

9. 7. 2021, 7:04

Jo, také máme zásobník TUV 120 litrů, ten náš servisák, co nám dělal výměnu kotle nám striktně doporučoval zásobník, průtokáč prý nestačí je-li potřeba odebírat větší množství teplé vody najednou (třeba sprcha, současně dřez nebo jiné odběry), ta kapacita průtokového ohřevu je prý omezená.
No u nás to bylo navíc dáno tím, že zásobník máme asi 3 roky starý od původního kotle, ale uvažoval jsem i o průtokáči, místo po zásobníku by se hodilo.
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 7. 2021, 9:17

pavlík píše: 9. 7. 2021, 6:18 Mex: nám udělali na kondenzační kotel nový komín, zdemontovali původní od starého kotle a vložili nový, takže to bylo rychlé a snadné, máš pravdu, je to opravdu drahé, prohlédl jsem si ty díly komínu, je to krásně udělané a bavili jsme se o tom a když mi říkali ceny těch jednotlivých částí komínu, tak jsem protáčel panenky, tisíce jen létaly, celková cena odkouření cca 9.500,- Kč...
Co tam máš? Koaxiál 120/80mm? A jak máš to odkouření dlouhé?
Já mám dost vysoký barák, tak to vychází na nějakých 12m. Tak už jsem musel udělat vstup pro nasávání vzduchu v půlce výšky baráku.
Většinou je omezena celková délka sání+výfuk, aby to ten integrovaný ventilátor s rezervou utáhl. U mého kotle to bylo dohromady omezeno na 20m, tak jsem sání zkrátil.

U těch kondenzačních kotlů je paráda, že spaliny mají nějakých maximálně 50 stupňů a tak se to celé dá dělat z plastu. Je to taková skládačka, tak pokud člověk ví jak na to, tak je to za chvilku. Dělají se k tomu i takové plastové vymezovací prvky, které pak drží výfuk uprostřed komína.
Navíc je to kdykoli zase snadno rozebíratelné, kdyby to náhodou k něčemu bylo třeba.
milan.83
Příspěvky: 826
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

9. 7. 2021, 10:23

ono není nutné mít "trubku v trubce". Může být i 80 sání + 80 odkouření. Jde o to, co chce konkrétní výrobce. Immergas na to má adaptér.
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 7. 2021, 10:41

milan.83 píše: 9. 7. 2021, 10:23 ono není nutné mít "trubku v trubce". Může být i 80 sání + 80 odkouření. Jde o to, co chce konkrétní výrobce. Immergas na to má adaptér.
Jasně. Je celkem fuk, jak se tam ten vzduch dostane. Jde jen o účinný průřez sání a výfuku.
Ten koaxiál má výhodu, že se asi většinou snadněji instaluje do prostoru stávajícího komína.
A druhá drobná výhoda je, že ještě nepatrně může zvýšit účinnost, protože vnitřní trubka výfuku trochu ohřeje nasávaný vzduch, který kolem ní proudí.
Třeba já mám ten koaxiál udělaný tak, že mám jenom tu vnitřní trubku, a vnější trubku mi tvoří původní vyvložkovaný komín (jak už jsem psal).
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

9. 7. 2021, 10:45

Teď mě ještě napadla taková sranda.
Spaliny jsou studené, takže se dají používat plasty.
Takže nakonec nic nebrání tomu si nějaké speciální tvarovky na míru vytisknout na 3D tiskárně třeba z PETG.
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

10. 7. 2021, 8:36

Je to VTZ tak ze radsej nie. Nedostanes reviziu tym padom problem s poistkou.
Uživatelský avatar
pavlík
Příspěvky: 896
Registrován: 16. 12. 2018, 10:00
Bydliště: Praha 5

10. 7. 2021, 3:40

Mex píše: 9. 7. 2021, 9:17 Co tam máš? Koaxiál 120/80mm? A jak máš to odkouření dlouhé? ...
No u nás je délka odkouření cca 2 metry, je tam koaxiál 120/80 mm.
milan.83
Příspěvky: 826
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

10. 7. 2021, 8:28

Mex píše: 9. 7. 2021, 10:41
milan.83 píše: 9. 7. 2021, 10:23 ono není nutné mít "trubku v trubce". Může být i 80 sání + 80 odkouření. Jde o to, co chce konkrétní výrobce. Immergas na to má adaptér.
Jasně. Je celkem fuk, jak se tam ten vzduch dostane. Jde jen o účinný průřez sání a výfuku.
Ten koaxiál má výhodu, že se asi většinou snadněji instaluje do prostoru stávajícího komína.
A druhá drobná výhoda je, že ještě nepatrně může zvýšit účinnost, protože vnitřní trubka výfuku trochu ohřeje nasávaný vzduch, který kolem ní proudí.
Třeba já mám ten koaxiál udělaný tak, že mám jenom tu vnitřní trubku, a vnější trubku mi tvoří původní vyvložkovaný komín (jak už jsem psal).
Já mám koaxiál, topenář mi tam dal Brilon. Cenově to nebyl ranec, protože tam je jen díl s revizním otvorem, 1,5 m trubky, dvě kolena a nadstřešní část. Hlavně to v novostavbě bylo nejjednodušší řešení.
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
atlan
Příspěvky: 3345
Registrován: 7. 2. 2011, 9:12

10. 7. 2021, 9:35

packa píše: 7. 7. 2021, 11:59 ok a jak to vidíte s nutností zásobníku ? kotel bych dal zase nějakých 24kw . jaké máte zkušenosti s jenom průtočným ohřevem u kondenzáků ?
Len pozor na to ci ti treba taky velky vykon. Lebo tie lepsie kotly maju aj regulaciu vykonu, lenze napr minimalny vykon toho 24kw bude 8 kw, a to ti bude vela a bude ti casto staryovat. Kdez to nejaky 16kw uz moze mat spodny vykon 5kw.
Uživatelský avatar
packa
Příspěvky: 6943
Registrován: 7. 2. 2007, 6:42
Bydliště: Královehradecký kraj

11. 7. 2021, 8:51

atlan píše: 10. 7. 2021, 9:35
packa píše: 7. 7. 2021, 11:59 ok a jak to vidíte s nutností zásobníku ? kotel bych dal zase nějakých 24kw . jaké máte zkušenosti s jenom průtočným ohřevem u kondenzáků ?
Len pozor na to ci ti treba taky velky vykon. Lebo tie lepsie kotly maju aj regulaciu vykonu, lenze napr minimalny vykon toho 24kw bude 8 kw, a to ti bude vela a bude ti casto staryovat. Kdez to nejaky 16kw uz moze mat spodny vykon 5kw.
jasný ono ho zbytečně moc předymenzovat taky není dobrý , ale dnešní kotle umí hodně modulovat třeba protherm má rozsah modulace : 3,3 - 26,9 kW
rawen
Sponzor fora
Příspěvky: 1559
Registrován: 15. 3. 2008, 12:22
Bydliště: Prostějov

12. 7. 2021, 9:16

Nazdar.
Předem se omlouvám za možný offtopic, ale vytočil mě další topenář, tak poprosím o radu tady.
Ve sklepě RD mám starý kotel Gasex, sklepem pod stropem jdou trubky a vystupují k tělesům v přízemí (deskové radiátory). Říkal jsem si, že nespolehlivý kotel vyměním za nový "kus za kus" - že tam dám něco jako Viadrus Garde 16kW.
Takže si zvu topenáře (a taky kominíky na převložkování z Al na nerez) a vysvětluju: že tělesa nechci a nemůžu měnit, že podlahovku tam pod novou dlažbu do betonového monolitu určitě dávat nebudu, že v přízemí se nebydlí, v dílnách (keramika, modelářství) topím nárazově anebo temperuju v největších mrazech...
A dopadá to tak, že dotyční 14 dní mlčí, a potom se zeptají, jestli přece jenom nechci kondenzák....

Tak se chci zeptat (což nemůžete vědět :)), jestli jsem blbej já nebo oni. Jestli existuje kondenzační kotel, který by fungoval v nárazovém režimu, dokázal by v zimě vyhřát dílny z udržovacích 5 až 10 stupňů na 20 během hodiny a nevadil by mu naprosto nepravidelný chod.

Provozujete někdo kondenzační kotel v těchto podmínkách?

Díky, Radek
soustruh Bernardo 500, frézka Proxxon
(CNC Tron, CNC Proxxon MF70)
Mex
Příspěvky: 10287
Registrován: 6. 2. 2014, 10:29

12. 7. 2021, 9:32

Já ho tak provozuju.
Mám taky deskové radiátory Korado Radik. Původně klasický atmosféricky kotel Junkers 24kW, dneska kondenzační Dakon 14kW.
Teplotu v jednotlivých místnostech řídím termohlavicemi.
A taky mám část baráku nevytápěnou, zatopím si tam jenom občas když tam potřebuju dělat. Jestli to ale nastoupá za hodinu teď nevím. Já tam tak vysoko netopím, při práci to nepotřebuju.

Na nepravidelný chod je kondenzák ideální. Tam neplatí takové ty poučky, že má mít stále teplotu někde nad 55C aby na něm nekondenzovala voda a nereznul. Tady je ta kondenzace naopak žádoucí.

Už jsem tady psal, že kondenzační kotel má lepší účinnost než běžný kotel i ve vysokoteplotním režimu, kdy už nejede kondenzace. Takže se na tom nedá prodělat. Ale samozřejmě ideální je ho provozovat kondenzačně.

Takže za mě - teď i kdykoli v budoucnu už jedině kondenzační kotel.
milan.83
Příspěvky: 826
Registrován: 25. 1. 2018, 7:26

12. 7. 2021, 10:14

rawen píše: 12. 7. 2021, 9:16 Nazdar.
Předem se omlouvám za možný offtopic, ale vytočil mě další topenář, tak poprosím o radu tady.
Ve sklepě RD mám starý kotel Gasex, sklepem pod stropem jdou trubky a vystupují k tělesům v přízemí (deskové radiátory). Říkal jsem si, že nespolehlivý kotel vyměním za nový "kus za kus" - že tam dám něco jako Viadrus Garde 16kW.
Takže si zvu topenáře (a taky kominíky na převložkování z Al na nerez) a vysvětluju: že tělesa nechci a nemůžu měnit, že podlahovku tam pod novou dlažbu do betonového monolitu určitě dávat nebudu, že v přízemí se nebydlí, v dílnách (keramika, modelářství) topím nárazově anebo temperuju v největších mrazech...
A dopadá to tak, že dotyční 14 dní mlčí, a potom se zeptají, jestli přece jenom nechci kondenzák....

Tak se chci zeptat (což nemůžete vědět :)), jestli jsem blbej já nebo oni. Jestli existuje kondenzační kotel, který by fungoval v nárazovém režimu, dokázal by v zimě vyhřát dílny z udržovacích 5 až 10 stupňů na 20 během hodiny a nevadil by mu naprosto nepravidelný chod.

Provozujete někdo kondenzační kotel v těchto podmínkách?

Díky, Radek
¨

hele, on tě asi ten kondenzační kotel nemine. Problém je, že jelikož do novostaveb už se smí montovat jen kondenzáky, výrobci přestávají vyrábět klasické kotle a turbo kotle, proto už se dají hůře sehnat. Kondenzáky samozřejmě nárazově vytápět umí, zvládají časté cyklování. Jak už tu zaznělo, kondenzák dokáže jet v malých výkonech, pak plynule během chvilky najet do plného výkonu a z něj zase během chvilky sjet dolů. Na temperování prostor dílen tam můžeš mít směšovač, kterým budeš držet nějakou minimální teplotu vody do radiátorů. Když budeš chtít topit plným výkonem, obejdeš směšovač bypasem, nebo ho přestavíš servem a topíš v dílně na maximum.

Na tu otázku, zda vytopíš dílnu z 5 stupňů na 20 za hodinu, se zkus ještě jednou podívat a zamyslet se nad ní. Jestli se takto zeptáš topenáře, asi tě považuje za pitomce a bude se snažit tě ojebat. Otázka je položena, ale chybí ti tam zásadní informace - jak velké ty prostory jsou, kolik je tam radiátorů, jaký výkon dokáží radiátory vyzářit, jaké jsou tepelné ztráty. Ono totiž i kdybys měl 100 kW kotel, tak ti přes jeden 0,5 kW radiátor teplo do prostoru předat nedokáže a místnost nevytopíš, i kdybys před tím radiátorem udělal stojku na hlavě. Základem pro návrh topení je, že musíš znát tepelnou ztrátu každé z místností. Pak si sečteš výsledné ztráty a víš, jaký minimální výkon kotle potřebuješ. K němu pak musíš přihodit dostatečnou rezervu, abys v zimě v baráku nemrznul.
Pak si musíš říct, jaký kotel chceš dát, a na jaký tepelný výkon topení navrhnout. Počítej s tím, že u kondenzáku bys měl topení navrhovat na jiný tepelný spád, než jak jsi to měl u klasického plynového kotle. Kondenzák má nejlepší účinnost na spádu 55/35°C, starý kotel jsi docela jistě měl na spádu 80/60°C. Ten spád 80/60 na kondenzáku taky dosáhneš, ale účinnost bude o dost nižší.
Pokud budeš navrhovat topení tak, abys měl maximální účinnost kotle, docela jistě tě nemine výměna radiátorů. Staré radiátory dokázaly při původním tepelném spádu vyzářit nějaký výkon, při nižších teplotách pro vyzáření srovnatelného výkonu potřebuješ mnohem větší teplosměnnou plochu.
Topenář tě správně tlačí do výměny radiátorů, protože si je vědomý, že při optimálním provozu kondenzáku nedocílíš požadované teploty v domě.
Jestli můžu poradit, dej si čidlo venkovní teploty a rozchoď si ekvitermní regulaci. Ta ti pomůže ke zvýšení tepelné pohody. Na základě venkovní teploty si bude kotel regulovat teplotu vody. Čím vyšší bude venkovní teplota, tím nižší teplotu vody ti kotel bude cpát do radiátorů.
předválečný soustruh Volman, protahovačka HMS 850, Gude MIG 192/6K, frézka F1J2
Uživatelský avatar
Mrosconi
Příspěvky: 1978
Registrován: 22. 2. 2015, 6:30
Bydliště: Netřebská 47, Praha 6 Ruzyně
Kontaktovat uživatele:

13. 7. 2021, 10:50

Hmm, tak zrovna dnes ráno náš kotel Viessmann Vitopent 100 přestal fungovat. Vody má dost, plynu jde, proud taky. Po asi 10tým restartu a pokusu o zapnutí mi napsal chybu F5. Super, na stánkách Viessmannu CZ po vyhledání podle názvu našel asi 30 dokumentů, ale ani jeden nejde otevřít. Server hlásí, že výsledek je hod chybný. Prostě absurd. Stejně jako celý kotel. Servisáci říkají, že je to primitivní kotel se složitým řízením, neodpovídající úrovni kotle.
Měl by dávat teplou vodu od 4 do 8l/min, nicméně při průtoku 4l se ani náhodum nesepne. Samotný start mu trvá 18s než zapálí. Pak další 10s než teče teplá voda. V kombinací s architektem, který tento kotel osadil do 5kk 200m domku a nedal tam ani expanzní nádobku aby alespoň v umyvadle byla teplá voda, je to vcelku tragické. Nejhorší kotel co jsem kdy viděl. Jo a ještě něco. Podle návodu připojený komín je nedostačující. Kotel se dusí a je třeba dělat nějakou úpravu. to byl taky náš problém. Zjistil to asi až 4 technik. Podotýkám značkový, tedy přímo od Viessmannu.
Prostě je to absurdní kotel a na svůj barák bych ho nechtěl ani náhodu Svatá stará Mora. rozhodně ne Viessmann! Tedy za mně, Pavla a Lukáše, co bydlí vedle. Jsem v tom spolu.

Tady jsem teď našel:
Přidáno 15. května 2019

10 %
Nedoporučuje produkt

S tímto kotlem jsme nebyli spokojeni od samého začátku. Pokaždé, než začala téci teplá voda, museli jsme odtočit 20-30l a to máme malinký rodinný domeček. Když jsme se sprchovali nebo jsem malému dítěti napouštěla trochu vody do vany neustále nám kolísala teplota vody - chvíli tekla studená, pak zas moc horká, pak zas studená. Každé mytí bylo o nervy a nakonec nám po necelých šesti letech provozu nám kotel přestal fungovat úplně s hlášením poruchy F5 a servis si s tím nevěděl rady a jen nám navrhli, že by mohli zkusit vyměnit základní desku za 6tis.Kč, ale nebyla jistota, zda by pak kotel fungoval.
V žádném případě nemohu tento kombinovaný kotel doporučit!
Odpovědět

Zpět na „Multioborová diskuze o technických tématech“